Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä mieltä,että 10-vuotias saa ampua hirviä?

Vierailija
29.10.2018 |

eilisessä lehdessä kuva 10-vuotiaasta joka oli ampunu hirven.Mielestäni aika outoa,että noinkin nuori saa käyttää asetta.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kulkenut isäni ja veljeni kanssa metsällä 13-vuotiaasta asti ja jotenkin minulle on aina ollut hyvin outo ajatus, että jotkut sekasyöjät eivät esimerkiksi voisi kuvitellakaan nylkevänsä eläintä saatika edes osaisi tehdä tätä oikeaoppisesti. Metsästys valvotuissa ja oikeissa olosuhteissa on lapselle ja nuorelle erinomainen harrastus ja luo kunnioitusta lapsesta asti luontoa ja sen suojelemista kohtaa. Riistalihan syöminen on melkeimpä täysin ekologista ja lihavaihtoehdoista ehdottomasti eettisin. Metsästystä olen harrastanut nyt 10 vuotta (itse en ole tosin aselupaa edes hakenut, koska mieluummin olen ajoissa vain mukana), eikä kertaakaan eläin ole jäänyt kitumaan, vaan laukaus on osunut aina pään alueelle ja eläin on kuollut viimeistään muutamassa kymmenessä sekunnissa. Eläin vielä pistetään varmuuden vuoksi, ettei jää kärsimään. 

Metsästys on tärkeää kannan kontrolloimiseksi. Toki ymmärrän, että ihmisen ei tavallaan tulisi sotkeutua luonnon ekosysteemiin, mutta nykyään taitaa olla jo aika myöhäistä tästä jeesustella, kun kuitenkin raivaamme jatkuvasti metsiä paljaiksi laiduintilojen ja asutuksen tieltä. Tuon 10-vuotiaan puolesta, ensinnäkin hänellä on täysin samat vaatimukset aseenkantoluvan saamiseksi, kuin aikuisellakin. Hänen tulee suorittaa samat ampumakokeet ja suoriutua niistä. Lisäksi hänen on oltava jatkuvasti aseen kanssa aikuisen valvonnan alaisena, eli esimerkiksi passissa aikuisen pitää käytännössä olla jatkuvasti metrin säteellä lapsesta, jolloin aseen saa välittömästi turvallisiin käsiin, jos tarvevaatii. 

Vierailija
62/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on todella erikoista, että 10-vuotias saa ammuskella hirvikiväärillä. Siis 10-vuotias!?! Ja hirvikiväärillä?!? Tuon ikäinen ei sääntöjen mukaan saisi edes hissiä käyttää yksin!

Vasojen ammuskelu tuntuu myös hieman vastenmieliseltä, mutta se on sitten asia erikseen.

Niin no ne kaupunkilaisskidit on asia erikseen, eihän niille muutenkaan ole mitään kasvatusta annettu. Äidin pilalle hemmottelemalle pleikkaripojalle tai tytölle, joka ei oo koskaan oikeaa luontoa nähnytkään, ei tietenkään voi antaa mitään asetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on todella erikoista, että 10-vuotias saa ammuskella hirvikiväärillä. Siis 10-vuotias!?! Ja hirvikiväärillä?!? Tuon ikäinen ei sääntöjen mukaan saisi edes hissiä käyttää yksin!

Vasojen ammuskelu tuntuu myös hieman vastenmieliseltä, mutta se on sitten asia erikseen.

Pienoiskiväärillä ei ole mitään erikoista mutta hirvikiväärillä on? Kumpikin tap-paa. Ero isolla aseella on että se potkaisee.

(työntäkää nämä he-von-vi-tun filt-te-rit per-see-seen-ne)

Vierailija
64/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvimetsällä käyminen on ihan hyvä harrastus ja tietääpähän poika mistä ruoka tulee.

Sen sijaan minua jaksaa AINA ihmetyttää näissä kommentoinneissa se että metsästystä harrastavat puolustavat harrastustaan haukkumalla tuotantoeläinten pitoa. Ei kovin rakentavaa.

Itse olen karjatilallinen eikä tulisi mieleenkään ruveta räkyttämään ja vastustamaan metsästystä.

Vierailija
65/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kulkenut isäni ja veljeni kanssa metsällä 13-vuotiaasta asti ja jotenkin minulle on aina ollut hyvin outo ajatus, että jotkut sekasyöjät eivät esimerkiksi voisi kuvitellakaan nylkevänsä eläintä saatika edes osaisi tehdä tätä oikeaoppisesti. Metsästys valvotuissa ja oikeissa olosuhteissa on lapselle ja nuorelle erinomainen harrastus ja luo kunnioitusta lapsesta asti luontoa ja sen suojelemista kohtaa. Riistalihan syöminen on melkeimpä täysin ekologista ja lihavaihtoehdoista ehdottomasti eettisin. Metsästystä olen harrastanut nyt 10 vuotta (itse en ole tosin aselupaa edes hakenut, koska mieluummin olen ajoissa vain mukana), eikä kertaakaan eläin ole jäänyt kitumaan, vaan laukaus on osunut aina pään alueelle ja eläin on kuollut viimeistään muutamassa kymmenessä sekunnissa. Eläin vielä pistetään varmuuden vuoksi, ettei jää kärsimään. 

Metsästys on tärkeää kannan kontrolloimiseksi. Toki ymmärrän, että ihmisen ei tavallaan tulisi sotkeutua luonnon ekosysteemiin, mutta nykyään taitaa olla jo aika myöhäistä tästä jeesustella, kun kuitenkin raivaamme jatkuvasti metsiä paljaiksi laiduintilojen ja asutuksen tieltä. Tuon 10-vuotiaan puolesta, ensinnäkin hänellä on täysin samat vaatimukset aseenkantoluvan saamiseksi, kuin aikuisellakin. Hänen tulee suorittaa samat ampumakokeet ja suoriutua niistä. Lisäksi hänen on oltava jatkuvasti aseen kanssa aikuisen valvonnan alaisena, eli esimerkiksi passissa aikuisen pitää käytännössä olla jatkuvasti metrin säteellä lapsesta, jolloin aseen saa välittömästi turvallisiin käsiin, jos tarvevaatii. 

Kannattaa ehkä suorittaa se metsästyskortti uudelleen. Päänalueelle ei riistaa kannata ampua ollenkaan (poislukien ehkä hylkeet). Suuri haavakon mahdollisuus. Vastuullinen metsästäjä ei ammu riskilaukauksia.

Vierailija
66/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Mä en saanut mennä yksin kirjastoon kun olin 10. Koska mummon mukaan namusedät väijyvät joka nurkan takana. Tuskin olis pyssyynkään antanu koskea 😂 en usko että porukatkaan olis riemastunut jos pyssyyn olisin tarttunut 😃

Vierailija
67/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavia nämä kommentit "lapsi heiluu metsässä aseen kanssa". Se lapsi ei heilu siellä metsässä aseen kanssa. Sille lapselle opetetaan tasan ne samat säännöt ja vaatimukset aseen käsittelyn suhteen, kuin aikuisellekin. Mitä tuohon tappamiseen tulee, niin onko ihan tosissaan parempi, että opetetaan lapsille vain, että se liha tulee vain jostain mystisesti? Eikö parasta nimenomaan ole se, että ihminen oppii jo lapsesta asti, että se lihanpala on kuulunut ihan oikeasti elävälle eläimelle, eikä se ole vain vakuumipakatusta muovipaketista tullutta. Tällä tavalla ainakin itse opin arvostamaan sitä ruokaa ja sen eteen tehtyä työtä. Ei enää hirveästi ole sen jälkeen huvittanut heittää liharuokaa roskiin ja kaikki palat sitä hirveä yritetään hyötykäyttää. 

Lisäksi on jotenkin hieman tekopyhää taivastella 10-vuotiaan lapsen hirven ampumista, kun sitä väkivaltaa tulee esille ihan joka paikasta. Tuon ikäiset pelaavat jo puhelimilla, tietokoneilla tai pelikonsoleilla hieman väkivaltaisiakin pelejä, joten miksi on väärin painottaa sille lapselle, että aseitä tulisi käyttää vain ravinnon hankkimiseen?

Vierailija
68/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Namimaiskis! Hirvipaistia!

Vierailija
69/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no ne kaupunkilaisskidit on asia erikseen, eihän niille muutenkaan ole mitään kasvatusta annettu. Äidin pilalle hemmottelemalle pleikkaripojalle tai tytölle, joka ei oo koskaan oikeaa luontoa nähnytkään, ei tietenkään voi antaa mitään asetta.

10-vuotias on aivan kakara, kaikella rakkaudella toki. 10-vuotiaalla ei ole mitään tarvetta ammuskella noin voimakkaalla ja vaarallisella aseella. Aika järkyttävää, jos tuollainen on sallittua.

Vierailija
70/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehkä suorittaa se metsästyskortti uudelleen. Päänalueelle ei riistaa kannata ampua ollenkaan (poislukien ehkä hylkeet). Suuri haavakon mahdollisuus. Vastuullinen metsästäjä ei ammu riskilaukauksia.

Juurihan sanoin, etten ole ampumalupaa koskaan hankkinut, vaan pelkkään ajoon osallistun. Tuo pään alue nyt oli vain aivopieru.

Vierailija
71/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvimetsällä käyminen on ihan hyvä harrastus ja tietääpähän poika mistä ruoka tulee.

Sen sijaan minua jaksaa AINA ihmetyttää näissä kommentoinneissa se että metsästystä harrastavat puolustavat harrastustaan haukkumalla tuotantoeläinten pitoa. Ei kovin rakentavaa.

Itse olen karjatilallinen eikä tulisi mieleenkään ruveta räkyttämään ja vastustamaan metsästystä.

Tehotuotatko karjaa?

Metsästyksessä on kyse luonnossa kasvaneen eläimen kaato ravinnoksi. Se jos mikä on eettistä. Minun järkeeni ei vaan käy se, että sieltä kaupan kylmähyllyltä haetaan se halvin broileripaketti ja halvimmat kananmunat ja samalla itketään kuinka julmaa metsästys on, kun siinä ammutaan eläin ravinnoksi :D

Vierailija
72/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Mä en saanut mennä yksin kirjastoon kun olin 10. Koska mummon mukaan namusedät väijyvät joka nurkan takana. Tuskin olis pyssyynkään antanu koskea 😂 en usko että porukatkaan olis riemastunut jos pyssyyn olisin tarttunut 😃

Kiva mummo sulla.

Vierailija
73/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva mummo sulla.

Tämä oli varmaan Jammun aikoihin. Minäkään en saanut puhua tuntemattomille aikuisille ja piti juosta pakoon, jos näki epäilyttävän pakun.

Vierailija
74/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas on kieltänyt tähtisadetikut ja lakupiiput, vihreet varmaan. Olihan yksi opettaja ottanut teinipojalta 700 euron känykän. Juu , ei semmossii tarvii , kävyillä vaan leikkimään.

Vierailija
75/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vasoja ammutaan? Eikö olisi reilumpaa ampua aikuisia hirviä?

Vierailija
76/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet että niille vasoille käy jos se emo ammutaan?

Vierailija
77/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen toiminut useita vuosia opettajana sekä ns. maalla että kaupungissa. Arvaapa kummilla alueilla lapset ovat yleisesti ottaen ja kärjistäen huonokäytöksisempiä ja yksinkertaisempia? Aivan oikein, maalla.

Vierailija
78/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet että niille vasoille käy jos se emo ammutaan?

Eikö ole epäeettistä ampua emä, jolla vasoja? Eli vasoja ammutaan vain, jos hirviporukka on kussut homman ja ampunut emän?

Vierailija
79/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva mummo sulla.

Tämä oli varmaan Jammun aikoihin. Minäkään en saanut puhua tuntemattomille aikuisille ja piti juosta pakoon, jos näki epäilyttävän pakun.

Joo, oli näihin aikoihin. Olin puhelias ja auttavainen lapsi. Pääsin toki kirjastoon, mutta vain mummon seurassa 😂 Pyssyihin en edes halua koskea, siitä ei voi seurata mitään hyvää 😅

Vierailija
80/106 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirviää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi