Taina Licciardo-Toivola herää klo 03:00
On pistänyt videon Youtubeen aamurutiineistaan. Herää kolmelta ja tekee omia juttujaan, kunnes pienimmät lapset heräävät klo 6. Ajatuksia? Kuulostaa hullulta tuohon aikaan herääminen, mutta samalla olen hieman kateellinen, että joku saa itsensä noin aikasin ylös viettämään omaa aikaa.
Kommentit (10856)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on viesteissä lährs samanlainen sensuuri, kuin Tainan instakommenteissa.
Ei jaksa enää edes kommentoida mitään, kun niin paljon viestejä poistetaan. Sallittua on varmaan vain ihastella.
Hyvä että poistetaan ja vielä parempi, jos se saa vähentämään Tainan haukkumista ja pas kan jauhantaa. Vanha suomalainen sananlasku sanoo, että jos et voi sanoa toisesta hyvää, älä sano mitään.
Ei poistetut kommentit ole kaikki ollut haukkumista. Enimmäkseen ihmettelyä ja keskustelunavauksia. Ei pelkkä hymistely, kehuminen ja ihastelu ole keskustelua. Hyvään keskusteluun kuuluu erilaisia näkökantoja ja perusteluja niihin. Harmillista että täällä ilmoitetaan niin herkästi viestejä poistettavaksi. Mielenkiintoinen keskustelu lisäisi varmasti myös videoiden katselua. Itse uskonkin, että perhe on tyytyväinen myös saamastaan negatiivisesta huomiosta.
Tosi kiva toi Legoland-video.
Mutta miks lego-ukoissa ei oo Leoo? Vain 11 hahmoa. Nyt oikeesti...
Ihana oli taas nähdä spontaanimpaa menoa legohousessa muutaman teennäisemmän (aamurutiinit, pyykinpesu jne) jälkeen. Taina, jos luet tätä, niin moni varmaan kaipaa enemmän aitoa tunnelmaa ja nauttii niistä videoista, joissa sitä on.
Vierailija kirjoitti:
Ihana oli taas nähdä spontaanimpaa menoa legohousessa muutaman teennäisemmän (aamurutiinit, pyykinpesu jne) jälkeen. Taina, jos luet tätä, niin moni varmaan kaipaa enemmän aitoa tunnelmaa ja nauttii niistä videoista, joissa sitä on.
Minusta myös tuo oli tosi kiva. Mutta täällä on ollut useita kertoja toivomuksia siitä, että Taina näyttäisi juuri näitä aamutoimi, pyykinpesu, ruoanlaitto ym.videoita. On haluttu nähdä miten kaikki tällainen onnistuu ahtaissa tiloissa. Kaikesta tästä näkee, että me ihmiset olemme niin erilaisia toivomuksinemme. Sitten on tietysti ollut myös kovinkin negatiivisia kommentteja siitä, ettei Taina ole näitä näyttänyt. Nämä kommentit löytyvät kyllä ketjussa. Minusta kiva, että sinä pystyt esittämään mielipiteesi ja toiveesi positiivisella ja rakentavalla tavalla. Tälläistä mielipiteenvaihtoa kaipaisin lisää.
Ei ole tullut katsottua tämän perheen seikkailuja aikoihin, mutta illalla tsekkasin ja valitsin katsottavakseni pläjäyksen heidän nukkumisjärjestelyistä. Ok jos tuo heille sopii, mutta itse saisin ahdistuskohtauksen. Paul ei tainnut pystyä jalkojaan suoristamaan. Minen pystyis, hyvä että heillä skulaa 👍
Vierailija kirjoitti:
Minusta myös tuo oli tosi kiva. Mutta täällä on ollut useita kertoja toivomuksia siitä, että Taina näyttäisi juuri näitä aamutoimi, pyykinpesu, ruoanlaitto ym.videoita. On haluttu nähdä miten kaikki tällainen onnistuu ahtaissa tiloissa. Kaikesta tästä näkee, että me ihmiset olemme niin erilaisia toivomuksinemme. Sitten on tietysti ollut myös kovinkin negatiivisia kommentteja siitä, ettei Taina ole näitä näyttänyt. Nämä kommentit löytyvät kyllä ketjussa. Minusta kiva, että sinä pystyt esittämään mielipiteesi ja toiveesi positiivisella ja rakentavalla tavalla. Tälläistä mielipiteenvaihtoa kaipaisin lisää.
Rutiini- ja pyykinpesuvideot oli toki mielenkiintoisia siitä näkökulmasta, että miten ne onnistuu toteuttamaan asuntovaunuolosuhteissa, noin isolla porukalla noin pitkällä reissulla, mutta olisin toivonut videoiden olevan spontaanisempia ja kuvattu "aidossa tilanteissa" kuin lavastettuina näytöksinä (itselleni siis tuli tunne, että on lavastetettu).
Suurin osa matkavideoista on onneksi kuvattukin niin ja niistä välittyy ihan erilainen meno ja tykkään niistä. Olen seurannut Licciardoja tammikuusta asti ja vaikka he tekevät monet asiat toisin kuin itse teen/tekisin niin ei mulla ole tarve lyntätä heitä. Itse en seuraisi Tainaa, jos en pitäisi videoista ja olisi tarve löytää aina jotain paheksuttavaa, vaikka jotain olen ihmetellytkin että miksi noin :)
Olen ihastellut Tainan organisaatiotaitoja ja sitä, miten perhe vetää yhteen hiileen. Lapset käyttäytyvät hyvin ja perheen sisäinen kunnioitus on ihailtavaa. Lahjakkuutta on ja siihen kannustetaan. Toivon onnistuvani näissä omien lasten kohdalla.
Mutta sitten se kunnioitusta vailla oleva toinen puoli.. Harmittavaa on se, miten videot tunnutaan tekevän nykyään vain rahastusmielessä. Vuosia myöhemmin iskee ainakin lapsille tajuntaan se, miten heidän koko ajan kasvava julkisuus ei välttämättä olekaan kovin kivaa. Aika raadollista heittää koko perhe Youtubeen. Ja mulla ainakin menis hermo, jos joku olisi kokoajan kuvaamassa, ja tiedostaisin että nyt ”pitää käyttäytyä ja näyttää erittäin hyvää esimerkkiä”. Menis maku niistä hienoistakin kokemuksista jos kaikki eletään kameran kautta katsojia varten eikä oikeasti yhdessä ja itselle. Hyvä että pitävät tietystä yksityisyydestä kiinni, T ei esim anna haastatteluita lehtiin pyynnöistä huolimatta eikä kotipaikkakuntaa selkeästi ole kerrottu.
Leonardon masennus on täysin ymmärrettävissä. Tottunut osaansa perheen vanhimpana ja vastuullisena, hypännyt omaan elämään jossa rooli ja ”minuus” on täysin hukassa. Mennyt naimisiin nuorena koska kasvatus ns. kuplassa (toki ilmeisen onnellisessa sellaisessa) on niin opettanut. A tavallista tuon ikäiselle oman elämän aloittajalle, hänelle kontrasti vain vahvempi. Kannustettu tekemään halun ja uskon nimessä asioita, idyllinen piha jossa temmeltää ja olla lapsi, kuitenkin joutunut lapsenvahtina olemaan väkisinkin ja kantanut sen vastuun. Nyt varmaan oikean elämän kovuus iskenyt tavalla jota ei ole ehkä osannut odottaa. Ja vaikka parisuhde olisi hyvä, voi olla rankkaa olla naimisissa ja noin sitoutunut tuon ikäisenä kun ymmärtää ja näkee ja kokee miten muut samanikäiset ovat ja elävät. Toivon hänelle kaikkea hyvää.
Opiskelukaan ei lapsille ole ollut selkeästi vanhemmilta tuleva kannustettu juttu, vaan enemmän tuo ”elä oman näköistä elämää, Jeesus pitää huolen”. Tavallaan kovin itsenäisiä ja omilla aivoillaan ajattelevia lapsia, tavallaan sitten taas eivät. Pumpulissa kasvattaminen ja eristäminen ehkä pahinta, mitä voi tehdä; tippuminen aikuistuessa karuun todellisuuteen tulee korkealta.
Olen myös miettinyt että saavatko lapset näyttää myös negatiiviset tunteensa vai ohjataanko heitä aina olemaan positiivisia ja hyviä. Ohitetaanko paha mieli ja ”huonot” ajatukset? Pitääkö olla tietynlainen? Toivon, että tämä on vain editoinnin antama kuva.
Anycase, jossain vaiheessa heihin kolahtaa se, miten julkisuus satuttaa. Lapsen kuuluu olla lapsi eikä youtubetähti.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihastellut Tainan organisaatiotaitoja ja sitä, miten perhe vetää yhteen hiileen. Lapset käyttäytyvät hyvin ja perheen sisäinen kunnioitus on ihailtavaa. Lahjakkuutta on ja siihen kannustetaan. Toivon onnistuvani näissä omien lasten kohdalla.
Mutta sitten se kunnioitusta vailla oleva toinen puoli.. Harmittavaa on se, miten videot tunnutaan tekevän nykyään vain rahastusmielessä. Vuosia myöhemmin iskee ainakin lapsille tajuntaan se, miten heidän koko ajan kasvava julkisuus ei välttämättä olekaan kovin kivaa. Aika raadollista heittää koko perhe Youtubeen. Ja mulla ainakin menis hermo, jos joku olisi kokoajan kuvaamassa, ja tiedostaisin että nyt ”pitää käyttäytyä ja näyttää erittäin hyvää esimerkkiä”. Menis maku niistä hienoistakin kokemuksista jos kaikki eletään kameran kautta katsojia varten eikä oikeasti yhdessä ja itselle. Hyvä että pitävät tietystä yksityisyydestä kiinni, T ei esim anna haastatteluita lehtiin pyynnöistä huolimatta eikä kotipaikkakuntaa selkeästi ole kerrottu.
Leonardon masennus on täysin ymmärrettävissä. Tottunut osaansa perheen vanhimpana ja vastuullisena, hypännyt omaan elämään jossa rooli ja ”minuus” on täysin hukassa. Mennyt naimisiin nuorena koska kasvatus ns. kuplassa (toki ilmeisen onnellisessa sellaisessa) on niin opettanut. A tavallista tuon ikäiselle oman elämän aloittajalle, hänelle kontrasti vain vahvempi. Kannustettu tekemään halun ja uskon nimessä asioita, idyllinen piha jossa temmeltää ja olla lapsi, kuitenkin joutunut lapsenvahtina olemaan väkisinkin ja kantanut sen vastuun. Nyt varmaan oikean elämän kovuus iskenyt tavalla jota ei ole ehkä osannut odottaa. Ja vaikka parisuhde olisi hyvä, voi olla rankkaa olla naimisissa ja noin sitoutunut tuon ikäisenä kun ymmärtää ja näkee ja kokee miten muut samanikäiset ovat ja elävät. Toivon hänelle kaikkea hyvää.
Opiskelukaan ei lapsille ole ollut selkeästi vanhemmilta tuleva kannustettu juttu, vaan enemmän tuo ”elä oman näköistä elämää, Jeesus pitää huolen”. Tavallaan kovin itsenäisiä ja omilla aivoillaan ajattelevia lapsia, tavallaan sitten taas eivät. Pumpulissa kasvattaminen ja eristäminen ehkä pahinta, mitä voi tehdä; tippuminen aikuistuessa karuun todellisuuteen tulee korkealta.
Olen myös miettinyt että saavatko lapset näyttää myös negatiiviset tunteensa vai ohjataanko heitä aina olemaan positiivisia ja hyviä. Ohitetaanko paha mieli ja ”huonot” ajatukset? Pitääkö olla tietynlainen? Toivon, että tämä on vain editoinnin antama kuva.
Anycase, jossain vaiheessa heihin kolahtaa se, miten julkisuus satuttaa. Lapsen kuuluu olla lapsi eikä youtubetähti.
Mielenkiintoista pohdintaa. Itsekin miettinyt samoja asioita. Mutta kyllä vaan minäkin haluaisin paljon samaa elämääni mihin Taina on pystynyt. Fakta on kyllä, että youtubetähtiä ja -lapsia ei olisi olemassa jos me ei katsottaisi näitä videoita. Elikä me näitä tähtiä tehdään. Tämä on tosi, eikä siinä alapeukutukset auta.
Huomasin eilen että Taina ei enää seuraa Leonardoa Instagramissa.
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan mennä kattoon. Se on karsinu seurattavat 16:een. Cleo, Jer, Jenna, Romeo.
6 nuorimman lapsen tilejäkään ei seuraa, jotka on itse perustanut. Noilla tosin ei ole kuviakaan.
Paulia ei oo seurannu missään vaiheessa vaikka kuvista on tykänny.
Vierailija kirjoitti:
No oiskohan niin yksinkertainen syy kuin että ei ollut reissulla mukana????
Ihailen Tainan perhettä monella tavalla. He ovat perusluonteeltaan niin sydämellisiä toisiaan kohtaan, välittäviä ja hoivaavia. Näkee, että lapset tosiaan pitävät toisistaan!
Uskon, että tämän perheen katsominen lisää lapsimyönteisyyttä. Että näin suuren joukon elämä voikin olla niin hauskaa ja toimivaa!
Sitten ajattelen myös, että itse en ikinä voisi laittaa perhettäni youtubeen kaiken maailman ihmisten katseltavaksi ja ihmeteltäväksi. Olen luonteeltani niin yksityinen ihminen ja näissä kuvauksissa mennään usein niin henkilökohtaisiin hetkiin, jotka kuuluisivat vain omiin kotivideoihin.
Ja miten lapset myöhemmin kokevat sen, että heidän lapsuutensa on kuvattu kaikkien nähtäväksi ja löytyy netistä vielä vuosien päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan mennä kattoon. Se on karsinu seurattavat 16:een. Cleo, Jer, Jenna, Romeo.
6 nuorimman lapsen tilejäkään ei seuraa, jotka on itse perustanut. Noilla tosin ei ole kuviakaan.
Paulia ei oo seurannu missään vaiheessa vaikka kuvista on tykänny.
Paul oli kyllä seuratuissa vielä jokin aika sitten. Taina varmaan lopetti Paulin seuraamisen samalla kuin Leon.
Omituista ettei voi miestään ja aikuista lastaan seurata.. Jennaa kuitenkin seuraa. Onkohan heillä sitten välit viilentyneet, äidillä ja vanhimmalla, kun vanhin elää niin erossa muusta perheestä nykyisin.
Kuvittelin että Leo ja Jenna olisi matkustaneet jossain vaiheessa tapaamaan muuta perhettä kun kävivät reissussa, mutta ei. Tämä toki vain ajattelua, mutta eivät tosiaan oo varmaan kuukausiin nähneet koko perheen kesken. Ikävää, että Taina tuntuu somen ja videoiden perusteella unohtaneen Leon kokonaan.
Leo kuitenkin vielä seuraa Tainaa.
Vierailija kirjoitti:
Omituista ettei voi miestään ja aikuista lastaan seurata.. Jennaa kuitenkin seuraa. Onkohan heillä sitten välit viilentyneet, äidillä ja vanhimmalla, kun vanhin elää niin erossa muusta perheestä nykyisin.
Kuvittelin että Leo ja Jenna olisi matkustaneet jossain vaiheessa tapaamaan muuta perhettä kun kävivät reissussa, mutta ei. Tämä toki vain ajattelua, mutta eivät tosiaan oo varmaan kuukausiin nähneet koko perheen kesken. Ikävää, että Taina tuntuu somen ja videoiden perusteella unohtaneen Leon kokonaan.
No mehän nähdään videoilta vaan pintaraapaisu heidän arkea. Eihän sitä voi oikeesti tietää, millaisissa väleissä Taina ja Leo on tällä hetkellä. Pelkän Tainan ja Leon somen perusteella on helppo tehdä juuri tuollaisia johtopäätöksiä. Yhteydenpito on kuitenkin nykyään niin helppoa whatsappilla ja facetimella.
Juu, Tainahan soittaakin Leolle todistettavasti kesken videon teon, Leon ja Jennan muutettua omilleen. Uskoisin että pitävät muuten yhteyttä.
Tainan videoilla ei oo koskaan juuri viitattu muihin henkilöihin, kuin keitä videolla on sillä hetkellä.
Oli harvinaista kun Sound of Musicia fiilistellessään Itävallassa, Taina sanoi, että hänen äitinsä Ausseista olisi mielellään siellä.
Muutoin tulee mieleen, että tuoko Leo Tainan mielestä nyt epäedullista kuvaa heistä.
Kesän alussa Leo kertoi omalla vlogillaan, että viettää edelleen aikaa perheensä kanssa, mutta ei kuvaa näitä hetkiä (minusta hienoa, että tässä löytyy myös yksityisyyttä, vaikka sekä äiti että poika vloggaavat). Edelleen hyvä muistutus, että ihan kaikkea me emme näe Tainankaan videoilla, vaikka hän kuvaa perheen elämää paljon.
No mun mielestä on todella outoa että T yhtäkkiä lopettaa Leonardon seuraamisen somessa :o Leo on kuitenkin ns. aktiivinen päivittäjä. Ymmärtäisin jos lopettaisi jonkun epäaktiivisen perheenjäsenen seuraamisen... Mikähän mielenilmaus toikin nyt taas on?
Hyvä että poistetaan ja vielä parempi, jos se saa vähentämään Tainan haukkumista ja pas kan jauhantaa. Vanha suomalainen sananlasku sanoo, että jos et voi sanoa toisesta hyvää, älä sano mitään.