Kirkon jäsenmäärä on tämän vuoden lopulla alle 70% Suomalaisista
Kirkon jäsenmäärän syöksy on ollut niin hurjaa, että tämän vuoden lopulla se on jo alle 70% Suomen väestöstä. Erojen määrä tulee olemaan tänäkin vuonna yli 50 000. Samoin kuolleiden kirkon jäsenten ja pakkokastettujen määrä on reilusti yli 10 000 miinuksella kirkolle.
Kirkko on henkitoreissaan, eikä sen jäsenmäärän katoa estä enää mikään.
Kommentit (161)
Verrokkimaissamme, on kirkkoon kuuluminen ja kirkossa käyminen vielä vähäisempää kuin täällä. Siellä positiivinen kehitys on edennyt meitä pidemmälle.
Vaikka muslimien määrä kasvaa niin vielä enemmän kasvaa uskonottomien määrä.
Pitää myös muistaa, että moni muslimi on yhtä maallistunut kuin moni kristillinen.
Kirkon jäsenyydestä puheenollen: Tiesitkö, että vain 3-4% kirkon jäsenistä on itse liittynyt jäseneksi?
Mitenhän siinä kävisi, jos kirkon pitäisi kysyä jokaiselta 18 vuotta täyttävältä jäseneltään, haluaako hän jatkaa jäsenyyttään ja maksaa kirkollisveroa?
Keskimäärin kirkollisveroa mksava maksaa yli 300€ vuodessa. Ja kyllä niitä yli tonnin maksavia löytyy paljon.
Eli kyllä kunnon reisuun säästämiseen menee paljon lyhyempi aika!
Heh, nyt iskit kyllä pahasti kiveen!
Et löydä ensimmäistäkään tutkimusta joka tukisi väitettäsi!!!
Vierailija kirjoitti:
Etenkin työssäkäyvät ja kirkollisveroa eniten maksavat eroavat kiihtyvällä tahdilla. Tulee meinaan kirkossa käymiselle hintaa jos käy kerran vuodessa. Monen sadan euron reissu.
Käyn töissä, maksan myös kirkollisveron, ja käyn kirkossa about kerran kahdessa kuussa tai useammin. Hyvin saan vastinetta rahoilleni.
Se on nössöjen suomalaisten rohkea teko. :D
osiris kirjoitti:
Harmi vaan, kun kerhohuoneeksi kelpaa vain pitäjän isoin, kylmin, pimein ja kostein kivitalo - siinä riittääkin kustannettavaa.
Höh. Hyvin lämmintä ainakin meidän vanhas kivikirkos, liiankin lämmintä, hikoaa jos takki päällä.
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei kirkko tee mitään eroa m-limeihin, ei yritäkään käännyttää heitä, kertoo siitä, ettei koko instituutiolla ole enää merkitystä. Kun eivät usko enää itsekään ydinsanomaansa, niin mistä heille pitäisi maksaa veroja?
Kyllä muslimeita on tullut uskoon ihan luterilaisessa seurakunnassa evankeliumin kuultuaan! Perehdypä asiaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Käyn joulukirkossa ja paljon kirkkokonserteissa, koihin pääsee ilmaiseksi. Olen saanut päivystävältä papilta parempia ohjeita kuin yhdeltäkään terapeutilta, lapset kävivät srk kerhoa ym. Kukaan ei pakkosyöttänyt uskontoa. Lasten kerhossa kyllä mainittiin asioista, mutta enemmän lapsi television väkivallasta häiriintyy. En maksa veroa turhasta.
Eipä siellä kirkon ovella kirkollisveron maksukuitteja kysellä, kyllä sinne pääsee kirkkoon kuulumattomat ihan yhtä lailla. Papin juttusillakin saa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Surullinen kehitys. Uskosta on niin väärät käsitykset. Kuinka moni tulee miettineeksi iankaikkista kohtaloaan? Taivas tai helvetti oman valintasi mukaan. Tuo totuus kohdataan ajattomuudessa. Siellä ei voi enää vaihtaa puolta.
Onneksi on olemassa täällä jo armo sille, joka ymmärtää syntisyytensä ja haluaa tehdä parannuksen. Omin voimin siihen ei pysty. Jeesus vapauttaa todella vapaaksi.
Kaikki nämä luonnon mullistukset ja yleinen luopumus on kerrottu Raamatussa.
Hyvää opetusta tulee iltaisin radio Deissä klo 21 alkaen ja netistä Raamattu kannesta kanteen on ohjelmat, joita voi kuunnella itselleen sopivalla ajalla.
On surullista että uskosta niin paljon vääriä käsityksiä, se on totta. Mitä oudoimpia luuloja, joilla ei mitään tekemistä totuuden kanssa.
Kirkolla menisi paremmin jos PYSYISI Raamatun opetuksessa, eikä kosiskelisi ja kiertelisi ja kaartelisi sanomisissaan. Luulen että joka puolelta tulisi kunniotus silloin. Sekä uskovilta ja myös ei-uskovat huomaisivat kaiken hyvän. Nyt kunnioitusta ei tule keneltäkään NIIN KAUAN KUIN JOKU IHMEELLINEN KUMARTELU JA IHMISTEN MIELISTELY JUMALAN KUSTANNUKSELLA JATKUU!
JOS OLET JOKU KIRKON TYÖNTEKIJÄ NIIN OTA TÄSTÄ KOPPI!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu. Voisinpa itsekin erota, mutta olen kummi.
Minuakin kummius piti kirkossa muutaman vuoden 18-vuotisteni jälkeen, mutta erosin sitten kuitenkin. Kummi olen silti aina.
ertetwert kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullinen kehitys. Uskosta on niin väärät käsitykset. Kuinka moni tulee miettineeksi iankaikkista kohtaloaan? Taivas tai helvetti oman valintasi mukaan. Tuo totuus kohdataan ajattomuudessa. Siellä ei voi enää vaihtaa puolta.
Onneksi on olemassa täällä jo armo sille, joka ymmärtää syntisyytensä ja haluaa tehdä parannuksen. Omin voimin siihen ei pysty. Jeesus vapauttaa todella vapaaksi.
Hyvää opetusta tulee iltaisin radio Deissä klo 21 alkaen ja netistä Raamattu kannesta kanteen on ohjelmat, joita voi kuunnella itselleen sopivalla ajalla.Kaikkien uskovaisten päässä on kiinni kanki ja siitä kun pyörittää niin suusta tulee tuota samaa tekstiä kuin roboteilta. Siitä tietää, ettei ihminen ajattele enää omilla aivoillaan.
Jaa. Minä ainakin ajattelen omilla aivoillani, siksihän Jumala ne loi että saa ajatella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää opetusta tulee iltaisin radio Deissä klo 21 alkaen ja netistä Raamattu kannesta kanteen on ohjelmat, joita voi kuunnella itselleen sopivalla ajalla.Entäs jos mä en viihdy taivaassa? Helvetissä ei ainakaan tule tylsää.
Mistä niin päättelet ettei helvetissä tule tylsää ja taivaassa tulisi? Miksi oletat, että helvetissä olisi jotain hyvää? Kaikki aito hyvä on Jumalasta, eikä Jumalaa ja hyvää ole helvetissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen agnostikko, uskon kyllä johonkin suurempaan voimaan, mutta raamattu ja sen opetukset ovat aikalaisten kuvaus eikä kestä tieteellistä tutkimusta. Olen ollut vapaaehtoinen kirkon nuorisotyössä ja seurauksena erosin kirkosta, erään papin ja diakonin toiminta siellä oli sekä moraalitonta, mutta myös laitonta. Miksi ikinä maksaisin instituutiolle, joka käyttää vanhaa poliittista tekstiä omien etujen ajamiseen, eikä puutuu jäsentensä väärinkäytöksiin?
Jos tuolla jossain on jonkinlainen jumala, niin uskon hänen arvottavan sieluni sen mukaan, että haluan muille hyvää ja pyrin toimimaan sen mukaan, ei laskien olenko maksanut veroa kirkolle.
Kai ilmoitit eteenpäin väärinteoista?
Kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ei ratkaise iänkaikkisuuskohtaloa, eivätkä hyvät teot, vaan se, kuuluuko Jeesukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lasten mielenterveyshäiriöt lisääntyneet, kun perhearvot ovat pirstaleina ja lapsilta on viety Jumalaan turvautumisen mahdollisuuskin? Kannattaakohan seksiä priorisoida enää elämän kärkitavoitteeksi, vai olisiko aika keskittyä tärkeään?
Kyllä se vain näin on:/ Turvattomuus lisääntyy, arvotyhjiö täyttyy entistä enemmän sekä materiaalisilla arvoilla että taikauskolla. Esim. Setan aivopesulle jää enemmän tilaa, kun ei suostuta uskomaan Raamattuun, sen myötä sekavat aatteet nuorilla esim. oman seksuaalisuutensa suhteen. Ennen kaikkea rakkaudettomuus lisääntyy, kun ei enää haluta olla rakastavan Jumalan kanssa tekemisissä, ja sen myötä monenlainen kylmyys ja moraalittomuus.
Setan aivopesulle? Luuletko että esim. homot ei olisi homoja jos ei olisi Setaa? Sekavat aatteet oman seksuaalisuuden suhteen? Kaikkina aikoina näitä on mietitty, ei homous ole mikään oma valinta eikä nykyajan ilmiö. Ja homo voi olla uskova siinä kuin heterokin. Ei siitä voi "eheytyä". Se on julmaa aivopesua jos mikä, syyttää vanhempia epänaiselliseksi/epämiehekkääksi homouden aiheuttajana! Onko hullumpaa kuultu! Samoissa perheissäkin kasvaa sekä homo että heterolapsia.
Turvattomuuden lisääntymisestä samaa mieltä. Tietoisuus rakastavasta Jumalasta auttaa tässä raskaassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
En yleensä sano mitään "Vain Suomessa!!" -juttuja, mutta olen aina ollut sitä mieltä, että Suomessa on outo suhtautuminen uskontoon ja kirkkoon. Täällä nähdään uskovat ihmiset omituisina, vähintäänkin noloina hihhuleina - jo sanasta "uskovainen" tulee mieleen outoja sketsihahmoja - ja toisaalta kirkko itse yrittää erottautua tästä profiilista niin ettei sillä tunnu enää olevan uskonnollisten perinteiden kanssa mitään tekemistä.
Ulkomailla (länsimaissa) tunnen ihmisiä, jotka käyvät joulukirkossa, osallistuvat seurakunnan tapahtumiin, uskovat kai siis Jumalaankin, mutta eivät ole profiloituneet "uskovaisiksi". Yhteiset uskonnolliset perinteet ja kokemukset (kuten nyt vaikka tuo joulukirkko) voivat olla luonnollinen, positiivinen osa elämää muiden asioiden joukossa, olematta ihmistä määrittelevä ahdistava voima, kuten Suomessa: jos käyt joskus kirkossa, olet uskovainen => jos olet "uskis", olet normisuomalaisten mielestä automaattisesti erilainen, outo ja nolo.
Tällainen ajatusmaailma oli vallalla jo minun nuoruudessani 90-luvulla, joten en ihmettele yhtään, että kirkosta erotaan yhä enemmän ja enemmän.
Juuri näin!! Katolinen tuttuni puhuu esim.rukoilemisesta luonnollisena asiana, ihan kuin syömisestä tai nukkumisesta. Ja sitähän se onkin! Ei usko tee ihmisestä outoa, mutta jotkut haluavat vaan leimata uskovia miksi milloinkin.
Hieno homma sen takia, että jospa se uskonnon pakkosyöttäminen vihdoin saataisiin pois yhteiskunnasta. Mun puolesta ihmiset saa uskoa mihin lystää ja kuulua kirkkoon ja elää uskonsa mukaan, mutta uskonto ei millään tavalla kuulu esim. päivähoitoon tai kouluun. Uskonnon opetus on yksinomaan kotien ja seurakuntien tehtävä. Kirkon on myös itse kerättävä jäsenmaksunsa, ei valtion pidä kerätä veroja heidän puolestaan. Kirkolla ei tietenkään tule olla myöskään vihkimisoikeutta, sehän on päivänselvää. Voivat kyllä pitää ihan minkälaiset seremoniat kulloinkin tahansa, mutta virallinen osuus kuuluu maistraatille.
Kyllä se johtuu ihan vanhojen tapojen orjallisesta noudattamisesta.
Kastetaan, koska itsekin on kastettu. Ei erota kirkosta, koska vanhemmatkaan ei ole eronneet.
Tuo riittää kierteen jatkumiseen, koska se pitää aktiivisesti katkaista
Jos maassamme olisi aito uskonnonvapaus, alaikäiset eivät kuuluisi mihinkään uskontoon vaan vasta täysi-ikäisenä liittyisivät mihin haluavat.
Tämä romuttaisi kirkon jäsenyyden yhdessä sukupolvessa, kun kirkkoon olisi erikseen liityttävä.