Miljardeja menee uusiin hävittäjiin, mitä mieltä?
Ilmavoimat tekee kohta päätöksen siitä, millä hävittäjillä korvataan Hornetit? Uudet hävittäjät tulee maksamaan miljardeja euroja, jotka otetaan veronmaksajilta.
Vaikka sillä summalla saisi vaikka mitä muutakin hyvää aikaan, olen itse sitä mieltä, että meillä pitää olla modernit ja uskottavat hävittäjät ilmavoimien käytössä.
Se on samalla signaali kaikkiin ilmansuuntiin. Ulkomaille se antanee kuvan, että Suomi pyrkii tälläkin päätöksellä lisäämään vakautta.
Sille nyt vaan ei voi mitään, että uudet työkalut maksaa maltaita.
Mitäs mieltä muut on? Olisiko pärjätty vanhoilla koneilla, vai olisiko ollut joku muu vaihtoehto?
Kommentit (106)
Kustannuksiin liittyen tietääkö kukaan kuinka paljon maksaa yhden hävittäjän ns. tavallinen partiolento? Ei se rahanmeno nimittäin siihen lopu, kun ne koneet on ostettu. On ne käyttökustannuksetkin aika kovat.
Ihme ettei kukaan ole vielä vaatinut näiden kieltämistä sen takia, että tuhoavat ilmakehää päästöillään. Monen mielestähän kaikki lentäminen on suoraan saatanasta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän spekulaatioissa ole mukana venäläisiä koneita, vai onko?
Jos on, niin se nyt ainakin on ihan hullua.
No ei ole. Googlaamallahan tämäkin asia selviää. Itse olen sitä mieltä, että kyllä kalustoa pitää uusia ja päivittää ihan samalla tavalla kaikkea muutakin yhteiskunnassa.
Kallista lystiä tämä tulee kyllä olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kustannuksiin liittyen tietääkö kukaan kuinka paljon maksaa yhden hävittäjän ns. tavallinen partiolento? Ei se rahanmeno nimittäin siihen lopu, kun ne koneet on ostettu. On ne käyttökustannuksetkin aika kovat.
F-35 Lightning on selvästi kallein (ellei sitten USA tarjoa kansainvälisille markkinoille F-22 Raptoria). Lentotuntihinnat on julkaistu kisassa olevista koneista, mutta ei kai mammapalstalla. Etsi muualta.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän hintaisia kapistuksia on kyllä nämä hävittäjät. Kyllä jossain ihan oikeasti täytyy mennä raja sen suhteen, että paljonko noista voidaan maksaa.
Ei voi olla niin, että maanpuolustuksen nimissä millään hinnalla ei ole mitään merkitystä.
No kerro missä se raja ihan oikeasti menee.
Siellä on kuulkaas ihan asiantuntijat määrittelemässä noita tarpeita ja toiveita. Kokeiles mennä vaikka sorvarille perustelemaan, ettei se tarvi mitään tietokoneohjattua sorvia, vaan ihan perus käsin pyöriteltävä vanhempikin kampe pitää kelvata sille. Niin ja laatu ja tuottavuus pitää vähintään tuplaantua. Ne säästetyt rahat voidaan vaikka antaa bonuksena yrityksen johdolle. Mitäs luulet, onko sorvari tyytyväinen ja tuottava?