Kirkon jäsenmäärä on tämän vuoden lopulla alle 70% Suomalaisista
Kirkon jäsenmäärän syöksy on ollut niin hurjaa, että tämän vuoden lopulla se on jo alle 70% Suomen väestöstä. Erojen määrä tulee olemaan tänäkin vuonna yli 50 000. Samoin kuolleiden kirkon jäsenten ja pakkokastettujen määrä on reilusti yli 10 000 miinuksella kirkolle.
Kirkko on henkitoreissaan, eikä sen jäsenmäärän katoa estä enää mikään.
Kommentit (161)
Kohta kaikki ovat islamisteja ihan huomaamattaan.
Yksin arabiankielinen väestö Suomessa on kasvanut vuodesta 2015 n. 16 000 -> 28 000. Siitä voi laskeskella islamilaisuuden kasvutahdin. Ihan vain ot.
Toihan on todella suuri luku.
Itse olen miettinyt että haluaisin liittyä siihen takasin, mutta köyhänä ei kannata kun kirkollisverot on aika iso summa minun rahapussini tuloista vuodessa.
Juuri oon miettinyt että jos alkais käymään jossain ei-uskonnollisissa seurakunnan tapahtumissa, siellä on kaikenlaista toimintaa. Ei tarvitse kuulua kirkkoon että saa osallistua.
Ja diakonitoimintaa varmasti tarvitsen vielä. Mutta siihenkään ei tarvitse oilla seurakunnan jäsen.
Olen alkanut arvostaa sitä toimintaa tällä paikkakunnalla. Ei ole mitään vanhoillista porukkaa, vaan normaaleja ja mukavia ihmisiä ne seurakunnan työntekijät.
Sitten kun vielä saisi lasten pakkokasteet laittomaksi, niin uskonvapaus toteutuisi.
vierasmies kirjoitti:
se ois kyllä ihan oikein niille jotka ei kuulu kirkkoon että niille palvelut olisivat todella kalliita (hautaus, rippikuviot ,kasteet yms )
Ei ole oikein mukavaa kun laitetaan maksumieheksi jäsenet
Lasta ei kasteta, ellei vähintään toinen vanhemmista kuulu kirkkoon. Riparille pääsee kirkkoon kuulumatonkin, mutta yhtä kaikki vanhemmat maksavat leirin. Hautaus taas on julkinen palvelu, minkä valtio "ostaa" kirkolta, ts. kirkko saa osuutensa yhteisöverosta siitä hyvästä, että hoitaa hautauspalvelun.
Kannattaa erota. Eipähän tarvi maksella kirkollisveroa.
Miksi kommenttiani on alapeukutettu?
t.87
Vierailija kirjoitti:
Yksin arabiankielinen väestö Suomessa on kasvanut vuodesta 2015 n. 16 000 -> 28 000. Siitä voi laskeskella islamilaisuuden kasvutahdin. Ihan vain ot.
Nykyisin muslimeita asuu maassa arviolta 50 000–65 000 henkilöä.[1][2]
Jotkut täällä kyselevät, miksi niin moni kuuluu vielä nykypäivänä kirkkoon (etenkin, kun harva allekirjoittaa täysin kirkon opetukset). Minä epäilen, että syy on se, että valtaosalla nykysuomalaisista on lähinnä positiivisia ja nostalgisia kokemuksia kirkosta. Tämä johtuu siitä, että evankelisluterilaisuus on jo vuosikymmeniä ollut kohtuullisen maallistunutta.
Maassamme on suuri joukko ihmisiä, joille uskonnollisuus on tuonut elämään ikäviä asioita jo lapsuudessa. Helvetillä pelottelua, tiukkapipoisia ja kohtuuttomia uskonnonopettajia, ahdasmielisiä ja suvaitsemattomia sukulaisia, homofobiaa, sukupuolten epätasa-arvoa, tylsiä tilaisuuksia jne. Valtaosa nykyaikuisista ei ole kuitenkaan tuollaista, tai muutakaan painostusta, kohdannut. Esimerkiksi uskonnonopetus ainakaan omassa koulussani 90-luvulla ei ollut mitenkään fanaattista, vaan painotukseltaan yleissivistävää, vaikka Raamatun opetuksia käytiinkin läpi. Tietysti jossain perähikiällä voi olla vielä tänä päivänäkin joitain huurupäisiä jääräopettajia, mutta sellainen ei kosketa enää valtaosaa suomalaisista.
Kirkko merkitsee useimmille suomalaisille ihania ja nostalgisia juhlapyhiä, kaunista musiikkia, tunnelmallisia häitä ja kastetilaisuuksia, koskettavia hautajaisia. Mukavaa toimintaa omille lapsille, lämmintä tukea leskille ja sureville, yhteisöllistä toimintaa omille vanheneville vanhemmille tai isovanhemmille. Useimmilla on hyviä kokemuksia nuorten parissa olemiseen tottuneista, letkeistä ja hauskoista rippipapeista. Monille suomalaisille tulee juhlava olo kirkkoon astuessa. Ja vaikka harva uskoo enää sellaisilla perinteisellä tavalla, niin moni suomalainen uskoo yhä jonkinlaiseen korkeampaan voimaan. Moni löytää yhä pappien puheesta liikuttavia tai koskettavia asioita, vaikka ei Raamattua aivan totena pitäisikään.
En halua mitenkään vähätellä niiden ihmisten kokemuksia, joilla on negatiivisia kokemuksia kirkosta ja uskonnollisuudesta. Se on todella ikävää. Valtaosa suomalaisista ei kuitenkaan tunnista noita kokemuksia omakseen. Valtaosalle kirkko on harmitonta "hupia". Se selittää osaltaan noita korkeita kirkkoonkuulumisprosentteja, vaikka ehdottomalla enemmistöllä on suhteellisen tieteellinen maailmankuva.
Vanhuksista kirkkoon kuuluu edelleen huomattavasti suurempi osuus. En tiedä vanhempieni ikäluokasta kuin muutaman kirkkoon kuulumattoman ja he puolestaan sitten jonkun toisen lahkon kannattajia. Olen lisäksi kotoisin pieneltä paikkakunnalta ja maaseudulla kirkkoon kuuluminen yleisempää myös nuoremmissa ikäluokissa. Kotiseudullani oman ikäisenikin kuuluvat kirkkoon jokainen jonka tiedän. Itse taisin olla parikymppinen kun erosin enkä ole päivääkään katunut ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kommenttiani on alapeukutettu?
t.87
Joku on ottanut kirkosta eroamisen sydämenasiakseen. Vohaa kristittyjä ja tituleeraa itseään suvaitsevaksi.
Palvelun kautta on eronnut 652106 henkilöä. Eilen erosi 204, Sekasin ootte :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyvää siinä on? Ollaan pian muslimivaltio?
Ööö...häh? Jos ihmiset ev.lut-kirkosta eroavat, niin eiväthän he varmaankaan muslimeiksi käänny.
Tämä on väärä oletus. Ei luterilaisuuden katoamisesta synny ateismia, sillä uskonnollisuus on nouseva trendi. Ennusteiden mukaan isl am nousee maailman johtavaksi uskonnoksi jo 30 vuoden päästä. Suomessakin lisääntyvät voimakkaimmin m uslimit.
No vaikka islam on maaimmalla nopeimmin leviävä uskonto, ei tavallinen kirkosta eroava suomalainen todellakaan ala muslimiksi. Nämä on ihan kaksi eri trendiä, jotka ei liity toisiinsa.
Ei tuolla tavalla, mutta myös Suomessa is lam on hyvin pian valtauskonto. Ts. ensimmäinen väite Suomesta muslimivaltiona on uskottava.
Juu. Yhtä uskottava kuin väite persuista älykköpuolueena.
Noin 15 vuoden kuluttua ev. lut. kirkko on vähemmistöasemassa ja viimeistään silloin on syytä riisua siltä viranomaiasema ja oikeus periä jäsenmaksunsa veroluonteisesti ja ulosottoteitsekin.
Miten nykyistä systeemiä voi puolustaa, kun jokaiselle pitäisi olla selvää, että se ei ole alkuunkaan tasa-arvoinen tilanne.
Kirkon tutkimuskeskuksen tutkimusten mukaan, hyvin pieni osa seurakuntalaisista osallistuu seurakuntien toimintaan.
Ripari ei vedä siksi, että nuoret uskoisivat (tämäkin on tutkittua tietoa), vaan siksi, että siellä saa tavata samanikäisiä ja eihän koskaan tiedä mitä 'kivaa' siellä voi tapahtua.
Tosin kirkkohäitten osuus on jo nyt reippaasti alle 50% ja laskukulma on melkoinen.
Myös lasten liittäminen kirkon jäseniksi laskee 2-3% vuodessa.
Nykyään vähänkin valveutuneemmat vanhemmat tajuavat, että lapsi voi sitten aikanaan itse liittyä, kun on niin kypsä että voi sen itse tehdä.
Kirkolle taas on äärimäisen tärkeää päästä 'lapsen tykö' niin varhaisessa vaiheessa kuin mahdollista, jotta se pääsisi syöttämään ideologiaan puolustuskyvyttömän lapsen mieleen.
Uskonnottomuus ei liity kommunismiin!
Muuta kuin uskonnollisessa propagandassa!!!
Heh, et oikein ole pyynyt mukana kehityksessä: Perusperiaate kun on, että mitä sekularisoituneempi maa, sitä korkeampi koulutustaso ja hyvinvointi.
Sinulta on ilmeisesti jäänyt huomaamatta, että kirkon oman näkemyksen mukaa ei edes ole olemassa mitään kristillistä moraalia.
Kymmenen vuoden aikana? Jo onkin sitten lomareissu. Minä tienaan noin 100t vuodessa, mieheni 150t. Siis yhteensä meiltä menisi kirkolle 2500€ vuodessa. Menikin, kunnes alkoivat käyttää sitä 2015 saapuneisiin tänne luvatta jääneisiin. Siinä kohtaa laitoimme rahahanat kiinni.