TAAAAS joku kitisee Hesarissa lastensynttäreistä
Tunnustan. Meillä on lastensynttäreillä jätskiä. On ollut monta vuotta jo jätskibaari,josta lapset saa itse tehdä annoksen.
Tunnustna. Olen antanut lasten kavereille barbeja. Ne on haluttuja ja ostin niitä varastoon Kiinasta. Maksoivat kolme euroa per barbi.
Ollaanko nyt rikollisia?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, miltä tuntuu nyt niistä vanhemmista, joiden lapset oli tämän toimittajan synttäreillä. Ihan Hesarista saa lukea palautteen, että lahjat ei oikein olleet sopivia. Barbie oli huono juttu, ja puuvärien lahjoittajaperhe leimattiin köyhäksi. Ja että tämä toimittaja ryntää myötätuntoisena pelastamaan puuväritytön kasvoja, ja kirjoittaa itsekehuisen kolumninkin siitä. Sydämestäni toivon, että esimerkit olivat keksittyjä. :(
Pontti oli se että kaverisynttäreille voisi ostaa kohtuuhintaisia lahjoja. Kyllä 7v ikäiset jo ymmärtää barbien ja puuvärien eron, pienempi lapsi ei varmaan. Lahjan hinta ei kyllä välttämättä kerro perheen rahatilanteesta mitään. Ollaan ihan hyvin toimeentulevia ja max 10-15e lahjoja ostetaan.
Meilläkin on 10€ raja ja lapset tietävät sen.
Mistä se kirjoittaja tietää mitä se barbi on maksanut?
Minusta se kolumni oli sikäli hauska, että kun niistä tytöistä tulee naisia, niin lahjaksi kyllä odotetaan (mieheltä) kaikenlaista kallista ja natistaan sitä, että en saanutkaan pyytämääni kallista rypynpoistajaa, sain markettirasvaa.
Mikä oikeus aikuisilla on julkisesti halveksia niitä lapsia, jotka haluavat ilahduttaa kaveria mieluisallalahjalla? Vastaavasti me voisimme kirjoittaa juttuja häistä ja siitä, miten kutsussa on tilinumero ja pyydetään rahaa. Eiköhän porukalla sovita, että samalla tavalla kuin kaverisynttärien maksimisumma lahjalla saa olla 5 e, niin hääparille riittää 10 e. Ei ryhdytä kilpavarustelemaan missään vaiheessa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ei mistään. Olen ostanut Barbien alennuksesta 11€. Samoin muitakin suosittuja leluja. Legoja saa välillä 25% alennuksella. Viimeksi ostin L.O.L-joulukalenterin 30€
Vierailija kirjoitti:
No kaupassa on voinut nähdä samanlaisen. Jos on joku erikoisjuttu siinä barbissa.
Asumme aika arvokkaassa asunnossa ja isossa sellaisessa, takana muutama onnistunut asuntokauppa.
Tulot ovat keskivertoa, mutta asuminen on toista.
Meillä on 3 lasta ja nuorimmainen on syntynyt helmikuussa. Viimeiset 5 vuotta meillä on ollut pulkkasynttärit.
Ekana vuonna oli makkaranpaistoa, mutta siitä tuli niin paljon ongelmia.
Kuumaa mehua, pakasteesta omar munkkeja ja mokkapaloja ja kuumaa kastiketta . Ja hirveesti pulkkia.
Kutsuuun kirjoitetaan koko luokka ja koko perhe ja sisarukset. On ollut tosi kivaa ja taloudellinen kustannus on alle 100 e. Lahjoja tulee ihan hirveesti ja ne viedään samantien kotiin. Minä ja esikoinen hoidetaan pulkkia ja yleisiä, mies ja keskimmäinen vie lahjat pois, hakee syötävää tarpeeksi, koska valtaosa ei ilmoita montako tulee.
Tarjottavat ei lopu kesken.
Ei ongelmaa.
Viime kerran jälkeen tuli yli 10 tekstiviestiä oli kivaa.
Saa kopioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, miltä tuntuu nyt niistä vanhemmista, joiden lapset oli tämän toimittajan synttäreillä. Ihan Hesarista saa lukea palautteen, että lahjat ei oikein olleet sopivia. Barbie oli huono juttu, ja puuvärien lahjoittajaperhe leimattiin köyhäksi. Ja että tämä toimittaja ryntää myötätuntoisena pelastamaan puuväritytön kasvoja, ja kirjoittaa itsekehuisen kolumninkin siitä. Sydämestäni toivon, että esimerkit olivat keksittyjä. :(
Pontti oli se että kaverisynttäreille voisi ostaa kohtuuhintaisia lahjoja. Kyllä 7v ikäiset jo ymmärtää barbien ja puuvärien eron, pienempi lapsi ei varmaan. Lahjan hinta ei kyllä välttämättä kerro perheen rahatilanteesta mitään. Ollaan ihan hyvin toimeentulevia ja max 10-15e lahjoja ostetaan.
Kunnolliset puuvärikynät ovat kalliita. Esim. Derwent Värikynien hinnat alkavat 25€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnolliset puuvärikynät ovat kalliita. Esim. Derwent Värikynien hinnat alkavat 25€.
~100€ maksoi omat Derwentin puuvärikynäni, oli siis toki isompi pakkaus useammalla sävyllä.
Eikö kutsuun voi kirjoittaa ”mikäli haluat tuoda lahjan, senolisi hyvä olla arvoltaan alle 10€”?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mistään. Olen ostanut Barbien alennuksesta 11€. Samoin muitakin suosittuja leluja. Legoja saa välillä 25% alennuksella. Viimeksi ostin L.O.L-joulukalenterin 30€
No jotkut barbit eivät ole missään alennuksessa. Kyllä sen vaan tietää.. :D ja etenkin jos on joku uutuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin kilpavarustelu?
Mä en tiedä, millä tasolla tähän sun kysymykseen pitäisi vastata. Etkö tiedä, mitä tuo termi tarkoittaa vai etkö tiedä, mitä se käytännössä on? Ja miksi tuollainen aggressio?
Niin. Kun en tajua sttä mitä se kilpavarustelu tässä kontekstissa edes on.
Jokin kummallinen myyttinen ilmiö josta kitistään tasaisin väliajoin mutta jota ei oikeasti ole olemassa.
Jos toiset ihmiset kokevat, että se on olemassa, niin miten se on myyttinen? Ja jos joku ottaa jonkin itselleen tärkeän asian puheeksi, miksi se on juuri "kitinää"?
Koska "se toinen" saa ihan vapaasti tehdä valintansa omassa elämässään. "Se toinen" ei ole oikeutettu alkaa puuttumaan muiden tapoihin. Mikä tässä on niin hankalaa taas?
Niin saa, ja kun valinta on vapaa, saa myös ottaa puheeksi asioita, joita itse pitää merkityksellisinä. Jos toisten valinnat eivät siis vaikuta muihin, miksi uhriutua vaikkapa tästä kyseisestä kolumnista?
Voi jestas.. ei mene perille vieläkään... minä en ole lukenut koko kolumnia, mutta en siedä ihmisiä, jotka kuvittelevat että maailman tulisi pyöriä sen oman navan ympärillä ja muiden valintoihin puuttuminen on juuri tällaista käytöstä!
Et ole lukenut koko kolumnia, mutta silti sujuvasti tiedät, mistä siinä puhutaan?
Tiedän mistä täällä puhutaan. Kommentoin teidän kommentteja. Se on ihan sallittua, kuule.
Taidat haluta vain haastaa riitaa.
Ja btw en ole puhunut kolumnista tai jäätelöstä yhtään mitään täällä, joten siinäkin meni pieleen. Täällä on useita kommentoijia.
No mikä sinun pointtisi nyt sitten on?
Luettavissa ihan selvästi kommenteistani: ei ole oikein puuttua muiden valintoihin. Jokainen tekee valintansa itse ja tyytyy siihen, että maailmassa on muitakin tapoja, jotka on ihan ok.
Minä taas totesin, että kymmenen lapsen HopLop- synttärit tulevat halvemmaksi, kun ostaa herkut kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jotkut barbit eivät ole missään alennuksessa. Kyllä sen vaan tietää.. :D ja etenkin jos on joku uutuus.
Halvimman Barbien lähtöhinta on noin 14€, joten alennuksesta saa nuken alle 10€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaupassa on voinut nähdä samanlaisen. Jos on joku erikoisjuttu siinä barbissa.
Ei 25 euron barbissa mitään sen kummempia erikoisjuttuja ole.
Kukaan ei voi tietää miten se barbi on hankittu. Esim minulla on sukulaisella lelu-lastenvaateliike. Saan kaiken sieltä tukkuhintaan.
Meillä on ollut jo monta vuotta se linja, että lastemme (tyttöjä) ns bestiksille annetaan vähän kalliimpi lahja. Heitä on pari per lapsi ja heidän kanssaan ollaan paljon tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne lahjat pitää avata siinä kaikkien nähden?! Meillä lahjat avataan joko myöhemmin tai heti kun vieras tulee. Ei siitä tarvitse tehdä numeroa kuka toi mitäkin. Saako vanhemmat ajaa omilla autoillaan, vai pitäisikö jättää jonnekin kauemmas, etteivät lapset vaan huomaa kenen perheessä on uusin audi ja kenen perheessä rupsahtanut pösö?
Oliko meidän aikana tällaista ongelmaa? Itse en muista. Silloinkin ihmisillä oli eri tavalla rahaa käytössä ja lapsetkin tiesivät sen. Miksi tämä ei ollut näin suuri ongelma silloin?
Meillä avataan lahjat juhlien päätteeksi. Tämä sijsu, koska lapset (ja vanhemmat) itse näin haluavat. Kuulemma halutaan nähdä lapsen reaktio. Mulle se on merkki juhlien päättymisestä. 🤷🏻♀️ Olen myös sitä mieltä, että sen voisi hoitaa ”tyylikkäämmin” ilman, että joku pahoittaisi mielensä... ehdotuksia otetaan vastaan!
Vierailija kirjoitti:
Sama tuli mieleen. Onpa ajattelematonta toimittajalta!
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas. Tuo "kiusaantunut" ei oikeasti kiusaannu mistään barbeista tai pienituloisten lahjoista. Halusi brassailla omilla juhlillaan ja koki ettei ole saanut näitä upeista taitoluistelijavalmentajan diskokoreografioista tarpeeksi kiitosta ja hehkustusta. Niiltä 7-vuotiailta 😒
Kas kun ei brändännyt sitä miehen kaasugrilläkin juttuun. Aaargghhhh!!
Niinpä! Ironisesti kyllä: eikös kaiken tuonkin pitäisi kuulua siihen kuuluisaan "kilpavarusteluun", josta valitetaan?? Miksi se piti oikein mainita, että discoa vetää nimenomaan taitoluisteluvalmentaja? :D ei riittänyt pelkkä kummitäti.
Onko syövän aiheuttaminen lapsille mielestäsi juujuu-aihe?