Vuokralainen pyytää turvalukkoa uuteen kerrostaloasuntoon
Omistan pienen sijoitusasunnon vastavalmistuneessa kerrostalossa. Vuokralainen toivoo, että oveen hankittaisiin turvalukko. Mitä mieltä olette? Onko se tarpeellinen?
Itse asun vanhassa kerrostalossa, jossa turvalukko on, mutten sitä käytä.
Kommentit (204)
Vuokralainen voi asennuttaa turvalukon itse jos sellaista tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ovessa ei ole varausta turvalukolle niin turvalukon asentaminen ei ole mahdollista ilman että oven ce-hyväksyntä menetetään. Tällä voi olla palo tmv tilanteessa merkitystä
Yleisimmät ovet on kyllä koepoltettu myös turvalukkojen kanssa. Kun ammattilainen asentaa turvalukon, se ei vaikuta oven palotekniseen toimintaan mitenkään. Oven tiiveys on tärkeintä. Sitten jos joku itse vuoleskelee ja nakertaa melkein sopivat aukot turvalukolle, se varmasti heikentää oven paloteknistä toimintaa ja voi aiheuttaa tulipalotilanteessa oven nopeamman palamisen.
Oven CE merkinnällä ei ole väliä enää rakennusvalvonnan lopputarkastuksen jälkeen.
t: ovien lukituksia työkseen suunnitteleva
Sinäpä sen sanoit! jos on poltettu turvalukon kanssa niin ovessa on asian mukainen varaus turvalukolle. Kaikkien muutosten tekeminen tyyppihyväksyttyyn oveen tuhoaa tyyppihyväksynnän.
Tulipalon jälkeen vakuutusyhtiö tai taloyhtiö voi olla hyvinkin kiinnostunut asennuksesta. Enpä pitäisi ihmeenä että vakuutusyhtiö hylkää tai pienentää korvauksia jos tyyppihyväksyttyyn oveen oven tehty muutoksia.
30v kokemus rakentamisesta, ovista, tyyppihyväksynnöistä, vahingoista jne.
Älkää tulko lässyttämään kun ette tiedä. Lukkofirma tottakai poraa ovet täyteen vailla tunnon tuskia että saa romppeensa myytyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pyysin, mutta en saanut ja hyvä niin. Sinuna antaisin turvakettingin ja ovisilmän. Turvalukossa on ongelmana avain, jota ei ole helppo vaihtaa, kun vuokralainen vaihtuu. Kehottaisin käyttämään lukossa olevaa ominaisuutta ns takalukkoa, jolloin kieleke menee syvemmälle lukkopesään. On ok tahtoa enemmän turvallisuuden tunnetta, mutta turvalukko ei ole välttämätön. Meillä muuten on myös murtosuojatut saranat, mutta ei turvalukkoa.
Abloyn turvalukon voi sarjoittaa samalle avaimelle mikä päälukossakin on. Itse tein näin.
Jos uusi talo, niin ovessa on varmasti joku abloyn älylukko, iloq tms. Turvalukko ei tällöin paranna muuta kuin fyysistä murtoturvallisuutta - ja sitäkin rajallisesti. Jos murtautuja pääsee normilukosta fyysisellä voimalla läpi, turvalukkokaan ei estä sen enempää.
Oven saranapuolen tapitus on huomattavasti parempi murtos
Turvalukkoja ei läheskään aina hankita murtojen takia.
Vaan juuri kopioitujen avaimen vuoksi.
Virossa kyllä saa kopion myös niistä Abloy-lukkojen avaimista, joilla on vielä patenttisuoja.
Patenttisuoja tarkoittaa sitä, ETTEI ASUKAS VOI VALMISTUTTAA ITSE UUSIA AVAIMIA LUKKOON.
Vaan vara- avaimet tilataan isännöitsijän kautta, ja hänellä sarjanumero joka ikisestä lukkoon
hankitusta avaimesta.
Varkaiden varaltako vai taloyhtiön yleisavaimien haltijoiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt sellaiseen ole tarvetta normaali-ihmisellä. Onko paranoidi vai pelkääkö velkojia?
Onko murtoja kuinka paljon, kesäaikaan lomilla sikiää. Kytätään muulloinkin kun asukas pois, silloin mennään. Ja nuo huolto sekä isännöin julpit ei tajua että yleisavainta ei saa käyttää ellei käynnistä ole sovittu ajoissa. Ihmiset matkoilla, kakkoskodissa jne. Pienissä huoltotehtävisä kahta viikkoa aiemmin ilmoitettava ja ilmoituksessa päiväys jolloin voidaan laskea milloin jätetty. Isommissa remonteissa puoli vuotta. Sama koskee vuokraisännän vierailua,,on aina sovittava etukäteen milloin. Eli turvalukko on hyvä olla tai kodinturvahälytys, se maksaa joka sen turhaan käynnistää, esim. vartijan tulo. Oppivat. Hyvä laittaa turvalukko aina kun poistut.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä olemassa, hyöty silloin kun on itse sisällä, varmuusketju on. Kai kuuluu vuokralaisen itse maksaa.
Mikå hyöty turvalukosta on kun olet sisällä? Hidastaa poistumista tulipalossa merkittävästi ja paniikissa / kännissä saatat tuupertua ennen kuin osaat avata turvalukon. Jos taas pelkäät olla kotonasi, niin suosittelen vaihtamaan paikkakuntaa ja elämäntyyliäsi.
Aika monella nykyaikana ei ole minkäänlaista turvalukkoa ja tavallisen lukon saa tuosta noin vaan auki yleisavaimella tai vain vääntämällä. Turvallisuuden kannalta melko huono juttu.
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoisia kommentteja. Vuokralainen voi itse hankkia turvalukon huoneistoon, jos sellaisen haluaa. Hänellä on velvollisuus jättää lukko paikoilleen poismuuttaessa, turvalukon avaimet jää vuokranantajalle ja menevät sitten seuraavalle vuokralaiselle.
Turvalukon avainta ei ole pakko jättää huoltoyhtiöön, mutta kannattaa tietysti. Parhaiten toimii, jos avain on putkessa, sieltä sen sitten saa huoltomieskin tai kuka tahansa sitä luvallisesti tarvitseekin.
Teippasin oveen avaimen muuttaessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvalukot ovat ongelmallisia, ellei sitten kaikissa asunnoissa ole sellaista, niiden avaimien sähläämisen kanssa, kun avain pitäisi olla isännöitsijällä ja kiinteistöhuollolla.
Jos sattuu tulipalo tai vesivahinko ja asuntoon pitäisi päästä nopeasti ja ovessa turvalukko, niin aikaa tuhlaantuu, kun avainta etsitään.
Itse en laittaisi, ellei kaikissa huoneistoissa sitä ole.
Ei se noin mene. Joillekin ikääntyville ihmisille, jotka voi ja pärjää vielä hyvin, turvalukko onhyvä suoja.
Eipä tule asiattomat sisään, jos itse ei halua sisään päästää, kuten juopot lastenlapset kavereineen,
jotka ovat pihistäneet avaimen joko vanhemmiltaan, tai vara- a
Jos noin, niin yhtälailla ne ovat pihistäneet turvalukon avaimet.
Ja ihan kuin se turvalukko pidättelisiä, jos joku haluaa mennä, hän rikkoo oven tai oven karmit. Suurin osa ovista on puuta tai puumassaan. Ei edes metalliovet pidättele, kun nekin voidaan leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ovessa ei ole varausta turvalukolle niin turvalukon asentaminen ei ole mahdollista ilman että oven ce-hyväksyntä menetetään. Tällä voi olla palo tmv tilanteessa merkitystä
Älä puhuu paskaa.
Olen saanut isännöitsijän luvalla asennuttaa turvalukon oveen, jossa ei ollut mitään erityistä paikkaa
turvalukolle.
Taatusti et toimi lukko- etkä turvallisuusalalta. Olet kusinen trolli.
Olen saanut luvan isännöitsijältä. No voi että. Isännöitsijät on tyhmimpiä ihmisiä päällä maan eivätkä ymmärrä hevon vittua kiinteistöstä ja vielä vähemmän välittävät. Niiltä saa luvan ihan mihin tahaansa kunhan kysyy. Ne on vain rahastamassa taloyhtiöitä, eivät taloyhtiön asialla
OIet kusinen typerys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä olemassa, hyöty silloin kun on itse sisällä, varmuusketju on. Kai kuuluu vuokralaisen itse maksaa.
Mikå hyöty turvalukosta on kun olet sisällä? Hidastaa poistumista tulipalossa merkittävästi ja paniikissa / kännissä saatat tuupertua ennen kuin osaat avata turvalukon. Jos taas pelkäät olla kotonasi, niin suosittelen vaihtamaan paikkakuntaa ja elämäntyyliäsi.
No kuule sinne yritettiin aamuyöllä omilla avaimilla, en ehtinyt nähdä kuka oli. Ilman näitä turvajärjestelyjä en tiedä miten olisi käynyt.
Meillä kävi niin, että varastotiloissamme ( rivitalo)oli käyty. Jäljet näkyi. Puheenjohtaja sanoi: " Onko teiltä sitten jotain viety"
Ajatteli vissiin että taloyhtiön hallituksen porukka saa kulkea kulkea missä vaan miten lystää.
Kotirauhan rikkomista, mutta kun ei tajua niin ei tajua
Hanki ihmeessä turvalukko. Vähennä kulut verotuksessa ja nosta vielä pikkusen vuokraa, että saat osan kuluista sitäkin kautta hyödyksesi. Tuskin kukaan edes yrittää murtautua turvalukolliseen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ettäkö mitä hyötyä?
Asukas voi vaikka yöllä nukkua ja joku vieras tuntematon saapua tuosta noin vaan ovesta sisällä, r s kata, pahoin pdellä, h mata, kaa pa ta, mpua, m r h a ta nukkuvan asukkaan. Tämän lisäksi murtautuja voi vaikka vääntää saunan päälle, sytyttää asunnon, varastaa tavaraa, mrkyttää ruoat, heittää/tönäistä asukkaan ikkunasta/parvekkeelta alas jne.
Siinä ovessa mitään valmista paikkaa ole lukolle vaan asentaja siihen oveen sellaisen rouhii lukkoa asentaessaan. Talttaa ja poraa käyttää. Ihme höpinää täällä. Ja asukkaan se lukko on hommattava ettei avaimia olisi muilla. Jos avain on vaikka vuokranantajalla niin eihän se lukko mitään suojaa kun asunnossa voidaan käydä asukkaan tietämättä.
On tosiaan ! Eikä toisen asuntoon ole kenelläkään menemistä, ellei ole oikeasti mikään hätä asunnossa. Vaikka olisi vuokralainen kyseessä. Kunnon turvalukot on täysin tarpeen joka asunnossa, myös vuokralaisille. Ite joudun kärsiin tästä kämppään tunkemisesta turhaan ja jopa viedään roskiin tai varastetaan tavaraa mm mun dvd-soitin ja 3 joulukalenteria sisältöineen. Eivätkä ne olleet ollenkaan halpoja ! Yhtä jopa haettiin Helsingistä asti ouluun. Saavat nämä varkaat/tuhoajat maksaa kalliisti !!!
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi niin, että varastotiloissamme ( rivitalo)oli käyty. Jäljet näkyi. Puheenjohtaja sanoi: " Onko teiltä sitten jotain viety"
Ajatteli vissiin että taloyhtiön hallituksen porukka saa kulkea kulkea missä vaan miten lystää.
Kotirauhan rikkomista, mutta kun ei tajua niin ei tajua
Minulla kävi näin, että ilmoitettiin, että tullaan viikolla x laittamaan pattereita, olin itse kotona, juu kyllä tultiin laittamaan pattereita. Sitten tultiin myös viikon x jälkeisellä viikolla ilmoittamatta ja sopimatta, pimpotettiin ovikelloa, en avannut, sen jälkeen yritettiin yleisavaimella, ei auennut, koska turvalukko päällä enkä avannut ovea, olin itse sisällä, sen jälkeen yritettiin jollakin esineellä vääntää ovea auki. Oveen jäi jälki, että on yritetty vääntää väkivalloin auki. Isännöitsijä oli antanut yleisavaimen, mutta turvalukon avainta ei ollut. Kaksi miestä. Toinen vanhempi, toinen nuorempi.
Toisessa asunnnossa oltiin käyty turvalukon läpi. Joku oli tiputtanut tahalleen keltaisen heijastimen asunnon lattialle, rahallisesti arvoton, mutta tunnearvokas kaulakoru viety, dildo viety. Muuttaessa pois palautettaessa avaimia lukkoliikkeestä sanottiin, että tästä puuttuu yksi avain. Muuttaessa kyseiseen asuntoon n. kuukauden päästä yritettiin tulla ovesta sisälle, ensin pimpotettiin ovikelloa, olin kotona, mutta en avannut, sen jälkeen yritettiin yleisavaimilla aukaista ovea, ei auennut, koska turvalukko kiinni. Kaksi miestä, mitäköhän olisivat tehneet jos olisin avannut oven, työntäneet parvekkeelta alas?
Vierailija kirjoitti:
On tosiaan ! Eikä toisen asuntoon ole kenelläkään menemistä, ellei ole oikeasti mikään hätä asunnossa. Vaikka olisi vuokralainen kyseessä. Kunnon turvalukot on täysin tarpeen joka asunnossa, myös vuokralaisille. Ite joudun kärsiin tästä kämppään tunkemisesta turhaan ja jopa viedään roskiin tai varastetaan tavaraa mm mun dvd-soitin ja 3 joulukalenteria sisältöineen. Eivätkä ne olleet ollenkaan halpoja ! Yhtä jopa haettiin Helsingistä asti ouluun. Saavat nämä varkaat/tuhoajat maksaa kalliisti !!!
Mun exältä vietiin pankkitunnukset kotoa. Itsehän olen ajatellut, koska itseltä viedään kaikki sometunnukset, pankkikortit, lääkkeet vaihdetaan toisiin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoisia kommentteja. Vuokralainen voi itse hankkia turvalukon huoneistoon, jos sellaisen haluaa. Hänellä on velvollisuus jättää lukko paikoilleen poismuuttaessa, turvalukon avaimet jää vuokranantajalle ja menevät sitten seuraavalle vuokralaiselle.
Turvalukon avainta ei ole pakko jättää huoltoyhtiöön, mutta kannattaa tietysti. Parhaiten toimii, jos avain on putkessa, sieltä sen sitten saa huoltomieskin tai kuka tahansa sitä luvallisesti tarvitseekin.
Teippasin oveen avaimen muuttaessani.
Vuokralainen ei saa porauttaa yhtään mitään asennuksia ulko-oveen ilman vuokranantajan lupaa.
Yleensä taloyhtiössä lukot sarjoitetaan aika-ajoin, jo turvallisuus syistä Eikä avaimia noin vain teetätetä lisää, vaan siihen tarvitaan taloyhtiön lupa ja ne numeroidaan ja jokainen avain on löydettävä, jos asukas vaihtuu.