Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotona etätyötä tekevät, miten tauotatte työtä ja millaiset tauot on mielestänne ok?

Vierailija
30.10.2018 |

Meillä on tarkka työaika niin konttorilla kuin kotonakin, konttorilla seurataan työaikaa ja kotona se on omalla vastuulla että tekee sen päivän työajan päivän aikana täyteen. Kotona teen kerran tai kaksi viikossa, riippuen aikatauluista. Itse olen ajatellut tämän niin, että kotona voi aivan hyvin tauottaa työtä siinä missä toimistollakin ja voi ottaa rennosti, en jaksa kiristellä kun saan helposti vaaditut hommat tehtyä niin toimistolla kuin kotonakin. Yhteistä ohjeistusta taukoiluun meillä ei ole, ainut on että virallista ruokkista ei kuulu ja meille kuuluu kahvitauko työaikaan.

Työkaverini kanssa keskusteltiin tästä ja oltiin hyvin eri linjoilla. En enää ihmettele, että sillä on jaksamisen kanssa ongelmia. Hän siis istuu tossa koneella ja tekee työnantajalle "takaisin" kaikki muut paitsi vessakäynnit! Siis jos hakee kupin kahvia, lämmittää ruuan mikrossa ja syö pikaisesti (en tarkoita puolen tunnin sohvalla istumista) yms! Teettekö te muutkin näin?

Minä taas kyllä teen kotona taukojumppaa ihan siinä missä toimistollakin, muuten päänsärky on ihan takuuvarma. Pidän sellaisia lyhyitä taukoja tosi usein, esim. käyn vessassa, laitan pyykkikoneen päälle, venyttelen hetken jne. Saatan jopa syödä jonkun viisi minuuttia ihan rauhassa. Varsinaiseksi tauoksi lasken sen kun poistun vaikka kauppaan, lenkille tai teen muuta sellaista, että esim. jonkun minulle soittaessa en ole millään lailla tavoitettavissa. Tämäkin on siis ok, mutta kesken päivän "liukumiset" pitää tehdä takaisin. Joskus saatan myös hetkeksi istahtaa sohvalle (hetkeksi, ehkä 5min?) jos on ollut joku vaikea tilanne työssä ja en pääse eteenpäin ilman nollaamista.

Työkaverin mielestä tämä taas ei ole ok, pitäisi vaan istua ja istua.. En ymmärrä, eihän meillä ainakaan kukaan toimistollakaan tee niin. Kyllä siellä käydään ihan työajalla hakemassa kuppi kahvia, rupatellaan hetki kollegalle, venytellään kun hartioissa tuntuu pahalle jne!

Millä linjoilla te muut olette?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kun töissä.

Vierailija
2/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kun töissä.

No niin minäkin ajattelisin, että miksi ei voisi suhtautua samalla tavalla kuin töissä. Työ on ajatusta vaativaa ja välillä haastavaakin, pakko välillä pitää jotain ihan lyhyttä taukoa. Töissä yleensä hetken juttelee työkaverin kanssa, kotona sitten tekee muuta. Mielestäni työn laatu ei kärsi näistä mitenkään. Tein hetken aikaa noin kuin työkaveri, koska soimasin itseäni näistä tauoista. Jouduin parin päivän saikulle niska- ja hartiavaivojen takia ja olin aivan loppu muutenkin! Myös työn tuloksessa en huomannut oikein mitään eroa, että olisin jotenkin enemmän saanut tehtyä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin mitään väliä, kunhan päivän työt hoituvat työaikojen sisällä.

Vierailija
4/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tätä mietin tehdessäni viimeksi etäpäivää.

Mä pidän ihan kunnon ruokatauon jos en pidä, niin lopetan työt aikaisemmin siltä päivältä.

Päivän aikana pidän taukoja tarpeen mukaan, välillä keitän kahvia, laitan pyykit koneeseen tai teen jonkun muun nopean kotityön pois alta. Kotona olleessa ei kuitenkaan kulu aikaa työkavereiden kanssa jutteluun ja paikasta toiseen siirtymiseen (toimistossa 8 kerrosta, kotona 60 neliötä) yms.

Olen kuitenkin etänä tehokas ja saan työt, etenkin kaiken keskittymistä vaativan, paljon nopeammin tehtyä kuin meluisassa avokonttorissa.

Joskus jos on deadline tulossa saataan tehdä koko päivän putkeen ilman yhtäkään kunnon taukoa. Onneksi tämä on kuitenkin aika harvinaista.

Vierailija
5/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauottaminen ja tarkempi seuranta olisi varmaan oman hyvinvoinnin kannalta suotavaa, mutta minä teen työt silloin kun huvittaa, koska meillä ei kiinnosta niinkään se kuinka monta tuntia tehdään päivässä tai viikossa vaan se, tulevatko hommat hoidettua ja kuinka hyvin. Sinänsä tämä on mielestäni nykypäivää, paljon enemmän kuin 8 h päivässä istuttaminen vaan siksi kun se nyt on työaikaa, mutta toisaalta puolensa ja puolensa, sillä kiirepiikkien aikaan tulee sitten helposti tehtyä 14 tunnin päivää ilman tauon taukoa ja näitäkin jaksoja on vuodessa ihan riittämiin.

Vierailija
6/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas kyllä teen kotona taukojumppaa ihan siinä missä toimistollakin, muuten päänsärky on ihan takuuvarma. Pidän sellaisia lyhyitä taukoja tosi usein, esim. käyn vessassa, laitan pyykkikoneen päälle, venyttelen hetken jne. Saatan jopa syödä jonkun viisi minuuttia ihan rauhassa. Varsinaiseksi tauoksi lasken sen kun poistun vaikka kauppaan, lenkille tai teen muuta sellaista, että esim. jonkun minulle soittaessa en ole millään lailla tavoitettavissa. Tämäkin on siis ok, mutta kesken päivän "liukumiset" pitää tehdä takaisin. Joskus saatan myös hetkeksi istahtaa sohvalle (hetkeksi, ehkä 5min?) jos on ollut joku vaikea tilanne työssä ja en pääse eteenpäin ilman nollaamista.

Työkaverin mielestä tämä taas ei ole ok, pitäisi vaan istua ja istua.. En ymmärrä, eihän meillä ainakaan kukaan toimistollakaan tee niin. Kyllä siellä käydään ihan työajalla hakemassa kuppi kahvia, rupatellaan hetki kollegalle, venytellään kun hartioissa tuntuu pahalle jne!

Millä linjoilla te muut olette?

Olen samoilla linjoilla kuin sinä.

Vierailija
7/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pidä taukoja, muuta kuin lounastauon, toimistolla enkä kotona. Ja työtä teen tarpeen mukaan. JOs on kiire, voin istua klo 8-20 aikalailla tauotta koodaamassa. Jos taas ei ole kiire, saatan vaikka käväistä ostoksilla, haravoida pihaa, käydä kampaajalla, välillä.

Ei täällä it-alalla ketään kiinnosta montako tuntia siinä koneella istuu, vaan se että projektit tulee ajoissa valmiiksi. Eli odotetaan venymistä kun on tiukka tilanne, ja toisaalta ihan rohkaistaan siihen että jos sellainen harvinainen hetki on että projekteja ei ole kunnolla päällä, niin pitää levätä ja kerätä voimia seuraavaan rutistukseen.

Vierailija
8/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tauottaminen ja tarkempi seuranta olisi varmaan oman hyvinvoinnin kannalta suotavaa, mutta minä teen työt silloin kun huvittaa, koska meillä ei kiinnosta niinkään se kuinka monta tuntia tehdään päivässä tai viikossa vaan se, tulevatko hommat hoidettua ja kuinka hyvin. Sinänsä tämä on mielestäni nykypäivää, paljon enemmän kuin 8 h päivässä istuttaminen vaan siksi kun se nyt on työaikaa, mutta toisaalta puolensa ja puolensa, sillä kiirepiikkien aikaan tulee sitten helposti tehtyä 14 tunnin päivää ilman tauon taukoa ja näitäkin jaksoja on vuodessa ihan riittämiin.

Meillä on työaika ja on tietyt hommat, jotka pitäis saada päivän aikana tehtyä. Sinänsä huvittavaa, että noi hommat saa välillä oikeesti tehtyä muutamassa tunnissa ja silti pitäis roikkua se täystyöaika linjoilla! Toki työ ei siihen lopu, vaan voi tehdä sitten ekstrahommia, mutta sitä ei varsinaisesti vaadita ja se on vaan plussaa. No ainakin voi tehdä niin, että kun on pakollinen saatu valmiiksi niin voi ottaa rennommin niin kotona kuin konttorillakin ja puuhastella sitten näitä ekstrajuttuja oman maun/jaksamisen mukaan.

Vierailija
9/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin toimistollakin. Kotona on tietty virikkeitä vähemmän luovaan häiriöprosessiin, jota tehokas työnteko edellyttää.

Toimistolla päivä voi mennä tähän tapaan: yhdeksäksi paikalle, suoraan kahville. Työkaverien kanssa kuulumisten vaihtoa ja yleistä keskustelua, jossain vaiheessa ehkä työasioihinkin kääntäen. Puoli kymmeneltä lukemaan maileja. Vilkaistaan netistä uutiset. Ja keskustelupalstoilta tuoreet jutut. Puoli yhdeltätoista haahuillaan johonkin kaverien luokse tiedustelemaan lounasaikeista. Kootaan porukkaa ja tehdään suunnitelmat. Yhdeltätoista lounaalle. 12.30 kahvien jälkeen takaisin työpisteelle. Projekti auki ja ihmettelemään, mitäs tänään. Kun suunnilleen pääsee jyvälle, on klo 13:n kahvitauko. Joskus 13:45 on tauko ja seurannut improvisoitu palaveri melkein työasioista ohi. Takaisin työpisteelle - kas vain, klo 14:00 onkin projektin viikkopalaveri. Viidessä minuutissa tilanneraportti kasaan ja kahviautomaatin kautta neukkariin. Vartti rupattelua, vartin kierros tilannekatsauksen, sitten tunti päällikön jaarittelua ja mukasuunnittelua. Paltsu loppuu puoli tuntia ennen varattua aikaa, joten ehtii pitää ylimääräisen kahvitauon projektitoverien kanssa. Tässä tehdään se hedelmällinen työ ja vähän juorutaankin. Noin 16:00 alkaen toimistolla hiljenee eikä ole enää kalenteri- tai sosiaalisia keskeytyksiä. Nyt ehtii tehdä tunnin-puolitoista oikeita töitä, kunnes perhe-elämä kutsuu tai alkaa vituttaa.

Kotona aika iso osa vaihtoehdoista jää pois. Jäljelle jää netin selailu ja työnteko. Kumpaakaan ei jaksa koko päivää.

Vierailija
10/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pääasia, että työt tulee tehtyä päivän aikana. Vastaan kaikkiin sähköposteihin ja teen tarvittavat työt. Jos ei ole töitä, saatan siinä samalla vaikka katsoa telkkaria tai siivoan.  Ja puhelimitse olen aina tavoitettavissa.  Ruokatunnilla käyn pitkällä lenkillä. 

Vierailija
11/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen samoilla linjoilla ap:n kanssa, mutta silti oma tilanteeni on se, että olen kollegan kanssa samassa piinassa. 

Minä laskutan asiakasta aikaveloituksella, joten on sellainen olo, että vessassakäynnit on ok, mutta kaikki muu sitten onkin sellaista, mikä pitää olla laskematta mukaan työaikaan. Siksi se työpäivä sitten venyy ja vanuu.

Vierailija
12/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat tauot pidän kun töissäkin. Eli kaksi kymmenen minuutin kahvitaukoa ja yksi puolen tunnin lounastauko. Meillä on kellokortti koneella, joten työaikaa seurataan myös etänä.

Olen huomannut, että työpaikalla on itse asiassa hieman löysempää tehdä töitä, taukoja tulee huomattavasti enemmän, kun juttelee työkavereiden kanssa jne. Myös lounastauot venyvät helposti työpaikalla. Kotona taas jumittuu istumaan siihen koneen ääreen, ja sen kyllä sitten jäykästä kropasta huomaakin työpäivän jälkeen. Pyrin kyllä välillä venyttelemään, kotona on myös käsipainot, joita nostelen pari minuuttia, että veren saa kiertämään..

Vierailija
13/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona tulee tehtyä enemmän töitä, kun ympärillä ei ole ihmisiä joiden kanssa rupatella niitä näitä pitkin päivää.

Vierailija
14/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän tauot kuten töissäkin parin tunnin välein samoihin aikoihin kuin työpaikalla olis tauot. Aloitan työt kasilta, 10 aikaan keitän kahvit, puolilta päivin 20min ruokatauko jolloin joko syön tai käytän koiran vähän pihaa kauempana pissalla, 2 aikaan keitän lisää kahvia ja neljältä loppuu työt. Meidän työajaksi on määritelty 8-16 ja siitä 40min saa käyttää taukoihin. Vessassa saa käydä milloin vain, mutta pidempiä taukoja on yhteensä se 40min, jonka saa jakaa kuten tykkää.

Vierailija
15/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen samoilla linjoilla ap:n kanssa, mutta silti oma tilanteeni on se, että olen kollegan kanssa samassa piinassa. 

Minä laskutan asiakasta aikaveloituksella, joten on sellainen olo, että vessassakäynnit on ok, mutta kaikki muu sitten onkin sellaista, mikä pitää olla laskematta mukaan työaikaan. Siksi se työpäivä sitten venyy ja vanuu.

Lataa sovellus, jolla mittaat työhön käytetyn ajan? Taukojen aikana ajan mittaus pois päältä jne. Teen niin itsekin, koska haluan seurata, paljonko aikaa oikeasti kuluu (ja voin sitten laskea realistisen tuntipalkkani, koska saan palkkaa tehdyn tön enkä ajan mukaan) - taukojen kanssa työpäivä on venynyt kokonaisuudessaan parhaimmillaan tuplasti pidemmäksi. Ajan mittaaminen on motivoinut petraamaan siinäkin asiassa.

Itse teen työt kotona eikä ole siis mitään toimistorutiinia verrokkina. Pyrin tekemään 45min ja vartin tauko, koska tutkimusten ja oman kokemukseni mukaan 45min on se aika, kun aikuinen jaksaa oikesti keskittyä. Sen jälkeen ratkaisujen keksiminen vaikeutuu ja työtahti hidastuu, eli loppupeleisaä on tehokkaampaa antaa aivoille lepotaukoja.

Välillä iskee tietty flow, ja työtä tekee huomaamatta pidempäänkin tauotta.

Vierailija
16/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka vähentävät kaikki työpäivään osuvat tuottamattomat hetket tuntikirjanpidosta eivät varmaan sitten koskaan ajattele työasioita esimerkiksi suihkussa, lenkillä tai työmatkalla? Vai lisäävätkö he nämä minuutit siihen samaan kirjanpitoon?

Vierailija
17/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen kotona työtä paljon intensiivisemmin kuin töissä, vaikka välissä laittaisinkin pyykkikoneen päälle tms. Töissä koko ajan joku höpöttää jotain, italialaiset huutaa (:D), ovet paukkuu, naapurissa porataa, ikkunasta on kiva tuijottaa ulos...

Työaikamme on 8.5 tuntia minus 30 minuutin palkaton lounas. Taukoja ei ole määritelty, voimme pitää niitä milloin haluamme. Kotona saatan huomata etten ole 2-3 tuntiin noussut tuolista (ei hyvä), töissä taas tätä ei ikinä tapahdu.

Ylipäätään uskon siihen, että ihmiset olisivat tuottavampia, jos työaika olisi 6 tuntia ja palkka sama kuin nyt. 6 tuntia voisi paahtaa täysillä ja sitten lähteä hyvillä mielin kotiin. No joo, aina löytyy lusmuilijoita, mutta niinhän nytkin ne tyypit tuhlaavat 8 tuntia tekemättä mitään.

Vierailija
18/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yhtään ymmärrä, että työnantajallani valtiolla ei meinata antaa tehdä etätöitä. Ihan niinkuin kyseessä olisi isokin etu. Harvoina etäpäivinä teen töitä paljon enemmän, kun on työrauha eikä koko ajan ajatus harhaile kuten avokonttorissa on tapana.

Vierailija
19/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia työtä ei pitäisi mitata ajassa vaan tuloksessa. Ihan sama istutko nenää kaivaamassa koko päivän vai teetkö hommat nopeasti parissa tunnissa. Jos lopputulos on sama ja hommat hoituu.

Vierailija
20/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää: Meillä on siis tosiaan kuukausipalkka eikä ole mitään laskutusjuttuja. En tiedä miten toimisin jos pitäisi jotain asiakasta laskuttaa käytetyn ajan mukaan.

Onhan se naurettavaa, että sun on oltava töissä toimistollakin se aika x.. Vaikka kuinka oisit jo tehnyt päivän pakolliset jutut, no aina voi tehdä sitten ekstraa :) Kotona tuntuu, että vaikka kokkais samalla ja siivoilis niin saa silti paljon enemmän aikaan kuin toimistolla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme