Lujasti lempeä: "Isä, olisitpa rakastanut muutakin kuin työtä – Nämä yhdeksän viestiä kertovat, miltä tuntuu jäädä näkymättömäksi omalle isälle"
Mitä ajatuksia nämä tekstit teissä herättävät?
https://www.hs.fi/blogi/lujastilempea/art-2000005888827.html
Kommentit (143)
Ei haittaa enää. Hain isäni hyväksyntää koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Tein mitä tahansa niin en vaan ollut tai osannut hänen mielestään mitään. Nyt olen 55v ja en ole tätä ihmistä tavannut kymmeniin vuosiin. Ei merkitse minulle enää mitään. Näillä mennään hautaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Mun viestini menee ex-miehelleni joka on jättäytynyt itse lastensa elämästä.
Ensin harvensit tapaamisia ja teit ohareita. Minä lohdutin tyttäriämme parhaani mukaan, otin vastaan kiukut ja syytökset koska heidän maailmassaan minä estin heitä näkemästä isäänsä. Mutta miten olisin voinut heille pienille kertoa että sinä ihan itse päätit olla tulematta paikalle. Että minä en voi vaikuttaa siihen miten pidät sovituista kiinni, tai tässä tapauksessa olet pitämättä, vaikka mitä tekisin. Ja minähän tein vaikka mitä että olisit muistanut olevasi kahden tytön isä....
Tätä ihmettelen, miten jotkut miehet käyttäytyvät tuolla tavalla. En itsekään tullut isäksi omasta halustani mutten koskaan voisi hylätä lastani kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun viestini menee ex-miehelleni joka on jättäytynyt itse lastensa elämästä.
Ensin harvensit tapaamisia ja teit ohareita. Minä lohdutin tyttäriämme parhaani mukaan, otin vastaan kiukut ja syytökset koska heidän maailmassaan minä estin heitä näkemästä isäänsä. Mutta miten olisin voinut heille pienille kertoa että sinä ihan itse päätit olla tulematta paikalle. Että minä en voi vaikuttaa siihen miten pidät sovituista kiinni, tai tässä tapauksessa olet pitämättä, vaikka mitä tekisin. Ja minähän tein vaikka mitä että olisit muistanut olevasi kahden tytön isä....
Tätä ihmettelen, miten jotkut miehet käyttäytyvät tuolla tavalla. En itsekään tullut isäksi omasta halustani mutten koskaan voisi hylätä lastani kuitenkaan.
Et tullut isäksi omasta halustasi... Mikä oikein esti sinua käyttämästä kondomia?
Olipa todella hyvä kirjoitus, haikea ja kaunis, alkoi lähes itkettämään sillä oma isäni on isän irvikuva, eikä oikeastaan ole ollut isä ollenkaan. On ollut siis ihan ydinperhe jne mutta isä kiusasi ja rääkkäsi kaikkia perheenjäseniä. Nyt on sitten vanha ja yksinäinen ja puhkuu katkeraa vihaa. Itse aiheutti tilanteen mutta mitään ei myönnä, vika on muissa.
Tämä vastuun pakoilu ja tehtyjen perseilyiden kieltäminen (sekä muiden syyttely) näyttää olevan aika yleinen malli suurten ikäluokkien luonnevikaisille isille.
Arvostan ahkeraa isääni. Joku laiska maripaitanyhverö ei olisi minun isäkseni sopinut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos vain toinen vanhemmista on työelämässä hän joutuu uhraamaan siihen aikaa, joka on pois perheeltä. Tämä on paheksuttavaa ja siitä saa kiitokseksi katkeruutta.
Jos toinen vanhemmista pysyy kotona hän joutuu uhraamaan siihen aikaa, joka on pois omasta urakehityksestä. Tämä on ihailtavaa ja siitä saa kiitokseksi lastensa kunnioituksen ja rakkauden.
Anteeksi siis jo etukäteen rakkaat lapseni. En silti koe, että minulta tässä asiassa paljoa kyseltiin. Kun te aikanaan seisotte samoissa saappaissa ehkä ymmärrystä riittää rahtunen myös minulle.
Näin minäkin ajattelen. Perheessämme se olin minä, äiti, joka jouduin tekemään kahta työtä ja olemaan paljon pois kotoa. Syitä en nyt erittele. Mutta olen ajatellut, että jos ihan oikeasti vielä viiskymppisinä itkevät, että äiti teki niin paljon töitä, että sai koulutettua heidät, niin se on kyllä jo silloin heidän ongelmansa, elleivät pysty ja halua päästä eteen päin elämässään. Uskon, että itkisivät silloin sitäkin, että olisivat joutuneet jättämään koulut ja hanttihommiin heti peruskoulun loputtua ja muutenkin peruskoulun aikaan elämään todella köyhää elämää.
Itse arvostin omaa isääni, joka oli työteliäs ja ahkera ja teki töitä, eikä jäänyt kotiin makaamaan työttömänä vain siksi, että saisi olla mahdollisimman läsnä koko ajan.
Miksi olla aikuisena katkera omasta lapsuudesta?
Miksi edes raahata menneisyyttä tuollain mukana pilaamaan nykyhetken?
Vanhempani myös olivat paljon töissä kun olin pieni, enkä ole heille katkeroitunut.
Minulla on silti hienoja lapsuusmuistoja ja vanhempani ovat rakkaita vaikka emme laatuaikaa koskaan viettäneetkään.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että lapsena hakattu haluaa kantaa taakkaa mukanaan! Ei halua!! Mutta kun siitä ei pääse eroon omalla päätöksellä, ei välttämättä terapiallakaan.
Minulla ja monella muulla hakatulla aivoissa on fysiologisia muutoksia siksi, kun lapsena piti olla pelossa sekä valppaana jatkuvasti.säikähdän kovia ääniä, kovaa puhetta, vihaisia ihmisiä vieläkin - lapsena se meinasi että tur-paan tulee ja epäselvää oli jääkö henkiin vai ei. Jos sinäkin joutuisit useita kertoja kuolemanpelon valtaan voimatta itse puolustautua niin voisi sinunkin käditys muuttua.
Se trauman mukana kantaminen ei ole oma valinta, maksaisin mitä vaan jos pääsisin eroon siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä hyväosainen kermaperse joka ei osaa asettua toisen asemaan ja kuvitella, miten menisi jos lapsuus olisikin kurja ja pelottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes raahata menneisyyttä tuollain mukana pilaamaan nykyhetken?Luuletko että lapsena hakattu haluaa kantaa taakkaa mukanaan! Ei halua!! Mutta kun siitä ei pääse eroon omalla päätöksellä, ei välttämättä terapiallakaan.
Minulla ja monella muulla hakatulla aivoissa on fysiologisia muutoksia siksi, kun lapsena piti olla pelossa sekä valppaana jatkuvasti.säikähdän kovia ääniä, kovaa puhetta, vihaisia ihmisiä vieläkin - lapsena se meinasi että tur-paan tulee ja epäselvää oli jääkö henkiin vai ei. Jos sinäkin joutuisit useita kertoja kuolemanpelon valtaan voimatta itse puolustautua niin voisi sinunkin käditys muuttua.
Se trauman mukana kantaminen ei ole oma valinta, maksaisin mitä vaan jos pääsisin eroon siitä.
Oon ollu samassa tilanteessa, jättänyt kaiken taakse heti 18 vuotta täytettyäni.
En anna menneisyyden pilata nyky hetkeäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes raahata menneisyyttä tuollain mukana pilaamaan nykyhetken?Tässäpä hyväosainen kermaperse joka ei osaa asettua toisen asemaan ja kuvitella, miten menisi jos lapsuus olisikin kurja ja pelottava.
Mun lapsuus oli kurja ja pelottava.
Väk*valtaa, viinaa ja äiti pakeni tästä itsem*rhalla.
Mutta mun menneisyys ei määrittele mua tässä hetkessä.
Se on mennyttä ja taakse jätettyä.
Antakaa olla.
Menneisyys on menneisyyttä ja sitä ei mikään maailman mahti muuta.
Katse eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka päättäisi, että lapsuus ei vaikuta nykyiseen elämään, vaikka kuinka yrittää olla reipas, positiivinen, aikaansaava, henkinen, meditoida, käyskennellä luonnossa, syödä terveellistä ruokaa, liikkua aktiivisesti, tehdä mielekkäitä asioita jne. Vaikka miten yrittää elää oikein ja olla miettimättä mitään menneitä, vaikka olisikin antanut anteeksi, hyväksynyt menneet ja ymmärtänyt, mistä mikäkin johtuu, niin kyllä minulla vaan yhä edelleen lapsuus vaikuttaa nykyhetkeen. Yli 10 vuoden terapiasta huolimatta. Edelleen on ahdistuneisuushäiriö ja epätyypillinen masennus, epämääräisiä jumitiloja oman päänsä sisällä, vaikeutta saada arkea toimimaan, vaikeus hoitaa arjen pakollisia asioita, edelleen tunnen turvattomuutta, olen epäluuloinen, en koe helposti yhteyttä muihin ihmisiin, kärsin unihäiriöistäja ja muista fyysisistä oireista traumataustan takia. Keho reagoi minulla ensimmäisenä, ennen kuin mieli reagoi. Ja keho ja mieli ovat lohkoutuneet taas eri saarakkeiksi. En tunne ketään jolla traumaattinen lapsuus ei muka millään tavalla vaikuttaisi nykyhetkeen, koska he ovat vain päättäneet niin, että se ei vaikuta.
Nimenomaan. On hirvittävän helppo kehoittaa muitakin unohtamaan menneisyys, kun on itse säilyttänyt mielenterveyden ja saavuttanut unelmansa. Ei, mä en edelleenkään ole kiitollinen lapsuudestani. Toivon että olisin saanut säilyttää mielenterveyden ja täyden toimintakyvyn, jotta olisin pystynyt edes yrittämään saavuttamaan unelmia. Kyllä, musta kasvoi sinnikäs ihminen. Ihan vaan siksi, että jouduin pärjäämään omillani ja siksi että olen todella kova itseäni kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheet vaativat miehiltä isompaa asuntoa, suurempaa perheautoa, rahaa merkkilastenvaatteisiin, perhelomiin...ja samanaikaisesti valittavat, kun isät ovat koko ajan töissä tai väsyneitä töistä.
Monet miehet kantavat yhä pääasiallisen taloudellisen vastuun. Raskas taakka kantaa. Kiitokseksi sanotaan: mikset ole enemmän kotona!Perheet vaativat... eiköhän mies itse vastaa siitä miten päättää elämäänsä elää.
Kyllä meillä vaimo ainakin vaatii kaikkea tätä. Kuluttaa paljon perheen tuloista riippumatta. Parempi paiskia töitä, jos meinaa selvitä laskuista. Uskokaa tai älkää ja alapeukuttakaa sarjatulella, mutta tällaisia vaimoja ja perheitä todella on.
Jos meillä mies alkais tollasii vaatimaan, niin en suostuis. N53
Isä, voi kun olisit edes yrittänyt ymmärtää. Miten paljon pelkoa ja tuskaa aiheutit äkkipikaisella käyttäytymisellä. Ensimmäisiä lapsuusmuistojani on, kun kaadan vahingossa maitolasin pöydässä, isä nousee ylös ja juoksee perään, kun olen hätääntyneenä noussut. Mustelmat paranee, mutta se tuska ei ikinä.
Vihaan isänpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes raahata menneisyyttä tuollain mukana pilaamaan nykyhetken?Tässäpä hyväosainen kermaperse joka ei osaa asettua toisen asemaan ja kuvitella, miten menisi jos lapsuus olisikin kurja ja pelottava.
Mun lapsuus oli kurja ja pelottava.
Väk*valtaa, viinaa ja äiti pakeni tästä itsem*rhalla.
Mutta mun menneisyys ei määrittele mua tässä hetkessä.
Se on mennyttä ja taakse jätettyä.
Kaikki eivät traumatisoidu yhtä pahasti kokemustensa seurauksena. Ihmiset ovat erilaisia. Elämä voi joko vaikean lapsuuden jälkeen lähteä sujumaan hyvin tai sitten ei. Joillekin kertyy paljon taakkaa koko elämän ajan eikä vaikeita kokemuksia ole silloin helppo jättää taka-alalle, jollei pääse eteenpäin.
Ei ole mitään pakkoa antaa väärintekijöille anteeksi. Koskaan. Oikein hyvää elämää voi elää, vaikka olisikin ajoittain vihainen menneiden asioiden takia.