Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotona etätyötä tekevät, miten tauotatte työtä ja millaiset tauot on mielestänne ok?

Vierailija
30.10.2018 |

Meillä on tarkka työaika niin konttorilla kuin kotonakin, konttorilla seurataan työaikaa ja kotona se on omalla vastuulla että tekee sen päivän työajan päivän aikana täyteen. Kotona teen kerran tai kaksi viikossa, riippuen aikatauluista. Itse olen ajatellut tämän niin, että kotona voi aivan hyvin tauottaa työtä siinä missä toimistollakin ja voi ottaa rennosti, en jaksa kiristellä kun saan helposti vaaditut hommat tehtyä niin toimistolla kuin kotonakin. Yhteistä ohjeistusta taukoiluun meillä ei ole, ainut on että virallista ruokkista ei kuulu ja meille kuuluu kahvitauko työaikaan.

Työkaverini kanssa keskusteltiin tästä ja oltiin hyvin eri linjoilla. En enää ihmettele, että sillä on jaksamisen kanssa ongelmia. Hän siis istuu tossa koneella ja tekee työnantajalle "takaisin" kaikki muut paitsi vessakäynnit! Siis jos hakee kupin kahvia, lämmittää ruuan mikrossa ja syö pikaisesti (en tarkoita puolen tunnin sohvalla istumista) yms! Teettekö te muutkin näin?

Minä taas kyllä teen kotona taukojumppaa ihan siinä missä toimistollakin, muuten päänsärky on ihan takuuvarma. Pidän sellaisia lyhyitä taukoja tosi usein, esim. käyn vessassa, laitan pyykkikoneen päälle, venyttelen hetken jne. Saatan jopa syödä jonkun viisi minuuttia ihan rauhassa. Varsinaiseksi tauoksi lasken sen kun poistun vaikka kauppaan, lenkille tai teen muuta sellaista, että esim. jonkun minulle soittaessa en ole millään lailla tavoitettavissa. Tämäkin on siis ok, mutta kesken päivän "liukumiset" pitää tehdä takaisin. Joskus saatan myös hetkeksi istahtaa sohvalle (hetkeksi, ehkä 5min?) jos on ollut joku vaikea tilanne työssä ja en pääse eteenpäin ilman nollaamista.

Työkaverin mielestä tämä taas ei ole ok, pitäisi vaan istua ja istua.. En ymmärrä, eihän meillä ainakaan kukaan toimistollakaan tee niin. Kyllä siellä käydään ihan työajalla hakemassa kuppi kahvia, rupatellaan hetki kollegalle, venytellään kun hartioissa tuntuu pahalle jne!

Millä linjoilla te muut olette?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei seurantaa, kunhan tulee työt tehtya tiettyyn rajaan mennessä. Koska olen hieman alkoholiin taipuvainen,  tissuttelen aina kun kirjoitan koneella. Hiprakassa jotenin minun aivot rauhoittuvat muutenkin ja saan paljon enemmän aikaan.Lopetan työt kun olen liian humalassa.

Huonona puolena on alkoholisimi, mutta tällä tiellä ollaan ja mennään.

Vierailija
22/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen samoilla linjoilla ap:n kanssa, mutta silti oma tilanteeni on se, että olen kollegan kanssa samassa piinassa. 

Minä laskutan asiakasta aikaveloituksella, joten on sellainen olo, että vessassakäynnit on ok, mutta kaikki muu sitten onkin sellaista, mikä pitää olla laskematta mukaan työaikaan. Siksi se työpäivä sitten venyy ja vanuu.

IT-konsulttina mulla on kaikki työt aina aikaveloitusta, esim. tällä hetkellä asiakas maksaa 111 euroa tunti että surffaan Vauvalla. Tuolla asenteella että vain vessassakäynti ok olisin burnoutin takia eläkkeellä ollut jo iät ja ajat sitten. Tämä homma vaan on sen luontoista että aivot tarvii välillä lepoa että ideoita ja koodia syntyy taas. Joten toki se "aivolepo" lasketaan työaikaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pomo on sanonut, että ihan sama missä ja milloin työt teet, kunhan ne tulee tehtyä. Häntä ei haittaa vaikka tekisin töitä uimarannalla, jossa on nettiyhteys.

Vierailija
24/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän samaa kuin ap:lla. Eli työaika on, töissä on seuranta läpyskällä ja kotona ei ole muuta kuin oma seuranta. Osa meillä oikeasti kotona kirjaa taulukkoon ylös milloin aloittaa, milloin lopettaa. Kuulemma vessatauotkin laskevat tauoksi ja tekevät sen sitten takaisin :D. Ei me kyllä töissäkään leimata itteämme ulos läpyskällä kun käydään vessassa, hakemassa kahvia, jalotellaan, rupatellaan tms.. Niin en kyllä sitten kotonakaan ala sitä tekemään todellakaan. Monella on töissä työuupumusoireita ja enpä ihmettele yhtään, että miksi :D

Vierailija
25/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu tietenkin ihan työn luonteesta ja työnantajasta. Omalla kohdalla saan rytmittää etäpäivät ihan niinkuin itse haluan, on vaan tietty määrä töitä jotka pitää tehdä mutta ketään ei kiinnosta mihin aikaan tai millä rytmillä ne teen. Joskus on toki kokouksia joissa pitää olla mukana tiettyyn kellonaikaan tai sovittuja puheluja jotka pakottavat olemaan työmoodissa tiettyyn aikaan. Mutta monesti aloitan etäpäivän töitä jo edellisenä iltana ja aamuvirkkuna saatan tehdä töitä aamulla kuuden jäljestä jo pari tuntia ja ottaa sitten useamman tunnin vapaata, käydä kaupungilla tai tavata kavereita yms ja sitten teen työt loppuun alkuillasta. Olen kotona aina tehokkaampi kuin työpaikalla mutta laskennallinen työmäärä on aina sama joten kotona olen nopeammin valmis. 

Vierailija
26/26 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki tekee samalla tavalla oli toimistolla tai etänä. Aamulla on kahvitauko 12 min, tunnin ruokis (pois työajasta tietty) ja iltapäivällä taas kahvitauko. Vessassa käymistä ei kai kukaan laske mihinkään. Jos pitää pyöritellä hartioita niin sitten pitää, sama kai se missä on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi