Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko alkoholi teidän jouluun/uuteen vuoteen?

Vierailija
03.11.2018 |

Meillä on tapana vetää kunnon kännit koko perheen voimin..;) Olen joulu fiiliksissä siksi kyselen :D

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaterian kanssa kyllä maistuu lasillinen punaviiniä, se jotenkin kruunaa aterian. Siihen se mun alkoholinkäyttö sitten jääkin, itselläni sama kuin muillakin eli en tykkää humalasta enkä krapulasta, en etenkään jouluna. Uutena vuotena juon ehkä pikkulasin skumppaa maksimissaan. Nykyään en saa enää alkoholista semmosia kiksejä kuin nuorena, joten vähäistä on käyttö. N38

Vierailija
42/97 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun hedelmäkakkuun leivon rommia. Alkoholi kyllä haihtuu pois uunissa ja kakun mehevöityessä. Tuosta tuli ensimmäisen kokeilun jälkeen joka vuotinen juttu, sillä isäni, suuri hedelmäkakkujen ystävä, ihastui kakun makuun. Ei huoli enää äitini leipomaa hedelmäkakkua joulupöytään :D.

Lasketaanko kotikalja, sellainen itse tehty, alkoholiksi? Sitä meillä on juoneet lapsetkin halutessaan (no eihän se maultaan kelpaa edes teineille).

Glögiin on iltasella saattanut sujahtaa tumaus viiniä, varsinkin pikkujouluja vietettäessä. Sen verran olemattomasti kuitenkin, että omilla autoilla ovat vieraat koteihinsa lähteneet.

Uutena vuotena meillä on ollut raketit ja tinat takkatulineen, ei alkoholia missään muodossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu. Alkuruoan kanssa lasi valkkaria ja possun kanssa lasi punkkua. Jälkiruoaksi konjakkia ta sherryä kahvin kanssa. Nautitaan hyvässä seurassa. Lapsa ja aikuisia, isot sukujoulut. Kännissä ei ole kukaan.

Näin myös meillä. Lapsetkin näkevät että alkoholia voi nauttia pari lasillista eikä kukaan silti juo itseään humalaan. Raivoraittius lasten takia johtaa ainoastaan siihen että alkoholista tulee lasten silmissä kielletty hedelmä ja sitä kautta houkutteleva - eikä lapsi saa mistään esimerkkiä asialliseen alkoholinkäyttöön. Meillä oli ystäväpiirissä näitä nollatoleranssiperheitä ja kas kummaa näiden perheiden lapset olivat etenkin teini-iässä niitä pahimpia perskännien vetäjiä - salaa vanhemmiltaan tietysti.

Miksi raittiita ihmisiä kutsutaan raivoraittiiksi? Ihmettelen vain, koska olen leppoisa ihminen, vaikka en ole koskaan tykännyt alkoholista, joten se on jäänyt kokonaan vuosien varrella pois.

Eli me olemme sitten varmaan poikkeus. Meillä ei ole koskaan juotu, kun kumpikaan ei ole halunnut juoda siksi, että saisi näytettyä lapsille mallia juomisesta. Mutta silti meillä on kolme raitista aikuista lasta. Kumma homma, etteivät edes teini-iässä juoneet. Mutta itse sain kuskata aika montaa lapsien kaveria, jotka olivat ihan räkäkännissä, kun kävin hakemassa heitä pois kaupungilta. Kotiin eivät uskaltaneet mennä, niin olivat meillä yötä. Ja kyllä, heidän vanhempansa olivat usein viikonloppuna kapakassa, kun nuoret olivat kotibileissä tai kokoontuivat jossain muualla. 

Ja minä sentään lupasin, että ostan omille nuorille siiderit matkaan, jos haluavat juoda, ettei tarvitse hakea mistään. Ja siitä huolimatta he eivät ryypänneet ja örveltäneet, vaikka itse emme juoneet, vaan olin se ainoa ajokuntoinen äiti, joka haki omia nuoria ja heidän kavereitaan pois.

Ihmeellistä. Sinun mielipiteen mukaan meillä pitäisi siis olla kolme juoppoa nuorta aikuista perheessä

Vierailija
44/97 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko perhe kokoontuu yhteen jouluna, eli me ja aikuiset lapset puolisoineen, lapsenlapsia ei ole.

Aattoiltapäivällä ulkoilun jälkeen maistuu glögi ja pientä purtavaa seuraksi. Aaton illalliseen olen todellakin aina panostanut ja hyvän ruoan seuraksi kuuluu ilman muuta vuosikertaviini. Joulupäivänä samoin ja vielä Tapaninpäivänäkin, meillä syödään ja juodaan hyvin koko joulu. Humalassa en silti ole koskaan ketään nähnyt, voi sitä alkoholia käyttää sivistyneestikin.

Uudenvuodenaattoa juhlimme yleensä kahdestaan ja silloin syömme hummeria ja korkkaamme vintageshampanjan.

Olisipa aika tylsää elää sellaista elämää, että joka vuosi tekee samat jutut ja tietää jo etukäteen.

Joka joulu otan lasillisen glögiä klo 12.00

Joulupöydässä juon punaviiniä 12cl

Joulupäivänä syömme hyvin ja juon 12cl sitä vuosikertaviiniä klo 18.00

Tapaninpäivänä syömme hyvin ja juon 12cl vuosikertaviiniä

Uutena vuotena syömme joka vuosi hummeria ja korkkaamme vintagekuoharin ja juon sitä 24cl ennen puoltayötä

Eikö koskaan tule halu saada vähän vaihtelua. Vaikka syödä uutena vuotena jotain muuta tai vaikka juoda jouluaattona 2x12cl tai vaikka valkoviiniä. Koko vuosi odotetaan, että ihanaa, tulee joulu ja saa taas 45. jouluna juoda vuosikertaviiniä 12cl klo 18.00

Minun on pakko myöntää, että en todellakaan tiedä, mitä juon jouluaattona ja mitä syön uutena vuotena ja oikeastaan, että missä edes uutena vuotena olen. En kestäisi tuollaista tylsyyttä.

Vierailija
45/97 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on melko raitis, koska jouluruoan kanssa ei vaan maistu mikään alkoholi. Korkeintaan jouluyönä suklaan kanssa otetaan konjakit. Mutta uutenavuotena ollaan meillä tai jonkun lapsen tai ystävän luona, ja silloin kyllä menee alkoholia aika paljon, kun istutaan pitkää iltaa ja valvotaan.

Vierailija
46/97 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu toki. Jouluna ruoan kanssa on viiniä ja jälkkärille joku likööri, illalla otetaan glögiä kun pelaillaan lautapelejä. Uutena vuotena on ainakin skumppaa. 

Vierailija
47/97 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

P e r s e e t vedetään ja lopuksi kunnolla p e r s e e s e e n vedetään se on suomalainen perinnejoulumme.

Vierailija
48/97 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu mutta sivistyneesti. Uudesta vuodesta en tiedä, että missä ollaan ja mitä tehdään. Riippuu jaksamisesta ja kaikesta. Voi olla että silloin juodaan muutama lasi enemmän tai sitten vain se yksi kuohuva.

Vierailija
49/97 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko perhe kokoontuu yhteen jouluna, eli me ja aikuiset lapset puolisoineen, lapsenlapsia ei ole.

Aattoiltapäivällä ulkoilun jälkeen maistuu glögi ja pientä purtavaa seuraksi. Aaton illalliseen olen todellakin aina panostanut ja hyvän ruoan seuraksi kuuluu ilman muuta vuosikertaviini. Joulupäivänä samoin ja vielä Tapaninpäivänäkin, meillä syödään ja juodaan hyvin koko joulu. Humalassa en silti ole koskaan ketään nähnyt, voi sitä alkoholia käyttää sivistyneestikin.

Uudenvuodenaattoa juhlimme yleensä kahdestaan ja silloin syömme hummeria ja korkkaamme vintageshampanjan.

Olisipa aika tylsää elää sellaista elämää, että joka vuosi tekee samat jutut ja tietää jo etukäteen.

Joka joulu otan lasillisen glögiä klo 12.00

Joulupöydässä juon punaviiniä 12cl

Joulupäivänä syömme hyvin ja juon 12cl sitä vuosikertaviiniä klo 18.00

Tapaninpäivänä syömme hyvin ja juon 12cl vuosikertaviiniä

Uutena vuotena syömme joka vuosi hummeria ja korkkaamme vintagekuoharin ja juon sitä 24cl ennen puoltayötä

Eikö koskaan tule halu saada vähän vaihtelua. Vaikka syödä uutena vuotena jotain muuta tai vaikka juoda jouluaattona 2x12cl tai vaikka valkoviiniä. Koko vuosi odotetaan, että ihanaa, tulee joulu ja saa taas 45. jouluna juoda vuosikertaviiniä 12cl klo 18.00

Minun on pakko myöntää, että en todellakaan tiedä, mitä juon jouluaattona ja mitä syön uutena vuotena ja oikeastaan, että missä edes uutena vuotena olen. En kestäisi tuollaista tylsyyttä.

Nyt kyllä keksit omiasi. En missään kirjoittanut kellonaikoja enkä myöskään centtilitroja.

Ihanaa, että tulee joulu, jolloin koko perhe kokoontuu yhteen perinteiden ääreen; sitä vuosikertaviiniä ja -shampanjaa kyllä haetaan kellarista usein muulloinkin.

Koetapa kuvitella sellaista elämää, joka on hektistä ja matkat sekä ulkonasyömiset kuuluvat arkipäivään. Elämää, jossa et vielä tänään tiedä, missä kolmen päivän kuluttua olet. Elämää, jossa aikuiset lapset elävät eri maissa ja me kaikki matkustamme jatkuvasti johonkin suuntaan. Jos osaat sen kuvitella, on olemassa pieni mahdollisuus, että ymmärrät miksi tietyistä perinteistä haluaa pitää tiukasti kiinni.

Vierailija
50/97 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu. Alkuruoan kanssa lasi valkkaria ja possun kanssa lasi punkkua. Jälkiruoaksi konjakkia ta sherryä kahvin kanssa. Nautitaan hyvässä seurassa. Lapsa ja aikuisia, isot sukujoulut. Kännissä ei ole kukaan.

Näin myös meillä. Lapsetkin näkevät että alkoholia voi nauttia pari lasillista eikä kukaan silti juo itseään humalaan. Raivoraittius lasten takia johtaa ainoastaan siihen että alkoholista tulee lasten silmissä kielletty hedelmä ja sitä kautta houkutteleva - eikä lapsi saa mistään esimerkkiä asialliseen alkoholinkäyttöön. Meillä oli ystäväpiirissä näitä nollatoleranssiperheitä ja kas kummaa näiden perheiden lapset olivat etenkin teini-iässä niitä pahimpia perskännien vetäjiä - salaa vanhemmiltaan tietysti.

Miksi raittiita ihmisiä kutsutaan raivoraittiiksi? Ihmettelen vain, koska olen leppoisa ihminen, vaikka en ole koskaan tykännyt alkoholista, joten se on jäänyt kokonaan vuosien varrella pois.

Eli me olemme sitten varmaan poikkeus. Meillä ei ole koskaan juotu, kun kumpikaan ei ole halunnut juoda siksi, että saisi näytettyä lapsille mallia juomisesta. Mutta silti meillä on kolme raitista aikuista lasta. Kumma homma, etteivät edes teini-iässä juoneet. Mutta itse sain kuskata aika montaa lapsien kaveria, jotka olivat ihan räkäkännissä, kun kävin hakemassa heitä pois kaupungilta. Kotiin eivät uskaltaneet mennä, niin olivat meillä yötä. Ja kyllä, heidän vanhempansa olivat usein viikonloppuna kapakassa, kun nuoret olivat kotibileissä tai kokoontuivat jossain muualla. 

Ja minä sentään lupasin, että ostan omille nuorille siiderit matkaan, jos haluavat juoda, ettei tarvitse hakea mistään. Ja siitä huolimatta he eivät ryypänneet ja örveltäneet, vaikka itse emme juoneet, vaan olin se ainoa ajokuntoinen äiti, joka haki omia nuoria ja heidän kavereitaan pois.

Ihmeellistä. Sinun mielipiteen mukaan meillä pitäisi siis olla kolme juoppoa nuorta aikuista perheessä

Raivoraitis termiä käyttää ihminen, joka on raittiina raivo vahvasti alkoholista riippuvainen.

Perheessä jossa alkoholia ei käytetä ei sitä myöskään kaivata.

Vierailija
51/97 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi kuuluu känni ei.

Glögi ennen ruokaa. Kalojen (alkupalat) kanssa valkoviiniä ja halukkaat ottaa myös snapsin. Pääruuan kanssa punaviini tai olut. Kahvin kanssa avec kenelle maistuu. Eli muutama lasillinen per nuppi n 8h aikana.

Vierailija
52/97 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksin käsin vedetään viinaa pyhinä ja seuraavaan vuoteen asti. Aina se loppuu kesken ja lisää pitää hakea koko ajan.

Vierailija
53/97 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu, ei kuulunut lapsuudenkodissakaan. Liekö edesauttanut siinä, että joulu on juhlista jaloin ja rakkain edelleen.

Seurustellessani olen virkein ja iloisin ilman alkoholia. Olen näitä, joita alkoholipitoiset juomat lähinnä väsyttävät.

Mies toisinaan seurassa rentoutuu edukseen lasillisen jälkeen, ottaa kohteliaisuudesta, muttei muuten erityisemmin pidä alkoholista. En muista koskaan nähneeni häntä varsinaisesti humalassa, kuten en itseasiassa vanhempianikaan.

Vierailija
54/97 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorinkin täytti juuri 18, joten jouluna juomme alkoholia. Ruuan kanssa juodaan alkoholitonta kotikaljaa josta kaikki tykkää. Sitten illemmalla heitetään vanhukset koteihinsa ja käydään haudoilla. Sillä välin perheen nuorimmat siivoavat ruuat ym pois ja laittaa kaiken valmiiksi siihen kun tullaan mieheni kanssa takaisin. Sitten aletaan pelaamaan lautapelejä aamuyöhön saakka ja sen lomassa kukin juo mitä juo ja hauskaa on kaikilla. Kännissä ei ole kukaan, mut rentoutuneita ja nauravaisia.

Vierailija
55/97 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon glögiä ilman terästystä. Alkoa en tarvii, kun muutenkin riittävän wacko.

Vierailija
56/97 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maltillisesti käytettynä kuuluu.

Vierailija
57/97 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun pääsee sukulaisten joulupönötysrutiineista lähtemään kotiin niin kyllähän sitä korkki aukeaa. Olisi mahtava löytää joku jonka kanssa saisi luotua sellaisen oman joulun ettei tarvitsisi mennä jäykistelemään muiden nurkkiin. Uudenvuoden juhlistamiseen ei ole seuraa ollut varmaan pariinkymmeneen vuoteen.

Mikset vietä yksin omannäköistä joulua?

Vierailija
58/97 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkään kristilliseen juhlaan ei minulla kuulu alkoholi. Juominen pääsiäisenä tuntuisi suorastaan rienaukselta. Jouluna menisi esim.yksi lasi viiniä tai olutta jos olisi pakko, kylässä. En juo muutenkaan käytännössä ikinä.

Vierailija
59/97 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v enkä olen koskaan juhlapyhinä humalahakuisesti juonut. Uutenavuotena 1988 taisin ottaa lasillisen viiniä.

Vierailija
60/97 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tärkeä osa juhlintaamme. Jouluisin olen juonut ruuan kanssa lasin viiniä, mutta nyt olen raskaana ja jätän senkin väliin. Uutenavuotena taas ollaan miehen kanssa oltu ihan rauhassa jo monta vuotta, juotu parit saunalonkerot. Nyt menee entistä rauhallisemmin tod. näk herkutellen ja lenkkeillen ja leffoja katsoen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi