Vippifirmojen perimättä jääneet saatavat itsemurhien vuoksi
Onko tutkittu minkä verran vippifirmat jäävät saamatta velkojaan takaisin lainanottajien (vippikierteessä) olevien itsemurhien vuoksi? Minusta aihe on erittäin tärkeä. Voiko tällaista mitenkään tutkia ja selvittää? Jos kyllä, niin mikä taho sen voisi tehdä?
Kommentit (55)
Nehän perivät kuvitteellisia summia, joten ei ole mitään laskettavaa.
En suoraan tiedä mutta kyllä tietyillä sivustoilla jne on usein mainintoja epäilyksistä että moni itsemurha nykyään johtuisi raha-ongelmiin ajautumisesta. Toki on muitakin syitä.
^ Minä tiedän kolme itsemurhaan ajautunutta ja jos minä tällä pienehköllä tuttavapiirillä tiedän kolme niin voin kuvitella näitä olevan kymmeniä lisää. Tämä on oikeasti vakava yhteiskunnallinen asia. Mikään vippi ei ole itsemurhan arvoinen. Ja se, että omaisille lähetetään perintäkirjeitä on järkyttävää kiusaamista. Vippifirmat on suoraan h*lvetistä.
Saahan ne kuolinperästä karhuttua omansa pois. Jos vaan mitään omaisuutta on jäljellä.
En tunne ainuttakaan pikavippejä ottavaa.
Wt ongelmia.
Mkksi tämä ap'tä kiinnostaa? Oletko perustamassa pikavippifirmaa? Suuret perintäsummathan ovat pelkästään hatusta vedettyjä korkoja koska lainasummat ovat usein kohtalaisen pieniä (n. 2000€ ). Tappiot velallisen kuolemantapauksessa ovat laskettavissa todellisesta lainasummasta eikä järjettömästä korosta.
Vierailija kirjoitti:
Mkksi tämä ap'tä kiinnostaa? Oletko perustamassa pikavippifirmaa? Suuret perintäsummathan ovat pelkästään hatusta vedettyjä korkoja koska lainasummat ovat usein kohtalaisen pieniä (n. 2000€ ). Tappiot velallisen kuolemantapauksessa ovat laskettavissa todellisesta lainasummasta eikä järjettömästä korosta.
Tämä kiinnostaa minua yhteiskuntatieteilijänä. Minkä verran itsemurhia tehdään vippikierteen vuoksi ja miten suurista summista on kyse jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaa minua yhteiskuntatieteilijänä. Minkä verran itsemurhia tehdään vippikierteen vuoksi ja miten suurista summista on kyse jne.
Itse uskoisin että suuret velat, esim. firman tai maatilan ajautuminen konkurssiin, hometalon takia menetetty koti ja jäljelle jäänyt asuntoalaina yms olisivat suurempi syy tehdä itsemurha kuin pikavipit.
Vierailija kirjoitti:
^ Minä tiedän kolme itsemurhaan ajautunutta ja jos minä tällä pienehköllä tuttavapiirillä tiedän kolme niin voin kuvitella näitä olevan kymmeniä lisää. Tämä on oikeasti vakava yhteiskunnallinen asia. Mikään vippi ei ole itsemurhan arvoinen. Ja se, että omaisille lähetetään perintäkirjeitä on järkyttävää kiusaamista. Vippifirmat on suoraan h*lvetistä.
Eihän omaisten tarvitse niitä maksaa.
Vakava masennus ja vuosikausien velkahelvetti luulisi olevan syy saada apua velkaneuvonnasta ja korotonta maksuaikaa.
Joku näihin tulisi keksiä, joka kannustaisi velallista maksamaan lainaa pois. 80K velka kasvaa hurjia summia korkoa.
Ei tue yhteiskuntaa yhtään pitämämällä ihmisiä ahdingossa.
Kyllä ihmiset oppivat läksynsä suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Eli vippejä saa ottaa mielin määrin, se ei ole tuomittavaa eikä näin saaedes vihjailla ettei vaan tulisi kellekään paha mieli. Mutta sitten kun niitä pitäisi maksaa takaisinkin ja tätä vaaditaan niin jo on aikoihin eletty kun köyhää kiusataan prkle!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vakava masennus ja vuosikausien velkahelvetti luulisi olevan syy saada apua velkaneuvonnasta ja korotonta maksuaikaa.
Joku näihin tulisi keksiä, joka kannustaisi velallista maksamaan lainaa pois. 80K velka kasvaa hurjia summia korkoa.
Ei tue yhteiskuntaa yhtään pitämämällä ihmisiä ahdingossa.
Kyllä ihmiset oppivat läksynsä suurin osa.
Jos ajatellaan laajemmin, niin Suomessa ulosottovelkasia on noin 500 tuhatta ihmistä. Tosta kun mietiskelee kuinka moni lyhentää ja kuinka moni ei lyhennä, niin veikkaan että enemmistö on tota ei lyhennä ihmisiä. Ja kuinka montaa kiinnostaa edes mennä töihin, kun siellä roikkuu niin isot velat ettei kannnata edes mennä töihin, kun olemalla saa enemmän rahaa. Omassa kaveripiirissä 4 tyyppiä on eron myötä menettänyt kaiken ja se alamäki alkoi kaikilla pikkuhiljaa. Eka myytiin auto ja siitä alaspäin, kun ei selvinneet maksuista ja itsekin pitäs pysyy hengissä. Jokainen menettänyt luottotiedot ja 3 ottanut lopputilin, kun ei ollut varaa käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
En tunne ainuttakaan pikavippejä ottavaa.
Wt ongelmia.
No näin.
Ja vaikka lehdenjakajien, joiden palkkaa alennettiin jatkuvasti, toistuvasti VUOSIEN ajan vieläpä etukäteen varoittamatta. Prosentteja en viitsi edes laittaa tähän, sillä kukaan ei uskoisi.
Ammattiliitto puolusti?
+20 000 jäs liitossa. Puolusti palkanalennuksia.
Minusta on huolestuttavaa jos vippifirmalla on 500 000 suomalaista asiakasta.
Pikavippien mainostus on vuosi vuodelta aggressiivisempaa.
Minun mielestäni pitäisi olla laki, että pikavipin kokonaiskorko ei saa ylittää tavallisesta pankista saatavan kulutusluoton korkoa (ainakaan kovin paljon). Jos joku haluaa erityisesti myöntää lainaa huonosti raha-asiansa hoitaville ihmisille, jotka eivät pankista sitä luottoa saa, niin siihen suotakoon mahdollisuus, mutta ei riistokorolla. Todennäköisesti siihen lopettaisivat moiset firmat, mikä oikein olisikin.
Itsemurhatapaukset noita firmoja tuskin paljonkaan liikuttavat, koska ne lienee huomioitu lainojen koroissa. Siis vaikka osa asiakkaista päätyisikin itsemurhaan, firma saa silti riittävästi tuloa jäljelle jääviltä asiakkailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän omaisten tarvitse niitä maksaa.
Eikä mitään perintäkirjeitä lähetetä omaisille, vaan niitä menee joko luotonottajan osoitteeseen tai kuolinpesän nimissä. Mistään väestötietojärjestelmästä ei perinnälle päivity yhtäkkiä luotonottajan kuoltua sen äidin/isän/siskon/mummon osoite.
Noissa vipeissä kyllä on ryöstökorot.
Yiettyyn rajaan ymmärrän korkean koron.
Jos lainaa annetaan ilman vakuuksia ja takaajia, koron on oltava korkea riskien kattamiseksi.
Mutta tuntuu, että noita vippifirmoja ei edes kiinnosta, onko lainanottaja maksukyinen.
Noi on yleensä sellasia luusereita joilla elämänhallinta häviksissä.
Jos minä tiedän, että itsemurhaan päätyneen läheiseni velka oli lähemmäs 80 000 euroa ja tiedän kaksi muuta itsemurhaan päätynyttä niin summat ovat varmasti suuria.