Maailman turvallisemmassa maassa(Suomi) syntyvyys on nälkävuosien tasolla?
Paluumuuttaja (äiti/täti) Asuin ulkomailla (työnperässä) n.6 vuotta ja nyt asunnnut 2v suomessa, koko sen ajan olen lukenut suomen/ulkomaan medialta miten suomen syntyvyys on nälkävuosien tasolla. Tietävätköhän kansalaiset millaisessa vaikeaudessa (verot nousee, hallitus tekee lisää leikkauksia, yksinäisyys lisääntyy jne.)suomi tulee olemaan tulevaisuudessa. Mistä se johtuu? Vaikka lapsettomuus valintana ympäristö syistä johtuen on nykyisin trendikästä niin silti täällä kulutetaan, matkustellaan, ja olla materiaalin perään kuin viimeistä päivää, vastentahtoisia lapsettomia on entistä enemmän. Elintasommme on korkeampi kuin koskaan ennen(turha syyttää hallitusta kaikesta), jopa ex työkaverit pitivät suomea ihannemaana. Nykyisessä työpaikassani ja lähipiirissäni on muutamaa lapsetonta naista/miestä. Näiden kanssa juteltaessa tästä niin naiset vastaavat usein ”ettei hyviä miehiä ole enää tai kaikki hyvät miehet on varattuja” ja miehet sanovat usein suoraa ettei ole kumppania. Tilastot sanovat että nykymiehet(ei kaikki mut enemmistö) osallistuvat lasten kasvattamiseen, kotitöihin ja ryyppääminen on vähenemään päin. Itse olen lisääntymiseni hoitanut enkä tod. ole porukan nätein van hieman painoa löytyy mutta silti suomesta on helppoa saada miestä(olen korkeastikoulutettu mieheni amiksen käynyt) tätä mieltä on myös kanadalainen ystävätterini? T:34v äiti/täti.
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ajatellut, koska eläkejärjestelmää ei minun vanhuudessani enää ole. Se romahtaa jo paljon ennen.
Mihin se muka romahtaisi? Yhteiskunta ei yksinkertaisesti toimi niin, että jokin ihmisryhmä jätettäisiin ilman elatusta. Eikä mitään tarvetta sellaiselle tilanteelle olisikaan, koska rahaa on nykyään enemmän kuin koskaan ennen, ja sitä myös tulee olemaan huomattavan paljon enemmän jatkossakin. Väestöpyramidinkin ongelmat saadaan erittäin todennäköisesti korjattua automaation tuomilla hyödyillä.
Kansaneläkejärjestelmä on taloudellisesti täysin kestämätön. Uskon vakaasti, että tulevaisuudessa (jo minun eläköityessäni) eläke tulee olemaan 100% itse säästettyä rahaa. Heikennetäänhän muitakin etuuksia jatkuvasti.
/13
+1
Se on aivan tasan varma asia että 2050-luvulla kun olisi oma vuoro päästä lihapatojen ääreen nauttimaan vapaudesta ja eläkkeestä, sanotaan vain "Sorry, No money anymore", "Mikä eläke ? Onko se jotain syötävää ?", " Ei ole mittään, kai´k olla männynnä". Tuon kestämättömän yhtälön tajuamiseksi ei tod. tarvitse olla mikään yhteiskunta tieteilijä tai matemaatikko, ihan perus matematiikan osaaminen riittää. Sehän se juuri onkin miksi tämä touhu vtuttaa kuin pientä oravaa, kun lainvoimalla nyysitään palkasta rahaa, jonka on tienannut itse, mutta se ulosmitataan etkä tule koskaan siitä itse hyötymään pennin jeniäkään.
"Tasan varma asia", jota et kuitenkaan vaivaudu perustelemaan yhtään mitenkään.
"Kaikki on mennyttä" ihan kuin talous ja tuotanto olisivat jotain kakkuja, joita säästellään ja jaetaan ihmisten kesken, vaikka todellisuudessa näitä valmistetaan ihmisten toimesta aina vain uudelleen, kaiken lisäksi sitä enemmän ja paremmin mitä enemmän aikaa kuluu.
Mikähän se kestämätön yhtälö on?
Vierailija kirjoitti:
Näin itse äitinä kun pohdin, niin ekana tulee mieleen se, että äitinä teet aina kaikki väärin.
Kun pidät lapselle kuria, niin se on väärin. Jos et pidä, on sekin väärin.
Puistossa jos luet puhelimella hesarin uutiset samalla kun lapsi leikkii omiaan, niin olet iltapulun lööpeissä tarkasti kuvailtuna, miten nykyäidit ovat laiskoja ja räpläävät vain puhelinta.
Av:llaki näkee välillä aloituksia, joissa pohditaan lasua, koska naapurin lapsi itkee ja raivoaa usein.
Voipi olla meidänkun naapuri. Uhmaikäiseni meinaan järjestää nykyään liki joka päivä huutoshown koska esim.
* ei saa ottaa päällepantavaa likapyykkikorista
* ei saa katsoa enempää piirrettyjä, vaan kannustetaan tekemåån välillä muuta
* aterialla ei ole sitä lempiruokaaYms yms.
Eli pitäisi mennä täysin lapsen pillin mukaan, mutta sitten taas valitetaan kun lapsellä ei ole mitään kuria.Eli jatkuvat ja keskenään täysin ristiriitaiset vaatimukset uuvuttavat lopulta kenet tahansa.
Ja joo, jopa rattaiden käytöstä muuten tulee nykyään noottia. Kaksivuotiaani on hyvin pitkä ikäisekseen, moni veikkaa aluksi n. nelivuotiaaksi.
Autoa ei ole, eikä kaveri jaksa vielä kävellä pitkiä matkoja, joten rattaat otetaan mukaan jos lähdetään lähikauppaa pidemmälle.
Ja kylläpä tulee niitä hymähtelyjä, että noinko isoa vielä rattaissa pidät. Että kotiin vissiin pitäisi sitten linnottautua.
Tämä on yksi osasyy minunkin mielestäni. Lisäksi lapsen saava nainen on lähinnä yhteiskunnan syöpäläinen, samaa kastia työttömien juoppojen kanssa. Kotona vaan loisitaan ja imetään tukia (joo, lapsilisä ja hoitoraha melkein rikastuttaa). Lapsen saava nainen myös ajaa firman kuin firman konkurssiin. Miehet pääsee kivasti nauttimaan vain statuksen noususta, nainen ottaa kurat niskaan.
Sitten yksi sellainen syy, mikä selittää ainakin omassa tuttavapiirissäni monen tilannetta, on se, että kun lapsia aletaan tekemään niin myöhään, niin ei ehditä saamaan kuin yksi tai kaksi (jos ollenkaan). Itsekin olin kolmekymppiseksi asti sitä mieltä, että jossain vaiheessa jos yhden lapsen saisi, niin olisi ihan hyvä. No nyt niitä lapsia on kaksi ja ikää 36 vuotta. Ensimmäisen saatuani vasta tajusin, että lapsethan on ihania ja haluan näitä lisää! Mutta ei tässä oikein enää ehdi enempää saamaan, kun näitäkin on tekemällä tehty melkein kaksi vuotta molempia. Jotenkin se kuva äideistä ja lapsista on niin rapaantunut, että en aikaisemmin nähnyt siinä mitään tavoiteltavaa tai oikeastaan yhtään mitään positiivista. Vasta nyt ymmärrän, miten hauskaa lasten kanssa on, ja miten tämä nykytilanne voittaa satanolla sen (huomattavasti varakkaamman ja vapaamman) elämän ilman lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ajatellut, koska eläkejärjestelmää ei minun vanhuudessani enää ole. Se romahtaa jo paljon ennen.
Mihin se muka romahtaisi? Yhteiskunta ei yksinkertaisesti toimi niin, että jokin ihmisryhmä jätettäisiin ilman elatusta. Eikä mitään tarvetta sellaiselle tilanteelle olisikaan, koska rahaa on nykyään enemmän kuin koskaan ennen, ja sitä myös tulee olemaan huomattavan paljon enemmän jatkossakin. Väestöpyramidinkin ongelmat saadaan erittäin todennäköisesti korjattua automaation tuomilla hyödyillä.
Kansaneläkejärjestelmä on taloudellisesti täysin kestämätön. Uskon vakaasti, että tulevaisuudessa (jo minun eläköityessäni) eläke tulee olemaan 100% itse säästettyä rahaa. Heikennetäänhän muitakin etuuksia jatkuvasti.
/13
+1
Se on aivan tasan varma asia että 2050-luvulla kun olisi oma vuoro päästä lihapatojen ääreen nauttimaan vapaudesta ja eläkkeestä, sanotaan vain "Sorry, No money anymore", "Mikä eläke ? Onko se jotain syötävää ?", " Ei ole mittään, kai´k olla männynnä". Tuon kestämättömän yhtälön tajuamiseksi ei tod. tarvitse olla mikään yhteiskunta tieteilijä tai matemaatikko, ihan perus matematiikan osaaminen riittää. Sehän se juuri onkin miksi tämä touhu vtuttaa kuin pientä oravaa, kun lainvoimalla nyysitään palkasta rahaa, jonka on tienannut itse, mutta se ulosmitataan etkä tule koskaan siitä itse hyötymään pennin jeniäkään.
"Kaikki on mennyttä" ihan kuin talous ja tuotanto olisivat jotain kakkuja, joita säästellään ja jaetaan ihmisten kesken, vaikka todellisuudessa näitä valmistetaan ihmisten toimesta aina vain uudelleen, kaiken lisäksi sitä enemmän ja paremmin mitä enemmän aikaa kuluu.
Miten edes viitsit olla noin pirun lapsellinen, olet vissiinkin näitä "korkeakoulutettuja" naisia ja näin ollen niin pirun viisas että voit kysellä tyhmiä sekä esittää tyhmää ettet muka näe tai tajua miten maailma makaa ja mihin suuntaan se menee. Jokainen tulkoon uskossaan vahvaksi, mutta voisi sen pään sieltä persiistä poiskin ottaa ja nuuhkia kaffen tuoksua. Maksa sinä "ilonen veronmaksaja" niin paljon kuin haluat ja pakerra pikku työmuurahaisena niin paljon kuin haluat, mutta älä oleta että kaikki ovat yhtä hyväuskoisia uuvatteja kuin itse olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin heti kaksi lasta jos olisi varaa ja takuu siitä että Suomen asiat pysyy hyvänä seuraavat vuodet. Mutta kun näin ei ole niin täytyy tekemistä lykätä, ei lapsia voi ilmalla kasvattaa
Tässähän on naiseksi huomattavan fiksu yksilö. Tajuaa että pinkka tarvii olla kunnossa ENNEN sitä kakaraa, eikä alkaa haahuileen siinä vaiheessa kun on jo paskathousuissa ja kakara elätettävänä. Jos 99% naisista olisi hänen kaltaisiaan, tätä koko keskustelua ei edes käytäisi. Mutta kun 99% EIVÄT ole niin . . . .
Naisetko ne yksinään lisääntyvät ja täyttävät maan? Yksinään ainakin näyttävät olevan vastuussa kaikesta. Mies vissiin vaan onnellisen aivottomana kylvää siementä joka vakoon.
En halua lapsia. Ja jos haluaisinkin, en niitä saisi kun ei niitä halaamalla tule enkä minä harrasta seksiä. Sitten vielä se seikka, että jos haluaisin lapsia, kannattaisiko minun niitä hankkia. Eipä oikeastaan, kun tulevaisuudennäkymät, taloudellinen tilanne ja oma jaksaminen ovat kaikki heikkoja eikä parempaa ole luvassa. En haluaisi näillä eväillä olla vastuussa toisesta ihmisestä ja hänen olemassaolostaan.
Joku kerran kommentoi minulle, että minusta tulisi hyvä vanhempi kun tällä tavalla mietin asiaa ja lapsen parasta jo ennen kuin se lapsi on edes tuloillaan. Harmi sikäli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin heti kaksi lasta jos olisi varaa ja takuu siitä että Suomen asiat pysyy hyvänä seuraavat vuodet. Mutta kun näin ei ole niin täytyy tekemistä lykätä, ei lapsia voi ilmalla kasvattaa
Tässähän on naiseksi huomattavan fiksu yksilö. Tajuaa että pinkka tarvii olla kunnossa ENNEN sitä kakaraa, eikä alkaa haahuileen siinä vaiheessa kun on jo paskathousuissa ja kakara elätettävänä. Jos 99% naisista olisi hänen kaltaisiaan, tätä koko keskustelua ei edes käytäisi. Mutta kun 99% EIVÄT ole niin . . . .
Eiköhän näitä "naiseksi fiksuja yksilöitä" ole Suomessa jo melkoinen määrä. Siitähän tämä märinä on noussut, että eivät tytöt enää lisäännykään vaan hankkivat ensin koulutuksen ja turvaavat selustansa. Hyvä ei nyt sitten kuulemma ole sekään, ihan on tässä kansallinen hätätila käynnissä jo kun lapset loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/13
+1
Miten edes viitsit olla noin pirun lapsellinen, olet vissiinkin näitä "korkeakoulutettuja" naisia ja näin ollen niin pirun viisas että voit kysellä tyhmiä sekä esittää tyhmää ettet muka näe tai tajua miten maailma makaa ja mihin suuntaan se menee. Jokainen tulkoon uskossaan vahvaksi, mutta voisi sen pään sieltä persiistä poiskin ottaa ja nuuhkia kaffen tuoksua. Maksa sinä "ilonen veronmaksaja" niin paljon kuin haluat ja pakerra pikku työmuurahaisena niin paljon kuin haluat, mutta älä oleta että kaikki ovat yhtä hyväuskoisia uuvatteja kuin itse olet.
Haukut mua lapselliseksi ja muutenkin keskityt vain vinkumaan siitä, mitä kuvittelet mun olevan, mutta et osaa perustella väitteitäsi pyydettäessä. Lässytät vain, kuinka itsestäänselvää harhojesi pitäisi olla muillekin. Ei toimi tuollainen täällä aikuisten maailmassa, sori vaan.
Minä näen kyllä miten maailma makaa. Maailmantalous kasvaa hurjaa vauhtia. Jos pysytään 3 % kasvun tietämillä, on talous 23-24 vuoden päästä tuplaantunut nykyisestä. Suomi saa tästä osansa taatusti, kuten on ennenkin saanut.
Lisäksi näen automaation kasvuvauhdin. Teollisuusrobotteja myydään joka vuosi aina vain enemmän. Vapaa-aika lisääntyy lisääntymistään, samalla kun tuotanto (ja sitä myöten vauraus) jatkaa kasvuaan.
Näen myös tekoälyn häämöttävän horisontissa. Vuosi vuodelta julkistetaan itseoppivien neuroverkkojen parissa varsin valtavia edistysaskeleita. Algoritmit osaavat jo esimerkiksi elokuvaan vaihtaa näyttelijän lennosta, jota ei ihminenkään erota kuvamanipulaatioksi. Ne tunnistavat syöpiä ja kaivavat miljoonien tietolähteiden joukosta uusia havaintoja.
Mooren laki jaksaa vielä (pääasiallisesti rinnakkaislaskennan muodossa) jatkaa tahtiaan kohti ihmisen aivojen tehoisia tietokoneita. Kotikone saavuttaa tämän tehokkuustason 2020-luvulla. Jos tekoälysofta siihen mennessä valmiiksi, voi jokainen ihminen elää jatkossa kuin miljardööri, jopa vauraammin. Tietokoneella simuloidut oppivat algoritmit voivat muutamassa vuodessa kehittää tieteen ja teknologian huippuunsa, jonka jälkeen sellaiset mystisetkin asiat kuin kuolemattomuus ovat lasten leikkiä.
Sä kaiketi kuvittelet, että tiedossa on vain köyhyyttä, mutta minkäänlaista dataa et ole valmis esittämään. Mikähän senkin köyhyyden aiheuttaisi?
Ei kannata tähän ketjuun enää mitään kirjoitella. Tämä yksi valopääprovoilija täällä (esiintyy mm. nimimerkillä /13) ampuu kaikki alas, ja käy muiden kimppuun. Vähissä on joidenkin huvit. No hyvä jos edes näin voi kokea itsensä tärkeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Lapsettomuus on suurin ekoteko. Kiittäkää siis kaikkia veloja kun sellaisiin törmäätte.
2. Työmarkkinat ovat huisin epävarmat. Koulutuksesta huolimatta joudutaan vuosiksi projekti- ja pätkätöihin, koskaan ei voi tietää onko töitä ensi vuonnakin. Olen itse vela ja nämä 2 ovat suurimmat syyt lapsettomuuteeni.
3. Naisilla on nykyään muutakin tekemistä kuin vaihdella vaippoja.
Lapsettomuus Suomessa ei ole ekoteko. Suomalaisia on maailman mittapuussa todella vähän. Nykyisellä lisääntymistasolla suomalaiset katoavat muutamassa sukupolvessa ja korvautuvat uussuomalaisilla.
Menisit julistamaan tuota ekotekoasi vaikka Afrikkaan niin siitä olisi enemmän hyötyä. Oletko muuten ajatellut jo kuka maksaa tulevaisuudessa eläkkeesi?
Lapsettomuus Afrikassa ei ole ekoteko. Afrikkalaisia on maailman mittakaavassa todella vähän.
Afrikan 1,2 miljardia on todella paljon kun koko maailman väkiluku on 7,6 miljardia. Euroopassa kun ei ole edes yhtä miljardia yhteensä. Aasiassahan ne todelliset syypäät ovat 4,4 miljardia. Afrikka ja Aasia yhdessä = koko pallon tuho.[/quote
Afrikka on myös huomattavasti suurempi kuin eurooppa, että ehkä tuossa väestömäärän verailussa kannattisi ottaa sekin huomioon. Mutta tottahan on, että kun muualla pahin väestön kasvu vaikuttaa olevan jo taittumassa, niin afrikassa tilanne vaikuttaa pahentuvan.
Lapsettomuus on naisen päätös. Ei tässä ole mistään muusta kyse. Prinsessalinnan sortuminen on lykkääntynyt ja silloin kun se tapahtuu, on jo myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
...koko sen ajan olen lukenut suomen/ulkomaan medialta miten suomen syntyvyys on nälkävuosien tasolla.
Jotkut ihmiset eivät koe, että heidän tarvitsee elää tietyn standardisoidun elämänformaatin mukaisesti johon luonnollisena osana kuuluu lapset. He eivät ajattele, että muksujen hankinta on itsestäänselvyys johon pitää ryhtyä heti kun on turvallista ja kun on tarpeeksi varallisuutta. Eivätkä he koe sitä velvollisuutena kansakuntaa kohtaan.
Heidän mielestään elämänvalintoja tehdessä ei ole järkeä seurata laumaa tai vain omia mielihalujaan, vaan pohtia valintojen suurempia vaikutuksia. Nämä ihmiset miettivät maailmaa laajemmassa mittakaavassa; miten paljon lastenhankinta kuluttaa maapallon resursseja, miten se aiheuttaa valtavia ilmastohaittoja, miten yhden maan kansan selviämisestä huolestuminen on vain tribalismia, ja miten meidän sen sijaan pitäisi miettiä koko ihmiskunnan tulevaisuutta ja hyvinvointia, jne. Rasitus jota yhden maan talous kokee syntyvyyden laskun ja huoltosuhteen heikkenemisen takia on pieni uhraus koko planeetan terveyteen verrattuna. OK, Suomi on turvallinen paikka, elintaso korkea, ja useimpiin muihin maihin verrattuna lähes paratiisi. Mitä sitten? Eiväthän nämä ole syitä sille miksi pitäisi hankkia lapsia. Ne tekevät lapsesta huolehtimisesta helpompaa, mutta eivät ole peruste sille miksi lapsen hankintaan pitäisi ryhtyä.
Tällä hetkellä suomalaisen ostovoima niin keski kuin hyvätuloisissa koko euroopan alhaisin.
Alla olevasta linkistä löytyvä tilasto on vuodelta 2011, jonka jälkeen suomi on jäänyt jälkeen talouskehityksessä yli 10%.
Portugalissakin ollaan oikeasti hyvätuloisempia ostovoimaltaan kuin suomessa:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001742089.html
Tuon jälkeen kaikki veroluonteiset maksut on nousseet kumulatiivisesti 20-30%.
Voi kysyä miksikähän tuota tuoreempaa vertailua ei ole suomeksi saatavissa, ei mairittele suomea.
Kyllä se on puhtaasti raha joka määrää että lapsia ei tehdä, ei mikään muu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei tarvitse tehdä tulevaisuutensa turvaksi täällä
Tarvii. Meitä on 4 veljestä jotka huolehdimme dementia äidistämme. Kotipalvelu antaa lääkkeet, mutta lämmitys, kauppa-asiat, ruoka, pyykki, jne. Paskaan hukut ellei sinulla omia lapsia ole turvana . 1 000 000 eläkeläistä huutaa kohta kunnallista apua... jota ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/13
+1
Haukut mua lapselliseksi ja muutenkin keskityt vain vinkumaan siitä, mitä kuvittelet mun olevan, mutta et osaa perustella väitteitäsi pyydettäessä. Lässytät vain, kuinka itsestäänselvää harhojesi pitäisi olla muillekin. Ei toimi tuollainen täällä aikuisten maailmassa, sori vaan.
Minä näen kyllä miten maailma makaa. Maailmantalous kasvaa hurjaa vauhtia. Jos pysytään 3 % kasvun tietämillä, on talous 23-24 vuoden päästä tuplaantunut nykyisestä. Suomi saa tästä osansa taatusti, kuten on ennenkin saanut.
Lisäksi näen automaation kasvuvauhdin. Teollisuusrobotteja myydään joka vuosi aina vain enemmän. Vapaa-aika lisääntyy lisääntymistään, samalla kun tuotanto (ja sitä myöten vauraus) jatkaa kasvuaan.
Näen myös tekoälyn häämöttävän horisontissa. Vuosi vuodelta julkistetaan itseoppivien neuroverkkojen parissa varsin valtavia edistysaskeleita. Algoritmit osaavat jo esimerkiksi elokuvaan vaihtaa näyttelijän lennosta, jota ei ihminenkään erota kuvamanipulaatioksi. Ne tunnistavat syöpiä ja kaivavat miljoonien tietolähteiden joukosta uusia havaintoja.
Mooren laki jaksaa vielä (pääasiallisesti rinnakkaislaskennan muodossa) jatkaa tahtiaan kohti ihmisen aivojen tehoisia tietokoneita. Kotikone saavuttaa tämän tehokkuustason 2020-luvulla. Jos tekoälysofta siihen mennessä valmiiksi, voi jokainen ihminen elää jatkossa kuin miljardööri, jopa vauraammin. Tietokoneella simuloidut oppivat algoritmit voivat muutamassa vuodessa kehittää tieteen ja teknologian huippuunsa, jonka jälkeen sellaiset mystisetkin asiat kuin kuolemattomuus ovat lasten leikkiä.
Sä kaiketi kuvittelet, että tiedossa on vain köyhyyttä, mutta minkäänlaista dataa et ole valmis esittämään. Mikähän senkin köyhyyden aiheuttaisi?
Sä nähtävästi olet niin helvetin nuori ja naivii että kuvittelet itse nuo sun kaikki hienot visiot aivan täydeksi todellisuudeksi. Minä olen jo sen verran vanha ja työtä tehnyt, veroja maksanut ja tämän paskan ja sen kehityksen että kehitys suunnan nähnyt, että mun ei tavitse kuvitella yhtään mitään. Minä tiedän sen. Meistä kahdesta minä olen nähtävästi se joka on elänyt aikana jolloin markka oli suomen virallinen valuutta ja sillä oli vielä jotain ostovoimaakin. Sinä et ole edes sellaista rahaa nähnytkään.
Mutta tottahan on, että kun muualla pahin väestön kasvu vaikuttaa olevan jo taittumassa, niin afrikassa tilanne vaikuttaa pahentuvan.
Jos nyt kuitenkin ottaisitte asioista selvää ensin ja sitten vasta muodostaisitte mielipiteitä.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Trends_in_TFR_1950-…
Tilanne on Afrikassakin menossa vauhdilla kohti parempaa väestönkasvun suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/13
+1
Sä nähtävästi olet niin helvetin nuori ja naivii että kuvittelet itse nuo sun kaikki hienot visiot aivan täydeksi todellisuudeksi. Minä olen jo sen verran vanha ja työtä tehnyt, veroja maksanut ja tämän paskan ja sen kehityksen että kehitys suunnan nähnyt, että mun ei tavitse kuvitella yhtään mitään. Minä tiedän sen. Meistä kahdesta minä olen nähtävästi se joka on elänyt aikana jolloin markka oli suomen virallinen valuutta ja sillä oli vielä jotain ostovoimaakin. Sinä et ole edes sellaista rahaa nähnytkään.
Naurettavaa lässytystä susta siis pelkästään irtoaa. Mitenkähän sä mukamas olet minkään kehityssuunnan nähnyt? Ethän ole nähnyt edes sitä, kun ostovoima on kasvanut radikaalisti markka-ajoista.
https://henkinennahkahousumies.files.wordpress.com/2015/02/reaaliansioi…
Vanhuksilla toki alkaa järjenjuoksi jo hämärtymään eikä näkökään ole sama kuin ennen. Valitsin siis sulle oikein ison graafin, jota voit tutkailla puolisokeanakin.
Tietojenkäsittelytiede ja ohjelmointi on siinä määrin tuttua, että näistä hienoista visioista olen ihan hyvin perillä. Voithan sä kuvitella nykytrendit olemattomiksi, mutta todellisuus ei muovaudu harhojesi perusteella, vaan faktojen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tähän ketjuun enää mitään kirjoitella. Tämä yksi valopääprovoilija täällä (esiintyy mm. nimimerkillä /13) ampuu kaikki alas, ja käy muiden kimppuun. Vähissä on joidenkin huvit. No hyvä jos edes näin voi kokea itsensä tärkeäksi.
Perustele tämä.
/13
Täällä oli ilmeisesti jotain vääntöä siitä, että voiko rahaa vain "tehdä" vai ei. Kyse taisi olla sekä "oikeasta rahasta" että bitcoineista, joita ei vielä oikeaksi valuutaksi tai käyväksi rahaksi lasketa:
"(There are even newer decentralised digital currencies or virtual currency schemes like Bitcoin that exist without a central point of control like a central bank. These are not regarded as money from a legal perspective.)"
https://www.ecb.europa.eu/explainers/tell-me-more/html/what_is_money.en…
Rahaa, fyysistä, "oikeaa rahaa" kuten seteleitä ja kolikoita ei voida painaa tai lyödä ihan noin vain rahan lisäämiseksi. Se johtaa hyperinflaatioon ja talouden itsemurhaan. Tästä on maailmassa esimerkkejä, tunnetuimpana Saksan hyperinflaatio (joka omalta osaltaan avitti natsipuolueen nousua). Lihavoin kohdan, jossa puhutaan rahan painamisesta sen lisäämiseksi.
"Saksa rahoitti ensimmäisen maailmansodan kulut pitkälti ulkomaisilla lainoilla. Sodan jälkeen sitä rasittivat myös suuret sotakorvaukset. Saksan markan arvo heikkeni molempien rasitteiden vuoksi voimakkaasti.
Saadakseen valuuttaa velkojensa maksuun Saksa painoi suuria määriä rahaa ja vaihtoi sen valuuttaan, mikä kiihdytti markan arvon laskua. Näin sen piti painaa jatkuvasti yhä suurempia määriä rahaa saadakseen tarvitsemansa valuutan.
VUODEN 1921 kesällä prosessi alkoi kiihtyä hallitsemattomasti. Ihmiset vaativat yhä korkeampia palkkoja, mikä edelleen nosti hintoja. Käteisestä rahasta pyrittiin nopeasti eroon, koska sen arvo heikkeni hurjaa vauhtia. Hintojen nousu kiihtyi entisestään.
Saksan vuosi-inflaatio oli vuonna 1922 Euroopan keskuspankin mukaan noin 5 000 prosenttia.
Ajan myötä raha menetti kokonaan asemansa arvon säilyttäjänä ja vaihdon välineenä. Hyödykkeitä kuten savukkeita alettiin käyttää vaihdon välineinä, ja suora vaihtokauppa yleistyi.
Tilanne päättyi kokonaan uuden rahan luomiseen. Vanhat setelit kelpasivat enää poltettavaksi."
https://www.hs.fi/talous/art-2000002560972.html
Nykymaailmassa Zimbabwe ja Venezuela ovat myös hyviä varoittavia esimerkkejä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan toista lasta ja esikoinen on kymmenen vuotias. Katselin tässä juuri lapsilisien määrää. Kymmenen vuotta sitten esikoisesta sai hieman yli 100€/kk. Nykyään saa 94€. Veikkaan että tämä ja kaikki muu tämänkaltainen politiikka ei ainakaan kannusta ketään lisääntymään.
Kannattaa miettiä toisenkin kerran lastentekoa, jos se on tosta satasesta kiinni.
Ohis...tuskin on tuosta satasesta kiinni vaan siitä, että lapsiperheitä ei tässä yhteiskunnassa enää arvosteta. Jos syntyvyys haluttaisiin nousuun, pitäisi tehdä sellaisia poliittisia päätöksiä, joilla se saataisiin nousuun. Jos nyt vaikka ensin menisi läpi vanhempainvapaista aiheutuvien kustannusten jakaminen sekä miesten että naisten työpaikkojen kesken sekä miesten suurempi osallistuminen vanhempainvapaiden käyttöön. Toistaiseksi fertiili-ikäinen nainen on työnantajalle miestä suurempi riski, joten nuorten naisten työsuhteet pysyvät pätkätöinä ja jos on mahdollisuus valita työpaikkaan mies tai nainen, on järkevämpää valita mies. Tämän jälkeen voitaisiin keskittyä parantamaan päivähoidon ja perusopetuksen laatua.
Ei, ei, ei. Tuollalailla pakolla asia ei edisty. Siinä heikennetään miesten nykyistä tilannetta. Miehet ovat muutenkin saaneet viime aikoina kuraa niskaansa niin, että ruusunpunaiset lasit on heitetty pois eikä tällaisia yksipuolisia naisten asemansa parannuksia (=miesten aseman heikennyksiä) ei enää niellä purematta. Asiaan pitää saada joku ratkaisu jossa miehiä ei pakoteta tekemään mitään. Esimerkiksi tarjoamalla miehen työnantajalle iso (vero)porkkana jos mies pitää vanhempainvapaita tms.
Kaikki naisten aseman parantamiset parantavat myös miesten elämää. Miten se voi olla niin vaikea käsittää?
Miten joku voi olla niin tyhmä ettei tajua että vain tasa-arvolla saavutetaan kaikkien paras.
Muutenkin aivan käsittämätöntä että se joka luo koko maailman eli ihmiset on sorretun asemassa.
Niin sitä luulisi, mutta kun nainen päästettiin länsimaissa tasa-arvoiseksi niin alkoi suvakkius ja ku11ik@rus311ismi. Eli ei saavuteta parasta.