Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TAAAAS joku kitisee Hesarissa lastensynttäreistä

Vierailija
28.10.2018 |

Tunnustan. Meillä on lastensynttäreillä jätskiä. On ollut monta vuotta jo jätskibaari,josta lapset saa itse tehdä annoksen.

Tunnustna. Olen antanut lasten kavereille barbeja. Ne on haluttuja ja ostin niitä varastoon Kiinasta. Maksoivat kolme euroa per barbi.

Ollaanko nyt rikollisia?

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pidettiin synttärit aina koko luokalle. Onneksi oli pienet luokat molemmilla. Kiitetyimmät juhlat olivat ne, mitkä pidettiin kotona. Vettä tuli kuin aisaa, joten viritettiin piknik-huovat ja aurinkovarjot olohuoneeseen. Yhteen nurkkaan beach bar ja toiseen jäätelökioski. Hauskaa oli!

Vierailija
122/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan, miltä tuntuu nyt niistä vanhemmista, joiden lapset oli tämän toimittajan synttäreillä. Ihan Hesarista saa lukea palautteen, että lahjat ei oikein olleet sopivia. Barbie oli huono juttu, ja puuvärien lahjoittajaperhe leimattiin köyhäksi. Ja että tämä toimittaja ryntää myötätuntoisena pelastamaan puuväritytön kasvoja, ja kirjoittaa itsekehuisen kolumninkin siitä. Sydämestäni toivon, että esimerkit olivat keksittyjä. :(

Pontti oli se että kaverisynttäreille voisi ostaa kohtuuhintaisia lahjoja. Kyllä 7v ikäiset jo ymmärtää barbien ja puuvärien eron, pienempi lapsi ei varmaan. Lahjan hinta ei kyllä välttämättä kerro perheen rahatilanteesta mitään. Ollaan ihan hyvin toimeentulevia ja max 10-15e lahjoja ostetaan.

Ymmärtää barbien ja puuvärien eron? Siis eron hinnassa, vai? No, ymmärtää, ja pitää kallista lahjaa arvokkaampana vain, jos on oppinut sen käsityksen jo kotona; vain hinnaltaan kallis = hyvä ja arvokas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää nämä muitten juhlia arvostelevat ihmiset. Antakaa lasten juhlia!

Vierailija
124/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kutsuun voi kirjoittaa ”mikäli haluat tuoda lahjan, senolisi hyvä olla arvoltaan alle 10€”?

Toivoisin todella, ettei lasten synttärikutsuihin ala tulla hääkutsujen mukaisia "ehtoja ja sääntöjä"! Lahja saa olla sen hintainen kun perhe katsoo kohtuulliseksi. Arvot ja toisen kunnioittaminen opetetaan kotona, niin lahjan saajan kuin lahjan antajankin. Kallis ei ole aina paras, vaikka moni kuvittelee niin olevankin.

Vierailija
125/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisten ja ainoiden kaverisynttärien jälkeen, olen vienyt lapsen seuraavina vuosina Köpikseen Tivoliin. Mua ei huvita muiden lasten viihdyttäminen. Itse asiassa en pidä lapsista, että viitsisin vääntää show’n.

No lapset yleensä tykkää kaverisynttäreistä.. Ei minuakaan huvittaisi tai kiinnostaisi "viihdyttää" muiden lapsia, mutta teen sen kuitenkin mukisematta lapseni vuoksi.

Pisteet sulle! Lapset tykkää aika tavalla kaikesta muustakin kuin kaverisynttäreistä.

No tottakai. Kaksinko te lapses kanssa olette siellä tivolissa? Toki riippuu lapsen iästä, mutta kouluikäiselle olisi vielä suurempi elämys olla siellä ystävän kuin mutsin kanssa. Se on fakta, vaikka kuinka muuta väittäisit.

Eikö sun lapsellesi ole erilaisia harrastuksia joissa kohtaa saman ikäiset pikku kaverinsa? Koko kaverisynttärikäsite on aika villainen. Viiteryhmiä kun on aika tavalla muuallakin kuin tarhassa ja koulussa. Kaikkia et kuitenkaan sinne lapsesi juhliin kutsu?

Vierailija
126/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia, mutta (joo huono aloitus)...

... jos pitäisin lastensynttärit, laittaisin kutsuun että lahjaksi saa tuoda sellaista mistä kaikki voivat nauttia juhlien aikana, esim herkkuja tai yhteistä tekemistä (esim kasvomaalaussetti, joku peli ja säännöt, kostyymejä lainaan, drone lainaan ym ym mitä nyt minkäkin ikäiset lapset haluavat).

Kirjoittaisin kutsuun myös että tavaralahjat lahjoitetaan eteenpäin hyväntekeväisyyteen.

Lahjoista en myöskään tekisi numeroa juhliin, että keneltä on mitäkin.

KUKAAN ei oikeasti jaksa tällaisia säätäjiä.

Musta tuo kuulosti hyvältä.

Vierailija
127/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin kilpavarustelu?

Mä en tiedä, millä tasolla tähän sun kysymykseen pitäisi vastata. Etkö tiedä, mitä tuo termi tarkoittaa vai etkö tiedä, mitä se käytännössä on? Ja miksi tuollainen aggressio?

Niin. Kun en tajua sttä mitä se kilpavarustelu tässä kontekstissa edes on.

Jokin kummallinen myyttinen ilmiö josta kitistään tasaisin väliajoin mutta jota ei oikeasti ole olemassa.

Se on olemassa, eikä ole soopaa. Vain itse osalliset kieltävät, tai ei näe asiaa. Sama kilpailu jatkuu somessa, miksi muuten osa ihmisistä postailee jatkuvasti epäaitoja kuvia, joissa informaatio on lähellä nollaa, mutta kaikki on hienoa ja siloteltua?

Vierailija
128/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia, mutta (joo huono aloitus)...

... jos pitäisin lastensynttärit, laittaisin kutsuun että lahjaksi saa tuoda sellaista mistä kaikki voivat nauttia juhlien aikana, esim herkkuja tai yhteistä tekemistä (esim kasvomaalaussetti, joku peli ja säännöt, kostyymejä lainaan, drone lainaan ym ym mitä nyt minkäkin ikäiset lapset haluavat).

Kirjoittaisin kutsuun myös että tavaralahjat lahjoitetaan eteenpäin hyväntekeväisyyteen.

Lahjoista en myöskään tekisi numeroa juhliin, että keneltä on mitäkin.

Mitäköhän se sun lapsi sanoisi jos ilmoitat sille että ne sun kivat lahjat annetaan pois. BTW, annatko omat lahjasi myös hyväntekeväisyyteen?

Eiköhän tuon ekan pointti ole tuo , JOS MINULLA OLISI LAPSIA JA, JOS PITÄISIN SYNTTÄRIT! Siis täysin vailla ymmärrystä realiteeteista!

Vierailija
129/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä kritisoitu jätskin antamista, joten en ymmärrä, miksi sun pitää "tunnustaa", että oli jätskiä.

Mä olen nyt kahtena vuonna järjestänyt koko luokan synttärit, ja olen kyllä pää pyörällä siitä, minkä verran lahjoja tulee. Nyt tänä vuonna moni antoi rahaa ja karkkipussin, ja se on kyllä parempi. Meillä lapsille ostetaan leluja tosi harvoin ja tuollainen tavaravyöry on pyörryttävä. Meillä ei kyllä ole mitään vaatimuksia kovin hienoille synttäreille, kun maalla asutaan, enkä jaa kaverilahjoja (eikä enää jaa moni muukaan). Mutta oon kyllä sitä mieltä, että synttärien kilpavarustelu on huono juttu. Onneksi ei asuta PK-seudulla.

Mikä pointti vikalla lauseella?

Vierailija
130/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuosta tekstistä lähinnä paistoi läpi kirjoittajan oma sivistymättömyys ja ihmisten arvottaminen varsin köykäisin perustein - barbin voi saada alesta varsin kohtuullisella hinnalla ja toisaalta kunnon puuvärit maksavat helposti useita kymppejä. Lisäksi hän oli ihan itse järjestänyt tuon tilanteen missä lapset pääsivät arvostelemaan toisiaan (tämäkin toki lähinnä kirjoittajan pään sisällä) lahjojen perusteella. Jos tämä olisi ollut aito huoli olisi hän ajatellut tilanteen etukäteen ja lahjojen avaamisesta ei olisi tehty tuollaista ohjelmanumeroa. Sitten vielä lopuksi piti päästä kehuskelemaan miten mahtavat kekkerit oli järjestänyt. Varmaan oli tuttavaperheistä mukava taas lueskella siitä miten mikään ei ole hyvin ja väärä lahja tuli taas annettua. Huoh.

Vierailija
131/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lahjabudjetti on about 30€. Lapsi on 4v ja hänen ikäisille ei oikein halvemmalla tahdo löytyä kivoja leluja. En tosin halua, että meiltä saa ”halvimmat lahjat”.

Viime vuonna tyttäreni sai lahjaksi 50-70€ hintaisen lahjan, joka mun mielestä oli ihan liikaa. Tuntui, että olen jotenkin kiitollisuudenvelassa lahjan antajalle (paras ystäväni). Hän ei pidä lapselleen synttäreitä, joten en voi ”maksaa velkaa takaisin”. Tiedän, ajattelutapa on typerä, mutta mun mielestä 30€ ja lähimmiltå 40€ on ehdoton maksimi.

Vierailija
132/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vanhemmilla ja lapsilla on yhteisymmärryksessä oikeus päättää, keitä kotiinsa lapsen synttäreille kutsuvat ja vanhemmilla sekä lapsilla on yhteisymmärryksessä oikeus päättää, kenen toisen synttäreille hänen oma lapsensa mahdollisesti osallistuu, jos lapsi on kutsuttu. En ole koskaan ymmärtänyt näitä kitisijöitä siitä, että "Mun lapsea ei kutsuttu synttäreille" tai "Mun lapsen synttäreille ei osallistuttu".

Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta kutsua ketä tahansa kotiinsa tai osallistua kenen tahansa synttäreille, jos ei itse niin halua. Lisäksi jokainen saa järjestää sellaiset synttärit kuin itse haluaa, siihen ei ole muilla sanomista. Jos ei muille kelpaa, voi jättää menemättä synttäreille. Kenekään ei ole sinne pakko osallistua.

Vierailija
133/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lahjabudjetti on about 30€. Lapsi on 4v ja hänen ikäisille ei oikein halvemmalla tahdo löytyä kivoja leluja. En tosin halua, että meiltä saa ”halvimmat lahjat”.

Viime vuonna tyttäreni sai lahjaksi 50-70€ hintaisen lahjan, joka mun mielestä oli ihan liikaa. Tuntui, että olen jotenkin kiitollisuudenvelassa lahjan antajalle (paras ystäväni). Hän ei pidä lapselleen synttäreitä, joten en voi ”maksaa velkaa takaisin”. Tiedän, ajattelutapa on typerä, mutta mun mielestä 30€ ja lähimmiltå 40€ on ehdoton maksimi.

Tässä on nyt kyse kaverisynttäreistä.

Vierailija
134/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tän ikäiselle vielä pidän kaverisynttäreitä, joissa vanhemmat on mukana. Eikö lasketa mukaan?

Vierailija
135/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tän ikäiselle vielä pidän kaverisynttäreitä, joissa vanhemmat on mukana. Eikö lasketa mukaan?

No ei se ole sama asia.

Vierailija
136/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo muuten taiteilijalaatuiset puuvärit ihan halpoja.

Vierailija
137/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa tuntua kivalta siitä puuväritytöstä lukea Hesarista tuon mamman arvio hänen lahjastaan.

Vierailija
138/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkodin vanhempainillassa päätettiin, että 1)täytyy kutsua koko ryhmä 2)juhlien on oltava torstaina illalla heti päiväkodin jälkeen 3) ei saa olla karkkia tai muuta herkkua 4) lahjan arvo korkeintaan 5 e.

Ilmoitin iloisesti, että meille ei onneksi kutsuta päiväkodista ketään, saako niin tehdä? Kutsutaan vain sellaisia lapsia, joita on kiva kutsua ja jotka voivat tulla muulloinkin kuin torstaina ja jotka saavat syödä kakkua ja jotka tuovat juuri sellaisen lahjan kuin haluavat.

Vierailija
139/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä päiväkodin vanhempainillassa päätettiin, että 1)täytyy kutsua koko ryhmä 2)juhlien on oltava torstaina illalla heti päiväkodin jälkeen 3) ei saa olla karkkia tai muuta herkkua 4) lahjan arvo korkeintaan 5 e.

Ilmoitin iloisesti, että meille ei onneksi kutsuta päiväkodista ketään, saako niin tehdä? Kutsutaan vain sellaisia lapsia, joita on kiva kutsua ja jotka voivat tulla muulloinkin kuin torstaina ja jotka saavat syödä kakkua ja jotka tuovat juuri sellaisen lahjan kuin haluavat.

Me asutaan tunnin matkan päässä päiväkodilta. Ei ne lapset jaksa enää hoitopäivän päälle alkaa ruuhkassa ouskemaan toiseen kaupunginosaan.

Vierailija
140/154 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono päätös. Eikö olisi helpointa pitää yhteissynttärit päiväkodilla kerran kuussa ja huomioida siinä kuussa vuosia täyttäneet jollain kivalla leikillä vaikka.

Ihmettelen kyllä päiväkoti-ikäisten lasten vanhempien vimmaa järjestää muksuilleen synttäreitä. Mielestä 5 v on sopiva aika aloittaa aikaisintaan kaverisynttärit (ja sitten alkaakin jo eskari aika). Alle 5 vee vaan on aika pieni vielä kaikin puolin.