Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman turvallisemmassa maassa(Suomi) syntyvyys on nälkävuosien tasolla?

Vierailija
29.10.2018 |

Paluumuuttaja (äiti/täti) Asuin ulkomailla (työnperässä) n.6 vuotta ja nyt asunnnut 2v suomessa, koko sen ajan olen lukenut suomen/ulkomaan medialta miten suomen syntyvyys on nälkävuosien tasolla. Tietävätköhän kansalaiset millaisessa vaikeaudessa (verot nousee, hallitus tekee lisää leikkauksia, yksinäisyys lisääntyy jne.)suomi tulee olemaan tulevaisuudessa. Mistä se johtuu? Vaikka lapsettomuus valintana ympäristö syistä johtuen on nykyisin trendikästä niin silti täällä kulutetaan, matkustellaan, ja olla materiaalin perään kuin viimeistä päivää, vastentahtoisia lapsettomia on entistä enemmän. Elintasommme on korkeampi kuin koskaan ennen(turha syyttää hallitusta kaikesta), jopa ex työkaverit pitivät suomea ihannemaana. Nykyisessä työpaikassani ja lähipiirissäni on muutamaa lapsetonta naista/miestä. Näiden kanssa juteltaessa tästä niin naiset vastaavat usein ”ettei hyviä miehiä ole enää tai kaikki hyvät miehet on varattuja” ja miehet sanovat usein suoraa ettei ole kumppania. Tilastot sanovat että nykymiehet(ei kaikki mut enemmistö) osallistuvat lasten kasvattamiseen, kotitöihin ja ryyppääminen on vähenemään päin. Itse olen lisääntymiseni hoitanut enkä tod. ole porukan nätein van hieman painoa löytyy mutta silti suomesta on helppoa saada miestä(olen korkeastikoulutettu mieheni amiksen käynyt) tätä mieltä on myös kanadalainen ystävätterini? T:34v äiti/täti.

Kommentit (459)

Vierailija
1/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei tarvitse tehdä tulevaisuutensa turvaksi täällä

Vierailija
2/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallo kiittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintason nousu laskee syntyvyyttä. Toivottavasti sama nähdään pian myös Afrikassa ja Aasiassa.

Vierailija
4/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset odottivat kasvaessaan että aikuisuus olisi vuittonin laukkuja ja nuorta miljonäärihughgranttia, ja kun niille valkeni että voivatkin saada vain korsin laukun ja putkimies-jopen niin kostavat tämän nyt sitten kiukuttelemalla kaikille ja jäämällä kissamummoiksi.

Vierailija
5/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut sit valitetaan kun verot nousee, eläkeikä nousee ja hallituksen leikkaukset on varmasti vielä edessä.

Vierailija
6/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaurastuu liikaa, tulee Ebenezer Scrooge -ilmiö: ei ole enää mitään saavutettavaa, on vain paljon menetettävää, ja tuhon ja turmion enteitä alkaa nähdä kaikkialla. Ilo haipuu elämästä pois, siitä tulee turhaa humpuukia.

Köyhemmillä on vielä saavutettavaa ja kykyä nauttia elämästä, arkisista asioista, lasten rakkaudesta jne.

Vierailija
7/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uskalla tehdä ilmastonmuutoksen takia lapsia. Jos sitä ei saada pysäytettyä tulee olemaan aivan helvetilliset oltavat. Ilmastopakolaisuus tulee tuottamaan suuria ongelmia jne...

Ja myöskin työpaikkaa on vaikea saada ja en halua kituuttaa ilman rahaa kuten oma äitini teki

N22

Vierailija
8/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä elää edelleenkin ajatus, että ensin opiskellaan ammatti, sitten hankitaan työpaikka ja vasta sen jälkeen on asuntolainan ja lasten vuoro. Näin teki edellinen sukupolvikin. Nyt vaan on niin, että nuoret aikuiset joutuvat elämään jatkuvien pätkätöiden ja työttömyysjaksojen vuoristorataa, pankeilta ei heru sellaisessa tilanteessa asuntolainaa, joten perheen perustaminenkin siirtyy myöhemmäksi tai ei perusteta perhettä lainkaan. Tämän päivän lastentekoikäiset ovat lisäksi 1990-luvun lama-ajan lapsia ja kenties sen vuoksi varovaisempia kuin vanhempansa, koska ovat lapsuudessaan nähneet, miten voi käydä, jos luottaa liikaa tulevaisuuteen. Suomi on ehkä maailman turvallisin maa, mutta suomalaiset ei koe omaa (taloudellista) tulevaisuuttaan kovin turvalliseksi vaan pikemminkin hyvin epävarmaksi. 

Vierailija
9/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on jotain oleellista jäänyt näkemättä ja ymmärtämättä Suomen tämän hetkisestä tilasta. Sinä katsot ulkoa, ja mietit tilastoja, et koe olevasi etkä ole yksi meistä kun arvostelet. Et tiedä miten asenneilmasto, politiikka, viranomaistyöskentely, lähimmäisiin suhtautuminen jne on muuttunut viimeisen 25 vuoden aikana. Sun pitää oppia kuulemaan jos haluat ymmärtää.

Vierailija
10/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko jyllää, eikä suotta.

Vierailija
11/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vaurastuu liikaa, tulee Ebenezer Scrooge -ilmiö: ei ole enää mitään saavutettavaa, on vain paljon menetettävää, ja tuhon ja turmion enteitä alkaa nähdä kaikkialla. Ilo haipuu elämästä pois, siitä tulee turhaa humpuukia.

Köyhemmillä on vielä saavutettavaa ja kykyä nauttia elämästä, arkisista asioista, lasten rakkaudesta jne.

"Köyhemmät" nauttivat siksi kun saavat positiivista huomiota edes sillä että ovat äitejä.

Vierailija
12/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut sit valitetaan kun verot nousee, eläkeikä nousee ja hallituksen leikkaukset on varmasti vielä edessä.

Tämähän on tavallaan klassinen esimerkki vangindilammasta. Yksittäisen ihmisen tapauksessa eläke laskee, jos lapsia hankkii (kotona vietetty aika syö sitä). Koko kansantalouden tasolla eläkkeet laskee (toteutetaan tämä sitten eläkeiän korotuksena tai eläkkeiden leikkauksena) kun maksajia on vähemmän. 

Ei ihmiset hanki, eikä varmaan kannatakaan, lapsia yhteiseksi hyväksi vaan pelkästään jos ne niitä haluaa. 

Vierailija
13/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lapsettomuus on suurin ekoteko. Kiittäkää siis kaikkia veloja kun sellaisiin törmäätte.

2. Työmarkkinat ovat huisin epävarmat. Koulutuksesta huolimatta joudutaan vuosiksi projekti- ja pätkätöihin, koskaan ei voi tietää onko töitä ensi vuonnakin. Olen itse vela ja nämä 2 ovat suurimmat syyt lapsettomuuteeni.

3. Naisilla on nykyään muutakin tekemistä kuin vaihdella vaippoja.

Vierailija
14/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei ole turvallinen maa kun katsot tutkimuksia ja tilastoja. Suomalaisilla miehillä on väkivaltageeni, suomalaisia naisia pahoinpidellään EU:n toiseksi eniten ja kun miehet ovat tuollaisia niin ei niiden kanssa voi seurustella eikä tehdä lapsia.

Vierailija
15/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä elää edelleenkin ajatus, että ensin opiskellaan ammatti, sitten hankitaan työpaikka ja vasta sen jälkeen on asuntolainan ja lasten vuoro. Näin teki edellinen sukupolvikin. Nyt vaan on niin, että nuoret aikuiset joutuvat elämään jatkuvien pätkätöiden ja työttömyysjaksojen vuoristorataa, pankeilta ei heru sellaisessa tilanteessa asuntolainaa, joten perheen perustaminenkin siirtyy myöhemmäksi tai ei perusteta perhettä lainkaan. Tämän päivän lastentekoikäiset ovat lisäksi 1990-luvun lama-ajan lapsia ja kenties sen vuoksi varovaisempia kuin vanhempansa, koska ovat lapsuudessaan nähneet, miten voi käydä, jos luottaa liikaa tulevaisuuteen. Suomi on ehkä maailman turvallisin maa, mutta suomalaiset ei koe omaa (taloudellista) tulevaisuuttaan kovin turvalliseksi vaan pikemminkin hyvin epävarmaksi. 

Ja tähän vielä, että opiskelijoiden sosiaaliturvaa muutettiin vähän aikaa sitten niin, ettei ole taloudellisesti mielekästä asua yhdessä jonkun toisen kanssa. 

Vierailija
16/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paluumuuttaja (äiti/täti) Asuin ulkomailla (työnperässä) n.6 vuotta ja nyt asunnnut 2v suomessa, koko sen ajan olen lukenut suomen/ulkomaan medialta miten suomen syntyvyys on nälkävuosien tasolla. Tietävätköhän kansalaiset millaisessa vaikeaudessa (verot nousee, hallitus tekee lisää leikkauksia, yksinäisyys lisääntyy jne.)suomi tulee olemaan tulevaisuudessa. Mistä se johtuu? Vaikka lapsettomuus valintana ympäristö syistä johtuen on nykyisin trendikästä niin silti täällä kulutetaan, matkustellaan, ja olla materiaalin perään kuin viimeistä päivää, vastentahtoisia lapsettomia on entistä enemmän. Elintasommme on korkeampi kuin koskaan ennen(turha syyttää hallitusta kaikesta), jopa ex työkaverit pitivät suomea ihannemaana. Nykyisessä työpaikassani ja lähipiirissäni on muutamaa lapsetonta naista/miestä. Näiden kanssa juteltaessa tästä niin naiset vastaavat usein ”ettei hyviä miehiä ole enää tai kaikki hyvät miehet on varattuja” ja miehet sanovat usein suoraa ettei ole kumppania. Tilastot sanovat että nykymiehet(ei kaikki mut enemmistö) osallistuvat lasten kasvattamiseen, kotitöihin ja ryyppääminen on vähenemään päin. Itse olen lisääntymiseni hoitanut enkä tod. ole porukan nätein van hieman painoa löytyy mutta silti suomesta on helppoa saada miestä(olen korkeastikoulutettu mieheni amiksen käynyt) tätä mieltä on myös kanadalainen ystävätterini? T:34v äiti/täti.

Miten hemmetissä voi vaivaisen kuuden vuoden ulkomailla asumisen jälkeen unohtaa suomen kielen noin totaalisesti? Aivan käsittämättömän surkeaa tekstiä.

Vierailija
17/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset miehet eivät ole valmiita maksamaan omien lastensa kustannuksia, jää ne videopelit sitten hankkimatta.

Vierailija
18/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet asunut 2 vuotta Suomessa? Tekisi mieli sanoa, että kohta se mies lähtee, kun on oppinut suomalaisten miesten tavoille. Itse muutin Suomesta pois, koska suomalaisista miehistä on tullut niin epäluotettavia.

Vierailija
19/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus ei ole yhtään huolissaan syntyvyyden laskusta, vaan kiristää entisestään. Hallitus halusi ja osoitti toimillaan, että nyt loppui se lastenteko. Joten eipä mitään, ihan hallituksen suunnitelmia tässä toteutetaan :)

Vierailija
20/459 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuminen lapsiin on koventunut. Lapset häiritsevät, niitä ei saisi tuoda kahvilaan, ei ravintolaan, ei lomamatkoille, ei metroon tai bussiin. Ei ennen tällaista vihaa ollut. Itse kuljin aina vanhempieni mukana kaikkialla.

Kuka äiti haluaa jäädä neljän seinän sisälle niiden lastensa kanssa? Yhtäkkiä olet ulkona kaikesta, mitä tapahtuu, kun lapset eivät ole tervetulleita enää minnekään.

Olin kummitytön ja pikkusiskonsa kanssa pari viikkoa sitten Rossossa. Oltiin ainoa seurue, jossa oli lapsia. Ennen Rosso oli nimenomaan perheravintola. Henkilökunta kohteli ystävällisesti, mutta itse koin, että koko ajan pitää hyssytellä lapsia, etteivät ole liian kovaäänisiä ja häiritse muita (aikuis)asiakkaita. Rossossa lapset saivat tilaamansa ruuat 15 minuutissa, mutta me aikuiset odotettiin 50 min., jolloin lapset olivat jo syöneet ja alkoivat miettiä muuta tekemistä. Tietysti on aina vaihtoehto mennä mäkkiin, mutta jos en syö itsekään sitä roskaa, miksi syöttäisin kummilapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan