Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehtori kauhuissaan lähihoitajaopiskelijoiden tasosta, harjoittelijat kieltäytyvät tehtävistä tai käyttäytyvät aggressiivisesti: ”Heitä ei uskalla päästää työskentelemään oppilaidemme kanssa”

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen neljä lähihoitajaa ja kaikilla päihdeongelma. Kerran yksi niistä irtisanoutui hetken mielijohteesta, kun oli ryyppyputki pahasti kesken. Kännissä soitti esimiehelle, haukkui sen pystyyn ja irtisanoutui.

Tuota ennen oli tietenkin saikutettu vitu*ti ihan kiusalleen ja ryyppäämisen takia. No kun ryyppyputki oli ohi, haki vanhaa työtänsä takaisin ja sai, koska ilmeisesti oli ainoa hakija.

No eihän tossa mitään vahinkoa tullut kuin ehkä morkkis ryyppyputken jälkeen. Lähäri on todellisuudessa laitoshuoltajaan rinnastettava. Pykälän verran hienompi kun tekee potilastyötä. Dementikot ja vammaiset ovat potilasryhmä joiden tilan parantamiseksi ei vain ole mitään tehtävissä. Ei siellä tarvita kuin tylsää rutiinityötä sietäviä.

Valinnoissa pitäisi jättää rannalle nämä hyvät tyypit ja ottaa työhaluisia. Tosin näiltäkin murenee työmoraali palkkauksen vuoksi.

Ehkäpä tulevaisuudessa tämänkin poltilasryhmän hoitamiseksi sallitaan eutanasia.

Vierailija
102/115 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

syyttäkää hallitusta älkää lapsia/nuoria. Kotihoito on kuulemma hirvein työpaikka mitä on. Ja siellä on HIRVEÄ kiire. Hauskaa, koska kotihoidon tarve tuplaantuu tai triplaantuu seuraavassa vuosikymmenessä. Työntekijöiden määrä taas ei

Tuo on se kauhukuva, joka toteutuu, kun suuret ikäluokat alkavat ikääntyä. Toisaalta siellä on ennätysmäärä suurituloisia, joilla on varaa yksityisiin palveluihin ja senioriasuntoihin.

Yksityisiin palveluihin harvalla on varaa. Se on useita tuhansia euroja kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse lopetin työelämässä, kun virolaisia halpatyöntekijöitä alkoi tunkeutua rakennuksille ja palkat pudotetttiin niin alas, ettei niillä edes elä.

Tehkää Kokoomuslaiset paljon verorahaa, että saatte elätettyä sen puoli Suomea, joka on järjissään ja ymmärtää, että tämän hallituksen ainoa tavoite on tuhota duunarit!

Oikeastiko et elä sillä, että saat 65 e/h? Toki maksat siitä ALV:n jne., mutta kyllä siitä muille riittää elämiseenkin.

Esitä tarkalleen, kuka mansaa Suomessa 65euroa per tunti, lähden heti tästä tulemaan?

-Raksalla palkat on virolaisten ansiosta 10 euroa tunti.

Sinulleko ei riitä 10e/h? Miksi ei?

Kai tiedät, että yrittäjänä saisit tuon 65e/h, mutta joutuisit itse maksamaan niin eläkkeesi kuin vakuutuksesikin. Miksi et siis ryhdy yrittäjäksi?

En ole tuo raksamies, mutta haloo, kyllä 10 euroa tunti on surkea palkka! Rakennusmies kuitenkin on alansa ammattilaiseksi koulutettu. Mieti, jos käyt vielä tuollaisella palkalla vaikka julkisilla töissä? Sulla menee 10-20 euroa jo päivässä bussimatkoihin.

10 euroa tunti maksetaan koululaiselle nurmikonleikkuusta kesätyönä!

Olisi kiva tietää, lähtisitkö itse sieltä kirjoittelemasta kympin tunti -hommiin?

Nyt kyllä trollaat.

10 euroa maksetaan erittäin monesta ammattikoulutusta vaativistakin töistä.

Julkisella ei todellakaan mene 10 euroa päivässä. Ei lähellekkään.

Vierailija
104/115 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...no mutta tuo rehtorihan kuvasi täysin sitä arkea, jota on tälläkin hetkellä peruskouluissa.

Olenkin miettinyt katsellessani opettajansijaisena, kun jo alakoulun oppilaat eivät kykene istumaan aloillaan, juoksevat käytävään, haistattelevat ja kiroilevat, rikkovat ja sotkevat paikkoja tahallaan, potkivat ja huutavat, eivät noudata sääntöjä, että minkähänlaisia työntekijöitä näistä oikein tulee?

Kuka tuollaisista kykenee edes opiskelemaan mitään ammattia tai kuka hänet ottaa töihin?

Nyt heitä on työnnetty lähihoitajaopintoihin ja - oi ironiaa - koulunkäyntiavustajiksi!

Se on hyvin pitkälti koulun vika, että siellä sallitaan oppilaille tuollainen käytös. Useimmat koulut ovat mm. vapaaehtoisesti luopuneet jälki-istuntojen käytöstä ja sitten ihmetellään, miksi oppilaat eivät tottele ja haistattelevat.

Vierailija
105/115 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, pomo voi palkata ne meille. Palkkaa aina vitttusaatananaperkelehelvetti-kieltä puhuvat meille. Sitten ihmettelee kun potilaat eivät viihdy yhteisissä tiloissa. No ei varmaan, kun 80% räväköistä työntekijöistämme huutavat ja kiljuvat ja haisevat röökille.

Onneksi sain muualta töitä. Vain viikko enää että pääsen pois ❤

Vierailija
106/115 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ADHD, hahmotus häiriö ja luki häiriö. Voiks must tullla lähi hioitaja? muuale en pääse opiskeleen

Harmi, veikkaan vian olevan kuitenkin muualla kuin näissä diagnooseissa. ;) Mulla on ADHD ja myös hahmottamisessa vaikeuksia. Opiskelen kauppakorkeassa. 

Vierailija
107/115 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä edelleen jotkut kuvittelevat että kun nuoren vaan saa tyrkkäistyä johonkin kouluun niin se ei syrjäydy vaan tulee vastuuntuntoinen työssäkäyvä aikuinen. Ei mene niin.

Joissain kaupungeissa on pidetty ihan strategisen tason tavoitteena sitä, että jokainen nuori saa toisen asteen opiskelupaikan peruskoulun jälkeen. Ja niin on myös järjestetty että käytännössä kaikki jonkun paikan saavat. Sitä kautta ilmeisesti syntyy näitä "mihin tahansa koulutukseen" tyrkkäämisiä.

Pitäisi panostaa paljon enemmän siihen, että nuorelle löytyisi oikeasti realistinen ala, ja mahdolliset ongelmat saataisiin hoidettua. Moni varmaan myös lopettaa koulutuksen kesken tai syrjäytyy koulusta huolimatta, joten ei tuollainen tavoite edes ole mikään kovin toimiva.

Ihan jäätävää meininkiä. Silloin melkein 15 vuotta sitten, kun itse pääsin peruskoulusta niin ne oli oppilaat, joiden piti muuttua, jos opiskelupaikkaa ei löytynyt, ei suinkaan opiskelupaikkojen. Nuorisotyöttömyyten ja syrjäytymiseen pitäisi puuttua ennakoivasti. Yksilöllistä ohjaamista, jossa nuoren kanssa pystytään realistisesti arvioimaan mille alalle hänen kannattaisi hakeutua. Pelkkä koulupaikka ei estä syrjäytymistä. Pitäisi puuttua niihin tekijöihin. Monelle se syrjäytyminen on voinut näyttää ensimerkkejään jo lapsena, jolloin siihen ei ole puututtu. On aika hankalaa parikymppisenä pelkän opiskelupaikan johdolla saada kenestäkään tasapainoista kansalaista, jos siihen ei yksinkertaisesti ole edellytyksiä. 

Vierailija
108/115 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kovempi kuri naisille sinne kouluihin ja rangaistukset käyttöön. Ruoskaa ja terskaa!

SETÄ

Vierailija
109/115 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä edelleen jotkut kuvittelevat että kun nuoren vaan saa tyrkkäistyä johonkin kouluun niin se ei syrjäydy vaan tulee vastuuntuntoinen työssäkäyvä aikuinen. Ei mene niin.

Joissain kaupungeissa on pidetty ihan strategisen tason tavoitteena sitä, että jokainen nuori saa toisen asteen opiskelupaikan peruskoulun jälkeen. Ja niin on myös järjestetty että käytännössä kaikki jonkun paikan saavat. Sitä kautta ilmeisesti syntyy näitä "mihin tahansa koulutukseen" tyrkkäämisiä.

Pitäisi panostaa paljon enemmän siihen, että nuorelle löytyisi oikeasti realistinen ala, ja mahdolliset ongelmat saataisiin hoidettua. Moni varmaan myös lopettaa koulutuksen kesken tai syrjäytyy koulusta huolimatta, joten ei tuollainen tavoite edes ole mikään kovin toimiva.

Ihan jäätävää meininkiä. Silloin melkein 15 vuotta sitten, kun itse pääsin peruskoulusta niin ne oli oppilaat, joiden piti muuttua, jos opiskelupaikkaa ei löytynyt, ei suinkaan opiskelupaikkojen. Nuorisotyöttömyyten ja syrjäytymiseen pitäisi puuttua ennakoivasti. Yksilöllistä ohjaamista, jossa nuoren kanssa pystytään realistisesti arvioimaan mille alalle hänen kannattaisi hakeutua. Pelkkä koulupaikka ei estä syrjäytymistä. Pitäisi puuttua niihin tekijöihin. Monelle se syrjäytyminen on voinut näyttää ensimerkkejään jo lapsena, jolloin siihen ei ole puututtu. On aika hankalaa parikymppisenä pelkän opiskelupaikan johdolla saada kenestäkään tasapainoista kansalaista, jos siihen ei yksinkertaisesti ole edellytyksiä. 

Ennen vanhaan oli töitä saatavilla vaikka ei olisikaan käynyt koulua. Enää ei ole. Toisin sanoen jos teini-ikäinen ei mene ammattikouluun eikä myöskään haluta että hän jää kotiin niin sitten ainoa vaihtoehto on joku valmentava koulutus tai työpaja eli "isojen päiväkoti". Toisaalta ei sielläkään ole mitään järkeä ihmistä vuosia pitää jos valmiudet selvitä ammattikoulusta aina vaan antavat odottaa itseään.

Ainoa pitkäjänteisesti toimiva ratkaisu olisi palauttaa ne työpaikat joissa ei välttämättä tarvitse osata mitään ihmeellistä. Mutta siinä on se vika, että sitä varten palkkoja pitäisi tietyillä aloilla lasketa todella reippaasti jotta niitä työpaikkoja olisi varaa luoda ja siihen taas eivät niiden alojen nykyiset työntekijät ymmärrettävästi halua suostua.

Vierailija
110/115 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on juuri se syy, miksi inhoan sitä, että hoitajia korotetaan niin korkealle jalustalle. Porukassa on todella paljon mukana moraalitonta ja surkeaa sakkia. Takavuosina soveltuvuuskokeen aikana sinne valittiin häijyjä ja häiriintyneitä nuoria. Fiksut ja ahkerat jäi ulos.

Hoitoalalla pitäisi olla palkkahaitaria kuten muillakin aloilla. Hyvälle hyvä palkka, huonolle huonompi. Tämä myös motivoisi hakijoita, kun tietäisi palkan olevan parempi hyvällä työllä. Nyt katsotaan taulukosta palkka ja on aivan sama, miten teet työsi. Jotain pientä lisää kai on, mutta se on olematonta. Olen nähnyt ahkeria, osaavia ja todella suurella sydämellä työtään tekeviä hoitajia, miksei heillä näy se palkkapussissa. Samalla työpaikalla voi olla sluibiva, tekosairastava ja asiakkaille ilkeä hoitaja, joka sysää toisille omat työnsä. Miksi toinen ei saa vaikka tonnia enemmän?

Itse en haluaisi hoitoalalle juuri siitä syystä, että peruspalkka on pieni, työkaverit laidasta laitaan ja mitään konkreettista etua et saisi siitä, että olisit hyvä työssäsi. Kissa kiitoksella elää...

Kauniita ajatuksia ilman hajuakaan konkretiasta. Ehdotatko tosiaankin samassa paikassa samaa työtä tekevälle tonnia vähemmän/enemmän palkkaa epämääräisten "sydämellä tekemisten" perusteella? Tästähän se vasta työvoimapula ja riitaisa ilmapiiri syntyisi kun esimiesten suosikit saisivat enemmän palkkaa. Vai kuika tuon ammattitaidon arvioisi? Nythän on jo kokemuslisät. Ne kertovat mielestäni enemmän hoitoalalla kuin nämä uudet pärstäkerroin-arvioinnit.

Oletko myös noin niinkuin yleensä romuttamasassa palkkataulukot palkan perusteina Suomessa? 

Ja tämä postaus on saanut tähän mennessä kymmeniä tykkäyksiä, huutonaurua. Ei ihme että poliitikot ovat pihalla jos äänestäjät ovat tätä tasoa.

Ongelma on että hoitoalalla on vaikea toteuttaa tulos tai urakkapalkkausta Tottakai paljon tekeville ja taitavammille pitää maksaa paremmin.

Vierailija
111/115 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ADHD, hahmotus häiriö ja luki häiriö. Voiks must tullla lähi hioitaja? muuale en pääse opiskeleen

Voi riittää että olet tunnollinen ja työtä pelkäämätön.

Vierailija
112/115 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä monelle päihdeongelmaiselle on suositeltu lähihoitajaksi opiskelua. Mun vanha narkkari-luokkakaveri on myös opiskelemassa lähäriksi, en tiedä onko se viimeisen 27v aikana tehnyt muuta kuin tenuttanut?

Tämä on todellinen ongelma. Syrjäytyneitä työttömiä yritetään saada työelämään kiinni kouluttamalla heitä lähihoitajiksi. Tässä ei olisi ongelmaa ellei käytäntö olisi täysin sama vahvasti mt-ongelmaisille ja päihderiippuvaisille. En tiedä onko joku Uuno ajatellut että paranisivat hoitoalalla itsestään? Pelottavaa joka tapauksessa, ja myöskin syy sille ettei moni terveydenhoitolaitos enää suostu palkkaamaan lähihoitajia (tämän täysin kyvyttömän työaineksen pelossa).

Vierailija
113/115 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähäriksi haetaan kun mikään ei oikeasti kiinnosta, mutta jonnekin on pakko hakea. Pakko, ettei mutsi ja faija vaan hermostu.

Mä menin lukioon, kun mikään ei oikeasti kiinnostanut, mutta jonnekin oli pakko hakea. Lopulta korkeakoulureittiäkin koluttuani tulin lopputulokseen, että haluan tehdä käytännön- ja ihmisläheistä työtä ja lähdin vielä opiskelemaan lähihoitajaksi. Tällainen kirjoittelu loukkaa minua ja muita työtään rakastavia lähihoitajia, jotka ovat ihan omasta halustaan ja kutsumuksestaan hakeutuneet alalle.

Mutta tuossa artikkelissahan kritisoidaan juuri sitä, että alalle tulee sinne sopimattomia ihmisiä. Ole loukkaantunut enemmän siitä, että lähärikoulutukseen pääsee käytännössä kaikki, jotka sinne hakee ja jotka samalla tuo koko sakille huonoa mainetta, kuin siitä, että asia nostetaan esiin. Luulisi, että oikeat ammattilaiset haluaisivat, että koulutuksen taso on korkea.

Vierailija
114/115 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin vuosia ollut masentunut ja itsetuhoinen ja työkkäri pakotti minut heidän järjestämään lähärikoulutukseen. Jep. 

Olen itse pelännyt samaa kohtaloa kun olin kuntouttavassa työtoiminnassa ja työkkärin kirjoilla. Minulla ei ole mitään hoivaviettiä tai muuta tuolle alalle tarvittavaa, se olisi painajaista minulle eikä varmaan kovin mellevää potilaille/asiakkaillekaan. Jostain syystä silti juuri lähihoitaja on se ala minne yritetään ihan kaikki tuupata henkilökohtaisista ominaisuuksista viis.

Vierailija
115/115 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne jyvät lopulta karsiutuu akanoista. Toki tuossa työssä se voi maksaa ihmishenkiä. Mutta sehän on pieni hinta sille, että työttömyystilastoja on saatu kaunisteltua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä