Millaista on lastenhoitajan työ päiväkodissa?
Ajattelin hakevani lähihoitajaksi . Kiinnostaisi tietää, mitä kaikkea lastenhoitajat tekevät päiväkodissa? Kuuluuko lastenhoitajille MITÄÄN paperitöitä? Kannattaako ylipäätään lähteä opiskelemaan ja jos niin miksi?
Olisin kiitollinen, jos joku voisi vastata :)
Kommentit (122)
Hienoa kissatappelua täällä. Eiköhän sekä lh että lto työtaakat ole kasvaneet mutta eri tavoin. Lto:lla voi olla nyt 24 lapsen vasut vastuullaan. Lh:t joutuvat olemaan enemmän ryhmässä ilman lto:ta.
Vanhempana ilmoitan lasteni poissaolot AINA vasta aamulla 5 min ennen tarhan alkua. Tällöin työntekijöitä ei enää siirretä. Pitkässäkin sairaudessa ilmoitan päivän kerrallaan. Tehkää muutkin näin. Tällöin tarhassanne on edes joskus rauhallinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempana ilmoitan lasteni poissaolot AINA vasta aamulla 5 min ennen tarhan alkua. Tällöin työntekijöitä ei enää siirretä. Pitkässäkin sairaudessa ilmoitan päivän kerrallaan. Tehkää muutkin näin. Tällöin tarhassanne on edes joskus rauhallinen päivä.
Kyllä siirrellään henkilökuntaa kesken päivääkin. Arvaa onko hienoa mennä aamuisin töihin, kun saatat työpaikalle päästyäsi kuulla yllättäin että vietätkin aamulla 2 tuntia naapuriryhmässä, sitten 3 h omassa ryhmässä ja iltapäivän taas naapuriryhmässä.
Joo, kiva mutta olitte suunnitelleet ja valmistelleet omaan ryhmään mukavaa pienryhmätoimintaa, joka joudutaankin taas perumaan. Hei hei suunnitelmat ja kaksi lapsiryhmää saadaan taas ihan sekaisin. Ei kai lapsillekaan tee hyvää, kun aikuiset ravaa ryhmästä toiseen ja suunnitelmat muuttuvat lennosta todella usein.
Lukekaa lh:t lto:ksi. Varma työpaikka ja palkankorotus sekä "helppoa paperihommaa koko työaika". (tuon tänne kommentoineen lh:n omin sanoin). Miksi jäisit lastenhoitajaksi kun se on niin kamalaa ja raskasta? Lto:n työ onkin oikein toimistohommaa...
Paperitöitä on, kun vapaan leikin aikana menet ottamaan värityskuvia kopiokoneelta.
Sijaiseksi voit päästä, jos olet sopiva työhön - vakipaikkaa et tule saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Siirretään, jopa klo 10 aamupäivällä.
Minun työparinani on aivan ihana ja kokenut ammattitaitoinen lh, joka saa kyllä "suunnitteluaikaa" sähköpostien lukemiseen, askartelujen valmisteluun tms. aina kun sktä tarvitsee/haluaa. SAK-aikanani hän on sitten puolestaan lasten kanssa. Meillä tiimityö toimii ja kaikkia kunnioitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirretään, jopa klo 10 aamupäivällä.
Kuka tätä miinustaa? Päiväkotien nykyarkea tämä.
Vierailija kirjoitti:
Minun työparinani on aivan ihana ja kokenut ammattitaitoinen lh, joka saa kyllä "suunnitteluaikaa" sähköpostien lukemiseen, askartelujen valmisteluun tms. aina kun sktä tarvitsee/haluaa. SAK-aikanani hän on sitten puolestaan lasten kanssa. Meillä tiimityö toimii ja kaikkia kunnioitetaan.
Minua veetuttaa tuo iänikuinen tiimityö -sana.
Päiväkodeissa on siis eri joukkueita siellä sun täällä.
Tätien lässytys kyllästyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä avasit saati kommentoit tätä keskustelua, kun antisi sille on tämä? 😒
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkaltaiset kommentit kyllästyttää. "Kyllä minä niin mieleni pahoitin..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoisen lässytyskommentin onnistuit siitä huolimatta itse kirjoittamaan. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kommentoijan kanssa olisikin varmasti mielenkiintoista tehdä tiimityötä.
Ei tule open palkkaa.
Lastenhoitajat vastaavat myös tiimi sopimuksen ja ryhmävasun teosta edellämainittujen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule open palkkaa.
Lastenhoitajat vastaavat myös tiimi sopimuksen ja ryhmävasun teosta edellämainittujen lisäksi.
Itse asiassa lastenhoitaja ei kyllä vastaa tiimisopimuksesta ja ryhmävasusta.
Nuori oli koulusta TET-jaksolla päiväkodissa. Eräänäkin päivänä oli mm. lukenut lapsille, askarellut, laittanut nukkumaan, pukenut ulos. Ystävällinen hoitaja oli antanut luvan käydä haukkaamassa välillä happea ulko-ovella lasten ollessa päiväunilla, Nuori menikin ulko-ovelle kunnes juoruilemassa oleva toimeton hoitajajoukko huomasi ja yksi hoitaja oli huutanut että ei ulos saa mennä kesken päivän ilman lupaa. Nuoren mielestä jotkut lapset pelkäsivät tuota hoitajaa. Nuori ei päätynyt hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Nuori oli koulusta TET-jaksolla päiväkodissa. Eräänäkin päivänä oli mm. lukenut lapsille, askarellut, laittanut nukkumaan, pukenut ulos. Ystävällinen hoitaja oli antanut luvan käydä haukkaamassa välillä happea ulko-ovella lasten ollessa päiväunilla, Nuori menikin ulko-ovelle kunnes juoruilemassa oleva toimeton hoitajajoukko huomasi ja yksi hoitaja oli huutanut että ei ulos saa mennä kesken päivän ilman lupaa. Nuoren mielestä jotkut lapset pelkäsivät tuota hoitajaa. Nuori ei päätynyt hoitoalalle.
Cool story bro
Esimerkki päivästäni aamuvuorossa:
Päiväkoti aukeaa klo 6.30, työaika alkaa 6.25 mutta itse olen paikalla jo 6.20. Vaihdan vaatteet, kierrän talon ja avaan mennessä ovet ja sytyttelen valot. Ryhmän tiloissa avaan puhelimen, katson viestit ja sähköpostit.
Otan lapsia vastaan, ensimmäisten kanssa on rentoa oleskelua lähinnä. Pötkötellään sohvalla ja lueskellaan kirjoja. Klo 7.30 alan valmistella aamupalaa samalla kun vahdin lapsia ja otan vastaan uusia tulokkaita. Klo 8 välivuoroon tullut työntekijä alkaa tarjota aamupalaa. Klo 8.30 pidän lapsille aamuhetken, katsomme kalenterin ja sään, vaihdamme kuulumiset. Sitten pidetään joku toiminta siinä piirillä, luetaan kirja, lauletaan, runoillaan, leikitään joku leikki tms. Klo 9 alkaa pienryhmät, aamuvuoro lähtee oman ryhmän kanssa suoraan ulos, muut jäävät sisään muihin toimintoihin. Klo 10.15 tulen oman ryhmän kanssa sisään ja toteutan suunnitellun toiminnan joka voi olla askartelu, jumppa, ohjattu leikki, satuteatteri tms. Klo 10.45 kaikki tulevat sisään ja pidetään päiväpiiri. Minä menen laittamaan lounaan tarjolle ja tarjoilen sen lapsille klo 11.15. Klo 12 lapset menevät lepohetkelle, aamuvuorolla on tässä kohtaa joko vapaata aikaa, palaveri, toisen ryhmän lepohetken valvonta koska heillä on palaveri tai kotiinlähtö.
Päivän aikana teen kaikkia töitä joita lapsiryhmissä tehdään, myös niitä paperitöitä tarpeen ja tilaisuuden mukaan.
Palkka on huono ja joku vilkas Jani-Petteri tulee ja potkaisee sua polveen, rikkoo sun rillit ja sylkee päin naamaa + kiusaa muita lapsia etkä saa sitä pikku riiviötä kuriin :)
Mieti vielä toisenkin kerran.
Jos lukupäätä riittää niin opiskele sitten sairaanhoitajaksi/terveydenhoitajaksi, niin olisi itsenkin pitänyt silloin aikoinaan tehdä. T: lähihoitaja