Vuokralainen pyytää turvalukkoa uuteen kerrostaloasuntoon
Omistan pienen sijoitusasunnon vastavalmistuneessa kerrostalossa. Vuokralainen toivoo, että oveen hankittaisiin turvalukko. Mitä mieltä olette? Onko se tarpeellinen?
Itse asun vanhassa kerrostalossa, jossa turvalukko on, mutten sitä käytä.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoisia kommentteja. Vuokralainen voi itse hankkia turvalukon huoneistoon, jos sellaisen haluaa. Hänellä on velvollisuus jättää lukko paikoilleen poismuuttaessa, turvalukon avaimet jää vuokranantajalle ja menevät sitten seuraavalle vuokralaiselle.
Turvalukon avainta ei ole pakko jättää huoltoyhtiöön, mutta kannattaa tietysti. Parhaiten toimii, jos avain on putkessa, sieltä sen sitten saa huoltomieskin tai kuka tahansa sitä luvallisesti tarvitseekin.
Teippasin oveen avaimen muuttaessani.
Vuokralainen ei saa porauttaa yhtään mitään asennuksia ulko-oveen ilman vuokranantajan lupaa.
Höpö höpö - sen kun asennuttaa vaan.
Jos olet näinä aikoina onnistunut saamaan luotettavan, vuokransa ajallaan maksavan vuokralaisen, niin en näe yhtäkään syytä sille miksi et voisi hänen pientä pyyntöään turvalukosta toteuttamaan, varsinkin kun kulutkin saat vähentää verotuksessa.
Uusissa taloissa varmaan abloytkin on turvallista mallia vielä toistaiseksi. Avaimiakaan ei saa teetettyä omin päin
Vierailija kirjoitti:
Jos olet näinä aikoina onnistunut saamaan luotettavan, vuokransa ajallaan maksavan vuokralaisen, niin en näe yhtäkään syytä sille miksi et voisi hänen pientä pyyntöään turvalukosta toteuttamaan, varsinkin kun kulutkin saat vähentää verotuksessa.
Yleensä vuokralainen maksaa itse lukon asennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä olemassa, hyöty silloin kun on itse sisällä, varmuusketju on. Kai kuuluu vuokralaisen itse maksaa.
Mikå hyöty turvalukosta on kun olet sisällä? Hidastaa poistumista tulipalossa merkittävästi ja paniikissa / kännissä saatat tuupertua ennen kuin osaat avata turvalukon. Jos taas pelkäät olla kotonasi, niin suosittelen vaihtamaan paikkakuntaa ja elämäntyyliäsi.
Ei hidasta asunnosta poistumista, sen enempää kuin turvaketjukaan.
Sitäpaitsi ei ole pakko ostaa myös sisältä lukittavaa turvalukkoa, ne ovat myös kalliimpia.
Uusissa asunnoissa lienee jo älylukko. Turvalukkoa ei silloin tarvita mihinkään lailliseen tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoisia kommentteja. Vuokralainen voi itse hankkia turvalukon huoneistoon, jos sellaisen haluaa. Hänellä on velvollisuus jättää lukko paikoilleen poismuuttaessa, turvalukon avaimet jää vuokranantajalle ja menevät sitten seuraavalle vuokralaiselle.
Turvalukon avainta ei ole pakko jättää huoltoyhtiöön, mutta kannattaa tietysti. Parhaiten toimii, jos avain on putkessa, sieltä sen sitten saa huoltomieskin tai kuka tahansa sitä luvallisesti tarvitseekin.
Huomaa, että niihin putkiinkin voidaan murtautua. Niistä saa koko talon yleisavaimen.
Ei muuta kuin tiirikoi putken. Ja se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sillä maksattaa vaikka putkiremontin mutta ei se kiinteistötekniikka kyllä vuokralaiselle kuulu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ovessa ei ole varausta turvalukolle niin turvalukon asentaminen ei ole mahdollista ilman että oven ce-hyväksyntä menetetään. Tällä voi olla palo tmv tilanteessa merkitystä
Älä puhuu paskaa.
Olen saanut isännöitsijän luvalla asennuttaa turvalukon oveen, jossa ei ollut mitään erityistä paikkaa
turvalukolle.
Taatusti et toimi lukko- etkä turvallisuusalalta. Olet kusinen trolli.
Olen saanut luvan isännöitsijältä. No voi että. Isännöitsijät on tyhmimpiä ihmisiä päällä maan eivätkä ymmärrä hevon vittua kiinteistöstä ja vielä vähemmän välittävät. Niiltä saa luvan ihan mihin tahaa
Olet jäljillä. On ne ainakin kieroin ammattikunta mitä tiedän
Vierailija kirjoitti:
Uusissa taloissa varmaan abloytkin on turvallista mallia vielä toistaiseksi. Avaimiakaan ei saa teetettyä omin päin.
Joo on. Kahden tavallisimpien avoimien patentit voimassa vuoteen 2026.
Ja kuten ketjussa jo todettu: Patenttisuojatun avaimen voi helposti kopioida Virossa.
Siellä ei kysellä patentteja, vaan otetaan raha vastaan ja tehdään avaimien vaikka mistä avaimista.
Se on tuollaiten hommien luvattu maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sillä maksattaa vaikka putkiremontin mutta ei se kiinteistötekniikka kyllä vuokralaiselle kuulu
Älä höpötä. Ihan normaali käytäntö että vuokralainen maksaa turvalukon jos sellaisen tarvitsee.
Olen itse vuokranantaja ja kiitollinen vuokralaisistani. Jos he soittaisivat ja haluaisivat turvalukon, olisin jo soittanut niitä asentavaan liikkeeseen enkä kysellyt typeriä vauvapalstalla. Haluan, että vuokralaiseni ovat tyytyväisiä ja pysyvät vuokralla mahd pitkään, joten en viitsi näin pienistä jutuista alkaa ulisemaan. Kun ei edes kustannuksia verovähennysten vuoksi ole minulle tulossa. Käytännössä saan siis vuokralaisten ansiosta omistamaani asuntoon turvalukon ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että niihin putkiinkin voidaan murtautua. Niistä saa koko talon yleisavaimen.
Ei muuta kuin tiirikoi putken. Ja se on siinä.
Ja kuka tahansa voi sanoa olevansa poliisi/tiedustelupalvelusta jne ja pyytää isännöitsijää antamaan yleisavaimen. Eivät edes yleensä pyydä mitään id-korttia tai vastaavaa ja jos pyytävät niin sekin on helppo väärentää jotain vain sinne päin muistuttavaa ja poliisi/tiedustelupalveluhenkilökin on vain ihminen ja saattaa myöskin tehdä rikoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tosiaan ! Eikä toisen asuntoon ole kenelläkään menemistä, ellei ole oikeasti mikään hätä asunnossa. Vaikka olisi vuokralainen kyseessä. Kunnon turvalukot on täysin tarpeen joka asunnossa, myös vuokralaisille. Ite joudun kärsiin tästä kämppään tunkemisesta turhaan ja jopa viedään roskiin tai varastetaan tavaraa mm mun dvd-soitin ja 3 joulukalenteria sisältöineen. Eivätkä ne olleet ollenkaan halpoja ! Yhtä jopa haettiin Helsingistä asti ouluun. Saavat nämä varkaat/tuhoajat maksaa kalliisti !!!
Mun exältä vietiin pankkitunnukset kotoa. Itsehän olen ajatellut, koska itseltä viedään kaikki sometunnukset, pankkikortit, lääkkeet vaihdetaan toisiin tms.
Myös sisällä asunnossa kannattaa pitää lukittavassa paikassa tärkeät paperit. Ostin käytettynä kaapin ei ollut ihan helppo löytää.
Huoltomies voi vaikka käydä viiltelemässä rikki johtoja/putkia tms., maksattaa asukkaalla kaiken ja suunnitella, että asukas maksaa kalliin hotelliasumisen vaikkapa jonkun kepulin hotellista, jonka saa sitten vakuutuksen piikkiin ja hotelli tienaa ylihinnoitetuilla kämpillä.
Älkää laittako, se lisää turvattomuutta. Taloyhtiön huoltomies ei pääse sisälle. Kukaan ei voi auttaa, jos avain katoaa. Entisellä omistajalla voi olla yksi avain kuten minulla. Kaupanteon yhteydessä annoin 2 avainta. Kolmas on edelleen minulla. Jos olisin ilkeä, pistäisin turvalukon lukkoon, jolloin he eivät pääse ulos asunnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä. Ihan normaali käytäntö että vuokralainen maksaa turvalukon jos sellaisen tarvitsee.
Vuokralainen ei saa asennuttaa lukkoa ennen kuin asia on sovittu vuokraisännän kanssa. Se joka omistaa asunnon, hoitaa lukkoasiat ja kustantaa myös. Huoneenvuokralaki luettelee vuokra-asunnon lakisääteiset asiat ja niihin ei kuulu turvalukko.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse vuokranantaja ja kiitollinen vuokralaisistani. Jos he soittaisivat ja haluaisivat turvalukon, olisin jo soittanut niitä asentavaan liikkeeseen enkä kysellyt typeriä vauvapalstalla. Haluan, että vuokralaiseni ovat tyytyväisiä ja pysyvät vuokralla mahd pitkään, joten en viitsi näin pienistä jutuista alkaa ulisemaan. Kun ei edes kustannuksia verovähennysten vuoksi ole minulle tulossa. Käytännössä saan siis vuokralaisten ansiosta omistamaani asuntoon turvalukon ilmaiseksi.
Minäkin olen niin tyytyväinen, että käyn kerta viikkoon imuroimassa heidän luonaan, kun yksi perjantai soittivat, että voisinko hommata siivoojan heille. Köyn nyt itse imuroimassa kerran viikossa. Ajattelin kahta kertaa viikossa. kun käytännössä katsoen vuokralaisten ansiosta saan omistamaani asuntoon tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen ei saa asennuttaa lukkoa ennen kuin asia on sovittu vuokraisännän kanssa. Se joka omistaa asunnon, hoitaa lukkoasiat ja kustantaa myös. Huoneenvuokra
Ottaisit selvää ennen kuin täällä jauhat paskaa. Vuokralainen maksaa jos tarvitsee - täysin yleinen käytäntö. Ja asennuksen kieltoon tarvitaan kunnollinen syy.
Vuokria nostellaan vain kun vuokrasopimuksessa mainittu ehto ja ajankohta täyttyy. Ei sitä minkään uuden lukon takia nostella, hassu nassu!