Jouluapua.fi kartta avattu
Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.
Kommentit (1265)
Jos ihminen on XXL-kokoinen, vetää röökiä ja omistaa vasikan kokoisen koiran, hän ei ole köyhä eikä tarvitse apua muuhun kuin taloutensa hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruokien toivojille voi laittaa esitteen seurakunnan varattomien jouluruokailuun.
Alusvaatteiden toivojille tarjousalkkareita paketti. Jos oikeesti niistä puute, pitäisi kelvata.
Itse lahjoittaisin vain, jos voisin henk koht viedä paketin perille - siis ovelle, en änkäytyisi kylään. Joka ei siihen suostu, voi voi.
Muutamassa ryhmässä olen nähnyt näitä ketkä voivat/haluavat hakea lahjoitukset itse. Ensimmäisenä karsin ne.
Mä voin ottaa ne. Yleensä kun ei viitsitä nostaa persustaan sohvalta ja tulla hakemaan vaan kaikki pitäisi viedä nokaneteen.
Ei kannata, tulevat toistekin. Olihan jollekin auttajalle soiteltu vielä joulun jälkeenkin että tarttis rahaa.
Voi luoja, ei voi olla todellista....
Jos on oikeasti vähävarainen, sosiaalitoimi, MLL, Pelastusarmeija jakaa lahjoja / lahjakortteja ja sitten on se ruokalahjakortti K-kauppoihin ja diakonialtakin voi saada jotakin. Kenenkään ei joulun takia tarvitse hakea Facebookin Jouluapua-ryhmän kautta lahjoja, se on ylimääräinen apu ja siellä voi (näköjään) pyytää kaikkea sitä mitä ei muualta voi koska muualla lahjan arvollekin on jonkinlainen raja. Satasen legopaketit tai muotivaatteet tai ratsastus eivät niihin lahjoihin lukeudu. En tiedä onko myös Pelastakaa lapset ry mukana joululahjonnassa.
Jos ei todellisuudessa olekaan tiukoilla tai ei ole niitä lapsia edes olemassa, jää tietenkin lahjat saamatta virallisten tahojen kautta kun taustatiedot voidaan tarkistaa.
Onko paikalla aiemmin osallistuneita? Oon miettinyt antavani jotain. Miten toimii käytännössä. En haluaisi antaa osoitettani tai puhelinnumeroani, kun olen niin epäluuloinen. Jos ostan esim. jouluruokaa, voiko avuntarvitsija tulla itse kauppaan, kerätä ostoksensa ja minä maksan? Tai jos lapsi toivoo jotain vaatetta, lähteä itse kauppaan ja minä maksan? Olisi helpompi niin.
Vierailija kirjoitti:
Naapurini on lapsensa yksinhuoltaja ja elää aika tiukilla. Hän alkaa ostamaan lapsille joululahjoja jo elokuussa. Ei tietenkään isoja määriä, mutta vähän kerrallaan kerää. Marraskuussa hankitaan kellariin esim glögiä ja limua ruokajuomaksi. Ostetaan pakkaseen torttu- ja piparitaikinat. Joulukuussa ostetaan laatikot ja kinkku. Lapset on olleet puheiden mukaan tosi tyytyväisiä. Vaatii aikamoista säästämistä koko syksyn.
Mistä säästät jos ei jää kuukaudessa rahaa edes pakollisiin menoihin? Tämä jaksaa ihmetyttää että aina neuvotaan tuohon säästämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruokien toivojille voi laittaa esitteen seurakunnan varattomien jouluruokailuun.
Alusvaatteiden toivojille tarjousalkkareita paketti. Jos oikeesti niistä puute, pitäisi kelvata.
Itse lahjoittaisin vain, jos voisin henk koht viedä paketin perille - siis ovelle, en änkäytyisi kylään. Joka ei siihen suostu, voi voi.
Muutamassa ryhmässä olen nähnyt näitä ketkä voivat/haluavat hakea lahjoitukset itse. Ensimmäisenä karsin ne.
Mä voin ottaa ne. Yleensä kun ei viitsitä nostaa persustaan sohvalta ja tulla hakemaan vaan kaikki pitäisi viedä nokaneteen.
Ei kannata, tulevat toistekin. Olihan jollekin auttajalle soiteltu vielä joulun jälkeenkin että tarttis rahaa.
Minusta tuo on pelottava ajatus, jos joku elämänkoululainen "avun" tarvitsija saa haltuunsa avustajan puhelinnumeron. Pahimmassa tapauksessa tilanne eskaloituisi numeron vaihtoon ja lähestymiskiellon hakemiseen. Miksi turhaan hankkia itselleen ongelmia, jos kaikista helpointa on ohikulkiessaan nakata muutama euro asunnottomien joulupata-keräykseen?
Vierailija kirjoitti:
Onko paikalla aiemmin osallistuneita? Oon miettinyt antavani jotain. Miten toimii käytännössä. En haluaisi antaa osoitettani tai puhelinnumeroani, kun olen niin epäluuloinen. Jos ostan esim. jouluruokaa, voiko avuntarvitsija tulla itse kauppaan, kerätä ostoksensa ja minä maksan? Tai jos lapsi toivoo jotain vaatetta, lähteä itse kauppaan ja minä maksan? Olisi helpompi niin.
Mä avustin juuri viime viikolla erästä nuortaparia Facebookin kautta siten, että laitoin yksityisviestiä ja sovimme tapaamisen eräälle kaupalle. Kävin yhdessä ko henkilön kanssa ruokaostoksilla, minä maksoin. Tiedämme toisistamme vain nimet, emme osoitteita emmekä puhelinnumeroita. Jouluapua -yhteisön kautta ei todennäköisesti onnistu tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on pelottava ajatus, jos joku elämänkoululainen "avun" tarvitsija saa haltuunsa avustajan puhelinnumeron. Pahimmassa tapauksessa tilanne eskaloituisi numeron vaihtoon ja lähestymiskiellon hakemiseen. Miksi turhaan hankkia itselleen ongelmia, jos kaikista helpointa on ohikulkiessaan nakata muutama euro asunnottomien joulupata-keräykseen?
Tulee kyllä todella surulliseksi, kun lukee tällaisia viestejä. Kommenttisi on törkeä ja mauton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurini on lapsensa yksinhuoltaja ja elää aika tiukilla. Hän alkaa ostamaan lapsille joululahjoja jo elokuussa. Ei tietenkään isoja määriä, mutta vähän kerrallaan kerää. Marraskuussa hankitaan kellariin esim glögiä ja limua ruokajuomaksi. Ostetaan pakkaseen torttu- ja piparitaikinat. Joulukuussa ostetaan laatikot ja kinkku. Lapset on olleet puheiden mukaan tosi tyytyväisiä. Vaatii aikamoista säästämistä koko syksyn.
Mistä säästät jos ei jää kuukaudessa rahaa edes pakollisiin menoihin? Tämä jaksaa ihmetyttää että aina neuvotaan tuohon säästämiseen.
Pakolliset menot: asumiskulut, mukaanlukien sähkö ja vesi (jotka huomioidaan joko asumistuessa tai toimeentulotuessa); lääkkeet (ttt), vakuutukset eivät ole pakollisia mutta kotivakuutus huomioidaan toimeentulotuessa. Muita pakollisia mahdollinen liikkuminen julkisilla. Auto on kallis pitää mutta jos asuu syrjässä, vähän pakko. Muutoin ei. Sitten puhelin, netti, vaatteet, ruoka, urheiluvälineet (niihinkin voi saada harkinnanvaraista) - ne katetaan sillä perusosalla joka on useamman satasen per hlö. Mitä ne muut pakolliset ovat? Ei sillä rahalla ole tarkoitus itseään tainnoksiin syödä eikä ostaa mitään luxusta. Vaatteita ei tarvi ostaa koko ajan ja nekin löytää kirpalta. Lapsille saa sieltä myös tai Hopelta tai tuttavilta. Silmälasit ja lääkärikäynnit ym huomioidaan toimeentulotuessa. Tietenkin jos ei saa ttt niin sitten voi olla hankalaa. Mutta jos säästää edes kympin kuussa niin on jouluna 120 euroa. Ei se mitään rakettitiedettä ole ja sen kympin saa kasaan vaikka keräämällä pulloja tai myymällä vanhoja lastenvaatteita.
Jos asuu liian kalliisti tai on jotain velkoja niin ne on sitten omia valintoja paitsi jos yritys on mennyt konkurssiin. Tuossakin jouluapukartalla oli monta perhettä joilla oli luottotiedot menneet ja ulosotto vei rahat tai on muita velkoja. Jos ne rahat on jo kertaalleen käytetty niin ei kai se yhteiskunnan tai muiden velvollisuus ole maksaa huveja toiseen kertaan. Sitten elää sen mukaan miten on pedannut.
Tavaraa ja huonekaluja jaetaan Facebookissa ja muuallakin ihan ilmaiseksi, kaikkea ei tarvitse edes ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. En ikinä antaisi numeroani tai osoitettani näille, koska vaarana on se että rahaa ja lahjoituksia aletaan kerjäämään jatkuvasti. Näinhän oli jo yhdessä esimerkissä käynytkin. Ei minulla ole varaa lahjoittaa koko ajan jotain. Joulupataan ja muihin voin joulun aikaan laittaa vähän rahaa jos tilanne sallii, mutta siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vielä nostan tämän.
Vierailija kirjoitti:
Jouluiloa kirjoitti:
Etenkin päihdeperheissä se apu on huutava. Jouluna saatu asia voi olla lapselle ainoa asia mitä saa pitkiin aikoihin, ruoka-apukin varmasti toivottua kun saa laadukasta ja hyvää ruokaa. Älkää tuomitko päihdeperheen lapsia vaikka aikuiset tuomitsette: Se joulu on niille lapsille varmasti enemmän kuin toivottu. Vaikka vanhemmat laittaa ne tukiroposensa kankkulan kaivoon ennemmin kuin lapsiinsa, voi se lapsi saada silti iloa lahjoista.
Eiköhän nuo päihdeperheet ole jo lastensuojelun asiakkaita. Aika helposti se lasu neuvolasta, päiväkodista tai koulusta lähtee jos havaitaan että vanhemmilla ei ole elämä hanskassa tai lapsi huonolla hoidolla. Onneksi varaton saa päivähoidon ilmaiseksi ja päihdevanhemmat sen mahdollisuuden varmasti hyödyntävät niin lapsilla on mahdollisuus normaaliin elämään edes osan aikaa päivästä, kunnon ruoka jne. ja henkilökunta pistää merkille jos lapsi on likainen, aliravittu, vaatteet likaisia, haisevat tupakalle tai vanhempien kunnossa selkeästi jotain vialla.
Voi kun lastensuojelua kiinnostaisikin aina, mutta kun ei kiinnosta. Vierestä seurannut ystävän tilannetta, kuinka lastensuojelun mielestä peliriippuvuus, alkoholismi, mielenterveysongelmat ja jatkuva velkaantuminen ei ole mikään ongelma. Auttakaa päihteiden käyttäjien lapsia!!
Kuka v-ajakki noita tarinoita kirjoittaa tuonne kartalle näistä perheistä??? Vaasan seudulla näyttäisi apua hakevan yksinhuoltaja, joka ei saa elareita koska lapset asuvat osittain isällään. 😂 vaatii hyvää mielikuvitusta, tai sitten ihan vaan pelkkää yksinkertaisuutta tehdä kahdessa kodissa asuvista lapsista yksinhuoltajan lapsia. Onkohan isäkin yksinhuoltaja... 😂
Jokaisella on henkilökohtainen näkemys ja/tai kokemus ketä haluaa avustaa. Tai ei avusta. Niin pitää ollakin. Tutkaa on hyvä käyttää ja hetken miettiä, auttaako avustus vai tukeeko väärinkäyttöä.
Detsember on täis kiirust ja jooksma paber röövimine, mädarõika lõhn. Ärge unustage piperid sõrmedega lasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä nostan tämän.
Osapuolten sovittavissa. Periaatteessa ei ole pakko antaa puhelinnumeroa, kotiosoitetta tai edes koko nimeä, sähköposti riittää. Voit siinä avuntarjouskentässä tehdä ehdotuksesi ja hakija päättää, ottaako sen vastaan. Varmasti monelle hakijalle kävisi oikein hyvin että joku veisi ruokakauppaan tekemään jouluruokaostoksia, kunhan kulkeminen ei ole mahdotonta. Mutta onhan tuokin helpompi niin että on puhelinnumero tiedossa molemmin puolin. Itse olen yrittänyt valita sellaiset avustettavat joiden uskon olevan ihan normaaleja, fiksuja ihmisiä. Tuollainen epäluuloisuus on sen verran stressaavaa että en halua lähteä riskillä avustamaan tapauksia, jotka jollain lailla saavat hälytyskellot soimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä nostan tämän.
Toimii sähköpostien välityksellä. Auttajan osoite tai puhelinnumero ei tule avunsaajan tietoon. Toimitat avun niinkuin sovit ja parhaaksi näet.
Tuo kaupassa lapsen kierrättäminen olisi minun mielestäni ehkä hieman nöyryyttävää. Anna mieluummin lahjakortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakolliset menot: asumiskulut, mukaanlukien sähkö ja vesi (jotka huomioidaan joko asumistuessa tai toimeentulotuessa); lääkkeet (ttt), vakuutukset eivät ole pakollisia mutta kotivakuutus huomioidaan toimeentulotuessa. Muita pakollisia mahdollinen liikkuminen julkisilla. Auto on kallis pitää mutta jos asuu syrjässä, vähän pakko. Muutoin ei. Sitten puhelin, netti, vaatteet, ruoka, urheiluvälineet (niihinkin voi saada harkinnanvaraista) - ne katetaan sillä perusosalla joka on useamman satasen per hlö. Mitä ne muut pakolliset ovat? Ei sillä rahalla ole tarkoitus itseään tainnoksiin syödä eikä ostaa mitään luxusta. Vaatteita ei tarvi ostaa koko ajan ja nekin löytää kirpalta. Lapsille saa sieltä myös tai Hopelta tai tuttavilta. Silmälasit ja lääkärikäynnit ym huomioidaan toimeentulotuessa. Tietenkin jos ei saa ttt niin sitten voi olla hankalaa. Mutta jos säästää edes kympin kuussa niin on jouluna 120 euroa. Ei se mitään rakettitiedettä ole ja sen kympin saa kasaan vaikka keräämällä pulloja tai myymällä vanhoja lastenvaatteita.
Jos asuu liian kalliisti tai on jotain velkoja niin ne on sitten omia valintoja paitsi jos yritys on mennyt konkurssiin. Tuossakin jouluapukartalla oli monta perhettä joilla oli luottotiedot menneet ja ulosotto vei rahat tai on muita velkoja. Jos ne rahat on jo kertaalleen käytetty niin ei kai se yhteiskunnan tai muiden velvollisuus ole maksaa huveja toiseen kertaan. Sitten elää sen mukaan miten on pedannut.
Tavaraa ja huonekaluja jaetaan Facebookissa ja muuallakin ihan ilmaiseksi, kaikkea ei tarvitse edes ostaa.
Tietääköhän kaikki, että oy:ssäosakkaat eivät vastaa henkilökohtaisella omaisuudella konkurssissa. Jos sössii kunnolla, velkasaneeraus on heitä varten ja velat vanhentuvat tietyssä ajassa. Toiminimessä yrittäjä vastaa henkilökohtaisella omaisuudellaan veloista yrityksen lopettamisen jälkeen. On yritysmuoto mikä tahansa, niin kyllä se on yrittäjän omissa käsissä ollut huolehtia yrityksen lopettamisesta ajoissa, ettei kitkuta konkurssiin asti lisävelkoja haalien. Oma valinta sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaupungissa löytyi yksi yh-äiti yhden 2-vuotiaan kanssa jota voisin tukea.
Muut lähellä olevat eivät saa minua ainakaan auttamaan. Esim. 7-lapsinen perhe, jolla taustalla _vuosien_ talousvaikeudet (mainitaan ilmoituksessa). Silti kaksi lapsista on alle 5-vuotiaita, nuorin vauva vielä. Miksi niitä lapsia pitää tehdä kun kerran vuosia ollut vaikeuksia elättää perhettä?Sinällään silmiin osuuneet toiveet on olleet kohtuullisia, tosin joulukoristeiden pyytäminen ihmetyttää aina. Missä vanhat koristeet ovat, vaikka juuri tuossa mainitsemassani 7-lapsisessa perheessä?
Kaikki eivät pysty eivätkä halua m ur h ata (ab ortti) edes vahinkolapsiaan. Vuosien talousvaikeudet johtuvat pienistä tuloista. Itselleni kertyi vuokrankorotuksista johtuen velkaa useampi tonni ja maksoin niitä useita vuosia johtuen juuri olemattomista tuloista. Tyhjästä kun on paha nyhjästä.
Öööh... Miksi et muuttanut varojesi mukaiseen asuntoon? Haitko kaikki asianmukaiset tuet? Käytitkö rahasi turhuuksiin?
:D Voi luoja teitä aivottomia.. Ei niitä asuntoja niin vain vaihdota lennosta. Ensin pitää jonottaa.
Jonotuksessa ei ehdi tonneja kertyä. Eli satuja taas.
Monessako päivässä tai kuukaudessa järjestät tällä hetkellä asunnottomana olevalle asunnon? Auta ihmeessä kun tyhjiä vuora-asuntoja on sinulla takataskut täynnä, ilmeisesti vielä edullisellä kuukausivuokralla :)
Oikotiellä näyttää tällä hetkellä olevan 10 908 vapaata vuokra-asuntoa.
Ja moniko niistä on sen työpaikan/ koulun jne. lähellä, jossa asunnon tarvitsija on? Entä monessako asunnossa on sopivasti neliöitä asumistukea varten ja monessako on sopiva vuokra tuloihin nähden? Niin, jopas tulikin monta mutkaa matkaan.
Sieltä vaan googlettamaan ihan itse. Vai pitäisikö meidän täältä katsoa kristallipallosta jokaisen tilanne erikseen.
Ketkä ovat ne "me", jotka mainitsit? Jos tarkoitat muita keskustelijoita, niin millähän valtuuksilla?
Täällä haukutaan kaikki näköjään, jotka vähääkään kritisoivat avuntarvitsijoita. Itsekin toki voisin aivan hyvillä mielin ostaa ruokakassin ja vaikka lahjojakin jollekkin vähävaraiselle ja itselleni on aivan sama olisiko kyseessä yh, mielenterveysongelmainen tms. Itselleni se henkilökohtainen nounou on tupakointi ja alkoholinkäyttö. Olen sitä mieltä, että ihminen joka pistää tuhansia euroja vuodessa erilaisiin päihteisiin tarvitsee ihan muuta apua kuin sitä jokavuotista jouluruokaa.