Tänä syksynä saatiin vihdoin ostettua oma mökki
enää ei tarvii vuokrailla. Mutta hommaa on riittänyt, edelliset omistajat jättivät sinne kamalasti romua jota nyt on tuskaisena kuljetettu pois. Ei tota tajunnu. Miten jotkut kehtaa?
Kommentit (32)
Olemme etsineet hyvää mökkiä/tonttia jo muutaman vuoden, mutta ei sitä oikeaa ole vielä vastaan tullut. Olemme tähän mennessä vuokranneet mökkejä vuosien ajan molempien vanhemmilla on mökkinsä, joissa saisi olla. Tulevaan mökkiin on kuitenkin tulossa ihan hyvät sisätilat ja varusteet, sellaiset, että siellä voi olla talvellakin.
Vierailija kirjoitti:
2 vesi-wc:tä
Ei paha.
Tätä pitää hämmästellä, miksi suomalaisten mielestä on jotenkin hienoa, ellei peräti ylellistä, kun saa moslkauttaa jätöksensä puhtaaseen, pahimmillaan jopa teollisesti puhdistettuun, juomaveteen. Jätteen määrä moninkertaistuu joka istunnolla siitä, mitä se luonnostaan olisi, ja lisäksi veteen lietteeksi sotkettuna sinänsä helposti kompostoitavasta ja kierrätettävästä ulosteesta tulee haastavaa ongelmajätettä. Varsinkin kun se vielä sekoitetaan pesuainevesiin ja huumeruiskuihin.
Mökillä puu-ceessä sentään on vielä järkeä ja ekologiaa luonnonläheisen tunnelman lisäksi. Maailman isot trendit taitavat mennä niinpäin, että kuivakäymälät yleistyvät ja vettä tuhlaavista saastetta tuottavista vesivessoista vähitellen pyristellään eroon.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu OSTAA itselleen jonkun fakin työleirin? Ei kiinnosta pihatyöt eikä remontit, vuokraan mökin sieltä mistä haluan ja milloin haluan. Joku pölvästi saa leikata nurmikot, korjata katot ja maksaa kiinteistöverot.
Ei meidän mökillä ole nurmikkoa eikä pihatöitä. Kattokin on ihan kunnossa. Kiinteistövero on pienempi kuin mökin vuokra olisi kolmelta vuorokaudelta.
Mökkejä on aika monella, eli kyllä se on aika suosittua. Ei tarvitse vuokrata, katsos. On oma paikka, jonne voi mennä milloin haluaa ja ennakoimatta. Jos nyt päättäisin lähteä mökille, olisin puolen tunnin päästä jo matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paha.
Tätä pitää hämmästellä, miksi suomalaisten mielestä on jotenkin hienoa, ellei peräti ylellistä, kun saa moslkauttaa jätöksensä puhtaaseen, pahimmillaan jopa teollisesti puhdistettuun, juomaveteen. Jätteen määrä moninkertaistuu joka istunnolla siitä, mitä se luonnostaan olisi, ja lisäksi veteen lietteeksi sotkettuna sinänsä helposti kompostoitavasta ja kierrätettävästä ulosteesta tulee haastavaa ongelmajätettä. Varsinkin kun se vielä sekoitetaan pesuainevesiin ja huumeruiskuihin.
Mökillä puu-ceessä sentään on vielä järkeä ja ekologiaa luonnonläheisen tunnelman lisäksi. Maailman isot trendit taitavat mennä niinpäin, että kuivakäymälät yleistyvät ja vettä tuhlaavista saastetta tuottavista vesivessoista vähitellen pyristellään eroon.
Muuten samaa mieltä, mutta ulostejäte ei ole ongelmajätettä (nykyiseltä nimeltään vaarallista jätettä) veteen sekoitettunakaan. Jos olisi, ei sitä saisi kompostoidakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt mökki ihanuutta. Istua jossain metsän keskellä itikoitten purtavana ja ulkohuussi käytössä. Tulisin itse kyllä ihan mökkihöperöksi. Olen kyllä kokeillut mutta ei kiitos. Onko mökkeily sitä aitoa suomalaista kulttuuria?
Meidän mökillä oli ilmastointi, 2 vesi-wc:tä, tiskikone, pyykinpesukone, 3 suihkua, 2 saunaa jne...
Ei paha.
Sanot tuota mökiksi???
Kyllä. Metsän keskellä järven rannalla kaukana kaikesta. Punamullalla maalattu, hirsistä rakennettu.
Mökkihän se siinä.
No kyllä ainakin kun me ostettiin meidän mökki yhdeltä vanhemmalta mieheltä kaksikymmentä vuotta takaisin, niin irtaimisto kuului meille ja lisäksi sen paikan siivoaminen. Onko se aina kehtaamisesta kiinni? Riippuu millaisin ehdoin olette paikan ostaneet ja keskenänne sopineet sopimuksessa. Ei kaikki ehdi tai jaksa tyhjentää mökkiä, pitää olla onnellinen jos siellä on perustavarat, joita uusi omistaja voi käyttää. Mökki on mökki. Tarviiko sen olla joku primadonnan palatsi? Sitten olisi kannattanut kai ostaa uusi mökki tai tilata roskalava pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt mökki ihanuutta. Istua jossain metsän keskellä itikoitten purtavana ja ulkohuussi käytössä. Tulisin itse kyllä ihan mökkihöperöksi. Olen kyllä kokeillut mutta ei kiitos. Onko mökkeily sitä aitoa suomalaista kulttuuria?
Meidän mökillä oli ilmastointi, 2 vesi-wc:tä, tiskikone, pyykinpesukone, 3 suihkua, 2 saunaa jne...
Ei paha.
Sanot tuota mökiksi???
Kyllä. Metsän keskellä järven rannalla kaukana kaikesta. Punamullalla maalattu, hirsistä rakennettu.
Mökkihän se siinä.
Kakkosasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Minä rakastan omaa mökkiäni ja saartani. Mennyt kesä oli vielä niin upea ja kuuma, että paljon mieluummin minä mökillä lojuin kuin olisin kaupungissa kököttänyt.
Ei ollut juurikaan itikoita.Nyt on sopeutumisvaikeuksia, kun pitäisi taas kaupunkielämään tottua. Vaikka onkin oma talo. Olin mökillä toukokuusta lokakuun loppuun, välillä kävin kotona vain pari kertaa parin päivän ajan.
Mitä se talo tähän kuuluu. Mökki on ihan eri asia.
Siten, että sopeutuminen johonkin kerrostalokoppiin ihanan mökkikesän jälkeen olisi vielä paljon vaikeampaa.
Meidän koti kerrostalossa ei ole mikään koppi! Vaan ihana koti.
Mulle ne on kaikki koppeja.
Minulle myös. Kerrostalo on aina kerrostalo ja kaupunki on kaupunki vaikka voissa paistaisi. Olen asunut elämästäni muutamaa nuoruusvuoden vuotta lukuunottamatta omakotitalossa ja en voisi enää edes kuvitella kerrostalossa asuvani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Minä rakastan omaa mökkiäni ja saartani. Mennyt kesä oli vielä niin upea ja kuuma, että paljon mieluummin minä mökillä lojuin kuin olisin kaupungissa kököttänyt.
Ei ollut juurikaan itikoita.Nyt on sopeutumisvaikeuksia, kun pitäisi taas kaupunkielämään tottua. Vaikka onkin oma talo. Olin mökillä toukokuusta lokakuun loppuun, välillä kävin kotona vain pari kertaa parin päivän ajan.
Mitä se talo tähän kuuluu. Mökki on ihan eri asia.
Siten, että sopeutuminen johonkin kerrostalokoppiin ihanan mökkikesän jälkeen olisi vielä paljon vaikeampaa.
Meidän koti kerrostalossa ei ole mikään koppi! Vaan ihana koti.
Minulle myös. Kerrostalo on aina kerrostalo ja kaupunki on kaupunki vaikka voissa paistaisi. Olen asunut elämästäni muutamaa nuoruusvuoden vuotta lukuunottamatta omakotitalossa ja en voisi enää edes kuvitella kerrostalossa asuvani.
Minä jouduin asumaan lapsuuteni omakotitalossa maalla, eikä ikinä enää. Viihdyn kerrostalossa, ja onhan meilläkin se mökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paha.
Muuten samaa mieltä, mutta ulostejäte ei ole ongelmajätettä (nykyiseltä nimeltään vaarallista jätettä) veteen sekoitettunakaan. Jos olisi, ei sitä saisi kompostoidakaan.
Yhdyskuntajätettä ei saa kompostoitunakaan käyttää viljelykasvien lannoitteena, koska siinä on liiaksi jäämiä kaikenlaisista kemikaaleista ja myrkyistä; lääkkeitä, raskasmetalleja ja niin edelleen. Niinpä sitä dumpataan viherrakentamiseen sun muuhun toisarvoiseen.
Eri asia on toki oman puuceen tuotos, kun siitä suunnilleen tietää, mitä myrkkyjä seassa on tai ei ole. Jos on tapana syödä elohopeaa tai popsii valtavasti hormonilääkkeitä, ei kannata levittää kakkakompostia kasvimaalle. Viittasin kuitenkin noihin kaupunkien ja kuntien vesiviemäriverkostoihin joihin tavanomaisen WC-tuotoksen lisäksi vesiliuoksena päätyy kaikkea mahdollista epäpuhtautta.