Jouluapua.fi kartta avattu
Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.
Kommentit (1265)
Olen säästänyt kesästä lähtien rahaa vähävaraisten auttamiseen jouluna, nyt on kasassa jo 370, ja ajattelin antaa 8.lle 50 egee, kunhan saan vielä sen kolmekymppiä kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta, millainen henkilö/perhe tai millaisessa tilanteessa olevat on teidän mielestä oikeutettuja hakemaan tuolta apua? Ja millaista apua? Siis oon ihan samaa mieltä siitä että suurella osalla noista hakijoista on isoja ongelmia elämänhallinnan kanssa ja monella tarve tuskin on oikea, mutta silti jotenkin huvittaa nämä jutut täällä ja kriteerit siitä kuka on oikeesti köyhä ja kuka ei. Tosin monen mielipide taitaa olla se että kaikki on Suomessa niin hyvässä tilanteessa että joulun saa kyllä järkättyä, joten monen mielestä kai koko jouluapu on turha.
Älkää käsittäkö väärin, mä ymmärrän mitä monet täällä hakee takaa; mun omat vanhemmat valittaa jatkuvasti köyhyyttä, äiti on sairaseläkkeellä ja isä töissä, rahaa ei muka ikinä ole mihinkään mut molemmat vetää askin röökiä päivässä ja ostaa useamman packin kaljaa viikossa. En "hyväksy" tuollaista enkä voi ymmärtää miten he ei itse näe tuossa ristiriitaa. En siis ole mikään kaikenlaisen perseilyn ymmärtäjä, mut en silti voi samaistua kaikkiin kyynisimpiin viesteihin tai varsinkaan pilkkaviesteihin.
Paras oli toi joka ketjussa puhui 22v tyttärestään joka opiskelee yliopistossa, on lapseton ja kihloissa, käy kesätöissä jne. Ei noi asiat estä sitä etteikö voisi sairastua vaikka mt- ongelmiin tai päihderiippuvuuteen. :D Hienoa että tyttärellä menee hyvin, mut varmaan on olemassa köyhiä/sairaita/ongelmaisia joilla on joskus myös mennyt hyvin, tilanteet muuttuu. (ja kyllä oon tietoinen siitä että köyhyys on usein ns. periytyvää jne, mutta ei se aina ole ja sairaudet voi iskeä keneen tahansa).
Voi sairastua, voi vammautua, voi kuolla, mitä tahansa voi tapahtua mutta onhan siinä pieni ero odottaako yhteiskunnan elättävän ja tekee vielä liikaa lapsiakin elätettäväksi vai yrittääkö rakentaa elämäänsä. Kaikille on tässä maassa periaatteessa ne samat mahdollisuudet opiskella ja siitä vielä maksetaankin. Kesätöihin voi mennä mansikkatilalle, kunnat palkkaavat koululaisia ja opiskelijoita mm. puutarhalle, voi ulkoiluttaa naapurin koiraa, jakaa lehtiä tai hakea jouluapulaiseksi postiin lajittelemaan joulukortteja. Mihinkään näistä ei tarvi edes koulutusta. Ne nuoret jotka kouluttautuvat ja menevät töihin, maksavat tulevaisuudessa niidenkin elämän joita ei työnteko kiinnosta koska tuet. Niitä ihmisiä on koko ajan vaan enemmän. Työssäkäyvien lapsiluku pienenee, tuilla eläjien lapsiluvut kasvavat. Tuolla avuntarvitsijoissa oli muutamia joilla on lapsi lukiossa ja juuri heille se jouluapu kuuluu. Lukiokirjat ovat kalliita eikä niihin taida saada muuta tukea.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää noi toiveet. Miten meikkejä voi ostaa toisen puolesta? Tai alusvaatteita? Pitäähän ne itse olla valkkaamassa että ne sitten istuu kunnolla. Tai mitä hygieniatuotteilla tarkoitetaan? Ne voi olla mitä vaan dödöistä ja suihkusaippuoista hajuvesiin. Aika iso todennäköisyys että perhe saa jotain mille ei tule käyttöä. Vai tarkentuuko toive sitten kun joku ottaa yhteyttä auttaakseen?
"Huom! Kartan paikat ovat epätarkat! Perheen yksityisyyttä suojellaan epätarkalla osoitteella ja oikean osoitteen saat lähettämällä yhteydenottolomakkeen"
Mutta miksi tuolla on pitänyt ilmoittaaylipäätäänmitään osoitetta, mm talon numeroa? Onko ne sitten vääriä numeroita. Itseä kyllä vituttaisi jos minun tarkkaa osoitettani käytettäisiin hämäämiseen tuolla ja joku ehkä luulisi että me olemme sen ilmoituksen takana.
Kosmetiikan ja hygieniatuotteiden ero on mielestäni se, että kaikki tarvitsevat hygieniatuotteita, mutta kosmetiikka ei ole välttämättömyys. Vertaa vaikka shampoota ja hiuslakkaa.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs muuta tulee mieleen?
Saahan sitä jokainen pyytää.
Ei todellakaan saa. Jos oikeaa tarvetta ei ole, niin jätetään pyytämättä ja annetaan mahdollisuus niille joilla on oikea tarve.
Kohta puoliin saattaa tulla kauppoihin huomattavalla alennuksella ennen joulua vanhaksi meneviä laatikoita. Vinkkina vaan, että pakkasessa jouluaattoon asti säilyvät hyvin.
Oikeasti köyhä voi olla laiha tai lihava, lihavakin voi olla aliravittu (kyllä te ymmärrätte nämä vitamiinit ja hivenaineet ja halvimman hintatyhmän ruuan energiatiheyden verrattuna näihin. Jne jne jne).
Pidemmän aikaa köyhän tukka on värjäämätön hamppu, meikkiä ei näy eikä ihmistenilmoilla käytettäviksi sopivia vaatteita (ehjiä, korrekteja) ole kuin muutama. Kynsilakkaa voi olla hyvin harvoin, uudehkoja tatuointeja ei ole. Puhumattakaan laitetuista kulmista tai ripsistä.
Ei ole uusia leluja ja pyöriä, ei ole tabletteja eikä uusia kännyköitä, lapsen toppapuku voi olla 20 vuoden takaa. Tupakka ei käryä eikä kaljaa käytetä.
Ruokajonossa ja hopeissa voidaan käydä, mutta ei kerjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta, millainen henkilö/perhe tai millaisessa tilanteessa olevat on teidän mielestä oikeutettuja hakemaan tuolta apua? Ja millaista apua? Siis oon ihan samaa mieltä siitä että suurella osalla noista hakijoista on isoja ongelmia elämänhallinnan kanssa ja monella tarve tuskin on oikea, mutta silti jotenkin huvittaa nämä jutut täällä ja kriteerit siitä kuka on oikeesti köyhä ja kuka ei. Tosin monen mielipide taitaa olla se että kaikki on Suomessa niin hyvässä tilanteessa että joulun saa kyllä järkättyä, joten monen mielestä kai koko jouluapu on turha.
Älkää käsittäkö väärin, mä ymmärrän mitä monet täällä hakee takaa; mun omat vanhemmat valittaa jatkuvasti köyhyyttä, äiti on sairaseläkkeellä ja isä töissä, rahaa ei muka ikinä ole mihinkään mut molemmat vetää askin röökiä päivässä ja ostaa useamman packin kaljaa viikossa. En "hyväksy" tuollaista enkä voi ymmärtää miten he ei itse näe tuossa ristiriitaa. En siis ole mikään kaikenlaisen perseilyn ymmärtäjä, mut en silti voi samaistua kaikkiin kyynisimpiin viesteihin tai varsinkaan pilkkaviesteihin.
Paras oli toi joka ketjussa puhui 22v tyttärestään joka opiskelee yliopistossa, on lapseton ja kihloissa, käy kesätöissä jne. Ei noi asiat estä sitä etteikö voisi sairastua vaikka mt- ongelmiin tai päihderiippuvuuteen. :D Hienoa että tyttärellä menee hyvin, mut varmaan on olemassa köyhiä/sairaita/ongelmaisia joilla on joskus myös mennyt hyvin, tilanteet muuttuu. (ja kyllä oon tietoinen siitä että köyhyys on usein ns. periytyvää jne, mutta ei se aina ole ja sairaudet voi iskeä keneen tahansa).
Tähän on vastattu jo monta kertaa, ei jaksa enää.
Tämän ketjun yleisen linjan mukaan hyviä köyhiä on siis ainakin opiskelijat ja vanhukset, ehkä sairaat yh:t mut vaan siinä tapauksessa että lapsia on maksimissaan yksi. Sairaus mieluiten joku fyysinen, ei mt- ongelmia. Alkoholi ja tupakka ehdoton ei. Ylipainoinen ei saa olla, eikä saa olla lemmikkejä eikä lapsia useammalle eri ihmisille. Työttömyys ok jos pystyy näyttämään että aktiivisesti hakee töitä tai koulupaikkaa. Jos asuu pk- seudulla niin työttömyys ei ok, koska kuka tahansa saa sieltä töitä. Erityislapset on ok jos niitä on vain yksi, jos eka lapsi erityislapsi ja sen jälkeen hankittu lisää lapsia, ei ok. Vaatimuksia lahjojen suhteen ei saa olla, paitsi jos toivoo villasukkia niin sen saa sanoa. Hygieniatuotteita ja sukkia ei saa toivoa koska niihin pitäisi olla rahaa muutenkin. Lasten ulkovaatteiden pyytäminen lahjaksi ei ok koska ne pitäisi pystyä ostamaan muutenkin. Jos lapsi on pieni tai teini niin lahjoja ei saa heille pyytää. Jouluruokaa ei saa pyytää koska jouluruokaan on kenellä tahansa varaa ja jouluna voi syödä muutakin. Joulukoristeita ei saa pyytää koska niitä olis voinut ostaa alesta. Joulupukkia ei koska se on turha.
Sä tulkitset ketjua haluamallasi tavalla, se on sun oikeutesi. :)
Ei kai kirjoittaja ollut tehnyt muuta kuin kopinoinut muiden kirjoittamia juttuja täältä?
Valikoidusti. Haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on vastattu jo monta kertaa, ei jaksa enää.
Tämän ketjun yleisen linjan mukaan hyviä köyhiä on siis ainakin opiskelijat ja vanhukset, ehkä sairaat yh:t mut vaan siinä tapauksessa että lapsia on maksimissaan yksi. Sairaus mieluiten joku fyysinen, ei mt- ongelmia. Alkoholi ja tupakka ehdoton ei. Ylipainoinen ei saa olla, eikä saa olla lemmikkejä eikä lapsia useammalle eri ihmisille. Työttömyys ok jos pystyy näyttämään että aktiivisesti hakee töitä tai koulupaikkaa. Jos asuu pk- seudulla niin työttömyys ei ok, koska kuka tahansa saa sieltä töitä. Erityislapset on ok jos niitä on vain yksi, jos eka lapsi erityislapsi ja sen jälkeen hankittu lisää lapsia, ei ok. Vaatimuksia lahjojen suhteen ei saa olla, paitsi jos toivoo villasukkia niin sen saa sanoa. Hygieniatuotteita ja sukkia ei saa toivoa koska niihin pitäisi olla rahaa muutenkin. Lasten ulkovaatteiden pyytäminen lahjaksi ei ok koska ne pitäisi pystyä ostamaan muutenkin. Jos lapsi on pieni tai teini niin lahjoja ei saa heille pyytää. Jouluruokaa ei saa pyytää koska jouluruokaan on kenellä tahansa varaa ja jouluna voi syödä muutakin. Joulukoristeita ei saa pyytää koska niitä olis voinut ostaa alesta. Joulupukkia ei koska se on turha.
Voihan sen noinkin kääntää jos haluaa kärjistää. Työttömyydestä sen verran että esimerkiksi TE-toimisto edellyttää että tukien eteen hakee töitä tai osallistuu muuhun toimintaan. Onko niillä, jotka elävät pelkillä tuilla, jokin erivapaus laistaa vastuistaan, mukaanlukien lasten ruokkiminen ja vaatetus? Vaate on asiallinen lahjatoive ja menee lapselle (toivottavasti) mutta ne olisi kyllä tarkoitus sillä perusosalla kattaa.
Moni työssäkäyvä ostaa lasten vaatteet kirpparilta ja varmaankin monella olisi hyväkuntoisia vaatteita lahjoitettavaksi mutta ne eivät kelpaa.
Joulupukin toivominen on melko outo toive ainakin jos lasten ikähaarukka on 10-24. Tuskin enää pukkiin uskovat.
Ruuanpuutetta on todellakin turha valittaa jos on mättänyt sen kaiken omaan napaansa tai käyttänyt rahat röökiin ja viinaan.
Ihan tällaisia järjellä ajateltavissa asioitahan nämä ovat.
Lemmikkien haaliminen ei ole mikään ihmisoikeus jos raha ei riitä edes lasten menoihin. Eläinrääkkäystä se on.
On tuolla monta sellaistakin perhettä joilla selvästi on avulle tarve ja moni on apua saamassa.
Jan Holmbergin blogi Tehy-lehdessä:
Hyvä köyhä
Hyvä köyhä on nöyrä. Hän on sopivasti poissa silmistä, kun puhutaan menestyksestä ja onnellisuudesta. Hyvällä köyhällä on mentävä elämässä todella huonosti. Vain silloin häntä rikkaampi voi ajatella, ettei hänellä onneksi mene noin kurjasti.
Hyvän köyhän on muistettava joka käänteessä ja kuuluvalla äänellä kiitellä rikkaita saamistaan yhteiskunnan tuista. Köyhällä ei oikeasti ole muuta valinnanvapautta, kuin köyhyys. Siksi hänen on otettava vastaan se, mikä muiden mielestä on hänelle sopivaa. Hänen on oltava kiitollinen muun muassa leipäjonon avustuskassista, rumista huonekaluista ja rikkaiden almuista.
Hyvän köyhän on näytettävä riittävän köyhältä. Hän ei saa olla liian iloinen, hyvännäköinen tai omistaa yhtäkään kallista vaatetta. Siksi hyvän köyhän on kuljettava köyhyyttään valittaen kierrätysryysyissä tai vanhoissa ja epämuodikkaissa vaatteissa. Se taas johtuu rikkaan mielestä mielenterveys- tai päihdeongelmasta ja näkyy parin hampaan puuttumisena huolien rypistämästä naamasta.
Hyvä köyhä osaa tarpeen tullen myös salata köyhyytensä. Hänen on kieltäydyttävä uskottavasti lomareissusta, salitreeneistä tai hemmotteluillasta. Hänellä ei saa missään tilanteessa olla varaa kalliiseen puhelimeen, tietokoneeseen tai parturireissuun. Köyhän on osattava hävetä itseään, koska vain niin hän rikkaan mielestä sisuuntuu yrittämään enemmän. Rikkaasta kun köyhyys on vain nippu selityksiä, itseaiheutettuja rajoitteita ja haukotuttavia tekosyitä.
Rikkaan näkökulmasta suoritusyhteiskunta ei hyödy köyhästä mitenkään, jollei köyhä käy töissä. Siksi hyvän köyhän on nyökyteltävä, kun rikas sanoo aktiivisille ihmisille löytyvän aina jotain työtä ja metsien olevan marjoja pullollaan. Näillä vinkeillähän jokainen köyhä rikastuu.
Hyvällä köyhällä ei tietenkään ole lemmikkieläintä tai ylipainoa, eikä hän polta tupakkaa. Sellaiset asiat kun kertovat ihmisen varakkuudesta. Ei oikealla köyhällä voi olla sellaisiin menoeriin rahaa, miettii rikas saunan raikkaana kartanonsa terassilla.
Hyvä köyhä ei äänestä vaaleissa, allekirjoita kansalaisaloitteita tai nouse barrikaadeille vaatimaan köyhyyden poistamista. Hän tyytyy selitykseen, ettei Suomessa ole oikeasti köyhiä vaan vähävaraisia ja syrjäytyneitä. Hänellä ei myöskään ole oikeasti nälkä, eikä kukaan jää Suomessa taivasalle, koska meillä on sossu. Hyvä köyhä ymmärtää myös pysytellä poissa tieltä, kun vaurautta ja osinkoja jaetaan. Hän kun ei ole niitä ansainnut.
Vähän pöhkö kolumni. Moni huono-osainen varmasti kokeekin noin, mutta mitä sitten? Pitäisikö epäonnistumisesta ja muiden taakkana elämisestä antaa palkintoja ja ihailla?
Ei paskasta saa konvehtia.
🇺🇦🇮🇱
Jouluruokien toivojille voi laittaa esitteen seurakunnan varattomien jouluruokailuun.
Alusvaatteiden toivojille tarjousalkkareita paketti. Jos oikeesti niistä puute, pitäisi kelvata.
Itse lahjoittaisin vain, jos voisin henk koht viedä paketin perille - siis ovelle, en änkäytyisi kylään. Joka ei siihen suostu, voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Jouluruokien toivojille voi laittaa esitteen seurakunnan varattomien jouluruokailuun.
Alusvaatteiden toivojille tarjousalkkareita paketti. Jos oikeesti niistä puute, pitäisi kelvata.
Itse lahjoittaisin vain, jos voisin henk koht viedä paketin perille - siis ovelle, en änkäytyisi kylään. Joka ei siihen suostu, voi voi.
Muutamassa ryhmässä olen nähnyt näitä ketkä voivat/haluavat hakea lahjoitukset itse. Ensimmäisenä karsin ne.
Onhan se hiton hienoa että meillä Suomessa on ne tuet ja leipäjonot ja monta muuta paikkaa mistä apua saa. Kolumnisti nyt aivan suotta tarttuu siihen että hyvän köyhän pitäisi niistä olla kiitollinen. Jos köyhä kävisi vaikka Intiassa, hän näkisi mitä elämä on kun ei ole sosiaalitukia ja leipäjonoja ja osaisi olla kiitollinen siitä miten hyvin asiat Suomessa ovat. Intialainen lapsi kerjää kadulla, suomalainen lapsi saa ilmaisen päivähoidon, koulutuksen ja ateriat ja vielä paljon muuta.
Täällä pidetään kaikkea itsestäänselvänä. Rahantajukin katoaa kun sossu maksaa eikä ymmärretä että vaikka se käteen jäävä raha ei olisikaan kovin suuri, se asumiseen ja muihin pakollisiin menoihin kuluva raha on sitä henkilölle kohdistettua tukea sekin.
Jossain ilmoituksessa joku valitti kun tuet menevät vuokranantajalle. No, sillä tuella kyseisellä perheellä on katto päänsä päällä. Pidetään itsestäänselvyytenä että se asunto on ja sen maksu jotenkin hoituu mutta sitten nuristaan kun tuet menevät vuokraan.
Suuri epäkohta on siinä että kun työllään omaisuutensa kerännyt ihminen jääkin työttömäksi tai tulee muu takaisku, taatusti ei tule penniäkään tukea mistään vaan on vähitellen myytävä vaikka katto pään päältä että saa ruokaa.
Voisin antaa aineettoman lahjan. Vaikka talousneuvontaa,apua hakemusten kanssa tai jopa auttaa joulusiivoamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamassa ryhmässä olen nähnyt näitä ketkä voivat/haluavat hakea lahjoitukset itse. Ensimmäisenä karsin ne.
Mä voin ottaa ne. Yleensä kun ei viitsitä nostaa persustaan sohvalta ja tulla hakemaan vaan kaikki pitäisi viedä nokaneteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin ottaa ne. Yleensä kun ei viitsitä nostaa persustaan sohvalta ja tulla hakemaan vaan kaikki pitäisi viedä nokaneteen.
Niin tai sitten toimitettuna paljastuisi huijaus.
Naapurini on lapsensa yksinhuoltaja ja elää aika tiukilla. Hän alkaa ostamaan lapsille joululahjoja jo elokuussa. Ei tietenkään isoja määriä, mutta vähän kerrallaan kerää. Marraskuussa hankitaan kellariin esim glögiä ja limua ruokajuomaksi. Ostetaan pakkaseen torttu- ja piparitaikinat. Joulukuussa ostetaan laatikot ja kinkku. Lapset on olleet puheiden mukaan tosi tyytyväisiä. Vaatii aikamoista säästämistä koko syksyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, tulevat toistekin. Olihan jollekin auttajalle soiteltu vielä joulun jälkeenkin että tarttis rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Naapurini on lapsensa yksinhuoltaja ja elää aika tiukilla. Hän alkaa ostamaan lapsille joululahjoja jo elokuussa. Ei tietenkään isoja määriä, mutta vähän kerrallaan kerää. Marraskuussa hankitaan kellariin esim glögiä ja limua ruokajuomaksi. Ostetaan pakkaseen torttu- ja piparitaikinat. Joulukuussa ostetaan laatikot ja kinkku. Lapset on olleet puheiden mukaan tosi tyytyväisiä. Vaatii aikamoista säästämistä koko syksyn.
Siinä hyvä esimerkki miten asiat voi ja pitäisi tehdä! Tuollaisille ihmisille lahjoittaisin mielelläni vaikka jotain ihan extraakin, kylpyläreissun tms.
Voimavaroja sinulle. Toivottavasti saat hyvän joulun kaikesta huolimatta.