Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman turvallisemmassa maassa(Suomi) syntyvyys on nälkävuosien tasolla?

Vierailija
29.10.2018 |

Paluumuuttaja (äiti/täti) Asuin ulkomailla (työnperässä) n.6 vuotta ja nyt asunnnut 2v suomessa, koko sen ajan olen lukenut suomen/ulkomaan medialta miten suomen syntyvyys on nälkävuosien tasolla. Tietävätköhän kansalaiset millaisessa vaikeaudessa (verot nousee, hallitus tekee lisää leikkauksia, yksinäisyys lisääntyy jne.)suomi tulee olemaan tulevaisuudessa. Mistä se johtuu? Vaikka lapsettomuus valintana ympäristö syistä johtuen on nykyisin trendikästä niin silti täällä kulutetaan, matkustellaan, ja olla materiaalin perään kuin viimeistä päivää, vastentahtoisia lapsettomia on entistä enemmän. Elintasommme on korkeampi kuin koskaan ennen(turha syyttää hallitusta kaikesta), jopa ex työkaverit pitivät suomea ihannemaana. Nykyisessä työpaikassani ja lähipiirissäni on muutamaa lapsetonta naista/miestä. Näiden kanssa juteltaessa tästä niin naiset vastaavat usein ”ettei hyviä miehiä ole enää tai kaikki hyvät miehet on varattuja” ja miehet sanovat usein suoraa ettei ole kumppania. Tilastot sanovat että nykymiehet(ei kaikki mut enemmistö) osallistuvat lasten kasvattamiseen, kotitöihin ja ryyppääminen on vähenemään päin. Itse olen lisääntymiseni hoitanut enkä tod. ole porukan nätein van hieman painoa löytyy mutta silti suomesta on helppoa saada miestä(olen korkeastikoulutettu mieheni amiksen käynyt) tätä mieltä on myös kanadalainen ystävätterini? T:34v äiti/täti.

Kommentit (459)

Vierailija
61/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Naisilla on muutakin tekemistä kuin vaihdella vaippoja". Aliarvioit aika pahasti sen, että jotkut haluavat näin tehdä, ja näkevät lapset rikkautensa ja nauttivat perhe-elämästä suuresti. Lisäksi ärsyttää ihmiset, jotka eivät tiedä ilmastotilanteesta globaalisti, tai kykene sisäistämään faktoja. Suomessa lapsettomuus ei ole ilmastoteko. Ainoa mitä se tekee, rapauttaa yhteiskunnan. Eikö voi suoraan tunnustaa että on itsekäs ja haluaa ajatella vain itseään ja elää niin, kuin että verhota se yleviksi "ilmastoteoiksi".

T. Korkeakoulutettu perhe-elämää rakastava äiti

Suomessa lapsettomuus on ilmastoteko siinä missä muuallakin. Suomalaisten kulutuksella tarvittaisiin 3,6 maapalloa.

https://wwf.fi/wwf-suomi/viestinta/uutiset-ja-tiedotteet/Suomalaisten-y…

Vierailija
62/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Lapsettomuus on suurin ekoteko. Kiittäkää siis kaikkia veloja kun sellaisiin törmäätte.

2. Työmarkkinat ovat huisin epävarmat. Koulutuksesta huolimatta joudutaan vuosiksi projekti- ja pätkätöihin, koskaan ei voi tietää onko töitä ensi vuonnakin. Olen itse vela ja nämä 2 ovat suurimmat syyt lapsettomuuteeni.

3. Naisilla on nykyään muutakin tekemistä kuin vaihdella vaippoja.

Lapsettomuus Suomessa ei ole ekoteko. Suomalaisia on maailman mittapuussa todella vähän. Nykyisellä lisääntymistasolla suomalaiset katoavat muutamassa sukupolvessa ja korvautuvat uussuomalaisilla.

Menisit julistamaan tuota ekotekoasi vaikka Afrikkaan niin siitä olisi enemmän hyötyä. Oletko muuten ajatellut jo kuka maksaa tulevaisuudessa eläkkeesi?

Lapsettomuus Afrikassa ei ole ekoteko. Afrikkalaisia on maailman mittakaavassa todella vähän.

liikaa siinäkin.

Sitten suomalaisiakin on liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen suurimmaksi ongelmaksi sen, että naiset ja miehet eivät kohtaa. Tai kohtaavat, iso osa hakee unelmapuolisoa, jota ei löydy. Minullakin on tuttavapiirissä monia, joilla on yksi lapsi tai ei yhtään. Kaikki olisivat halunneet useamman lapsen, mutta ihan on ollut siitä kiinni, että ei ole löytynyt kumppania.

Moni on löytänyt kumppanin liian myöhään. Osa on kokeillut epäsopivaa kumppania (jos toinen ryyppää ja tupakoi ja toinen käy lenkillä ja elää terveellisesti, ovat aika epäsopivia) ja suhde vaan ei ole toiminut.

Minulla on yksi lapsi. Olisin voinut yrittää toista, mutta mies kyllästyi perhe-elämään, etsi vanhemman naisen, jolla jo aikuiset lapset ja lähti. Kolmelle tuttavalleni käynyt näin.

Vierailija
64/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ajatellut, koska eläkejärjestelmää ei minun vanhuudessani enää ole. Se romahtaa jo paljon ennen.

Mihin se muka romahtaisi? Yhteiskunta ei yksinkertaisesti toimi niin, että jokin ihmisryhmä jätettäisiin ilman elatusta. Eikä mitään tarvetta sellaiselle tilanteelle olisikaan, koska rahaa on nykyään enemmän kuin koskaan ennen, ja sitä myös tulee olemaan huomattavan paljon enemmän jatkossakin. Väestöpyramidinkin ongelmat saadaan erittäin todennäköisesti korjattua automaation tuomilla hyödyillä.

Kansaneläkejärjestelmä on taloudellisesti täysin kestämätön. Uskon vakaasti, että tulevaisuudessa (jo minun eläköityessäni) eläke tulee olemaan 100% itse säästettyä rahaa. Heikennetäänhän muitakin etuuksia jatkuvasti.

/13

Vierailija
65/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä elää edelleenkin ajatus, että ensin opiskellaan ammatti, sitten hankitaan työpaikka ja vasta sen jälkeen on asuntolainan ja lasten vuoro. Näin teki edellinen sukupolvikin. Nyt vaan on niin, että nuoret aikuiset joutuvat elämään jatkuvien pätkätöiden ja työttömyysjaksojen vuoristorataa, pankeilta ei heru sellaisessa tilanteessa asuntolainaa, joten perheen perustaminenkin siirtyy myöhemmäksi tai ei perusteta perhettä lainkaan. Tämän päivän lastentekoikäiset ovat lisäksi 1990-luvun lama-ajan lapsia ja kenties sen vuoksi varovaisempia kuin vanhempansa, koska ovat lapsuudessaan nähneet, miten voi käydä, jos luottaa liikaa tulevaisuuteen. Suomi on ehkä maailman turvallisin maa, mutta suomalaiset ei koe omaa (taloudellista) tulevaisuuttaan kovin turvalliseksi vaan pikemminkin hyvin epävarmaksi. 

Ja tähän vielä, että opiskelijoiden sosiaaliturvaa muutettiin vähän aikaa sitten niin, ettei ole taloudellisesti mielekästä asua yhdessä jonkun toisen kanssa. 

Opiskelijapariskunnat aika harvoin lapsia tekevät ellei sitten vahinkolapsia lasketa. Ehkä joo ne opintojen loppusuoralla olevat parit voivat hankkia, mutta sitten voi kysyä olisiko ollut järkevämpää (kansantaloudellisesti) ottaa ne paperit ensin ulos.

Ihan hyvä että nuorten "kotileikeille" laitettiin stoppi. Tuollainen ollaan suhteessa ja katsellaan parempaa yhdessä asuminen vain viivästyttää perheen perustamista ja lasten hankkimista.

Se yhdessä asuminen on ns. vakavan suhteen säilymisen kannalta usein aika oleellinen asia. Esim. itse valmistun 28-vuotiaana. Jos joutuisin siihen asti rahan takia asumaan erillään puolisostani, mahdollinen lapsenteko lykkääntysi taas eteenpäin. Ainakin itse haluaisin varmistuksen siitä, että saman katon alla asuminen pelittää ennen kuin säntäisin synnyttämään. Siksi olisi parempi jos yhdessä asuminen olisi opiskelijoille edullista. Tämä ratkaisisi myös osan suurten kaupunkien yksiöpulasta.

Muutan poikaystäväni kanssa jouluna yhteen neljän vuoden yhteiselon jälkeen. Opiskelemme molemmat. Monet ovat ihmetelleet mikä järki on maksaa kahdesta asunnosta. No, nyt kun muutamme edulliseen pieneen kaksioon, minä otan rahallisesti takkiini 190 e/kk. Mies valmistuu joulukuussa ja minun asumistukeni katkeaa siihen paikkaan. Siksi varasimme itsellemme yksiöt moneksi vuodeksi, samalla kun opiskelijat ja monet muut yksinasuvat kärvistelevät vailla yksiötä. Asuntoni hakuilmoitukseen tuli 24 vastausta alle vuorokaudessa.

/13

Ongelma ei opiskelijaparien yhteen asumisessa (tai sen puutteessa) vaan asuntomarkkinoiden kohtaanto-ongelmassa. Ei ole tarpeeksi sopivia asuntoja sopivalla alueella.

Itse asiassa muistaakseni oli jokin tutkimus, että pitkään yhdessä (avoliitossa) asuminen ei taannut avioliitolle yhtään sen parempaa ennustettua kuin intensiivinen seurustelu. Varmasti yksi syy korkeaan eromäärään on sekin kun ajatellaan, että avoliitosta on helppo häipyä sen kun kerää kamansa.

Niin, ja tätä kohtaanto-ongelmaa ei ainakaan paranna se, että vuosikausia seurustelleet opiskelijaparit asuvat erillään yksiöissään koska yhteinen kaksio tai kolmio leikkaa molempien leivästä ison siivun pois. Meilläkin oli 4 vuotta miehen yksiö melkein käyttämättä kun majailtiin enimmäkseen mun luona.

En myöskään usko siihen, että avoliitto lisää onnellisuutta. Uskon kuitenkin siihen, että on järkevää asua ensin yhdessä aika kauankin ennen lastenhankintaa. Se on muutenkin stressaava tekijä suhteessa, ja jos siihen vielä lisätään se ettei yhteiselämä sittenkään toimi saman katon alla niin avot.

/13

Olisitte menneet seurustelun päätteeksi naimisiin ja muuttaneet yhteen niin ongelma olisi poistunut. Ei avioliiton solmiminen tarkoita sitä, että pitäisi heti hankkia lapsia.

Kerro, miten ongelma poistuu naimisiinmenon myötä. Jos näin on, pamautamme ensitöiksemme maistraattiin.

Tosiasiassahan se vain pahentaisi asiaa, sillä aviopuoliso on vielä enemmän elatusvelvollinen puolisoaan kohtaan kuin avopuoliso. Vaikka Kelan mukaan myös jälkimmäinen on vastuussa toisen elinkustannuksista.

/13

Vierailija
66/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin itse äitinä kun pohdin, niin ekana tulee mieleen se, että äitinä teet aina kaikki väärin.

Kun pidät lapselle kuria, niin se on väärin. Jos et pidä, on sekin väärin.

Puistossa jos luet puhelimella hesarin uutiset samalla kun lapsi leikkii omiaan, niin olet iltapulun lööpeissä tarkasti kuvailtuna, miten nykyäidit ovat laiskoja ja räpläävät vain puhelinta.

Av:llaki näkee välillä aloituksia, joissa pohditaan lasua, koska naapurin lapsi itkee ja raivoaa usein.

Voipi olla meidänkun naapuri. Uhmaikäiseni meinaan järjestää nykyään liki joka päivä huutoshown koska esim.

* ei saa ottaa päällepantavaa likapyykkikorista

* ei saa katsoa enempää piirrettyjä, vaan kannustetaan tekemåån välillä muuta

* aterialla ei ole sitä lempiruokaa

Yms yms.

Eli pitäisi mennä täysin lapsen pillin mukaan, mutta sitten taas valitetaan kun lapsellä ei ole mitään kuria.

Eli jatkuvat ja keskenään täysin ristiriitaiset vaatimukset uuvuttavat lopulta kenet tahansa.

Ja joo, jopa rattaiden käytöstä muuten tulee nykyään noottia. Kaksivuotiaani on hyvin pitkä ikäisekseen, moni veikkaa aluksi n. nelivuotiaaksi.

Autoa ei ole, eikä kaveri jaksa vielä kävellä pitkiä matkoja, joten rattaat otetaan mukaan jos lähdetään lähikauppaa pidemmälle.

Ja kylläpä tulee niitä hymähtelyjä, että noinko isoa vielä rattaissa pidät. Että kotiin vissiin pitäisi sitten linnottautua.

Vierailija
67/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Lapsettomuus on suurin ekoteko. Kiittäkää siis kaikkia veloja kun sellaisiin törmäätte.

2. Työmarkkinat ovat huisin epävarmat. Koulutuksesta huolimatta joudutaan vuosiksi projekti- ja pätkätöihin, koskaan ei voi tietää onko töitä ensi vuonnakin. Olen itse vela ja nämä 2 ovat suurimmat syyt lapsettomuuteeni.

3. Naisilla on nykyään muutakin tekemistä kuin vaihdella vaippoja.

Lapsettomuus Suomessa ei ole ekoteko. Suomalaisia on maailman mittapuussa todella vähän. Nykyisellä lisääntymistasolla suomalaiset katoavat muutamassa sukupolvessa ja korvautuvat uussuomalaisilla.

Menisit julistamaan tuota ekotekoasi vaikka Afrikkaan niin siitä olisi enemmän hyötyä. Oletko muuten ajatellut jo kuka maksaa tulevaisuudessa eläkkeesi?

Lapsettomuus Afrikassa ei ole ekoteko. Afrikkalaisia on maailman mittakaavassa todella vähän.

Afrikan 1,2 miljardia on todella paljon kun koko maailman väkiluku on 7,6 miljardia. Euroopassa kun ei ole edes yhtä miljardia yhteensä. Aasiassahan ne todelliset syypäät ovat 4,4 miljardia. Afrikka ja Aasia yhdessä = koko pallon tuho.

Vierailija
68/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan toista lasta ja esikoinen on kymmenen vuotias. Katselin tässä juuri lapsilisien määrää. Kymmenen vuotta sitten esikoisesta sai hieman yli 100€/kk. Nykyään saa 94€. Veikkaan että tämä ja kaikki muu tämänkaltainen politiikka ei ainakaan kannusta ketään lisääntymään.

Vierailija
69/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni on täyttämässä 18. Olisin ehkä voinut ajatella toista, jos olisin ollut isä, mutta nykymaailmaan en silläkään ehdolla. Tunnistan vastausten pointit, aivan liikaa liian suuria riskejä.

Vierailija
70/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Naisilla on muutakin tekemistä kuin vaihdella vaippoja". Aliarvioit aika pahasti sen, että jotkut haluavat näin tehdä, ja näkevät lapset rikkautensa ja nauttivat perhe-elämästä suuresti. Lisäksi ärsyttää ihmiset, jotka eivät tiedä ilmastotilanteesta globaalisti, tai kykene sisäistämään faktoja. Suomessa lapsettomuus ei ole ilmastoteko. Ainoa mitä se tekee, rapauttaa yhteiskunnan. Eikö voi suoraan tunnustaa että on itsekäs ja haluaa ajatella vain itseään ja elää niin, kuin että verhota se yleviksi "ilmastoteoiksi".

En aliarvioi. Onhan se selvää että osa haluaa näin toimia. Jos ei haluaisi, syntyvyys olisi lähellä nollaa.

Fakta on kuitenkin se, että melko suuri osa naisista ei halua vaihdella vaippoja eivätkä näe lapsia rikkautena vaan taakkana. Näin on varmasti jossain määrin aina ollut, mutta ennen naisilla ei varsinaisesti ollut vaihtoehtoja. Nyt on (ehkäisy, mahdollisuus elättää itsensä ja toteuttaa itseään monin tavoin) ja se näkyy syntyvyydessä. En tosiaan siis tarkoittanut että yksikään nainen ei enää koskaan halua lapsia.

Ja loppu kommentistasi on yksinkertaisesti jonkinlaisen psyykkisen puolustuskeinon taistelua faktoja vastaan. Länsimaat kuormittavat maapalloa hurjasti. Maailmassa on miljardeja ihmisiä liikaa. Missään maailmankolkassa ei maapallon kannalta ole enää järkevää lisääntyä yhtään. Vapaaehtoinen lapsettomuus on kaikkea muuta kuin itsekästä.

/13

Vierailija
71/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhtautuminen lapsiin on koventunut. Lapset häiritsevät, niitä ei saisi tuoda kahvilaan, ei ravintolaan, ei lomamatkoille, ei metroon tai bussiin. Ei ennen tällaista vihaa ollut. Itse kuljin aina vanhempieni mukana kaikkialla.

Kuka äiti haluaa jäädä neljän seinän sisälle niiden lastensa kanssa? Yhtäkkiä olet ulkona kaikesta, mitä tapahtuu, kun lapset eivät ole tervetulleita enää minnekään.

Olin kummitytön ja pikkusiskonsa kanssa pari viikkoa sitten Rossossa. Oltiin ainoa seurue, jossa oli lapsia. Ennen Rosso oli nimenomaan perheravintola. Henkilökunta kohteli ystävällisesti, mutta itse koin, että koko ajan pitää hyssytellä lapsia, etteivät ole liian kovaäänisiä ja häiritse muita (aikuis)asiakkaita. Rossossa lapset saivat tilaamansa ruuat 15 minuutissa, mutta me aikuiset odotettiin 50 min., jolloin lapset olivat jo syöneet ja alkoivat miettiä muuta tekemistä. Tietysti on aina vaihtoehto mennä mäkkiin, mutta jos en syö itsekään sitä roskaa, miksi syöttäisin kummilapsille.

Kas kun typeryysruutuihinsa uppoutuneet itserakkaan vanhemmat eivät enää kasvata lapsiaan, niin onko se ihme että näitä ei enää katsota niin hyvällä.

Vierailija
72/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäänpä listaan vielä muuten odotusajan. Näkyvästikään raskaana ollessa ei saa täydessä junassa/ bussissa paikkaa, vaan nälvitään ettei raskaus ole sairaus (juu ei, kunnes äkkijarrutuksessa paiskautu vatsa edellä lattian...).

Vauvan synnyttyä taas kyräillään, koska vauvanvaunujen kanssa nyt sattuu saamaan ilmaismatkan.

T. 67

Vierailija
73/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei tarvitse tehdä tulevaisuutensa turvaksi täällä

Kuvitteletko oikeasti noiden Afrikan ja Lähi-idän asukkien suostuvan muutaman vuosikymmenen päästä elättämään eläkkeellä olevia valkoisia suomalaisia? 

Vierailija
74/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu-järjestöt lobbareineen ja bisneksineen ovat luoneet suomeen Gestapo-tyylisen ilmiantosysteemin. Systeemin missä jokainen vanhempi on uhka ja riskitekijä. Sairas maa. 

Vierailija
75/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asuu maailman onnellisimmat ihmiset ja Nigeria tulee hyvänä kakkosena.

Vierailija
76/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhtautuminen lapsiin on koventunut. Lapset häiritsevät, niitä ei saisi tuoda kahvilaan, ei ravintolaan, ei lomamatkoille, ei metroon tai bussiin. Ei ennen tällaista vihaa ollut. Itse kuljin aina vanhempieni mukana kaikkialla.

Kuka äiti haluaa jäädä neljän seinän sisälle niiden lastensa kanssa? Yhtäkkiä olet ulkona kaikesta, mitä tapahtuu, kun lapset eivät ole tervetulleita enää minnekään.

Olin kummitytön ja pikkusiskonsa kanssa pari viikkoa sitten Rossossa. Oltiin ainoa seurue, jossa oli lapsia. Ennen Rosso oli nimenomaan perheravintola. Henkilökunta kohteli ystävällisesti, mutta itse koin, että koko ajan pitää hyssytellä lapsia, etteivät ole liian kovaäänisiä ja häiritse muita (aikuis)asiakkaita. Rossossa lapset saivat tilaamansa ruuat 15 minuutissa, mutta me aikuiset odotettiin 50 min., jolloin lapset olivat jo syöneet ja alkoivat miettiä muuta tekemistä. Tietysti on aina vaihtoehto mennä mäkkiin, mutta jos en syö itsekään sitä roskaa, miksi syöttäisin kummilapsille.

Ei ollut ennen tällaista "lapsivihaa" koska ennen lapset kasvatettiin ja opetettiin käyttäytymään, pienestä pitäen ottamaan muutkin ihmiset huomioon. Nykyään ei haluta kieltää ja aiheuttaa lapselle pahaa mieltä joten mieluummin loukkaannutaan jos Veeti-Vilperi ei pääsekään ravintolaan karjumaan, heittelemään ruokaa ja sörkkimään muiden asiakkaiden lautasia. Ja äippä hyökkää silmille jos vieras kehtaa hänen mussukkaansa ojentaa. Itsekkäät vanhemmat saa syyttää "lapsivihasta" itseään, ei voi omaa kultapalleroa kasvattaa onnelliseksi muiden kustannuksella.

Höpöhöpö. Lapset ovat aina olleet lapsia. Meilläkin äiti kertoo kaataneensa juuri koristellut joulukuusen aattona, kun tanssivat ripaskaa serkkujen kesken mummolassa, ja tämä tapahtui 60-luvulla. Myöhemmin ajoivat monenkymmenen koululaisen kesken kelkoilla kisaa mäessä autotiellä. Siitä on muistona isot arvet jalassa. Nykyisin jos pojat vähän skuuttailee ajoradan reunassa, sitä pidetään kauhistuksena ja kasvatuksen puutteena. Kirkonmenoissa istuivat hiljaa rivissä, mutta vapaa-ajalla lapset ovat motorisia, kekseliäitä, puheliaita ja vauhdikkaita. Sitä se lapsuus on.

Vastaat nyt aivan asianvierestä. Luetun ymmärtäminen on kyllä Suomessa vajonnut alas.

Vierailija
77/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ajatellut, koska eläkejärjestelmää ei minun vanhuudessani enää ole. Se romahtaa jo paljon ennen.

Mihin se muka romahtaisi? Yhteiskunta ei yksinkertaisesti toimi niin, että jokin ihmisryhmä jätettäisiin ilman elatusta. Eikä mitään tarvetta sellaiselle tilanteelle olisikaan, koska rahaa on nykyään enemmän kuin koskaan ennen, ja sitä myös tulee olemaan huomattavan paljon enemmän jatkossakin. Väestöpyramidinkin ongelmat saadaan erittäin todennäköisesti korjattua automaation tuomilla hyödyillä.

Joo. Rahaa tulee seinästäkin nykyään.

Vierailija
78/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maailman turvallisimmassa maassa koetaan, että eletään nälkävuosia tai ainakin ollaan menossa nälkävuosia kohti? Jos kerran elintasomme on korkeampi kuin koskaan aiemmin, miksi myös leipäjonot ovat pidempiä kuin koskaan aiemmin? Miksi yhä useampi lapsiperhe joutuu turvautumaan seurakuntien, hyväntekeväisyysjärjestöjen tai ihan tuntemattomien yksityishenkilöidenkin apuun? Miksi meillä on ihmisiä, joilla jonkin kuukauden ainoa tulo saattaa olla lapsilisä, koska muuta ei heru, ennenkuin on kaikki lippulaput saatu edellisestä työpaikasta, jossa sekin työsuhde on saattanut olla vain parin viikon pituinen? Miksi meillä on nk nollasoppareita, jotka pitävät ihmiset löysässä hirressä? Miksi 9€-päiväpalkkalaisia? Miksi kaikenlaista työkokeilua ja työharjoittelua työttömille, joilla on jo sekä koulutus että työkokemusta? Ja tähänkö pitäisi vielä tehdä lapsiakin?

Vierailija
79/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se luonnollisesti menee. Sivistyneet ihmiset/maat eivät lisäänny niin paljoa. Oletko seurannut yhtään maailman tilannetta vai miksi tämä nyt on uutinen? Talousjärjestelmä nyt kaatuu omaan mahdottomuuteensa muutenkin lähiaikoina. Se ei ole mielestäni mikään ratkaisu ihmiskunnalle vaan lisääntyä kuin sopulit. Juuri tuollainen lyhytnäköinen ajattelu maapallon tuhoaakin.

Vierailija
80/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin halunnut perheen mutta en ole koskaan kelvannut siihen. Kaveriksi kyllä kelpaan. Olen tavallinen normaalipainoinen nainen ja minulla on keskiasteen koulutus ja olen ollut töissä jo pitkään. Nyt alan olemaan liian vanha lapsentekoon. En ole ollut nirso miesten suhteen ainakaan nuorempana, pikemminkin päinvastoin kun halusin niin kovasti perhettä. Nykyään ajattelen että parempi yksin kuin huonossa suhteessa. Jos on itse saanut haluamansa niin on varmaan vaikea ymmärtää että aina se ei onnistu vaikka tekisi mitä. V*tuttaa ainainen varsinkin naisten syyllistäminen ja itsekkääksi haukkuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi