Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mensan jäsenyydestä on tullut muka-älykkäiden statustunnus.

Vierailija
08.11.2018 |

Älykäs ei toisi itse esiin mensa-jäsenyyttään. Urpot sen sijaan hehkuttavat somessa ja leikkikentällä saamiaan pisteitä.

Kommentit (337)

Vierailija
21/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei läpäissyt testiä kun noin kismittää? Kyllähän mensalaiset ovat älykkäitä mutta se ei mittaa ihmisten muita ominaisuuksia.

Mielenkiintoni ei ainakaan riitä testin läpäisemiseen. Ja en kyllä paljon kehtaisi asiasta muutenkaan huudella.

Ei minuakaan kiinnosta läpäisisinkö testiä mutta ei myöskään mensan tai jonkun muun "kerhon" haukkuminen. Jokainen taaplaa tyylillään.

No minua tässä ilmiössä taas kiinnostaa se, että jotkut tuovat idioottimaisuuttaan esille hehkuttamalla muille mensatulostaan todisteena älykkyydestään.

En ole tavannut sellaista mutta miten se eroaa esim ihmisistä jotka tuovat esille vaikka maratonjuoksun? Ovatko ne muka olevinaan parempia juioksijoita häh?

Se kertoo treenaamisesta kuten mensan testitkin. Jotain se kertoo ainakin siitä on että on valmis "meriitin" takia uhraamaan ison osan elämästään pinnalliseen asiaan. Jos tarkoitus olisi vain juosta juoksemisen takia, ei maratonilla olisi merkitystä, jos tarkoitus on olla ratkaisukeskeinen ei mensan testeillä mitään tee. Kumpikin asia on meriitti jota esitellä, eli pinnallinen arvo mutta toki kertoo että on jaksanut sen eteen tehdä duunia.

Vierailija
22/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älymiäs kirjoitti:

Ei minulla ainakaan ole koskaan ollut tarvetta kehuskella tuttavapiirissä 161 pisteen äo:llä. Täällä voin sen nimettömänä ilmoittaa. Enkä kuulu Mensaan.

Missä sä teit sen virallisen testin? Eikö se tehdä mensan järjestämässä tapahtumassa ja tietyn pistemäärän kun ylittää pääsee jäseneksi.

Saan mäkin nettitesteistä täydet ja oon alle 1% joukoissa, mutta en siltikään sano mikä mun mukamas äo on, koska sitä ei ole virallisesti mitattu.

Anteeksi vain, mutta ylläoleva ei ole "huippuälykkään" kirjoittamaa tekstiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei läpäissyt testiä kun noin kismittää? Kyllähän mensalaiset ovat älykkäitä mutta se ei mittaa ihmisten muita ominaisuuksia.

Mielenkiintoni ei ainakaan riitä testin läpäisemiseen. Ja en kyllä paljon kehtaisi asiasta muutenkaan huudella.

Ei minuakaan kiinnosta läpäisisinkö testiä mutta ei myöskään mensan tai jonkun muun "kerhon" haukkuminen. Jokainen taaplaa tyylillään.

No minua tässä ilmiössä taas kiinnostaa se, että jotkut tuovat idioottimaisuuttaan esille hehkuttamalla muille mensatulostaan todisteena älykkyydestään.

En ole tavannut sellaista mutta miten se eroaa esim ihmisistä jotka tuovat esille vaikka maratonjuoksun? Ovatko ne muka olevinaan parempia juioksijoita häh?

Se kertoo treenaamisesta kuten mensan testitkin. Jotain se kertoo ainakin siitä on että on valmis "meriitin" takia uhraamaan ison osan elämästään pinnalliseen asiaan. Jos tarkoitus olisi vain juosta juoksemisen takia, ei maratonilla olisi merkitystä, jos tarkoitus on olla ratkaisukeskeinen ei mensan testeillä mitään tee. Kumpikin asia on meriitti jota esitellä, eli pinnallinen arvo mutta toki kertoo että on jaksanut sen eteen tehdä duunia.

Epäilemättä treenaamalla pisteitä voi parantaa mutta ei rajattomasti.

DISCLAIMER: Luotan tässä mutu-tuntumaan enkä jaksa etsiä onko asiasta edes tehty tutkimusta.

En tiedä mensalaisten ajatusmaailmaa mutta uskoisin että on sillä muutakin arvoa kuin esittely. Ehkä ne nyt vain haluavat löytää muita samanmielisiä joiden kanssa keskusteleminen on mukavampaa. Oli kyse sitten oikeasta älykkyydestä tai jostain autismin kirjoon kuuluvasta seikasta. Joka tapauksessa ei koske minua.

Vierailija
24/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkään pitäisikin ymmärtää olla hehkuttamatta äo-pisteitään. Juokseminen ei taas älliä vaadi lainkaan.

Miksi pitäisi ymmärtää? Kyseessä on nähdäkseni arvoasia (saako itseään korostaa), ja älykkäällä ihmisellä voi olla millaiset arvot tahansa. Ei älykäs välttämättä pidä vaatimattomuutta tai muiden ihmisten hyvää mielipidettä itsestään tärkeänä.

Vierailija
25/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi älyään nimenomaan ei saisi korostaa, aikana jolloin ihmiset postaavat jokaisen salilla kääntymisen, panostavat ulkoisten menestyksen merkkien korostamiseen, verotiedot julkaistaan ja itseään parannellaan ulkoisesti? Miksi äly ei saisi olla samanlainen meriitti ja itsensä tehostamisen keino?

Ehkä se on kateutta herättävä ominaisuus, koska sitä on melko mahdotonta saavuttaa ilman geneettistä perustaa, omalla vaivannäöllä. Hyvin selkeästi sitä joko on tai ei, harjoittelu auttaa tilannetta vain niissä omissa rajoissa, jotka on saanut.

Vierailija
26/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä Mensa-jäsenyydessä oikein ihmisiä riepoo?

Itse luovuin ajat sitten kertomasta asiasta kenellekään edes kysyttäessä koska niin moni vetää asiasta jotenkin henkilökohtaisesti herneen nenään ja alkaa mitätöimään tai muuten aukomaan päätään. Olen kyllä huomannut että koskee älykkyyttä laajemminkin, jostain syystä se on sellainen ominaisuus jonka perusteella ihmisiä saa lytätä ja mitätöidä mielensä mukaan.

Vierailija
27/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DISCLAIMER: Luotan tässä mutu-tuntumaan enkä jaksa etsiä onko asiasta edes tehty tutkimusta.

En tiedä mensalaisten ajatusmaailmaa mutta uskoisin että on sillä muutakin arvoa kuin esittely. Ehkä ne nyt vain haluavat löytää muita samanmielisiä joiden kanssa keskusteleminen on mukavampaa. Oli kyse sitten oikeasta älykkyydestä tai jostain autismin kirjoon kuuluvasta seikasta. Joka tapauksessa ei koske minua.

Infonksi että jokainen ihmisen kehittämä älykkyystesti mittaa vain kyseisen maan standardien mukaisten oppien sisäistämistä. Mieti hetki tätä asiaa. Ihmisten tekemät testit joissa mitataan älykyyttä ovat maakohtaisia, tästä on tutkimuksia. Muuta ei viisaalle tarvitse sanoa. Ihminen on siinä mielessä hassunkurinen tapaus että heille on kova tarve uskoa tällaisiin asioihin joilla heidät luokitellaan ulkopuolelta. Kaivataan hieman liikaa ulkopuolista hyväksyntää. They say jump and you say how high.

Vierailija
28/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Infonksi että jokainen ihmisen kehittämä älykkyystesti mittaa vain kyseisen maan standardien mukaisten oppien sisäistämistä. Mieti hetki tätä asiaa. Ihmisten tekemät testit joissa mitataan älykyyttä ovat maakohtaisia, tästä on tutkimuksia. Muuta ei viisaalle tarvitse sanoa. Ihminen on siinä mielessä hassunkurinen tapaus että heille on kova tarve uskoa tällaisiin asioihin joilla heidät luokitellaan ulkopuolelta. Kaivataan hieman liikaa ulkopuolista hyväksyntää. They say jump and you say how high.

Miten kuviopäättelytesti voi olla maakohtainen tai kulttuurisidonnainen?

Vierailija
29/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun mensaan enkä kerro siitä ulkopuolisille. Mensaanko väärin? Ap?

Vierailija
30/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Infonksi että jokainen ihmisen kehittämä älykkyystesti mittaa vain kyseisen maan standardien mukaisten oppien sisäistämistä. Mieti hetki tätä asiaa.

Mietin hyvin lyhyen hetken. Sitten päätin oikaista perättömän väitteesi. Älykkyystestit nimenomaan eivät ole mitään opitun tiedon tenttejä. Päin vastoin. Niillä mitataan aivojen tiedonkäsittelykapasiteettia. Älykkyys ja oppi/tieto ovat kaksi täysin eri asiaa. Älykkyystestit tarkoituksella suunnitellaan mahdollisimman kulttuuririippumattomiksi. Testejä on toki erilaisiakin, ja ne toteuttavat sen vaihtelevasti. Mutta siitä huolimatta ne nimenomaan ovat älykkyystestejä kohdepopulaatiolleen, eivätkä opitun tenttaamista.

Vierailija
31/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Mensan jäsen. En ikinä, missään olosuhteissa kerro jäsenyydestäni, sillä vastaanotto on aina aggressiivinen ja hyökkäävä. Suomessa ei siedetä sitä että joku olisi parempi yhtään missään.

Entisellä työpaikalla työkaveri möläytti jäsenyyteni. Olin ollut testissä valvojsna, missä työkaveri kävi testaamassa itsensä (ei päässyt). Tän jälkeen kailotti töissä minusta, ja tuli niin jäätävää kohtelua ja veetuilua ettei tosikaan. Sen jälkeen en ole puhunut sanaakaan asiasta enää.

Vierailija
32/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä Mensa-jäsenyydessä oikein ihmisiä riepoo?

Itse luovuin ajat sitten kertomasta asiasta kenellekään edes kysyttäessä koska niin moni vetää asiasta jotenkin henkilökohtaisesti herneen nenään ja alkaa mitätöimään tai muuten aukomaan päätään. Olen kyllä huomannut että koskee älykkyyttä laajemminkin, jostain syystä se on sellainen ominaisuus jonka perusteella ihmisiä saa lytätä ja mitätöidä mielensä mukaan.

Kanssamensalaisten kanssa jutellessa kyllä huomaa, ettei älykkyytensä rajoitu pelkästään kuviopäättelyyn, vaikka kateelliset haluavatkin niin ajatella. Itseäni kiinnostaa suunnilleen 0% mitä joku toinen siitä ajattelee. Se tosin taitaa huokua mun olemuksesta, koska en kohtaa lyttäämistä. Tiedän monen muun kyllä kohtaavan.

Vierailija
33/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei Mensan testissä kyllä pärjää, jos ei ole matemaattis-loogisesti älykäs.

Se ei siis ole mitään mukamasälykkyyttä.

Kaikki matemaattis-loogisesti älykkäät eivät ole kiinnostuneita minkään kerhon jäsenyydestä, mutta se ei tarkoita, etteivätkö he saattaisi silti tuoda älykkyyttään esille muilla tavoin.

Sinä, minä ja jokainen ihminen pyrkii jollain tavalla korostamaan omia parhaita puoliaan. Ei ehkä leuhkimalla ääneen, mutta pätemällä muilla tavoin. Kuka omaisuudellaan, kuka sosiaalisella kyvykkyydellään, kuka koulusivistyksen määrällään, kuka ulkonäöllään jnejne.

Minusta älykkyys on kumminkin asia, jolla on HYVÄ vähän päteä ja jota pitäisi arvostaa tässä yhteiskunnassa enemmän kuin vaikkapa juuri ulkonäköä.

Ja ei, en ole ikinö edes hakenut Mensan jäseneksi, tiedän olevani älykäs ilmankin. Enkä häpeä sitä mainita.

Vierailija
34/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset tuovat esiin monia ominaisuuksiaan. Joku tuo sukupuolista suuntautumistaan, joku kroonista tautiaan, joku erityisherkkyyttään, joku kasvissyöntiään. Jos äly nyt sattuu olemaan iso osa identiteettiä, niin sitten on. Meitä mahtuu tänne monenlaisia.

Voivittu mitä jeesustelua

Vierailija
35/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on, että testien tekeminen ja vaikkapa matematiikan opiskelu lisäävät loogista päättelykykyä, jolla pärjätään myös muka-kulttuurivapaissa kuviopäättelytesteissä.

Tästä johtuu ns. Flynnin efekti. Googlatkaa.

Flynnin efekti tarkoittaa, että länsimaisissa yhteiskunnissa äo-testejä on ollut pakko kalibroida vaikeammiksi, koska keskiarvo on noussut selvästi ja nousee edelleen. Ok, ravitsemus vaikuttaa aivojen kehitykseen, mutta se ei selitä jatkuvaa nousua, koska länsimaiset ihmiset ovat jo ainakin puoli vuosisataa syöneet ihan riittävästi neurologisen kehityksen kannalta.

Ainoa järkevä selitys ilmiölle on, että äo-testit eivät todellisuudessa ole ihan niin kulttuurineutraaleja kuin jotkut luulevat. Niissä pärjää paremmin, jos osaa matematiikkaa ja on tottunut loogiseen päättelyyn ja testien tekemiseen.

Vierailija
36/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset tuovat esiin monia ominaisuuksiaan. Joku tuo sukupuolista suuntautumistaan, joku kroonista tautiaan, joku erityisherkkyyttään, joku kasvissyöntiään. Jos äly nyt sattuu olemaan iso osa identiteettiä, niin sitten on. Meitä mahtuu tänne monenlaisia.

Voivittu mitä jeesustelua

Kuules margariinivittu, se ei suinkaan ole jeesustelua, vaan aivan olennainen pointti tässä.

Ihmisillä on sisäsyntyinen taipumus vähätellä asioita, joissa he eivät ole hyviä ja korostaa ja arvostaa niitä, joissa he ovat hyviä. Tätä kutsutaan rankiteoriaksi, yksi sosiologian perusteorioita.

Toisin sanoen ihmiset - sinäkin - tuovat esille erilaisia ominaisuuksia. Äly ei - jos vähänkään kykenet asiaa miettimään - ole arvostuksen kannalta pöllömpi ominaisuus, paljon hyödyllisempi ominaisuus se on yhteiskunnan kannalta kuin vaikkapa ulkonäkö, henkilökohtainen tulotaso tai juoksukestävyys.

Vierailija
37/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

älymiäs kirjoitti:

Ei minulla ainakaan ole koskaan ollut tarvetta kehuskella tuttavapiirissä 161 pisteen äo:llä. Täällä voin sen nimettömänä ilmoittaa. Enkä kuulu Mensaan.

Missä sä teit sen virallisen testin? Eikö se tehdä mensan järjestämässä tapahtumassa ja tietyn pistemäärän kun ylittää pääsee jäseneksi.

Saan mäkin nettitesteistä täydet ja oon alle 1% joukoissa, mutta en siltikään sano mikä mun mukamas äo on, koska sitä ei ole virallisesti mitattu.

Valitettavasti sinulla olisi muuta sanottavaa jos noin olisi. Todistit juuri älykkäämmälle ettei pistemääräsi riitä.

Oi ja voi dorkatrolli!

Vierailija
38/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle riittää älykkäät kasvojen piirteet.

Vierailija
39/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

älymiäs kirjoitti:

Kirjakieltäkö sinulle pumpulipää pitäs kirjoittaa? Ny meni aivohattaralla luetunymmältäminen oikean vierestä ja ihan typerä kommentti sen lopputulemana lähti jälleen kerran aaaveelle. Voisuahöperöä.

Vierailija
40/337 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

älymiäs kirjoitti:

Kirjakieltäkö sinulle pumpulipää pitäs kirjoittaa? Ny meni aivohattaralla luetunymmältäminen oikean vierestä ja ihan typerä kommentti sen lopputulemana lähti jälleen kerran aaaveelle. Voisuahöperöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme