Kuuluuko alkoholi teidän jouluun/uuteen vuoteen?
Meillä on tapana vetää kunnon kännit koko perheen voimin..;) Olen joulu fiiliksissä siksi kyselen :D
Kommentit (97)
Vanhempani on aina joulut ja uudet vuodet kännissä...terv 20v ja sillon juon mäki koska en kestä niit selvinpäin..
Känni ei kuulu, mutta 20 vuotta ollut tapana ottaa glögi aina klo 12 jouluaattona.
Jouluna ruokaillessa viini ja konjakki tai jokin punaviinipohjainen glögi.
Uutena vuotena kuohuviiniä, valkoviiniä, ehkä siiderit/oluet.
Mitään kännejä ei harrasteta. Ollaan oltu mieheni kanssa 8 vuotta yhdessä ja kahdesti olen nähnyt hänet humalassa.
Känni on tärkein asia joulun / uuden vuoden vietossa.
Kuuluu kyllä, on kuulunut niin kauan kuin muistan, ihan lapsuudesta pitäen. 70-luvulla ei niin paljon pidetty lapsia pumpulissa, ja minäkin sain jo alaikäisenä jouluna alkoholipitoista glögiä ja punkkua ruoan kanssa, jos halusin, ja sitten kahvin kanssa konjakkia. Nyt olen lisännyt juomavalikoimaan savuoluen, se on mainio kaveri joulupöydän herkuille. Paitsi että lipeäkalan kanssa parasta on kyllä ihan vain vissy.
Kuuluu. Alkuruoan kanssa lasi valkkaria ja possun kanssa lasi punkkua. Jälkiruoaksi konjakkia ta sherryä kahvin kanssa. Nautitaan hyvässä seurassa. Lapsa ja aikuisia, isot sukujoulut. Kännissä ei ole kukaan.
Oman sairauden ja miehen lääkityksen vuoksi alkoholi ei meille sovi. Korvaan alkoholin muutamalla kirsikkaliköörikonvehdilla ja alkoholittomalla glögillä. Ihana käpertyä hektisen päivän jälkeen nojatuoliin kirjan kanssa kun ympärillä leijuu joulukuusen ja pipareiden tuoksu.
Joulu on lasten juhla mihin ei viina kuulu.
Ei kuulu, ei ole kuulunut yhteenkään päivään sen jälkeen kun olen itse voinut valita.
Totta kai kuuluu, jo rippijuhlista alkaen.
Yleensä ostamme jouluruon painikkeeksi jotain hyvää punaviiniä. Sitä menee annos per aikuinen joulupöydässä. Illan kuluessa ehkä otamme pienen konjakin kinkun sulatteluun tai sit liköörin. Uuden vuoden aattona kilistellään 00.00 skumppaa lasit. En juo humalaan jouluna, en uutena vuotena, enkä ikinä muulloinkaan. En pidä humalassa olosta enkä krapulasta. Nuorena on kokeiltu tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu. Alkuruoan kanssa lasi valkkaria ja possun kanssa lasi punkkua. Jälkiruoaksi konjakkia ta sherryä kahvin kanssa. Nautitaan hyvässä seurassa. Lapsa ja aikuisia, isot sukujoulut. Kännissä ei ole kukaan.
Näin myös meillä. Lapsetkin näkevät että alkoholia voi nauttia pari lasillista eikä kukaan silti juo itseään humalaan. Raivoraittius lasten takia johtaa ainoastaan siihen että alkoholista tulee lasten silmissä kielletty hedelmä ja sitä kautta houkutteleva - eikä lapsi saa mistään esimerkkiä asialliseen alkoholinkäyttöön. Meillä oli ystäväpiirissä näitä nollatoleranssiperheitä ja kas kummaa näiden perheiden lapset olivat etenkin teini-iässä niitä pahimpia perskännien vetäjiä - salaa vanhemmiltaan tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä juhlin joulua ihan aikuisenakin!
Viinasta en piittaa, mutta viiniä ja olutta kyllä kuuluu jouluuni. Paitsi jos vietän joulua seurassa, jossa niitä ei haluta käyttää, niin sitten olen ilman.
Etelämpänä otetaan lapset mukaan kun mennään illalla ravintolaan syömään niin myöhään että Suomessa "kuuluisi" jo aikuistenkin olla nukkumassa, ja on itsestään selvää, että palanpainikkeeksi otetaan lasi viiniä, vaikka ne lapset on siinä. Tai kenellekään ei tule mieleenkään ajatus, että niiden takia muka pitäisi olla ilman. Eikä ne siitä rikki menekään.
Meillä koko perhe kokoontuu yhteen jouluna, eli me ja aikuiset lapset puolisoineen, lapsenlapsia ei ole.
Aattoiltapäivällä ulkoilun jälkeen maistuu glögi ja pientä purtavaa seuraksi. Aaton illalliseen olen todellakin aina panostanut ja hyvän ruoan seuraksi kuuluu ilman muuta vuosikertaviini. Joulupäivänä samoin ja vielä Tapaninpäivänäkin, meillä syödään ja juodaan hyvin koko joulu. Humalassa en silti ole koskaan ketään nähnyt, voi sitä alkoholia käyttää sivistyneestikin.
Uudenvuodenaattoa juhlimme yleensä kahdestaan ja silloin syömme hummeria ja korkkaamme vintageshampanjan.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on kylläkin ihan yleinen juhla ja aikuisena minulla on oikeus juhlistaa joulua alkoholin kanssa jos haluan.
Minä juon jouluna kunnon huppelit
Meillä joulu on suuri sukujuhla. Joulukilju pöhisee jo täyttä päätä. Illan mittaan namistellaan pontikkaa, mutta isoäidille pitää olla pöytäviinaa. Joulupäivän aamu yhteisen yrjösaavin ympärillä on kaikille vuoden kohokohta.
Viini kuuluu arkeen, snapsi juhlapöytään ja shamppis isoon juhlaan.
Kännissä meistä ei ole kukaan.
Jouluna tykkään ottaa kyllä snapsin tai useamman mutta uudenvuoden olen viettänyt jo monena vuotena selvinpäin. Tekee mieli olla selvänä joulun röpöttelyjen jälkeen enkä ikinä edes osallistu mihinkään vuodenvaihteen hulinoihin, kun en vaan jaksa.
Joulu meillä vietetään aikuisten kesken. Lapsia minulla ei ole eikä tule.