Maailman turvallisemmassa maassa(Suomi) syntyvyys on nälkävuosien tasolla?
Paluumuuttaja (äiti/täti) Asuin ulkomailla (työnperässä) n.6 vuotta ja nyt asunnnut 2v suomessa, koko sen ajan olen lukenut suomen/ulkomaan medialta miten suomen syntyvyys on nälkävuosien tasolla. Tietävätköhän kansalaiset millaisessa vaikeaudessa (verot nousee, hallitus tekee lisää leikkauksia, yksinäisyys lisääntyy jne.)suomi tulee olemaan tulevaisuudessa. Mistä se johtuu? Vaikka lapsettomuus valintana ympäristö syistä johtuen on nykyisin trendikästä niin silti täällä kulutetaan, matkustellaan, ja olla materiaalin perään kuin viimeistä päivää, vastentahtoisia lapsettomia on entistä enemmän. Elintasommme on korkeampi kuin koskaan ennen(turha syyttää hallitusta kaikesta), jopa ex työkaverit pitivät suomea ihannemaana. Nykyisessä työpaikassani ja lähipiirissäni on muutamaa lapsetonta naista/miestä. Näiden kanssa juteltaessa tästä niin naiset vastaavat usein ”ettei hyviä miehiä ole enää tai kaikki hyvät miehet on varattuja” ja miehet sanovat usein suoraa ettei ole kumppania. Tilastot sanovat että nykymiehet(ei kaikki mut enemmistö) osallistuvat lasten kasvattamiseen, kotitöihin ja ryyppääminen on vähenemään päin. Itse olen lisääntymiseni hoitanut enkä tod. ole porukan nätein van hieman painoa löytyy mutta silti suomesta on helppoa saada miestä(olen korkeastikoulutettu mieheni amiksen käynyt) tätä mieltä on myös kanadalainen ystävätterini? T:34v äiti/täti.
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Naisilla on muutakin tekemistä kuin vaihdella vaippoja". Aliarvioit aika pahasti sen, että jotkut haluavat näin tehdä, ja näkevät lapset rikkautensa ja nauttivat perhe-elämästä suuresti. Lisäksi ärsyttää ihmiset, jotka eivät tiedä ilmastotilanteesta globaalisti, tai kykene sisäistämään faktoja. Suomessa lapsettomuus ei ole ilmastoteko. Ainoa mitä se tekee, rapauttaa yhteiskunnan. Eikö voi suoraan tunnustaa että on itsekäs ja haluaa ajatella vain itseään ja elää niin, kuin että verhota se yleviksi "ilmastoteoiksi".
T. Korkeakoulutettu perhe-elämää rakastava äitiTuo oli hyvä kommentti. Tätä ketjua lukiessa ällistyttää miten tyhmänpollean naiiveja ilmastovelat ovat esim. eläkeasioissa. Nykylapsilla saattaa olla heille 20 vuoden päästä jotain sanottavaa...
No mitäs ne sitten sanoisivat?
Ne sanovat joko "Kiitos, että te Suomen velat pelastitte meille paremman maailman" TAI "" Kiitos", että saamme maksaa teidänkin eläkkeenne ja esim koko maanpuolustus on pikkuruisten ikäluokkien varassa". Tai ehkä ne sanovat näitä molempia, jos hyvin käy. Luulen tosin, että sanovat vain jälkimmäistä. Ilmastovelat eivät välitä Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Naisilla on muutakin tekemistä kuin vaihdella vaippoja". Aliarvioit aika pahasti sen, että jotkut haluavat näin tehdä, ja näkevät lapset rikkautensa ja nauttivat perhe-elämästä suuresti. Lisäksi ärsyttää ihmiset, jotka eivät tiedä ilmastotilanteesta globaalisti, tai kykene sisäistämään faktoja. Suomessa lapsettomuus ei ole ilmastoteko. Ainoa mitä se tekee, rapauttaa yhteiskunnan. Eikö voi suoraan tunnustaa että on itsekäs ja haluaa ajatella vain itseään ja elää niin, kuin että verhota se yleviksi "ilmastoteoiksi".
T. Korkeakoulutettu perhe-elämää rakastava äitiTuo oli hyvä kommentti. Tätä ketjua lukiessa ällistyttää miten tyhmänpollean naiiveja ilmastovelat ovat esim. eläkeasioissa. Nykylapsilla saattaa olla heille 20 vuoden päästä jotain sanottavaa...
Ne sanovat joko "Kiitos, että te Suomen velat pelastitte meille paremman maailman" TAI "" Kiitos", että saamme maksaa teidänkin eläkkeenne ja esim koko maanpuolustus on pikkuruisten ikäluokkien varassa". Tai ehkä ne sanovat näitä molempia, jos hyvin käy. Luulen tosin, että sanovat vain jälkimmäistä. Ilmastovelat eivät välitä Suomesta.
Aijaa, ihan luulin itse maksavani oman eläkkeeni työstä tienaamallani palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, ihan luulin itse maksavani oman eläkkeeni työstä tienaamallani palkalla.[/
Luulet väärin. Sinä maksat nyt vanhempiesi sukupolven eläkkeitä, siihen ne sinun eläkemaksusi menevät. Oma eläkekertymäsi on vain laskennallinen juttu. Sinun jäädessäsi eläkkeelle on tarkoitus, että silloin työelämässä olevat maksavat tuon laskennallisen summan sinun eläkettäsi varten. Pahempi homma, jos heitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse täysin oman itsesi varassa 4ever? Kaamea harha!
Ja sikäli kun eläkkeet on verorahoilla kerättyjä, niin eihän ne missään roopeankan rahasäiliössä sua venaa sellaisenaan, vaan raha liikkuu, eläkkeet maksetaan kulloisenkin yhteiskunnallisen tilanteen mukaan. Jos ei ole tulevaisuudessa eläkkeiden maksajia, niitä ei voida maksaa kertymien mukaisesti.
Nykytilanne on vielä sitenkin vääristynyt, että lapsettomille ehtii tulla isoimmat eläkekertymät. Toisin kuin monille äideille, joita ikään kuin sakotetaan pikkulapsiajasta, jolloin he jäävät eläkekertymässä jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin itse äitinä kun pohdin, niin ekana tulee mieleen se, että äitinä teet aina kaikki väärin.
Kun pidät lapselle kuria, niin se on väärin. Jos et pidä, on sekin väärin.
Puistossa jos luet puhelimella hesarin uutiset samalla kun lapsi leikkii omiaan, niin olet iltapulun lööpeissä tarkasti kuvailtuna, miten nykyäidit ovat laiskoja ja räpläävät vain puhelinta.
Av:llaki näkee välillä aloituksia, joissa pohditaan lasua, koska naapurin lapsi itkee ja raivoaa usein.
Voipi olla meidänkun naapuri. Uhmaikäiseni meinaan järjestää nykyään liki joka päivä huutoshown koska esim.
* ei saa ottaa päällepantavaa likapyykkikorista
* ei saa katsoa enempää piirrettyjä, vaan kannustetaan tekemåån välillä muuta
* aterialla ei ole sitä lempiruokaaYms yms.
Eli pitäisi mennä täysin lapsen pillin mukaan, mutta sitten taas valitetaan kun lapsellä ei ole mitään kuria.Eli jatkuvat ja keskenään täysin ristiriitaiset vaatimukset uuvuttavat lopulta kenet tahansa.
Ja joo, jopa rattaiden käytöstä muuten tulee nykyään noottia. Kaksivuotiaani on hyvin pitkä ikäisekseen, moni veikkaa aluksi n. nelivuotiaaksi.
Autoa ei ole, eikä kaveri jaksa vielä kävellä pitkiä matkoja, joten rattaat otetaan mukaan jos lähdetään lähikauppaa pidemmälle.
Ja kylläpä tulee niitä hymähtelyjä, että noinko isoa vielä rattaissa pidät. Että kotiin vissiin pitäisi sitten linnottautua.Tämä on yksi osasyy minunkin mielestäni. Lisäksi lapsen saava nainen on lähinnä yhteiskunnan syöpäläinen, samaa kastia työttömien juoppojen kanssa. Kotona vaan loisitaan ja imetään tukia (joo, lapsilisä ja hoitoraha melkein rikastuttaa). Lapsen saava nainen myös ajaa firman kuin firman konkurssiin. Miehet pääsee kivasti nauttimaan vain statuksen noususta, nainen ottaa kurat niskaan.
Sitten yksi sellainen syy, mikä selittää ainakin omassa tuttavapiirissäni monen tilannetta, on se, että kun lapsia aletaan tekemään niin myöhään, niin ei ehditä saamaan kuin yksi tai kaksi (jos ollenkaan). Itsekin olin kolmekymppiseksi asti sitä mieltä, että jossain vaiheessa jos yhden lapsen saisi, niin olisi ihan hyvä. No nyt niitä lapsia on kaksi ja ikää 36 vuotta. Ensimmäisen saatuani vasta tajusin, että lapsethan on ihania ja haluan näitä lisää! Mutta ei tässä oikein enää ehdi enempää saamaan, kun näitäkin on tekemällä tehty melkein kaksi vuotta molempia. Jotenkin se kuva äideistä ja lapsista on niin rapaantunut, että en aikaisemmin nähnyt siinä mitään tavoiteltavaa tai oikeastaan yhtään mitään positiivista. Vasta nyt ymmärrän, miten hauskaa lasten kanssa on, ja miten tämä nykytilanne voittaa satanolla sen (huomattavasti varakkaamman ja vapaamman) elämän ilman lapsia!
Itse täytän loppuvuodesta 33 ja tätä just mietin, mitä jos myöhemmin alkaa kaduttaa jos ei enää lasten saaminen onnistu. Yritän lohduttautua sillä että en ole koskaan oikeasti toivonut lapsia, lisäksi on ollut kaikenlaisia terveysongelmia, väsymystä, uupumusta, ahdistusta, masennusta, hormonitoiminnan ongelmia, että minusta ei edes olisi ollut äidiksi. Nyt kun nämä on aika lailla hallinnassa, pelottaa tietenkin että jos lapsia saan, mitä jos se tulee olemaan niin rankka että romahdan? Oon myös ajatellut että 1 lapsi riittää ja vaikea kuvitella itseäni useamman lapsen äidiksi. Lisäksi on aika tuore parisuhde niin ei lastenteko ole ajankohtaista. Päätin että viimeistään 2v päästä alamme yrittää ja jos ei enää tärppää niin ei ehkä ollutkaan tarkoitus. Kyllä mä oon aina ajatellut että joskus tulevaisuudessa perhe olisi tavoiteltava asia, sitten vaan huomasi miten nopeasti menee aika eikä vieläkään koe sitä palavaa halua tai että olisi valmis. Ehkei sitä tulekaan ja jossain vaiheessa on vaan ryhdyttävä toimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti en usko koskaan edes saavani eläkettä, kun seuraa tätä nykypolitiikkaa. Eläkeikää nostetaan koko ajan joten mun pitäis todennäköisesti jaksaa kärvistellä vielä 40 vuotta. Työ, silloin kun niitä pätkiä on tarjolla, on erittäin fyysistä ja hajottavaa (mutta tietenkään työpätkien lyhyyden vuoksi en ole oikeutettu työterveydenhuoltoon), joten se on vain ajan kysymys milloin kroppa sanoo sopparinsa irti. Että senkään puolesta ei ole uskoa tulevaisuuteen eikä kiinnosta tippaakaan tuollainen syyllistäminen että pitäisi punkea tulevia veronmaksajia haaroista ulos ihan vaan Suomen hyvinvoinnin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin itse äitinä kun pohdin, niin ekana tulee mieleen se, että äitinä teet aina kaikki väärin.
Puistossa jos luet puhelimella hesarin uutiset samalla kun lapsi leikkii omiaan, niin olet iltapulun lööpeissä tarkasti kuvailtuna, miten nykyäidit ovat laiskoja ja räpläävät vain puhelinta.
Av:llaki näkee välillä aloituksia, joissa pohditaan lasua, koska naapurin lapsi itkee ja raivoaa usein.
Voipi olla meidänkun naapuri. Uhmaikäiseni meinaan järjestää nykyään liki joka päivä huutoshown koska esim.
Eli pitäisi mennä täysin lapsen pillin mukaan, mutta sitten taas valitetaan kun lapsellä ei ole mitään kuria.Eli jatkuvat ja keskenään täysin ristiriitaiset vaatimukset uuvuttavat lopulta kenet tahansa.
Ja joo, jopa rattaiden käytöstä muuten tulee nykyään noottia. Kaksivuotiaani on hyvin pitkä ikäisekseen, moni veikkaa aluksi n. nelivuotiaaksi.
Autoa ei ole, eikä kaveri jaksa vielä kävellä pitkiä matkoja, joten rattaat otetaan mukaan jos lähdetään lähikauppaa pidemmälle.
Ja kylläpä tulee niitä hymähtelyjä, että noinko isoa vielä rattaissa pidät. Että kotiin vissiin pitäisi sitten linnottautua.Tämä on yksi osasyy minunkin mielestäni. Lisäksi lapsen saava nainen on lähinnä yhteiskunnan syöpäläinen, samaa kastia työttömien juoppojen kanssa. Kotona vaan loisitaan ja imetään tukia (joo, lapsilisä ja hoitoraha melkein rikastuttaa). Lapsen saava nainen myös ajaa firman kuin firman konkurssiin. Miehet pääsee kivasti nauttimaan vain statuksen noususta, nainen ottaa kurat niskaan.
Sitten yksi sellainen syy, mikä selittää ainakin omassa tuttavapiirissäni monen tilannetta, on se, että kun lapsia aletaan tekemään niin myöhään, niin ei ehditä saamaan kuin yksi tai kaksi (jos ollenkaan). Itsekin olin kolmekymppiseksi asti sitä mieltä, että jossain vaiheessa jos yhden lapsen saisi, niin olisi ihan hyvä. No nyt niitä lapsia on kaksi ja ikää 36 vuotta. Ensimmäisen saatuani vasta tajusin, että lapsethan on ihania ja haluan näitä lisää! Mutta ei tässä oikein enää ehdi enempää saamaan, kun näitäkin on tekemällä tehty melkein kaksi vuotta molempia. Jotenkin se kuva äideistä ja lapsista on niin rapaantunut, että en aikaisemmin nähnyt siinä mitään tavoiteltavaa tai oikeastaan yhtään mitään positiivista. Vasta nyt ymmärrän, miten hauskaa lasten kanssa on, ja miten tämä nykytilanne voittaa satanolla sen (huomattavasti varakkaamman ja vapaamman) elämän ilman lapsia!
Itse täytän loppuvuodesta 33 ja tätä just mietin, mitä jos myöhemmin alkaa kaduttaa jos ei enää lasten saaminen onnistu. Yritän lohduttautua sillä että en ole koskaan oikeasti toivonut lapsia, lisäksi on ollut kaikenlaisia terveysongelmia, väsymystä, uupumusta, ahdistusta, masennusta, hormonitoiminnan ongelmia, että minusta ei edes olisi ollut äidiksi. Nyt kun nämä on aika lailla hallinnassa, pelottaa tietenkin että jos lapsia saan, mitä jos se tulee olemaan niin rankka että romahdan? Oon myös ajatellut että 1 lapsi riittää ja vaikea kuvitella itseäni useamman lapsen äidiksi. Lisäksi on aika tuore parisuhde niin ei lastenteko ole ajankohtaista. Päätin että viimeistään 2v päästä alamme yrittää ja jos ei enää tärppää niin ei ehkä ollutkaan tarkoitus. Kyllä mä oon aina ajatellut että joskus tulevaisuudessa perhe olisi tavoiteltava asia, sitten vaan huomasi miten nopeasti menee aika eikä vieläkään koe sitä palavaa halua tai että olisi valmis. Ehkei sitä tulekaan ja jossain vaiheessa on vaan ryhdyttävä toimiin.
Minulle ei tullut ikinä vauvakuumetta tai akuuttia palavaa halua saada vauvaa. Kuitenkin tiesin, etten halua olle kokonaan lapseton. Lapset ovat olleet äärimmäisen rakkaita ja ihania heti alusta asti, ja lasten saaminen on ollut ehdottomasti elämäni paras valinta. Lapset myös tuovat omaan elämään niin paljon onnen hetkiä, että muut ongelmt tuntuvat paljon pienemmiltä kuin ennen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan toista lasta ja esikoinen on kymmenen vuotias. Katselin tässä juuri lapsilisien määrää. Kymmenen vuotta sitten esikoisesta sai hieman yli 100€/kk. Nykyään saa 94€. Veikkaan että tämä ja kaikki muu tämänkaltainen politiikka ei ainakaan kannusta ketään lisääntymään.
Kannattaa miettiä toisenkin kerran lastentekoa, jos se on tosta satasesta kiinni.
Ohis...tuskin on tuosta satasesta kiinni vaan siitä, että lapsiperheitä ei tässä yhteiskunnassa enää arvosteta. Jos syntyvyys haluttaisiin nousuun, pitäisi tehdä sellaisia poliittisia päätöksiä, joilla se saataisiin nousuun. Jos nyt vaikka ensin menisi läpi vanhempainvapaista aiheutuvien kustannusten jakaminen sekä miesten että naisten työpaikkojen kesken sekä miesten suurempi osallistuminen vanhempainvapaiden käyttöön. Toistaiseksi fertiili-ikäinen nainen on työnantajalle miestä suurempi riski, joten nuorten naisten työsuhteet pysyvät pätkätöinä ja jos on mahdollisuus valita työpaikkaan mies tai nainen, on järkevämpää valita mies. Tämän jälkeen voitaisiin keskittyä parantamaan päivähoidon ja perusopetuksen laatua.
Ei, ei, ei. Tuollalailla pakolla asia ei edisty. Siinä heikennetään miesten nykyistä tilannetta. Miehet ovat muutenkin saaneet viime aikoina kuraa niskaansa niin, että ruusunpunaiset lasit on heitetty pois eikä tällaisia yksipuolisia naisten asemansa parannuksia (=miesten aseman heikennyksiä) ei enää niellä purematta. Asiaan pitää saada joku ratkaisu jossa miehiä ei pakoteta tekemään mitään. Esimerkiksi tarjoamalla miehen työnantajalle iso (vero)porkkana jos mies pitää vanhempainvapaita tms.
Kaikki naisten aseman parantamiset parantavat myös miesten elämää. Miten se voi olla niin vaikea käsittää?
Miten joku voi olla niin tyhmä ettei tajua että vain tasa-arvolla saavutetaan kaikkien paras.
Muutenkin aivan käsittämätöntä että se joka luo koko maailman eli ihmiset on sorretun asemassa.Niin sitä luulisi, mutta kun nainen päästettiin länsimaissa tasa-arvoiseksi niin alkoi suvakkius ja ku11ik@rus311ismi. Eli ei saavuteta parasta.
Kuulostaa se paremmalle kuin sinun kanssasi oleminen.
Siitähän ei ollut kysymys, mutta totta koska se yleisestikin menee naisilla Suomessa perheenperustamisen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse täysin oman itsesi varassa 4ever? Kaamea harha!
Ja sikäli kun eläkkeet on verorahoilla kerättyjä, niin eihän ne missään roopeankan rahasäiliössä sua venaa sellaisenaan, vaan raha liikkuu, eläkkeet maksetaan kulloisenkin yhteiskunnallisen tilanteen mukaan. Jos ei ole tulevaisuudessa eläkkeiden maksajia, niitä ei voida maksaa kertymien mukaisesti.
Nykytilanne on vielä sitenkin vääristynyt, että lapsettomille ehtii tulla isoimmat eläkekertymät. Toisin kuin monille äideille, joita ikään kuin sakotetaan pikkulapsiajasta, jolloin he jäävät eläkekertymässä jälkeen.
No sitten meen leipäjonoon tai kadulle kerjäämään, saa nähdä. Joka tapauksessa maalasit sellaisen skenaarion, johon en muutenkaan lasta tekisi. Mun vika ei ole se, että joku lapsen tehnyt nainen jää eläkkeestään paitsi. Vika on systeemissä ja ihan muissa asioissa kuin niissä ihmisissä, jotka lapsia eivät tee tai saa.
Mikä tää puhina on siitä ette ole veronmaksajia. Tuleehan Suomeen joka vuosi lisää ihmisiä. Ei niiden veronmaksajien iho tarvitse olla valkoinen ja äidinkieli suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan toista lasta ja esikoinen on kymmenen vuotias. Katselin tässä juuri lapsilisien määrää. Kymmenen vuotta sitten esikoisesta sai hieman yli 100€/kk. Nykyään saa 94€. Veikkaan että tämä ja kaikki muu tämänkaltainen politiikka ei ainakaan kannusta ketään lisääntymään.
Kannattaa miettiä toisenkin kerran lastentekoa, jos se on tosta satasesta kiinni.
Ohis...tuskin on tuosta satasesta kiinni vaan siitä, että lapsiperheitä ei tässä yhteiskunnassa enää arvosteta. Jos syntyvyys haluttaisiin nousuun, pitäisi tehdä sellaisia poliittisia päätöksiä, joilla se saataisiin nousuun. Jos nyt vaikka ensin menisi läpi vanhempainvapaista aiheutuvien kustannusten jakaminen sekä miesten että naisten työpaikkojen kesken sekä miesten suurempi osallistuminen vanhempainvapaiden käyttöön. Toistaiseksi fertiili-ikäinen nainen on työnantajalle miestä suurempi riski, joten nuorten naisten työsuhteet pysyvät pätkätöinä ja jos on mahdollisuus valita työpaikkaan mies tai nainen, on järkevämpää valita mies. Tämän jälkeen voitaisiin keskittyä parantamaan päivähoidon ja perusopetuksen laatua.
Ei, ei, ei. Tuollalailla pakolla asia ei edisty. Siinä heikennetään miesten nykyistä tilannetta. Miehet ovat muutenkin saaneet viime aikoina kuraa niskaansa niin, että ruusunpunaiset lasit on heitetty pois eikä tällaisia yksipuolisia naisten asemansa parannuksia (=miesten aseman heikennyksiä) ei enää niellä purematta. Asiaan pitää saada joku ratkaisu jossa miehiä ei pakoteta tekemään mitään. Esimerkiksi tarjoamalla miehen työnantajalle iso (vero)porkkana jos mies pitää vanhempainvapaita tms.
Kaikki naisten aseman parantamiset parantavat myös miesten elämää. Miten se voi olla niin vaikea käsittää?
Miten joku voi olla niin tyhmä ettei tajua että vain tasa-arvolla saavutetaan kaikkien paras.
Muutenkin aivan käsittämätöntä että se joka luo koko maailman eli ihmiset on sorretun asemassa.Niin sitä luulisi, mutta kun nainen päästettiin länsimaissa tasa-arvoiseksi niin alkoi suvakkius ja ku11ik@rus311ismi. Eli ei saavuteta parasta.
Kuulostaa se paremmalle kuin sinun kanssasi oleminen.
Siitähän ei ollut kysymys, mutta totta koska se yleisestikin menee naisilla Suomessa perheenperustamisen edelle.
No ei ole kyllä kyse karuselleistakaan. Mutta mitä minä sinunlaisesi trollin kanssa jauhan. Bye bye.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanooko ne, että mistäs saisi töitä?
"Oxfordin yliopiston raportin mukaan lähes puolet työpaikoista voidaan Yhdysvalloissa korvata roboteilla ja keinoälyllä 20 vuoden aikana. Sama kehitys on nähtävissä Suomessa ja muissa teollistuneissa maissa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten pidä paikkaansa, että elintaso on korkeampi nyt kuin koskaan. Osalle toki on, mutta ei kaikille. Köyhimmät ovat viime aikoina köyhtyneet, kun rikkaat taas ovat rikastuneet. Nyky työelämä todellakin on muuttunut. Nykynuorten vanhemmille se oli/on tasaisempaa ja turvallisempaa kuin nykyisille pätkätöiden ja työttömyyden kanssa haravoiden. Tämä nuorempi sukupolvi tulee olemaan köyhempi ja omaisuus pienempi kuin vanhemmillaan.
Ja tarkastelujaksosi on? Viisi vuotta? Kun vanhenet niin perspektiivisikin syvenee.
Ohis...riittääkö 30 vuotta? Omat lapseni ovat nyt kolmekymppisiä ja kun he syntyivät, ei ollut tällaista pätkätöiden aikaa, nollatuntisoppareita, 9€-päivätyöläisiä, työkkärin pupuleikkikurssilaisia, työkokeilijoita ja työharjoittelijoita, 80-luvulla opiskeltiin ammatti ja mentiin töihin. Kokopäivätöihin, josta maksettiin palkkaa. Palkkaa, joka riitti elämiseen. Kun oltiin töissä, otettiin asuntolaina ja perustettiin perhe. Pätkätyöläiset eivät saa edes asuntolainaa, koska pankitkin pitävät heidän talouttaan niin epävarmana, ettei lainaa myönnetä. Jos siis pankitkaan eivät usko, että selviäisit menoistasi, miksi ihmisen pitäisi itse uskoa selviävänsä omien menojensa lisäksi vielä lastensakin menoista?
Tästä syystä minäkään en lasta tekisi, vaikka haluaisinkin. En tosin edes halua. Olen hiukan yli kolmekymppinen, eli omat vanhemmat ovat juuri tätä "mennään töihin ja tehdään 40 vuoden ura samassa firmassa"-sukupolvea. Kun itse valmistuin, eikä töitä löytynyt, sain kotona jatkuvasti kuulla, miten minun pitäisi "mennä töihin". Vaan kun ei nyky-Suomessa "mennä töihin", vaan päästään, jos käy todella hyvä tuuri! Silloinkin on usein kyse pätkä- tai osa-aikatyöstä, jolla ei tienaa tarpeeksi edes itsensä elättämiseen perheestä puhumattakaan. Omatkin vanhempani ovat tämän vihdoin ymmärtäneet, mutta kauan siinä meni. Ikävä kyllä myös nykyinen työnantajapuoli on vielä pitkälti vanhempieni sukupolvea, jotka ovat itse aikoinaan "menneet töihin", eivätkä tajua, että se, saako työnhakija töitä, on heistä kiinni, eikä siitä hakijasta. He eivät halua työllistää, koska se maksaa, mutta syyttävät silti työnhakijoita laiskuudesta, kun nämä eivät viitsi "mennä töihin". Siinä sitten kitkutat pätkätyöansioilla ja tuilla ja kuuntelet toisesta suunnasta syyllistämistä, että pitäisi lisääntyä ja toisesta, että pitäisi "mennä töihin"... En yhtään ihmettele, että kaikki eivät halua tehdä enää kumpaakaan. Lapsettomaksi jääminen on helpompi ja halvempi vaihtoehto, joten onneksi ei ole vauvakuume koskaan iskenyt.
Joo sama omilla vanhemmilla. Muistan kun monta kertaa yritin hakea kesätöitä ja monet monet hakemukset laitettuna, mutta siltikään edes haastatteluun pääsemättä niiiiiin monta kertaa sai kuulla paasausta siitä, että pitäisi mennä kesätöihin. No mihin, kun haettu kerran on? En minä sitä itse päätä, ottavatko vai eivät, en pysty taikomaan itseäni töihin, jos minulle ei sellaista hakemisesta huolimatta tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei tullut ikinä vauvakuumetta tai akuuttia palavaa halua saada vauvaa. Kuitenkin tiesin, etten halua olle kokonaan lapseton. Lapset ovat olleet äärimmäisen rakkaita ja ihania heti alusta asti, ja lasten saaminen on ollut ehdottomasti elämäni paras valinta. Lapset myös tuovat omaan elämään niin paljon onnen hetkiä, että muut ongelmt tuntuvat paljon pienemmiltä kuin ennen lapsia.
Sama homma. Ikinä en ole vauvakuumeessa ollut, mutta ajattelin, että ehkä se olisi ihan kiva se yksi lapsi saada. Vasta tuon ensimmäisen saatuani ymmärsin, miten paljon elämä lapsesta rikastui ja rakastui! Ja nyt on jo myöhäistä saada lapsia useampia. Kiitollinen olen näistä kahdesta ihanasta
Ilmastoveloille pieni kysymys. Kumman jälkeläinen tekee todennäköisemmin ympäristöä säästävän innovaaton: ympäristöstä välittävän suomalaisnaisen vai kehitysmaalaisen?
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin lapsia, mutta taloudellinen tilanteeni on epävakaa, eikä miestä voisi lastenhankinta vähempää kiinnostaa. Jään todennäköisesti lapsettomaksi näiden syiden vuoksi, vaikka asia välillä surettaakin.
N25
Sinulla on vielä 10 vuotta aikaa. Se vähintään.
Kohta ei ole koko maata enää ja kansalaisten ihonvärikin on muu kuin valkoinen joten älä huoli, kyllä tämä maa täytetään muttei suomalaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastoveloille pieni kysymys. Kumman jälkeläinen tekee todennäköisemmin ympäristöä säästävän innovaaton: ympäristöstä välittävän suomalaisnaisen vai kehitysmaalaisen?
Kehitysmaalaisen, koska suomalaisia on niin kovin vähän verratuna kehitysmaiden asukkaisiin. Kiinakin taidetaan laskea edelleen kehitysmaaksi ja Intia nyt ainakin.
Helposti unohtuu, että kehitysmaissakin yliopistoja ja koulutettua väkeä.
Olen 35-vuotias nainen. Pikkukylän vuokraslummista, mt-ongelmaisen yh-äidin ja alkoholisti-isän lyhyen suhteen tuote. Olen tehnyt tosi paljon töitä, että pääsen siihen missä nyt olen. Ja se saavutukseni on siis korkeakoulutus ja ok-palkkainen (4000eur/kk) duuni. Mulla ei ole minkäänlaista tukiverkkoa. Asun yksin Helsingissä pienessä kerrostaloluukussa lemmikkieni kanssa. Muutaman kerran vuodessa tapaan ystäviä, muun ajan olen yksin. Poikaystävä nro 1 oli kotikyliltä - lihava ja hygieniastaan huolehtimaan kykenemätön peruskoulun nippa nappa läpi päässyt väkivaltainen alkoholisti, joka kävi vieraissa. Poikaystävä nro 2 oli eräällä tapaa vammainen ja hänellä oli suuria elämänhallinnan ongelmia. Poikaystävä nro 3 keskiluokkaisen perheen vesa, joka sitten iski kiinni siihen, että olen yksin ja suojaton ja pyrki painamaan minua alaspäin koska taustani ovat mitä ovat. Ei siis voinut kunnioittaa minua, koska olen maalainen, hullun kakara jne.
Elämä näyttää pätkätöiltä ja epävarmuudelta. Ei mulla ole koskaan tähän mennessä esim. ollut kotia, tilapäisiä kämppiä ja luukkuja vain. Olen valmistunut alle 10v sitten ja työskennellyt 7 kaupungissa ja yli 10 eri työpaikassa. Tuon 4000eur/kk tienään jos teen täyden kuukauden ja lisätöitä 1-2 viikonloppuna. Lomat ovat pätkätyökulttuurissa palkattomia. Yleensä olen lomaillut 3 viikkoa vuodessa - 2 kesällä ja 1 syksyllä, mutta tänä vuonna yhteensä 2 vko. Ja vapaapäiviä siis n. 4/kk. Tätä tahtia mahdotonta siis jatkossakaan kiinnittyä mihinkään. Joulut ym myös olen usein töissä ja vapaalla en jaksa kuin maata kotona, joskus käydä kävelyllä. Pakko tehdä rahaa, jotta saa joskus sen kodin ostettua ja myös pidettyä vaikka työt taas veisivätkin satojen km päähän. 40m2 lähivuosina remonttivapaa kivalla paikalla oleva kaksio Helsingissä Kalliossa, Vallilassa, Töölössä, Alppilassa jne maksaa yli 300000. Muualla olisi halvempaa, mutta kun en halua. Kärsin talvesta, joten pohjoiseen en halua lähteä ja Turku, Tampere, Jyväskylä, Kouvola, Lahti, Lohja, Salo jo kokeiltu joten nyt toivon voivani jäädä Hkiin.
Ei tähän elämään voisi lasta tehdä.
Suomessa tai ainakin meidän pikkukylässä ollaan lapsiystävällisiä vain päiväkodissa ja koulussa ja ehkä parissa paikassa. Muualla ei saanut kuin vihaisia 'älkää vaan tänne tulko' katseita, kaupoissa ym. Huvittaako tämä ketään.