Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Influenssarokote, otatko? Miksi, miksi et?

Vierailija
26.10.2018 |

Itse aion tänäkin vuonna ottaa influenssarokotteen. Aikoinaan otin nyös sikainfluenssarokotteen. Mitään oireita ei ole koskaan mistään näistä tullut. En halua sairastaa, siksi otan. Erityisesti en halua niitä influenssan mahdollisia jälkitauteja.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota, koska a) en ole riskiryhmää, b) sitä ei vaadita työni puolesta, ja c) en näe sille tarvetta. En ole sairastanut minkäänlaista flunssaa tai ollut edes vilustunut viimeiseen arviolta seitsemään vuoteen (siitä asti kun olen käyttänyt maitohappobakteereita). 

Vierailija
22/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota, koska sairastuin narkolepsiaan jokunen vuosi sitten otettuani rokotteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Minulla diagnosoitiin riskiryhmään kuuluva sairaus kesällä ja ilmeisesti rokotus olisi hyvä ottaa. Pitää soittaa ja kysyä neuvoa. Otan, jos sitä suositellaan.

Vierailija
24/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin. En ole aiemmin ottanut, mutta on astma. Olen saanut lintuinfluenssa rokotteesta pahat jälkioireet niin siitä tullut epäilys.

Vierailija
25/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota. En ole sairastanut influenssaa ikinä, vaikka on käynyt samassa taloudessa monesti, enkä muutenkaan sairastele. En halua alkaa sotkemaan immuunijärjestelmäni kanssa, otan vain perusrokotukset eli ne, joita vauvasta asti annettu. Jos sairastun, otan sen riskin sitten enkä valita.

Vierailija
26/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut tarvittavat rokotteet olen aina ottanut, mutta en ota enää influenssarokotetta. Syyt; rokotteen suoja on pieni eikä yhtään tiedetä mikä viruskanta sieltä tänä vuonna tulee. Lisäksi tämänvuotinen rokote on yhä seurannassa haittavaikutusten osalta, eikä ole tutkittua tietoa vielä esim. useamman rokotuskerran vaikutuksista tai vaikutuksista ihmisten hedelmällisyyteen. Toki nyt annettava rokote on melko sama kuin aiemmin (jota on tutkittu enemmän siis) mutta se "melko sama" ei ole itselle riittävä juttu. Myös sen ottanut voi levittää virusta, suojaudun/suojelen muita esim. hyvällä käsihygienialla enkä näe aiheelliseksi ottaa rokotetta.

Ja voi sitten käydä tutustumassa esim. siihen valmisteyhteenvetoon ennen kun alkaa mollata foliohattupääksi :P

Vierailija
27/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin tänään. Olen riskiryhmässä ja haluan myös suojata potilaitani. Etelä-Suomessa jo ensimmäiset A-influenssat todettu. 

Vierailija
28/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan vasta sitten kun osoitetaan yli 60% teho. Nyt järjestään alle 30% eli jos ottaa rokotteen, on 70% todennäköisyys sairastua silti. Turha tunkea kaikkea paskaa verenkiertoonsa, josta ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
29/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyt; rokotteen suoja on pieni eikä yhtään tiedetä mikä viruskanta sieltä tänä vuonna tulee.

Miten niin rokotteen suoja on pieni? Eihän se ole. Sehän on ollut 45 % luokkaa keskimäärin viimeisen 10 vuoden aikana ja 40 % viimeisten 5 vuoden aikana. Ei tuo ole mikään pieni. Varsinkin kun niilläkin, joilla rokote ei estä tautia, se tekee siitä vähemmän rankan.

Lisäksi tämänvuotinen rokote on yhä seurannassa haittavaikutusten osalta,

Mitähän tämäkin tarkoittaa? Ainahan niitä seurataan, eikä ole edes olemassa mitään "tämänvuotista rokotetta", koska niitä on useita eri rokotteita käytössä.

eikä ole tutkittua tietoa vielä esim. useamman rokotuskerran vaikutuksista

Miksi ihmeessä useammalla rokotuskerralla olisi jotain ylimääräistä vaikutusta verrattuna yksittäisiin rokotuksiin?

tai vaikutuksista ihmisten hedelmällisyyteen.

Eli olitkin rokotekammoinen hörhö. Minkä naurettavan perustelun takia kuvittelet, että influenssarokotteilla voisi edes teoriassa olla yhtään mitään tekemistä hedelmällisyyden kanssa?

Ja voi sitten käydä tutustumassa esim. siihen valmisteyhteenvetoon ennen kun alkaa mollata foliohattupääksi :P

Minä olen. Siellä ei ole mitään ihmeellistä. Toki rokotekammoisen mielestäsi siellä on vaikkapa "bensan lisäaineita" (kuten vettä) ja yritetään saada hölmömmät tavikset (siinä onnistuen) pelkäämään aineita sen perusteella, missä niitä käytetään, ikään kuin käyttökohde jotenkin tahraisi aineet itsessään.

Vierailija
30/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan vasta sitten kun osoitetaan yli 60% teho. Nyt järjestään alle 30% eli jos ottaa rokotteen, on 70% todennäköisyys sairastua silti. Turha tunkea kaikkea paskaa verenkiertoonsa, josta ei ole mitään hyötyä.

Miksi valehtelet? Rokotteita ei tungeta verenkiertoon. Eikä jossain influenssarokotteessa muutenkaan mitään "paskaa" ole. Eikä todellakaan ole järjestään teho alle 30 %, vaan huonoimpina vuosina vain.

Ja kummasti taas unohtuu, että rokotetulla tauti on lievempi kuin rokottamattomalla.

Vierailija
31/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen ottanut ja tulen ottamaan. Suojaa terveyttä ja elämää, influenssa jälkitauteineen on hengenvaarallinen.

Vierailija
32/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan, koska minulla on pieni vauva ja vanhempien rokottaminen suojelee pikkuista.

Vierailija
33/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä ei kumma kyllä uutisoida https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30332477

Vaccine safety signals require investigation, which may be done rapidly at the population level using ecological studies, before embarking on hypothesis-testing studies. Incidence rates were used to assess a signal of narcolepsy following AS03-adjuvanted monovalent pandemic H1N1 (pH1N1) influenza vaccination among children and adolescents in Sweden and Finland in 2010. We explored the utility of ecological data to assess incidence of narcolepsy following exposure to pandemic H1N1 virus or vaccination in 10 sites that used different vaccines, adjuvants, and had varying vaccine coverage.

Incidence rates of narcolepsy varied by age, continent, and period. Only in Taiwan and Sweden were significant time-period-by-age-group interactions observed. Associations were found for children in Taiwan (following pH1N1 virus circulation) and Sweden (following vaccination). Simulations showed that the individual-level relative risk of narcolepsy was underestimated using ecological methods comparing post- vs. pre-vaccination periods; this effect was attenuated with higher vaccine coverage and a shorter interval from disease onset to diagnosis.

eli koska täällä pimitettiin koko juttu, ennen mediahässäkkää ja lääkäreiden painostamista THL:ää kohtaan, on täällä datat tosi hyvät. Näin sitä ihmisiä kusetetaan.

Vierailija
34/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan koska ajattelen muutakin kuin omaa napaani

Vierailija
35/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan, koska olen hoitoalalla eikä vaihtoehtoja oikein ole. Viime kauden rokotteen jouduin jo ottamaan, eikä mitään jälkioireilua tullut, joten tänä vuonna menen piikille vähän paremmalla mielellä.

Vierailija
36/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä ei kumma kyllä uutisoida

Niin että mistä ei uutisoida? Siitähän oli aivan järjetön määrä uutisia jatkuvasti, että Pandemrix oli yhteydessä narkolepsiaan. Tietysti jos sä olet 12v, niin et varmaan muista 8-9 vuoden takaisia asioita enää.

Vierailija
37/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.bmj.com/content/360/bmj.k15/rr

Eipä näistä rokotteen aiheuttamista keskenmenoistakaan paljoa puhella ... hysss hysss...

Vierailija
38/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut jo vuosia, samoin muu perhe. Koskaan ei mitään sivuvaikutuksia ole ollut.

Vierailija
39/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan ottaa ensimmäistä kertaa tänä syksynä. Sain pari kuukautta sitten astmadiagnoosin.

Vierailija
40/88 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota, en koe tarvetta. Sairastan hyvin vähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme