Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman turvallisemmassa maassa(Suomi) syntyvyys on nälkävuosien tasolla?

Vierailija
29.10.2018 |

Paluumuuttaja (äiti/täti) Asuin ulkomailla (työnperässä) n.6 vuotta ja nyt asunnnut 2v suomessa, koko sen ajan olen lukenut suomen/ulkomaan medialta miten suomen syntyvyys on nälkävuosien tasolla. Tietävätköhän kansalaiset millaisessa vaikeaudessa (verot nousee, hallitus tekee lisää leikkauksia, yksinäisyys lisääntyy jne.)suomi tulee olemaan tulevaisuudessa. Mistä se johtuu? Vaikka lapsettomuus valintana ympäristö syistä johtuen on nykyisin trendikästä niin silti täällä kulutetaan, matkustellaan, ja olla materiaalin perään kuin viimeistä päivää, vastentahtoisia lapsettomia on entistä enemmän. Elintasommme on korkeampi kuin koskaan ennen(turha syyttää hallitusta kaikesta), jopa ex työkaverit pitivät suomea ihannemaana. Nykyisessä työpaikassani ja lähipiirissäni on muutamaa lapsetonta naista/miestä. Näiden kanssa juteltaessa tästä niin naiset vastaavat usein ”ettei hyviä miehiä ole enää tai kaikki hyvät miehet on varattuja” ja miehet sanovat usein suoraa ettei ole kumppania. Tilastot sanovat että nykymiehet(ei kaikki mut enemmistö) osallistuvat lasten kasvattamiseen, kotitöihin ja ryyppääminen on vähenemään päin. Itse olen lisääntymiseni hoitanut enkä tod. ole porukan nätein van hieman painoa löytyy mutta silti suomesta on helppoa saada miestä(olen korkeastikoulutettu mieheni amiksen käynyt) tätä mieltä on myös kanadalainen ystävätterini? T:34v äiti/täti.

Kommentit (459)

Vierailija
41/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä elää edelleenkin ajatus, että ensin opiskellaan ammatti, sitten hankitaan työpaikka ja vasta sen jälkeen on asuntolainan ja lasten vuoro. Näin teki edellinen sukupolvikin. Nyt vaan on niin, että nuoret aikuiset joutuvat elämään jatkuvien pätkätöiden ja työttömyysjaksojen vuoristorataa, pankeilta ei heru sellaisessa tilanteessa asuntolainaa, joten perheen perustaminenkin siirtyy myöhemmäksi tai ei perusteta perhettä lainkaan. Tämän päivän lastentekoikäiset ovat lisäksi 1990-luvun lama-ajan lapsia ja kenties sen vuoksi varovaisempia kuin vanhempansa, koska ovat lapsuudessaan nähneet, miten voi käydä, jos luottaa liikaa tulevaisuuteen. Suomi on ehkä maailman turvallisin maa, mutta suomalaiset ei koe omaa (taloudellista) tulevaisuuttaan kovin turvalliseksi vaan pikemminkin hyvin epävarmaksi. 

Ja tähän vielä, että opiskelijoiden sosiaaliturvaa muutettiin vähän aikaa sitten niin, ettei ole taloudellisesti mielekästä asua yhdessä jonkun toisen kanssa. 

Opiskelijapariskunnat aika harvoin lapsia tekevät ellei sitten vahinkolapsia lasketa. Ehkä joo ne opintojen loppusuoralla olevat parit voivat hankkia, mutta sitten voi kysyä olisiko ollut järkevämpää (kansantaloudellisesti) ottaa ne paperit ensin ulos.

Ihan hyvä että nuorten "kotileikeille" laitettiin stoppi. Tuollainen ollaan suhteessa ja katsellaan parempaa yhdessä asuminen vain viivästyttää perheen perustamista ja lasten hankkimista.

Se yhdessä asuminen on ns. vakavan suhteen säilymisen kannalta usein aika oleellinen asia. Esim. itse valmistun 28-vuotiaana. Jos joutuisin siihen asti rahan takia asumaan erillään puolisostani, mahdollinen lapsenteko lykkääntysi taas eteenpäin. Ainakin itse haluaisin varmistuksen siitä, että saman katon alla asuminen pelittää ennen kuin säntäisin synnyttämään. Siksi olisi parempi jos yhdessä asuminen olisi opiskelijoille edullista. Tämä ratkaisisi myös osan suurten kaupunkien yksiöpulasta.

Muutan poikaystäväni kanssa jouluna yhteen neljän vuoden yhteiselon jälkeen. Opiskelemme molemmat. Monet ovat ihmetelleet mikä järki on maksaa kahdesta asunnosta. No, nyt kun muutamme edulliseen pieneen kaksioon, minä otan rahallisesti takkiini 190 e/kk. Mies valmistuu joulukuussa ja minun asumistukeni katkeaa siihen paikkaan. Siksi varasimme itsellemme yksiöt moneksi vuodeksi, samalla kun opiskelijat ja monet muut yksinasuvat kärvistelevät vailla yksiötä. Asuntoni hakuilmoitukseen tuli 24 vastausta alle vuorokaudessa.

/13

Ongelma ei opiskelijaparien yhteen asumisessa (tai sen puutteessa) vaan asuntomarkkinoiden kohtaanto-ongelmassa. Ei ole tarpeeksi sopivia asuntoja sopivalla alueella.

Itse asiassa muistaakseni oli jokin tutkimus, että pitkään yhdessä (avoliitossa) asuminen ei taannut avioliitolle yhtään sen parempaa ennustettua kuin intensiivinen seurustelu. Varmasti yksi syy korkeaan eromäärään on sekin kun ajatellaan, että avoliitosta on helppo häipyä sen kun kerää kamansa.

Niin, ja tätä kohtaanto-ongelmaa ei ainakaan paranna se, että vuosikausia seurustelleet opiskelijaparit asuvat erillään yksiöissään koska yhteinen kaksio tai kolmio leikkaa molempien leivästä ison siivun pois. Meilläkin oli 4 vuotta miehen yksiö melkein käyttämättä kun majailtiin enimmäkseen mun luona.

En myöskään usko siihen, että avoliitto lisää onnellisuutta. Uskon kuitenkin siihen, että on järkevää asua ensin yhdessä aika kauankin ennen lastenhankintaa. Se on muutenkin stressaava tekijä suhteessa, ja jos siihen vielä lisätään se ettei yhteiselämä sittenkään toimi saman katon alla niin avot.

/13

Vierailija
42/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhtautuminen lapsiin on koventunut. Lapset häiritsevät, niitä ei saisi tuoda kahvilaan, ei ravintolaan, ei lomamatkoille, ei metroon tai bussiin. Ei ennen tällaista vihaa ollut. Itse kuljin aina vanhempieni mukana kaikkialla.

Kuka äiti haluaa jäädä neljän seinän sisälle niiden lastensa kanssa? Yhtäkkiä olet ulkona kaikesta, mitä tapahtuu, kun lapset eivät ole tervetulleita enää minnekään.

Olin kummitytön ja pikkusiskonsa kanssa pari viikkoa sitten Rossossa. Oltiin ainoa seurue, jossa oli lapsia. Ennen Rosso oli nimenomaan perheravintola. Henkilökunta kohteli ystävällisesti, mutta itse koin, että koko ajan pitää hyssytellä lapsia, etteivät ole liian kovaäänisiä ja häiritse muita (aikuis)asiakkaita. Rossossa lapset saivat tilaamansa ruuat 15 minuutissa, mutta me aikuiset odotettiin 50 min., jolloin lapset olivat jo syöneet ja alkoivat miettiä muuta tekemistä. Tietysti on aina vaihtoehto mennä mäkkiin, mutta jos en syö itsekään sitä roskaa, miksi syöttäisin kummilapsille.

Ei ollut ennen tällaista "lapsivihaa" koska ennen lapset kasvatettiin ja opetettiin käyttäytymään, pienestä pitäen ottamaan muutkin ihmiset huomioon. Nykyään ei haluta kieltää ja aiheuttaa lapselle pahaa mieltä joten mieluummin loukkaannutaan jos Veeti-Vilperi ei pääsekään ravintolaan karjumaan, heittelemään ruokaa ja sörkkimään muiden asiakkaiden lautasia. Ja äippä hyökkää silmille jos vieras kehtaa hänen mussukkaansa ojentaa. Itsekkäät vanhemmat saa syyttää "lapsivihasta" itseään, ei voi omaa kultapalleroa kasvattaa onnelliseksi muiden kustannuksella.

Höpöhöpö. Lapset ovat aina olleet lapsia. Meilläkin äiti kertoo kaataneensa juuri koristellut joulukuusen aattona, kun tanssivat ripaskaa serkkujen kesken mummolassa, ja tämä tapahtui 60-luvulla. Myöhemmin ajoivat monenkymmenen koululaisen kesken kelkoilla kisaa mäessä autotiellä. Siitä on muistona isot arvet jalassa. Nykyisin jos pojat vähän skuuttailee ajoradan reunassa, sitä pidetään kauhistuksena ja kasvatuksen puutteena. Kirkonmenoissa istuivat hiljaa rivissä, mutta vapaa-ajalla lapset ovat motorisia, kekseliäitä, puheliaita ja vauhdikkaita. Sitä se lapsuus on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en uskalla tehdä ilmastonmuutoksen takia lapsia. Jos sitä ei saada pysäytettyä tulee olemaan aivan helvetilliset oltavat. Ilmastopakolaisuus tulee tuottamaan suuria ongelmia jne...

Ja myöskin työpaikkaa on vaikea saada ja en halua kituuttaa ilman rahaa kuten oma äitini teki

N22

Muutaman asteen lämpötilan nousu, merten happamoituminen ja merenpinnan nousu parilla metrillä ei tee "helvetillisiä oltavia", ei lähimainkaan. Se muutoskin on niin hidas, että kuka tahansa ehtii muuttamaan pois meren tieltä, vaihtamaan viljelemiään kasvelajeja vastaamaan lämpimämpää ilmastoa, jne.

Kukaan ei lisäksi tule ilmastopakolaiseksi Suomeen. Jos sulla Miamissa asuessasi tulee eteiseen joku päivä desi vettä ja arvioit, että 30 vuoden kuluttua tulee 2 desiä vettä tuplasti todennäköisemmin, niin sä myyt kämppäsi jos siitä jotain saat ja muutat kaksi kilometriä sisämaahan. Et sä rupea mitään Suomeen muuttoa pohtimaan.

Samoin jos Afrikassa alkaa ottamaan pattiin ainainen kuivuus, niin sä kävelet 50 kilometriä johonkin suuntaan ja asutut sinne. Sä et käy hakemassa pankista 5000-10000 euroa lainaa, että saat lentoliput Suomeen itsellesi ja perheellesi, koska se pankki ei sitä rahaa edes lainaa. Etkä sä ainakaan kävele 9000 kilometrin reissua Suomeen jostain Keniasta.

Jos Saudi-Arabiassa alkaa olemaan liian tukalaa kodeissa ilman ilmastointikonetta, niin sitten ostat ilmastointikoneen. Jos sulla ei ole varaa ilmastointikoneeseen, niin ei sulla myöskään ole varaa lentolippuun.

Jos työpaikkaa tulee olemaan vaikea saada, niin se johtuu siitä, ettei niitä ole automaation tekiessä kaiken työn. Se on ainoastaan hyvä asia, koska automaatio samalla nostaa elintasoa niin perkuleesti, että kansalaistapalkka voi olla vaikka tuhatkertainen nykyiseen sosiaaliturvaan verrattuna. Ainoa syy miksi nykyään työttömillä on kurjaa, johtuu siitä, että työttömiä on aivan liian vähän, jotta äänestämällä saataisiin rahat siirrettyä paremmin taskusta toiseen. Tuotantoa ja rahaa meillä on enemmän kuin koskaan historiassa. Ongelmana on ollut vaurauden jakautuminen.

Vierailija
44/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ajatellut, koska eläkejärjestelmää ei minun vanhuudessani enää ole. Se romahtaa jo paljon ennen.

Mihin se muka romahtaisi? Yhteiskunta ei yksinkertaisesti toimi niin, että jokin ihmisryhmä jätettäisiin ilman elatusta. Eikä mitään tarvetta sellaiselle tilanteelle olisikaan, koska rahaa on nykyään enemmän kuin koskaan ennen, ja sitä myös tulee olemaan huomattavan paljon enemmän jatkossakin. Väestöpyramidinkin ongelmat saadaan erittäin todennäköisesti korjattua automaation tuomilla hyödyillä.

Vierailija
45/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää mitään aikaa lapsien tekoon.

Jos teet kesken opintojen (niin, että siis silti valmistut), niin olet vastuuton.

Jos teet työttömänä, olet edelleen vastuuton.

Jos teet vakityön saatuasi, olet häijy ja kiero, kun olet jäämässä äitiyslomalle heti vakipaikan saatuasi.

Vierailija
46/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en uskalla tehdä ilmastonmuutoksen takia lapsia. Jos sitä ei saada pysäytettyä tulee olemaan aivan helvetilliset oltavat. Ilmastopakolaisuus tulee tuottamaan suuria ongelmia jne...

Ja myöskin työpaikkaa on vaikea saada ja en halua kituuttaa ilman rahaa kuten oma äitini teki

N22

En ma kesta miten aivopestyja monet suomalaiset on.

Vierailija
47/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi syö itseään sisältäpäin, surkeat päättäjät ja vielä surkeammat äänestäjät pitävät kyllä huolen siitä että rationaalisuus voittaa jopa hormonien ja lajille ominaisen käyttäytymisen tarpeen.

Siinäpä se lyhyesti ja yksityiskohtasempi versio olisi noin 1000 sivuinen kirjallinen teos.

Vierailija
48/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko muuten ajatellut jo kuka maksaa tulevaisuudessa eläkkeesi?

Nämä maksavat:

https://ifr.org/downloads/press/Graph_worldwide_supply_industrial_robot…

Vierailija
49/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N22

En ma kesta miten aivopestyja monet suomalaiset on.

Eihän mikään taho noin typeriä ajatuksia edistä, joten mistähkö aivopesusta edes puhut? Ihan omaa näköalattomuuttaan tuokin henkilö on mielipiteensä muodostanut.

Vierailija
50/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me tykätä lastenhoidosta. Ilmastoa voi käyttää tekosyynä raivopäitä vastaan.

Vierailija
51/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätän lapset tekemättä yksinkertaisesti siitä syystä etten halua niitä. Mutta vaikka haluaisinkin, niin tuskin tekisin. Vakitöistä ei tietoakaan, parisuhdetta ei ole. Uutiset ympäri maailmaa eivät ole kovin lohdullisia, vihaa ja väkivaltaa kaikkialla, luonnon tuhoutumista, ihmisten pahoinvointi sen kun kasvaa. Vaikka rakastankin lähipiirini lapsia niin silti aina mietin että millainenkohan tulevaisuus niitä raukkoja odottaa, kun maailma tuntuu niin pahalta paikalta.

Vierailija
52/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyys on lisääntynyt. Pitää olla omaa laatuaikaa. Puolisoakaan ei löydy, jos pitää riman liian korkealla. Haetaan täydellistä ja sorrutaan vääränlaisia.

Hyvä ystäväni on ollut 5 kertaa avoliitossa. Nyt viimeisimmän eron jälkeen tuumi, että ehkä hän oli liian ankara sille ”Heikille”, koska se oli kunnon mies. Se oli avoliitto nro 3, vuosina 2014-15. ”Heikin” vikana oli jättää likaiset tiskit ja sukat lojumaan ja lykätä kaikkea tulevaisuuteen. Minusta hän vaikutti mukavalta mutta hajamieliseltä tyypiltä. Ystäväni oli pariskunnan erotessa sitä mieltä, että hän ei ole kenenkään äiti eikä perään katsoja. Ei varmaan tarvitsekaan olla, jos ei halua. Seuraava avoliitto olikin pikaromanssi ja yhden kesän ajan kimpassa asuminen. Tyhjätasku mies muutti loisimaan ystäväni nurkkiin. Syksyn tullen välit haaleni, kun ei työnhaku alkanut kiinnostaa miestä. Mutta sen vaan sanon, jos haluaa kunnon miehen ja loppuelämän rakkauden, ei ehkä 5 avoliittoa ole paras ”mainos”. Ja alkaahan se aikakin käydä vähiin lasten hankintaa ajatellen.

Vierailija
53/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook, instagram ja muut somet (ja se, miltä MINÄ näytän?) ovat tärkeämpiä kuin muut ihmiset, varsinkin lapset. Joten ei tarvitse ihmetellä alhaista syntyvyyttä kun katsoo näitä nykynuoria.

Vierailija
54/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä elää edelleenkin ajatus, että ensin opiskellaan ammatti, sitten hankitaan työpaikka ja vasta sen jälkeen on asuntolainan ja lasten vuoro. Näin teki edellinen sukupolvikin. Nyt vaan on niin, että nuoret aikuiset joutuvat elämään jatkuvien pätkätöiden ja työttömyysjaksojen vuoristorataa, pankeilta ei heru sellaisessa tilanteessa asuntolainaa, joten perheen perustaminenkin siirtyy myöhemmäksi tai ei perusteta perhettä lainkaan. Tämän päivän lastentekoikäiset ovat lisäksi 1990-luvun lama-ajan lapsia ja kenties sen vuoksi varovaisempia kuin vanhempansa, koska ovat lapsuudessaan nähneet, miten voi käydä, jos luottaa liikaa tulevaisuuteen. Suomi on ehkä maailman turvallisin maa, mutta suomalaiset ei koe omaa (taloudellista) tulevaisuuttaan kovin turvalliseksi vaan pikemminkin hyvin epävarmaksi. 

Ja tähän vielä, että opiskelijoiden sosiaaliturvaa muutettiin vähän aikaa sitten niin, ettei ole taloudellisesti mielekästä asua yhdessä jonkun toisen kanssa. 

Opiskelijapariskunnat aika harvoin lapsia tekevät ellei sitten vahinkolapsia lasketa. Ehkä joo ne opintojen loppusuoralla olevat parit voivat hankkia, mutta sitten voi kysyä olisiko ollut järkevämpää (kansantaloudellisesti) ottaa ne paperit ensin ulos.

Ihan hyvä että nuorten "kotileikeille" laitettiin stoppi. Tuollainen ollaan suhteessa ja katsellaan parempaa yhdessä asuminen vain viivästyttää perheen perustamista ja lasten hankkimista.

Se yhdessä asuminen on ns. vakavan suhteen säilymisen kannalta usein aika oleellinen asia. Esim. itse valmistun 28-vuotiaana. Jos joutuisin siihen asti rahan takia asumaan erillään puolisostani, mahdollinen lapsenteko lykkääntysi taas eteenpäin. Ainakin itse haluaisin varmistuksen siitä, että saman katon alla asuminen pelittää ennen kuin säntäisin synnyttämään. Siksi olisi parempi jos yhdessä asuminen olisi opiskelijoille edullista. Tämä ratkaisisi myös osan suurten kaupunkien yksiöpulasta.

Muutan poikaystäväni kanssa jouluna yhteen neljän vuoden yhteiselon jälkeen. Opiskelemme molemmat. Monet ovat ihmetelleet mikä järki on maksaa kahdesta asunnosta. No, nyt kun muutamme edulliseen pieneen kaksioon, minä otan rahallisesti takkiini 190 e/kk. Mies valmistuu joulukuussa ja minun asumistukeni katkeaa siihen paikkaan. Siksi varasimme itsellemme yksiöt moneksi vuodeksi, samalla kun opiskelijat ja monet muut yksinasuvat kärvistelevät vailla yksiötä. Asuntoni hakuilmoitukseen tuli 24 vastausta alle vuorokaudessa.

/13

Ongelma ei opiskelijaparien yhteen asumisessa (tai sen puutteessa) vaan asuntomarkkinoiden kohtaanto-ongelmassa. Ei ole tarpeeksi sopivia asuntoja sopivalla alueella.

Itse asiassa muistaakseni oli jokin tutkimus, että pitkään yhdessä (avoliitossa) asuminen ei taannut avioliitolle yhtään sen parempaa ennustettua kuin intensiivinen seurustelu. Varmasti yksi syy korkeaan eromäärään on sekin kun ajatellaan, että avoliitosta on helppo häipyä sen kun kerää kamansa.

Niin, ja tätä kohtaanto-ongelmaa ei ainakaan paranna se, että vuosikausia seurustelleet opiskelijaparit asuvat erillään yksiöissään koska yhteinen kaksio tai kolmio leikkaa molempien leivästä ison siivun pois. Meilläkin oli 4 vuotta miehen yksiö melkein käyttämättä kun majailtiin enimmäkseen mun luona.

En myöskään usko siihen, että avoliitto lisää onnellisuutta. Uskon kuitenkin siihen, että on järkevää asua ensin yhdessä aika kauankin ennen lastenhankintaa. Se on muutenkin stressaava tekijä suhteessa, ja jos siihen vielä lisätään se ettei yhteiselämä sittenkään toimi saman katon alla niin avot.

/13

Olisitte menneet seurustelun päätteeksi naimisiin ja muuttaneet yhteen niin ongelma olisi poistunut. Ei avioliiton solmiminen tarkoita sitä, että pitäisi heti hankkia lapsia.

Vierailija
55/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naisilla on muutakin tekemistä kuin vaihdella vaippoja". Aliarvioit aika pahasti sen, että jotkut haluavat näin tehdä, ja näkevät lapset rikkautensa ja nauttivat perhe-elämästä suuresti. Lisäksi ärsyttää ihmiset, jotka eivät tiedä ilmastotilanteesta globaalisti, tai kykene sisäistämään faktoja. Suomessa lapsettomuus ei ole ilmastoteko. Ainoa mitä se tekee, rapauttaa yhteiskunnan. Eikö voi suoraan tunnustaa että on itsekäs ja haluaa ajatella vain itseään ja elää niin, kuin että verhota se yleviksi "ilmastoteoiksi".

T. Korkeakoulutettu perhe-elämää rakastava äiti

Vierailija
56/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että maailman onnellisimmassa maassa on eniten huostaanotettuja (20 000 kpl) lapsia per asukasluku. Samoin lastensuojelusta tehty isompi bisnes suhteessa kansantuotteeseen (n. 1,5 miljardia e vuodessa) kuin missään muualla. Myös sosiaalityöntekijöillä enemmän valtaa kuin poliisilla. Sekin ainutlaatuista maailmassa.

Ei ihme että suomalaiset eivät uskalla lisääntyä.

Vierailija
57/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko muuten ajatellut jo kuka maksaa tulevaisuudessa eläkkeesi?

Nämä maksavat:

https://ifr.org/downloads/press/Graph_worldwide_supply_industrial_robot…

Eivät maksa ellei robottien käyttöä ja/tai hankintaa aleta verottamaan merkittävästi ja sitä kautta jakamaan varallisuutta uusiksi.

Vierailija
58/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh, saatte vanhuutenne turvaamaan sitten lähivuosina taas ison lauman karvahanduja lähi-idästä..

Se se on varmaan kiva olla vaipanvaihtovuorossa odottamassa, kun ilo-ilmeiset idän-ihmeet malttamattomina odottavat saadakseen palvella juuri Teitä...    :)    :)      :)

Thiihihihihihihiiiii...

Vierailija
59/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö suurin ilmastonmuutokseen vaikuttava tekijä olisi juuri lapset, jotka OPETETAAN elämään uudella tavalla, ympäristöä ja luontoa kunnioittaen ja vaalien, esi-isiensä virheitä välttäen? Nykyihmisethän eivät mitään opi. Mutta uuteen polveen voi iskostaa uudet asenteet ja elämäntavan.

Lapsissa on toivo.

Vierailija
60/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintason nousu laskee syntyvyyttä. Toivottavasti sama nähdään pian myös Afrikassa ja Aasiassa.

Älä pidätä hengitystä odottaessasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme