Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman turvallisemmassa maassa(Suomi) syntyvyys on nälkävuosien tasolla?

Vierailija
29.10.2018 |

Paluumuuttaja (äiti/täti) Asuin ulkomailla (työnperässä) n.6 vuotta ja nyt asunnnut 2v suomessa, koko sen ajan olen lukenut suomen/ulkomaan medialta miten suomen syntyvyys on nälkävuosien tasolla. Tietävätköhän kansalaiset millaisessa vaikeaudessa (verot nousee, hallitus tekee lisää leikkauksia, yksinäisyys lisääntyy jne.)suomi tulee olemaan tulevaisuudessa. Mistä se johtuu? Vaikka lapsettomuus valintana ympäristö syistä johtuen on nykyisin trendikästä niin silti täällä kulutetaan, matkustellaan, ja olla materiaalin perään kuin viimeistä päivää, vastentahtoisia lapsettomia on entistä enemmän. Elintasommme on korkeampi kuin koskaan ennen(turha syyttää hallitusta kaikesta), jopa ex työkaverit pitivät suomea ihannemaana. Nykyisessä työpaikassani ja lähipiirissäni on muutamaa lapsetonta naista/miestä. Näiden kanssa juteltaessa tästä niin naiset vastaavat usein ”ettei hyviä miehiä ole enää tai kaikki hyvät miehet on varattuja” ja miehet sanovat usein suoraa ettei ole kumppania. Tilastot sanovat että nykymiehet(ei kaikki mut enemmistö) osallistuvat lasten kasvattamiseen, kotitöihin ja ryyppääminen on vähenemään päin. Itse olen lisääntymiseni hoitanut enkä tod. ole porukan nätein van hieman painoa löytyy mutta silti suomesta on helppoa saada miestä(olen korkeastikoulutettu mieheni amiksen käynyt) tätä mieltä on myös kanadalainen ystävätterini? T:34v äiti/täti.

Kommentit (459)

Vierailija
21/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää RAHAA, RAHAA, RAHAA!

Vierailija
22/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä elää edelleenkin ajatus, että ensin opiskellaan ammatti, sitten hankitaan työpaikka ja vasta sen jälkeen on asuntolainan ja lasten vuoro. Näin teki edellinen sukupolvikin. Nyt vaan on niin, että nuoret aikuiset joutuvat elämään jatkuvien pätkätöiden ja työttömyysjaksojen vuoristorataa, pankeilta ei heru sellaisessa tilanteessa asuntolainaa, joten perheen perustaminenkin siirtyy myöhemmäksi tai ei perusteta perhettä lainkaan. Tämän päivän lastentekoikäiset ovat lisäksi 1990-luvun lama-ajan lapsia ja kenties sen vuoksi varovaisempia kuin vanhempansa, koska ovat lapsuudessaan nähneet, miten voi käydä, jos luottaa liikaa tulevaisuuteen. Suomi on ehkä maailman turvallisin maa, mutta suomalaiset ei koe omaa (taloudellista) tulevaisuuttaan kovin turvalliseksi vaan pikemminkin hyvin epävarmaksi. 

Ja tähän vielä, että opiskelijoiden sosiaaliturvaa muutettiin vähän aikaa sitten niin, ettei ole taloudellisesti mielekästä asua yhdessä jonkun toisen kanssa. 

Opiskelijapariskunnat aika harvoin lapsia tekevät ellei sitten vahinkolapsia lasketa. Ehkä joo ne opintojen loppusuoralla olevat parit voivat hankkia, mutta sitten voi kysyä olisiko ollut järkevämpää (kansantaloudellisesti) ottaa ne paperit ensin ulos.

Ihan hyvä että nuorten "kotileikeille" laitettiin stoppi. Tuollainen ollaan suhteessa ja katsellaan parempaa yhdessä asuminen vain viivästyttää perheen perustamista ja lasten hankkimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uussuomalaiset korjaa tämän ongelman vähitellen. Vaikka väkisin.

Vierailija
24/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset miehet eivät ole valmiita maksamaan omien lastensa kustannuksia, jää ne videopelit sitten hankkimatta.

Suomalaiset naiset eivät ole ymmärtäneet, että lapselle ei tarvitse hankkia niitä kaikkein kalleimpia merkkirytkyjä tai kalleinta purkkiruokaa tai...

Sellainen maalaisjärki rahankäytössä lasten suhteen puuttuu monelta suomalaisnaiselta.

Vierailija
25/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paluumuuttaja (äiti/täti) Asuin ulkomailla (työnperässä) n.6 vuotta ja nyt asunnnut 2v suomessa, koko sen ajan olen lukenut suomen/ulkomaan medialta miten suomen syntyvyys on nälkävuosien tasolla. Tietävätköhän kansalaiset millaisessa vaikeaudessa (verot nousee, hallitus tekee lisää leikkauksia, yksinäisyys lisääntyy jne.)suomi tulee olemaan tulevaisuudessa. Mistä se johtuu? Vaikka lapsettomuus valintana ympäristö syistä johtuen on nykyisin trendikästä niin silti täällä kulutetaan, matkustellaan, ja olla materiaalin perään kuin viimeistä päivää, vastentahtoisia lapsettomia on entistä enemmän. Elintasommme on korkeampi kuin koskaan ennen(turha syyttää hallitusta kaikesta), jopa ex työkaverit pitivät suomea ihannemaana. Nykyisessä työpaikassani ja lähipiirissäni on muutamaa lapsetonta naista/miestä. Näiden kanssa juteltaessa tästä niin naiset vastaavat usein ”ettei hyviä miehiä ole enää tai kaikki hyvät miehet on varattuja” ja miehet sanovat usein suoraa ettei ole kumppania. Tilastot sanovat että nykymiehet(ei kaikki mut enemmistö) osallistuvat lasten kasvattamiseen, kotitöihin ja ryyppääminen on vähenemään päin. Itse olen lisääntymiseni hoitanut enkä tod. ole porukan nätein van hieman painoa löytyy mutta silti suomesta on helppoa saada miestä(olen korkeastikoulutettu mieheni amiksen käynyt) tätä mieltä on myös kanadalainen ystävätterini? T:34v äiti/täti.

Minä taidan kuulua viimeiseen sukupolveen, jolla elintaso on korkeampi kuin omilla vanhemmillani samassa iässä. Eikä tämä sukupolvi ole enää pitkään aikaan ollut lastentekoiässä. Ikävä kyllä meidän lastemme sukupolvi ei tule saavuttamaan samaa varallisuus - ja elintasoa kuin mitä omalla sukupolvellani on ollut. 

N57

Vierailija
26/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne keillä on rahaa voi tehdä lapsia, jos itse tekisin joutuisin elättämään ne tuilla. Eipä sillä, ei ole miestäkään koska en kiinnosta ketään.

Vierailija
27/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä elää edelleenkin ajatus, että ensin opiskellaan ammatti, sitten hankitaan työpaikka ja vasta sen jälkeen on asuntolainan ja lasten vuoro. Näin teki edellinen sukupolvikin. Nyt vaan on niin, että nuoret aikuiset joutuvat elämään jatkuvien pätkätöiden ja työttömyysjaksojen vuoristorataa, pankeilta ei heru sellaisessa tilanteessa asuntolainaa, joten perheen perustaminenkin siirtyy myöhemmäksi tai ei perusteta perhettä lainkaan. Tämän päivän lastentekoikäiset ovat lisäksi 1990-luvun lama-ajan lapsia ja kenties sen vuoksi varovaisempia kuin vanhempansa, koska ovat lapsuudessaan nähneet, miten voi käydä, jos luottaa liikaa tulevaisuuteen. Suomi on ehkä maailman turvallisin maa, mutta suomalaiset ei koe omaa (taloudellista) tulevaisuuttaan kovin turvalliseksi vaan pikemminkin hyvin epävarmaksi. 

Ja tähän vielä, että opiskelijoiden sosiaaliturvaa muutettiin vähän aikaa sitten niin, ettei ole taloudellisesti mielekästä asua yhdessä jonkun toisen kanssa. 

Opiskelijapariskunnat aika harvoin lapsia tekevät ellei sitten vahinkolapsia lasketa. Ehkä joo ne opintojen loppusuoralla olevat parit voivat hankkia, mutta sitten voi kysyä olisiko ollut järkevämpää (kansantaloudellisesti) ottaa ne paperit ensin ulos.

Ihan hyvä että nuorten "kotileikeille" laitettiin stoppi. Tuollainen ollaan suhteessa ja katsellaan parempaa yhdessä asuminen vain viivästyttää perheen perustamista ja lasten hankkimista.

Pointtini aiemmassa oli, että tuo on yksi syy, miksi avoliittoonkin mennään aiempaa myöhemmin. Ja ennenkuin suhde on siinä pisteessä (ollaan asuttu yhdessä tarpeeksi kauan, jotta nähdään, että homma toimii), että voitaisiin hankkia lapsia, ollaankin jo kolmekymppisiä tai yli.

Vierailija
28/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman turvallisempi maa, jee.

Ihmisiä onneksi riittää, vaikkei analfabeetti kantaväestö lisääntyisikään.

Lapsenteko on valtava riski naiselle, kun miehistä ei ole isiksi ja nuorille naisille on pelkkää pätkätyötä tarjolla.

Tulijoita riittää, parempikin että sisäsiittoisuus vähenee. Ehkä tulokkaat oppivat superlatiivin, kun kantasuomalainen ei sitä opi. Tai katoaa kaunis kieli, jota syntymäsuomalaiset surutta raiskaavat.

Vierailija
29/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Lapsettomuus on suurin ekoteko. Kiittäkää siis kaikkia veloja kun sellaisiin törmäätte.

2. Työmarkkinat ovat huisin epävarmat. Koulutuksesta huolimatta joudutaan vuosiksi projekti- ja pätkätöihin, koskaan ei voi tietää onko töitä ensi vuonnakin. Olen itse vela ja nämä 2 ovat suurimmat syyt lapsettomuuteeni.

3. Naisilla on nykyään muutakin tekemistä kuin vaihdella vaippoja.

Lapsettomuus Suomessa ei ole ekoteko. Suomalaisia on maailman mittapuussa todella vähän. Nykyisellä lisääntymistasolla suomalaiset katoavat muutamassa sukupolvessa ja korvautuvat uussuomalaisilla.

Menisit julistamaan tuota ekotekoasi vaikka Afrikkaan niin siitä olisi enemmän hyötyä. Oletko muuten ajatellut jo kuka maksaa tulevaisuudessa eläkkeesi?

Vierailija
30/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se yhdessä asuminen on ns. vakavan suhteen säilymisen kannalta usein aika oleellinen asia. Esim. itse valmistun 28-vuotiaana. Jos joutuisin siihen asti rahan takia asumaan erillään puolisostani, mahdollinen lapsenteko lykkääntysi taas eteenpäin. Ainakin itse haluaisin varmistuksen siitä, että saman katon alla asuminen pelittää ennen kuin säntäisin synnyttämään. Siksi olisi parempi jos yhdessä asuminen olisi opiskelijoille edullista. Tämä ratkaisisi myös osan suurten kaupunkien yksiöpulasta.

Muutan poikaystäväni kanssa jouluna yhteen neljän vuoden yhteiselon jälkeen. Opiskelemme molemmat. Monet ovat ihmetelleet mikä järki on maksaa kahdesta asunnosta. No, nyt kun muutamme edulliseen pieneen kaksioon, minä otan rahallisesti takkiini 190 e/kk. Mies valmistuu joulukuussa ja minun asumistukeni katkeaa siihen paikkaan. Siksi varasimme itsellemme yksiöt moneksi vuodeksi, samalla kun opiskelijat ja monet muut yksinasuvat kärvistelevät vailla yksiötä. Asuntoni hakuilmoitukseen tuli 24 vastausta alle vuorokaudessa.

/13

Vierailija
31/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Lapsettomuus on suurin ekoteko. Kiittäkää siis kaikkia veloja kun sellaisiin törmäätte.

2. Työmarkkinat ovat huisin epävarmat. Koulutuksesta huolimatta joudutaan vuosiksi projekti- ja pätkätöihin, koskaan ei voi tietää onko töitä ensi vuonnakin. Olen itse vela ja nämä 2 ovat suurimmat syyt lapsettomuuteeni.

Lapsettomuus Suomessa ei ole ekoteko. Suomalaisia on maailman mittapuussa todella vähän. Nykyisellä lisääntymistasolla suomalaiset katoavat muutamassa sukupolvessa ja korvautuvat uussuomalaisilla.

Menisit julistamaan tuota ekotekoasi vaikka Afrikkaan niin siitä olisi enemmän hyötyä. Oletko muuten ajatellut jo kuka maksaa tulevaisuudessa eläkkeesi?

En ole ajatellut, koska eläkejärjestelmää ei minun vanhuudessani enää ole. Se romahtaa jo paljon ennen. Lisäksi eläkeikäni on nyt jo yli 70 v, eiköhän se saada siitä vielä nostettua niin ylös että pääsen aikanaan töistä suoraan hautaan.

Sitten asiaan. Ylikansoittuminen on toki kehittyvissä maissa suurempi ongelma kuin länsimaissa. Me olemme kuitenkin niitä jotka saastutamme. Yhden suomalaisen lapsen hiilijalanjälki on pienen afrikkalaisen kylän ihmisten jäljen kokoinen. Ongelma on globaali, on itsensä kusettamista koittaa siirtää sitä jonnekin kauas itsestään (sinne afrikkaan).

/13

Vierailija
32/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus Afrikassa ei ole ekoteko. Afrikkalaisia on maailman mittakaavassa todella vähän.

Vierailija
33/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei ole turvallinen maa kun katsot tutkimuksia ja tilastoja. Suomalaisilla miehillä on väkivaltageeni, suomalaisia naisia pahoinpidellään EU:n toiseksi eniten ja kun miehet ovat tuollaisia niin ei niiden kanssa voi seurustella eikä tehdä lapsia.

Ei ole pakko ottaa suomalaista miestä. Stadi on täynnä muualta tulleita miehiä.

Vierailija
34/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole miestä eikä vakkarityötä. Yksi lapsi minulla on, toista en uskalla tehdä. Taloudellinen epävarmuus on liian suuri ja käytännön asiat hankalia, esim. sairaan lapsen hoitaminen tai lasten loma-aikojen hoitaminen (mihin laitat 7-vuotiaan 2,5 kk kesäloman ajaksi, kun hoitopaikkoja ei ole?). Lisäksi yhteiskunnan halveksunta yksinhuoltajia kohtaan ahdistaa. Viimeisimpänä vielä se, että itselliset naiset saavat hedelmöityshoitoja vain yksityisellä puolella, johon minulla ei luonnollisestikaan ole varaa.

Jos löytäisin normaalin, perheeseen sitoutuneeseen miehen, ja saisin vakkarityön, niin voisin tehdä lisää lapsia. Varmaan aika monella on samanlainen tilanne, oli lapseton tai ei.

Vierailija
35/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus Afrikassa ei ole ekoteko. Afrikkalaisia on maailman mittakaavassa todella vähän.

liikaa siinäkin.

Vierailija
36/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset miehet eivät ole valmiita maksamaan omien lastensa kustannuksia, jää ne videopelit sitten hankkimatta.

Suomalaiset naiset eivät ole ymmärtäneet, että lapselle ei tarvitse hankkia niitä kaikkein kalleimpia merkkirytkyjä tai kalleinta purkkiruokaa tai...

Sellainen maalaisjärki rahankäytössä lasten suhteen puuttuu monelta suomalaisnaiselta.

Siihen kalliin ja käytetyn väliin mahtuu paljon muita vaihtoehtoja. Se isosiskolta/serkulta saatu-systeemi voi vaikuttaa tuhoavasti lapsen/pienemmän sisaruksen itsetuntoon kun hän näkee, ettei ole kyllin hyvä saamaan milloinkaan mitään uutta tai, ettei saa koskaan valita mieleistään.

Sama juttu ruan laadun kanssa, joka vaikuttaa myös siihen kuinka älykäs lapsesta tulee. Se halvin törky ei aina ole maukkainta, terveellisintä, saati ravitsevinta.

En tosiaan lähtisi euroshopper-halpahallimiehen kanssa lapsia tekemään, kun periaatteena ei saa olla halvin. Halpakin on joskus laadukasta ja hyvää ja silloin sen voi valita, mutta mitään puurohiutalelapsia eurohopper-miehelle en alkaisi tekemään.

Lapsi tarvitsee paljon ja vanhempien on oltava valmiita luopumaan omista toiveistaan lapsen vuoksi, ettei lapsi joudu turhaan kärsimään.

Vierailija
37/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö köyhyyden pitänyt aiheuttaa lisääntymisen kasvua?

Vierailija
38/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhtautuminen lapsiin on koventunut. Lapset häiritsevät, niitä ei saisi tuoda kahvilaan, ei ravintolaan, ei lomamatkoille, ei metroon tai bussiin. Ei ennen tällaista vihaa ollut. Itse kuljin aina vanhempieni mukana kaikkialla.

Kuka äiti haluaa jäädä neljän seinän sisälle niiden lastensa kanssa? Yhtäkkiä olet ulkona kaikesta, mitä tapahtuu, kun lapset eivät ole tervetulleita enää minnekään.

Olin kummitytön ja pikkusiskonsa kanssa pari viikkoa sitten Rossossa. Oltiin ainoa seurue, jossa oli lapsia. Ennen Rosso oli nimenomaan perheravintola. Henkilökunta kohteli ystävällisesti, mutta itse koin, että koko ajan pitää hyssytellä lapsia, etteivät ole liian kovaäänisiä ja häiritse muita (aikuis)asiakkaita. Rossossa lapset saivat tilaamansa ruuat 15 minuutissa, mutta me aikuiset odotettiin 50 min., jolloin lapset olivat jo syöneet ja alkoivat miettiä muuta tekemistä. Tietysti on aina vaihtoehto mennä mäkkiin, mutta jos en syö itsekään sitä roskaa, miksi syöttäisin kummilapsille.

Ei ollut ennen tällaista "lapsivihaa" koska ennen lapset kasvatettiin ja opetettiin käyttäytymään, pienestä pitäen ottamaan muutkin ihmiset huomioon. Nykyään ei haluta kieltää ja aiheuttaa lapselle pahaa mieltä joten mieluummin loukkaannutaan jos Veeti-Vilperi ei pääsekään ravintolaan karjumaan, heittelemään ruokaa ja sörkkimään muiden asiakkaiden lautasia. Ja äippä hyökkää silmille jos vieras kehtaa hänen mussukkaansa ojentaa. Itsekkäät vanhemmat saa syyttää "lapsivihasta" itseään, ei voi omaa kultapalleroa kasvattaa onnelliseksi muiden kustannuksella.

Vierailija
39/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se yhdessä asuminen on ns. vakavan suhteen säilymisen kannalta usein aika oleellinen asia. Esim. itse valmistun 28-vuotiaana. Jos joutuisin siihen asti rahan takia asumaan erillään puolisostani, mahdollinen lapsenteko lykkääntysi taas eteenpäin. Ainakin itse haluaisin varmistuksen siitä, että saman katon alla asuminen pelittää ennen kuin säntäisin synnyttämään. Siksi olisi parempi jos yhdessä asuminen olisi opiskelijoille edullista. Tämä ratkaisisi myös osan suurten kaupunkien yksiöpulasta.

Muutan poikaystäväni kanssa jouluna yhteen neljän vuoden yhteiselon jälkeen. Opiskelemme molemmat. Monet ovat ihmetelleet mikä järki on maksaa kahdesta asunnosta. No, nyt kun muutamme edulliseen pieneen kaksioon, minä otan rahallisesti takkiini 190 e/kk. Mies valmistuu joulukuussa ja minun asumistukeni katkeaa siihen paikkaan. Siksi varasimme itsellemme yksiöt moneksi vuodeksi, samalla kun opiskelijat ja monet muut yksinasuvat kärvistelevät vailla yksiötä. Asuntoni hakuilmoitukseen tuli 24 vastausta alle vuorokaudessa.

/13

Ongelma ei opiskelijaparien yhteen asumisessa (tai sen puutteessa) vaan asuntomarkkinoiden kohtaanto-ongelmassa. Ei ole tarpeeksi sopivia asuntoja sopivalla alueella.

Itse asiassa muistaakseni oli jokin tutkimus, että pitkään yhdessä (avoliitossa) asuminen ei taannut avioliitolle yhtään sen parempaa ennustettua kuin intensiivinen seurustelu. Varmasti yksi syy korkeaan eromäärään on sekin kun ajatellaan, että avoliitosta on helppo häipyä sen kun kerää kamansa.

Vierailija
40/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö köyhyyden pitänyt aiheuttaa lisääntymisen kasvua?

Se tarkoittaa keskiluokan köyhistymistä. Suomessa on kuitenkin (vielä toistaiseksi) toimiva sosiaaliturva, joten kukaan ei ainakaan teoriassa putoa sellaiseen köyhyysloukkuun joka aiheuttaisi yhteiskunnallisella tasolla köyhyyden kautta lapsilukumäärän lisääntymistä. Jos sosiaaliturva romahtaa niin näet miten lapsilukumäärä alkaa kasvamaan vaikka ei ole tietoa tulevaisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme