Olen syönyt 1200kcal päivässä kuukauden. Paino on noussut 2 kiloa. Miten tämä on mahdollista?
Painoin lokakuun alussa 78,6 kiloa. Tänään aamupaino 80,5 kiloa. Olen syönyt käsi sydämellä aivan varmasti 1100-1300kcal joka päivä. Olen siis punninnut ja katsonut joka ikisen suupalan, jonka olen syönyt. En ole syönyt ylimääräistä, en napostellut, en maistanut tai muuten huijannut - huijaisin vain itseäni.
Olen toimistotyössä, mutta liikun työmatkat pyörällä (4km suuntaansa) ja harrastan hikiliikuntaa 3x1 tuntia joka viikko.
Mitä teen väärin? Ja älkää sanoko mitään mistään säästöliekistä, koska en takuulla syö toimistotyöläisenä liian vähän. Kulutan päivän aikana noin 1700-1800 kcal työmatkapyöräilyineen ja liikuntapäivinä enemmän. Olen siis pyrkinyt noin 500kcal kalorivajeeseen. Ei ole varaa nostaa kalorimääriä, koska sitten en nyt ainakaan laihtuisi.
Kommentit (301)
Tarkkuutta kirjoitti:
Ja muistakaa, että esim. pastan kalorit on ilmoitettu KUIVApainon mukaan (eli paino ennen keittämistä). Eli, kun keitätte pastan ja punnitsette, niin kalorimäärä on IHAN eri per 100g kuin pastan paketissa ilmoitettu.
Onko tämä vitsi? Jos punnitset 100 g kuivaa pastaa, keität sen vedessä, jossa ei ole muuta kuin suolaa, ei pastassa ole kypsänä yhtään sen enempää kaloreita kuin kuivanakaan. Pasta painaa kypsänä enemmän kuin kuivana, mutta lisäpaino tulee vedestä eikä vedessä ole kaloreita. Mistä lisäkalorit edes voisivat ilmestyä?
Vierailija kirjoitti:
Tarkkuutta kirjoitti:
Ja muistakaa, että esim. pastan kalorit on ilmoitettu KUIVApainon mukaan (eli paino ennen keittämistä). Eli, kun keitätte pastan ja punnitsette, niin kalorimäärä on IHAN eri per 100g kuin pastan paketissa ilmoitettu.
Onko tämä vitsi? Jos punnitset 100 g kuivaa pastaa, keität sen vedessä, jossa ei ole muuta kuin suolaa, ei pastassa ole kypsänä yhtään sen enempää kaloreita kuin kuivanakaan. Pasta painaa kypsänä enemmän kuin kuivana, mutta lisäpaino tulee vedestä eikä vedessä ole kaloreita. Mistä lisäkalorit edes voisivat ilmestyä?
Vitsi on siinä, että kaloreiden laskeminen on hölmöjen hommaa.
Niillä ei ole mitään merkitystä.
Minä olen se jolla aamupaino oli melkein kilon enemmän kuin iltapaino nukkumaan mennessä.
En itsekään ymmärrä mistä moinen johtuu. Pakko olla jotakin hormonaalista nesteen kertymistä, käytännössä joko ovulaatio tai kuukautiset.
Olo on ollut flunssainen jo pitkään, liittyisikö jotenkin siihen ja mahdolliseen lämpöön?
Todella omituista. Mielestäni seisoin samalla tavalla vaa’an päällä eli siitäkään ei voi olla kyse.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se jolla aamupaino oli melkein kilon enemmän kuin iltapaino nukkumaan mennessä.
En itsekään ymmärrä mistä moinen johtuu. Pakko olla jotakin hormonaalista nesteen kertymistä, käytännössä joko ovulaatio tai kuukautiset.
Olo on ollut flunssainen jo pitkään, liittyisikö jotenkin siihen ja mahdolliseen lämpöön?Todella omituista. Mielestäni seisoin samalla tavalla vaa’an päällä eli siitäkään ei voi olla kyse.
Jostain sen painon oli pitänyt tulla eli oli nestettä, jonka olit juonut. Jos et ollut juonut pisaraakaan pommitusten välillä tai esim. käynyt suihkussa ja tulla oli märkä, niin vaaka näyttää väärin. Ei keho itsessään voi kehittää lisää painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olo on ollut flunssainen jo pitkään, liittyisikö jotenkin siihen ja mahdolliseen lämpöön?Todella omituista. Mielestäni seisoin samalla tavalla vaa’an päällä eli siitäkään ei voi olla kyse.
Jostain sen painon oli pitänyt tulla eli oli nestettä, jonka olit juonut. Jos et ollut juonut pisaraakaan pommitusten välillä tai esim. käynyt suihkussa ja tulla oli märkä, niin vaaka näyttää väärin. Ei keho itsessään voi kehittää lisää painoa.
Sori sori *punnitusten *tukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neste turvotusta?
Ai että oikeasti olisin laihtunut, mutta jostain on ilmestynyt esim. 5 kiloa turvotusta?
ap
Jos olet aloittanut pyöräilyn vasta kuukausi sitten niin lihakset on voineet kasvaa mutta läskiä on voinut silti jo lähteä. Tuo paino ei välttämättä kerro mitään ja varsinkaan alussa. Toinen asia että kun aloittaa fyysisesti raskaan liikunnan niin nestettä kerääntyy ensin rasvasoluihin eli paino ei sinänsä ole noussu.
Ylipäätään se eka ja ehkä vielä toka kuukausikin on se kun paino lisääntyy ja on jotenkin turvoksissa. Itse käyn kuntosalilla ja kun taukoa esim. muutama vuosi niin varaudun jo muutenkin siihen että eka kuukausi on pahin eikä mitään tuloksia näy vaan ikään kuin paino lisääntyisi vaikka tosiasiassa nesteturvotusta. Kyllä se siitä, tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla se ongelma tuntuu olevan että rasva lähtee vain "väärästä" paikasta. Paino kyllä tullut jonkin verran alas, mutta turhauttaa kun en itse sitä millään huomaa. Mahalle ei ole tapahtunut mitään mikä turhauttaa, kun sieltä sen olisi suotuisinta lähteä. Mahani on aina ollut mielestäni vähän pömpöttävä, silloinkin kun en ylipainoinen ollut. Se kyllä vähän ahdistaa.
Lihakset lähtee,ei rasva.Tämä onnistuu liian vähillä kaloreilla ja olemattomalla proteiinilla kuten ap.
En suoraan usko tuota. En ole ollut kitudieetillä, vaan syönyt normaalisti. Ruokani ei ole proteiinitonta ja liikuntaakin väkisin tulee.
Noin vähällä eläinproteiinilla aminot ei riitä,pitäisi koostaa kasvikunta paremmin.
No minähän en tässä sen tarkemmn kertonut miten sen ruuan koostan. Siitä pidän kuitenkin kiinni, että syön nimenomaan normaalisti, en ns. laihdutusruokaa, koska haluan tästä pidemmän ajan muutoksen. Minun on kyllä hyvin vaikea uskoa, että olisi oikeasti proteiinin puutos. Paljon yleisempää on proteiinin liikasaanti. Suomalaiset saavat sitä tarpeeksi. Toki siihen huomiota täytyy kiinnittää, mutta tuo yletön tyrkyttäminen vähän kummastuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän AP:n ahdistuksen.
Mulla samat kokemukset. Vaikka kuinka syö terveellisesti ja ohjeiden kukaan, paino heittelee ihan miten sattuu.Hyvä esimerkki eiliseltä: iltapaino oli 57,4 kg. kun maha kurnien kävin nukkumaan, sängyssä vielä haaveilin suklaasta ja muista herkuista mutta pysyin lujana. Aamupaino 58,2 kg! Mitä ihmettä! Miten paino voi nousta melkein kilon yöllä vaikka menin nälkäisenä nukkumaan ja olin syönyt eilen terveellisesti, kaikkien heiden mukaan?
Voiko joku selventää? Joku hormonijuttu? Nestettä kertyy? Yleensähän se paino laskee yön aikana?
Itse olen noudattanut aina sitä ohjetta että kun on nälkä niin syön mutta yritän syödä terveellisesti. Toiseksi raskas fyysinen kuntoilu aiheuttaa nesteturvotusta varsinkin alussa kun on enemmän rasvaa kehossa mutta kun lihasmassaa alkaa tulemaan niin paino alkaa tippumaan ihan kummasti.
Totuushan on että lihasmassa kuluttaa enemmän kaloreita ja lisää aineenvaihduntaa. Tästä syystä miehet hoikistuu naisia nopeammin kun heillä luonnostaan enemmän lihasmassaa. Ihminen vaan tarvitsee sitä että pysyy hoikkana ja terveenä ja siksi en rajoita liikuntaa pelkkään kävelyyn, jumppaan tai juoksuun vaan käyn kuntosalilla sen hikiliikunnan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan vaa'an/lattian epätasaisuutta. Todella pienikin liikahdus voi saada vaa'an heittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän AP:n ahdistuksen.
Mulla samat kokemukset. Vaikka kuinka syö terveellisesti ja ohjeiden kukaan, paino heittelee ihan miten sattuu.Hyvä esimerkki eiliseltä: iltapaino oli 57,4 kg. kun maha kurnien kävin nukkumaan, sängyssä vielä haaveilin suklaasta ja muista herkuista mutta pysyin lujana. Aamupaino 58,2 kg! Mitä ihmettä! Miten paino voi nousta melkein kilon yöllä vaikka menin nälkäisenä nukkumaan ja olin syönyt eilen terveellisesti, kaikkien heiden mukaan?
Voiko joku selventää? Joku hormonijuttu? Nestettä kertyy? Yleensähän se paino laskee yön aikana?No ei se kuule voi mitenkään. Suosittelisin ostamaan uuden vaa'an.
Voiko alapeukku-fyysikot kertoa, että mistä se massa tulee yön aikana. Se on ihan luonnollista, että paino laskee hikoilun takia yön aikana, mutta että nousee... Imeekö kroppa ilmasta nestettä vai mitenkä? Kertokaapa apukoululaiset nyt se.
En ole apukoululainen, mutta käypä vessassa ennen punnitusta. Sekä isommalla, että pienemmällä asialla.
Aamulla heti kun punnitsee painaa enemmän.
Kun menee pissalle ja punnitsee painaa puoli kiloa vähemmän.
Huom. pitää heti punnita eikä syödä mitään eikä vaatteita päällä.
Selittäkää nyt ihan oikeasti mistä se painon nousu yöllä johtuu? Imeytyykö se tyynystä vai mistä?
Hei,
Mahdollisia syitä:
Lihakset kasvaneet, todella yleistä
Et kulutakkaan niin paljoa kuin kuvittelet tai syötkin enemmän kaloreita?
Joka tapauksessa paino vaihtuu 0-2 kilon välillä, aamulla se voi olla ihan eri kuin vaikka illalla.
Kannattaa vaan jatkaa koska on yleistä että laihuttamisen alussa paino ei laske koska lihakset kasvavat ja tällöin ihmiset hämmentyvät.
1200 kaloria kuulostaa jo aika vähältä? Voit varmasti kuntoilla rankemmin ja syödä terveellisesti mikä auttaa varmasti. *Salaatti kana vesi*
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää nyt ihan oikeasti mistä se painon nousu yöllä johtuu? Imeytyykö se tyynystä vai mistä?
Käyt unissasi vetämässä jääkaapin tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko käynyt mielessä, että kaikki eivät myöskään hikoile yöllä kuin sinä, jolla inttämisesi perusteella lähtee litrakaupalla nesteitä.
Plus mitä palvelijoita me sulle ollaan? Ole hyvä, tarjoa valideja linkkejä, joiden perusteella aamulla ei koskaan voi painaa enemmän. Ja sitten se sellainen tutkimus, jossa nimenomaan huomioitu naisten hormonaalisen kierron tuoma vaihtelu.
Höpö höpö.
1200 kalorilla laihtuu kyllä.
Tarkoituksena varman kerätä näitä syö enemmän rasvaa niin laihdut-kommentteja.
Laardilla ja kermalla sitä ihminen laihtuu, niin keskitysleirillä kuin konttorissa.
En lukenut aloitusviestiä tai yhtään kommenttia. Oikea vastaus on, että syöt enemmän kuin väität.
Kuukatiskierto voi vaikuttaa jonkin verran eli menkkojen aikaan tai juuri ennen painaa enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta surettaa, toisaalta säälittää nämä "laihduttajat", jotka kituuttamalla ja huonosti syömällä koittavat painoa saada alas.
Sitten heitä vielä yllytetään syömään entistä vähemmän kun eivät laihdu.
Minä en tiedä fysiologisia taustoja sille, mistä se neste tulee, ja mitä se on mutta veikkaisin siihen 'massaan' vaikuttavan esim. solunsisäisten ja -ulkoisten nesteiden tasapainon versus siihen mitä nestettä poistuu.
Ja sitähän koitan tässä selventää, että ei, kukaan ei liho kiloa rasvaa yhden yön aikana, mutta paino voi vaihdella ihan vain kehon nesteisyyden myötä.
Toki, yleensä aamulla on paino alimmillaan, ja nousee iltaa kohti. Näin minullakin. Mutta monilla naisilla hormonaalisen kierron myötä se nesteisyyden vaihtelu on jo muutenkin kohtalainen kuukauden sisällä.
Ja lisätään päällä muut muuttujat. Kuten esimerkiksi tuo omalla kohdallani kova jalkatreeni. Ja jonka heti jälkeen paino ei ole kohonnut, joskus jopa alempi, jos puskee kunnolla hiki, mutta kerää sitten illan/yön aikana enemmän helposti nestettä sisään, kuin sitä poistuu ja siten, voin tosiaan painaa aamulla enemmän.
Ja taas, tässäkin on yksilötason eroja. Minä olen niitä harvinaisempia yksilöitä (evoluution kannalta heikkoja), joilla rasva palaa kropasta jopa nätisti. Mutta sitä nestettä sitten pukkaa senkin edestä, joten mielellään vedän dieetitkin pari kiloa tavoitteen alle että on varaa turvota.