Raskauden piilotus vaatteilla, onnistuuko rv12 asti?
Toki yksilöllistä, mutta haluaisin kuulla kokemuksia. Tarkoitus sitten kun tärppää, niin pitää raskaus meidän kahden välisenä kunnes on viikkoja ja ultra takana, että on ns. turvallisessa hetkessä. Käytän muutoinkin paljon väljiä yläosia, kollareita ja legginssejä (ja ravaan usein vessassa joten se ei ainakaan herättäisi epäilyksiä). Mutta onnistuuko vauvavatsan piilotus ns. normivaatteilla tuohon asti? Kokemuksia kaivataan.
Kommentit (46)
Esikoista pystyin "piilottelemaan" kevyesti äitiyslomaan asti. Toki en tarkoituksella mitään peitellyt, ei vaan näkynyt kunnolla työvaatteiden alta. Osa työkavereista hämmästyi kun sanoin että oon jäämässä äitiyslomalle.
Kuopuksesta maha plumpsahti esille rv 16. Ei mitään saumaa peitellä millään.
Olen se poikkeava, joka ei kyllä saisi rv20 asti piilotettua raskausmahaa sitten millään
, kuten joku tuolla ehdotti. Odotan kolmatta ja ensimmäinen raskausoire oli jäätävä turvotus mahassa viikolla 4. Olen melko lyhyt ja hoikka. Lisäksi joka kerralla maha kasvanut ja turvonnut suoraan eteenpäin, ilmeisesti kohdun asennosta johtuen. Mutta että rv 12 on joka kerta ollut jo ihan raskausmahaa. Ei mikään helppo peitettävä tällaiselle tapille. Jos olet pitkä niin sinulla ehkä onnistuu paremmin.
Mulla lapsi syntyi helmikuun ekalla viikolla. Suunnilleen vielä joulukuun alkuun asti pystyin peittelemään asian. Olin aina käyttänyt vähän löysiä vaatteita eli jatkoin samalla tavoin. Kun en lihonnut niin, ei sitä kukaan huomannut.
Hyvin onnistuu. Peittelin raskauttani ihan läheisiltäkin rv 20 saakka. Ennen tuota vain mieheni tiesi. Veljeni tyttöystävä oli tosin arvannut kun jätin kuoharia lasiin (esitin juovani), yleensä en tee niin vaan kaikki uppoaa nopeasti. Miesvaltaisella työpaikallakin meni läpi ruokamyrkytysjutut jne. julkioksentamisen jälkeen. Mulla vatsa rupesi näkymään ehkä rv 16 ja sen jälkeenkin sen sai vielä viikkoja piiloon löysän/A-linjaisen neuleen tai hupparin alle. Puolen välin jälkeen en enää yrittänyt mutta kai sen olisi silloinkin saanut peitettyä.
Kiitos muillekkin vastanneille :) toivottavasti onnistuu hyvin piilottelu, myös ne mitkä eivät ulospäin näy. Pahoinvointia pelkään jotenkin eniten :/ toivottavasti ei osu omalle kohdalle. - ap
Vierailija kirjoitti:
Todellakin pystyy. Ei 12 viikossa maha kasva vielä paljon yhtään, jos ei tahallaan sitä pullistele, kuten monet tuntuu tekevän.
Itselläni niin eteenpäin kallistuva kohtu, että rv 13 normaalit housut kiristi liikaa, eli jouduin silloin jo siirtymään äitiyshousuihin.
Rv 14-15 työpaikalla uskallettiin onnitella raskauden johdosta. En siis ollut kertonut raskaudesta.
Vatsa olikin sitten lopulta todella iso, viimeisellä kolmanneksella moni luuli minun odottavan kaksosia, vaikka yhtä odotin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos muillekkin vastanneille :) toivottavasti onnistuu hyvin piilottelu, myös ne mitkä eivät ulospäin näy. Pahoinvointia pelkään jotenkin eniten :/ toivottavasti ei osu omalle kohdalle. - ap
Itselläni pahoinvointi oli kohtuullista, eli en oksentanut kertaakaan, mutta väsymys oli kamalaa, ja jouduin sen takia jopa lepäämään pari päivää, ja silloin reiluuden nimissä kerroin työkavereille. Mutta näistä ei voi tietää. Moni jaksaa melko hyvin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin pystyy. Ei 12 viikossa maha kasva vielä paljon yhtään, jos ei tahallaan sitä pullistele, kuten monet tuntuu tekevän.
Itselläni niin eteenpäin kallistuva kohtu, että rv 13 normaalit housut kiristi liikaa, eli jouduin silloin jo siirtymään äitiyshousuihin.
Rv 14-15 työpaikalla uskallettiin onnitella raskauden johdosta. En siis ollut kertonut raskaudesta.
Vatsa olikin sitten lopulta todella iso, viimeisellä kolmanneksella moni luuli minun odottavan kaksosia, vaikka yhtä odotin.
Nämä ovat niin yksilöllisiä. Minä vein töihin konvehteja äitiysloman alkamisen kunniaksi, ja työkaveri kysyi, miksi jään pois töistä. Minulla on melko pysty kohtu.
Yhdellä työkaverilla on luonnostaan hieman pömppö vatsa. Kerran sitten yksi mummo kysyi päin naamaa "onkos tyttö vai poika?". Työkaverin ilme oli näkemisen arvoinen.
Muuten neuvon, että normaalit vaatteet riittää, ennen julkistusta voit sanoa että turvottaa. Ja yritä olla tekemättä normaaleja "raskausajan juttuja", esim. älä silittele vatsaa.
usein on niin että mitä pidempi nainen sen vähemmän raskaus näkyy kun mahalle on "enemmän tilaa". esim. herttuatar catherinesta ei paljon raskautta voinut arvata edes sen jälkeen kun olivat sen ilmoittaneet. Tietysti pyöristyminen tai turvotus voi näkyä muulla tavoin esim. kasvoissa. Hoikalla naisella tietysti parikin kiloa voi jo näkyä ja pyöreämmistä naisista ihmiset eivät välttämättä huomaa raskautta esim. laulajatar Adele piilotti raskautensa medialta ilmeisesti aika loppuun asti.
Ap olet niin pitkä et voi hyvinkin onnistua anopilta piilottelu :D
Itse olen nyt viikolla 29, ja vasta viimeisen kahden viikon aikana on osa työkavereista huomannut, joille en ollut erikseen kertonut (vaikken sitä tarkotuksella enää piilotakaan). Kiloja nyt 80 ja pituutta 170, mutta syksyiset vaatteet tekee ihmeitä, ilman paitaa kuitenkin maha on jo huomattava.
RV28 mua pyydettiin vielä tanssimaan ja leperreltiin ja vongattiin.
Pidin korkokenkiä, lyhyttä hametta ja löysää villapaitaa.
Kaikilla vatsa kehittyy yksilöllisesti. Kaikilla se ei edes kasva kovin suureksi.
Piilottelu on helpointa jos on ensimmäinen lapsi, äiti on pitkä ja hyväkuntoinen, isorintainen ja kohtu on kallellaan taakse. Silloin voi pitää vauvan piilossa lähes synnytykseen asti.
Tuttu tosi hoikka oli viikolla 11 kuin olisi ollut pieni kova appelsiini alavatsassa. Vaatteilla olisi saanut peitettyä. Näytti kyllä hassulta kun oli vartalonmyötäiset vaatteet. Tosin ei ollut eka lapsi niin ehkä siksi oli niin aikaisin jo pieni pömppä laihassa kropassa.
Riippuu paljon kohdun asennosta ja ruumiinrakenteesta. Jos on valmiiksi jo vähän mahaa niin eroa ei huomaa niin helposti. Hoikalla ja pitkäselkäisellä vauva mahtuu myös aika pitkän aikaa piiloutumaan.
Mulla ekassa raskaudessa meni ihan helposti päälle rv 20 ennen kun näkyi. Tokassa raskaudessa pidettiin rakenneultraan saakka salaisuutena, mutta sillon masu kyllä oikeesti vähän pömpötti jo rv12. Ei sillä, vaikka oon suht hoikka niin mun vatsa näyttää myös ei-raskaana ollessa välillä aika turvonneelta, etten yhtään ihmettele mahdollisia sekaannuksia.
Alussa voi olla paljonkin turvotusta, mutta eiköhän se onnistu :)
Olen 180 cm, hoikka eikä vatsasta tullut kummoistakaan, menin raskauspöksyjä lukuunottamatta tavallisilla vaatteilla loppuun saakka. Siis synnärillekin lähdin mun vanhassa kesämekossa. Alussa oli vaan ihan kauhea turvotus, että noihin odotuspöksyihin jouduin siirtymään tosi pian kun kiristi ja pingotti.
4 lasta ja vk 20 on näkynyt niin ettei normivaatteet mene päälle. Näin siitä huolimatta että olen ollut pieni ja hoikka. Mulla on aina ollut pieni raskausmaha
Mä kerroin töissä esimiehelle pakolliset 2 kk ennen äitiysloman alkua.
Mikään muu kuin sopiva ikä ei viitannut siihen, että jäisin pois töistä.
Asiakkaatkin ihmettelivät, kun kerroin. Ei maha esikoisen kanssa ollut mikään suuren suuri.
Ilman vaatteita toki näkyi.
Toisesta ja kolmannesta olen kertonut muille kuin lähipiirille vasta rakenneultran jälkeen.