Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Influenssarokote, otatko? Miksi, miksi et?

Vierailija
26.10.2018 |

Itse aion tänäkin vuonna ottaa influenssarokotteen. Aikoinaan otin nyös sikainfluenssarokotteen. Mitään oireita ei ole koskaan mistään näistä tullut. En halua sairastaa, siksi otan. Erityisesti en halua niitä influenssan mahdollisia jälkitauteja.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.bmj.com/content/360/bmj.k15/rr

Eipä näistä rokotteen aiheuttamista keskenmenoistakaan paljoa puhella ... hysss hysss...

Mistä "näistä"? Eihän tuolla puhuta mistään rokotteiden aiheuttamista keskenmenoista yhtään mitään. Mitäpä jos et linkkaisi kirjoituksiin, joita et osaa edes lukea? Se, että yhdessä tutkimuksessa on löydetty yhteys jonkin tietyn rokotteen ja keskenmenojen lisääntymisen kanssa ei millään muotoa tarkoita, että kyse on syy-seuraus-yhteydestä.

Vierailija
42/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaako rokotus vai mahdollisesti sairastua pariksi viikoksi ja sen jälkeen mahdollisesti vielä ab-kuuri? Helppo valinta.

Toki av-logiikalla pitäisi vastustaa rokotuksia ja vaatia mahdollisimman pitkiä antibioottikuureja nuhaan, mutta enpä taida.

Enpä ole tällä vuosikymmenellä ottanut rokotetta enkä syönyt antibioottiakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaako rokotus vai mahdollisesti sairastua pariksi viikoksi ja sen jälkeen mahdollisesti vielä ab-kuuri? Helppo valinta.

Toki av-logiikalla pitäisi vastustaa rokotuksia ja vaatia mahdollisimman pitkiä antibioottikuureja nuhaan, mutta enpä taida.

Enpä ole tällä vuosikymmenellä ottanut rokotetta enkä syönyt antibioottiakaan.

Sama juttu. Ennen antibiootteja meni kuin karkkeja ja kaikki piikit otettiin kun oli ilmaisia. Silti olin koko ajan kipeä. Sitten kun tajusin miten immuunipuolustusta pitää hoitaa, ikenistä alkaen, niin taudit ovat pysyneet loitolla.

Vierailija
44/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.bmj.com/content/360/bmj.k15/rr

Eipä näistä rokotteen aiheuttamista keskenmenoistakaan paljoa puhella ... hysss hysss...

Mistä "näistä"? Eihän tuolla puhuta mistään rokotteiden aiheuttamista keskenmenoista yhtään mitään. Mitäpä jos et linkkaisi kirjoituksiin, joita et osaa edes lukea? Se, että yhdessä tutkimuksessa on löydetty yhteys jonkin tietyn rokotteen ja keskenmenojen lisääntymisen kanssa ei millään muotoa tarkoita, että kyse on syy-seuraus-yhteydestä.

Ylläolevaa viestiä alapeukuttaneet sankarit voivatkin kirjoittaa tänne perustelut kuvitelmilleen, mikäli luulivat viestissä olevan jotain vialla.

Samanlaisia rokotteen ja keskenmenojen välisiä yhteyksiä tutkivia tutkimuksia on pilvin pimein. Niissä ei lähes koskaan mitään yhteyttä ole näkynyt, tämä yksittäinen lienee ainoa poikkeus. Kyse on kaikissa näissä tutkimuksissa pelkästä yhteydestä, eikä syy-yhteydestä. Jos haluttaisiin tietää, että aiheuttaako influenssarokote keskenmenoja, niin silloin katsotaan ainoastaan RCT-tutkimuksia eikä tällaisia havaintotutkimuksia, eikä varsinkaan vain yhtä sellaista.

Vierailija
45/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin tänään rokotteen. Mielelläni en sitä tehnyt, mutta työ vaatii. Rokote tai muihin hommiin

Vierailija
46/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota. 2 kertaa olen influenssan sairastanut, vuosina 1988 ja 2002. Olihan se ikävä tauti mutta ei niin paha että alkaisin rokotetta ottamaan sen takia, perusterve aikuinen kun olen.

Vierailija
47/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut enkä ottamassa. Kyse ei ole mistään periaatteesta, mutta en ole koskaan sairastanut influenssaa (tai jos olen, niin niin lievänä että on sekoittunut tavalliseen nuhakuumeeseen), työn takia ei tarvitse eikä lähipiirissäkään ole ketään jonka terveydentilan takia tarvitsisi ottaa. Mies ja lapsi yhtä terveitä, ei meihin kehenkään oikein tartuntataudin iske, poislukien se nuhakuume jota sairastetaan ehkä pari päivää muttei sitäkään joka vuosi. Toki tilanne saattaa muuttua, ja rokotukset tulla meillekin ajankohtaisiksi.

Vierailija
48/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan. Kuulun riskiryhmään (nivelreuma, astma, sydänvika), molemmilla lapsilla myös astma, sisko sairastanut leukemian ja saanut kuukausi sitten kantasolusiirron, ja mulla on vanha, monisairas äiti jota joudun auttelemaan muutaman kerran viikossa. Lisäksi olen kerran sairastanut influenssan, ja siinä meinasi lähteä henki, toipumiseen meni monta kuukautta.

Vierailija
49/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan. Lapset ja appivanhemmat riskiryhmässä. Ottaisin kyllä muutenkin sillä parin viikon saikuttelu ei nappaa.

Ikinä ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia.

Vierailija
50/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina olen ottanut ja tulen ottamaan. Suojaa terveyttä ja elämää, influenssa jälkitauteineen on hengenvaarallinen.

Nimenomaan. Kaksi vuotta sitten sairastui influenssaan ensin lapsi, sitten minä, jälkitautina sain keuhkokuumeen. Olimme koko joulukuun sairaana, itse kolme ja puoli vkoa pois töistä.  Aatonaattona vihdoin tolpillani, varsin erilainen joulu vietettiin.

Vierailija
51/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nämä ihan vaarattomia ole.

Vierailija
52/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan. Sairastin viime syksynä a- ja b-influessan. Kiva oli hoidella sairasta perhettä itsekin kipeänä.

Vierailija
53/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina olen ottanut ja tulen ottamaan. Suojaa terveyttä ja elämää, influenssa jälkitauteineen on hengenvaarallinen.

Nimenomaan. Kaksi vuotta sitten sairastui influenssaan ensin lapsi, sitten minä, jälkitautina sain keuhkokuumeen. Olimme koko joulukuun sairaana, itse kolme ja puoli vkoa pois töistä.  Aatonaattona vihdoin tolpillani, varsin erilainen joulu vietettiin.

Rokote ei muuta mitään muuta kuin todennäköisyyttä. Rokotteen teho on alle 30% ja useina vuosina paljon alle.

Vierailija
54/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin jo työterveydessä. Työn takia pakko ottaa, hoitoalalla. En ole läheskään aina ottanut, kun ei ennen ollut tartuntatautilain mukaan pakollista.

Vierailija
55/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

en näy mitään syytä ottaa. Liikenteessäkin vaarallisempaa suomessa. Sama kuin ajaisi autoa kypärä päässä.

Vierailija
56/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan. Lähipiirissä riskiryhmään kuuluvia, ja itselläni alle 6 kk vauva.

Vierailija
57/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät nämä ihan vaarattomia ole.

Sanoo älykääpiö, joka jakelee Youtubelinkkejä.

Miksi ketään kiinnostaisi typerät linkkisi, kun et edes jaksa linkata tutkimuksiin?

Vierailija
58/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan. Sairastin viime syksynä a- ja b-influessan. Kiva oli hoidella sairasta perhettä itsekin kipeänä.

Yllä olevassa linkissä kerrotaan siitä, miten vuodesta toiseen otettava rokote heikentää puolustusta kaiken kaikkiaan. Eli teoriassa rokote on tehokkain ensimmäisten osalta. 

Voisiko tämä selittää sen, miksi toiset eivät ota rokotetta eivätkä stressaa sairastumisesta ja toiset ottavat joka vuosi rokotteen ja sairastuvatkin siihen aina silloin tällöin ja saavat pahoja oireita?

Vierailija
59/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokote ei muuta mitään muuta kuin todennäköisyyttä. Rokotteen teho on alle 30% ja useina vuosina paljon alle.

Unohdit laittaa lähteen väitteellesi, joka on jo aiemmin tässä ketjussa kumottu virheellisenä.

Lisäksi valehtelet väittäessäsi, että rokote ei mukamas muuttaisi muuta kuin todennäköisyyttä. Rokotehan muuttaa täysin sen, kuinka vakavana influenssan sairastaa.

Vierailija
60/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit laittaa lähteen väitteellesi, joka on jo aiemmin tässä ketjussa kumottu virheellisenä.

Lisäksi valehtelet väittäessäsi, että rokote ei mukamas muuttaisi muuta kuin todennäköisyyttä. Rokotehan muuttaa täysin sen, kuinka vakavana influenssan sairastaa.

Lähde on CDC https://www.cdc.gov/flu/professionals/vaccination/effectiveness-studies…

huomaa, että sana professionals tarkoittaa ammattilaisille (professionals), eli sinunlaiset eivät osanne sitä lukea. Pyydä jotakuta tavaamaan sivu sinulle. Hitaasti. Lause kerrallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi