Influenssarokote, otatko? Miksi, miksi et?
Itse aion tänäkin vuonna ottaa influenssarokotteen. Aikoinaan otin nyös sikainfluenssarokotteen. Mitään oireita ei ole koskaan mistään näistä tullut. En halua sairastaa, siksi otan. Erityisesti en halua niitä influenssan mahdollisia jälkitauteja.
Kommentit (88)
En ota. Olen raskaana rv 38 ja neuvolassa koitettiin melkein pakottaa rokotteeseen. Sikapiikin jälkeen (annettiin ekan raskauden aikana kysymättä) en luota enää yhteenkään influenssarokotteeseen. Lisäksi äitini, joka on joka syksy rokottanut itsensä, meinasi viime talvena SILTI kuolla influenssaan joten eipä ota hänkään enää. Ja joo tänä vuonna PITÄISI olla parempi rokote....... se jää nähtäväksi. Sitä ei kukaan palstamamma pysty lupaamaan. Jokainen tekee oman päätöksensä ja toisten on turha niistä aukoa päätään. Katsotaan ensi syksynä uudestaan jos tän vuoden rokoite on toimiva.......
Otin jo pari viikkoa sitten. Joka vuosi olen ottanut kun on tarjottu. Olen tekemisissä syöpäsairaiden kanssa, joten koen velvollisuudekseni ottaa sen.
En ole sikapiikkiä lukuunottamatta ikinä ottanut, enkä myöskään sairastanut. Riskiryhmää olevia ei ole lähipiirissä ja olen niin perusterve kuin voi olla, joten en oikein tiedä miksi pitäisi ottaa.
Ehdottomasti otan ja työn vuoksi on itse asiassa pakko. Ottaisin kyllä joka tapauksessa. Sairastin pahan keuhkokuumeen enkä halua ottaa riskiä että saisin influenssan jälkitautina keuhkokuumeen. Eikä se influenssakaan mikään kiva ja helppo tauti ole, sen olen myös sairastanut. Viimeiset 7 vuotta olen ottanut rokotteen enkä ole influa sairastanut kertaakaan sen jälkeen.
Ja te jotka sanotte että ei ota rokotetta koska ei ole koskaan sairastanut influenssaa niin mistä päättelette että te olette taudilta ikuisesti suojassa?! Yleensä kun kerran influenssan sairastaa niin kummasti sitä päätyy ottamaan rokotuksen. Ja taas kerran olis hyvä osata erottaa flunssa ja influenssa toisistaan.
Syöpäsairas on jo niin sairas, että pieni flunssa voi olla tuossa kohtaa armahdus.
Oikeasti syöpään kuoleminen on niin rumaa, että mikä tahansa sitä pystyy nopeuttamaan on helpotus.
Ne jotka tietää asiat oikeasti kyllä ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Syöpäsairas on jo niin sairas, että pieni flunssa voi olla tuossa kohtaa armahdus.
Oikeasti syöpään kuoleminen on niin rumaa, että mikä tahansa sitä pystyy nopeuttamaan on helpotus.
Ne jotka tietää asiat oikeasti kyllä ymmärtää.
Tuo on kyllä totta.
(t.Kolmen syöpäsairaan kuolinvuoteen äärellä istunut)
Ammatin puolesta pakko ottaa, mutta kuulun myös riskiryhmään, eli ottaisin ehkä ilman pakkoakin.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti otan ja työn vuoksi on itse asiassa pakko. Ottaisin kyllä joka tapauksessa. Sairastin pahan keuhkokuumeen enkä halua ottaa riskiä että saisin influenssan jälkitautina keuhkokuumeen. Eikä se influenssakaan mikään kiva ja helppo tauti ole, sen olen myös sairastanut. Viimeiset 7 vuotta olen ottanut rokotteen enkä ole influa sairastanut kertaakaan sen jälkeen.
Ja te jotka sanotte että ei ota rokotetta koska ei ole koskaan sairastanut influenssaa niin mistä päättelette että te olette taudilta ikuisesti suojassa?! Yleensä kun kerran influenssan sairastaa niin kummasti sitä päätyy ottamaan rokotuksen. Ja taas kerran olis hyvä osata erottaa flunssa ja influenssa toisistaan.
Olen sairastanut influenssan kerran - vuonna 2001. Koskaan muulloin ei ole ollut mitään niin vakavaa sairautta, että sen olisi tulkinnut muuksi kuin nuhakuumeeksi.
Otin influenssa/sikapiikit 2005, 2009 ja 2010. Joka kerta yleisterveys ja jaksaminen on ollut pitkäkestoisesti erittäin huono. En halua ottaa enää.
On ihan mahdotonta estää itseään sairastumasta johonkin ja omalla kohdalla tuntuisi tässä asiassa olevan suo siellä, vetelä täällä, joten toivon vaan, ettei influessa osuisi kohdalle tai siitä selviäisi ilman jäkitauteja.
Otan suojatakseni itseni ja muut ihmiset.
69. huomio! Ammatinpuolesta pakkoa taidettiin lieventää, mutta siitä ei puhuta medioissa kovin laajalti. Voit käydä lukemassa hoitajat.net sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun riskiryhmään jopa monenkertaisesti, mutta pelottaa ottaa rokotus. Kerran sain rokotteesta kuukausia kestävän tasapainoelimen tulehduksen, ja olin töistä pois kolme viikkoa kun en pysynyt pystyssä. Sairaalassa totesivat, että kestää aikansa ennenkuin toisen korvan tasapainoelin ottaa hoitaakseen sairaan elimen hommat. No pari kuukautta kesti. Nyt pelottaa, jos tuo uusii taas. Mulla on astma, reuma ja läppävika. Kuinkahan tekisin?
Sanottiinko sinulle, että johtui rokotteesta? Minullakin ollut sama juttu tosi rajuna eikä siihen aikaan influenssarokotteita edes annettu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut tarvittavat rokotteet olen aina ottanut, mutta en ota enää influenssarokotetta. Syyt; rokotteen suoja on pieni eikä yhtään tiedetä mikä viruskanta sieltä tänä vuonna tulee. Lisäksi tämänvuotinen rokote on yhä seurannassa haittavaikutusten osalta, eikä ole tutkittua tietoa vielä esim. useamman rokotuskerran vaikutuksista tai vaikutuksista ihmisten hedelmällisyyteen. Toki nyt annettava rokote on melko sama kuin aiemmin (jota on tutkittu enemmän siis) mutta se "melko sama" ei ole itselle riittävä juttu. Myös sen ottanut voi levittää virusta, suojaudun/suojelen muita esim. hyvällä käsihygienialla enkä näe aiheelliseksi ottaa rokotetta.
Ja voi sitten käydä tutustumassa esim. siihen valmisteyhteenvetoon ennen kun alkaa mollata foliohattupääksi :P
Nyt annettava rokote sisältää useampaa viruskantaa ja tehoaa siis useaan virukseen. On tehokkaampi kuin viime vuonna annettu. Ei sisällä tehoste- eikä säilöntäaineita.
Vierailija kirjoitti:
En päättele ettenkö voisi joskus saada influenssaa ja jos niin käy, mietin rokotuksen aiheellisuutta sitten uudestaan. En ole mitenkään rokotevastainen, mutta tuota en ole kokenut tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina olen ottanut ja tulen ottamaan. Suojaa terveyttä ja elämää, influenssa jälkitauteineen on hengenvaarallinen.
Nimenomaan. Kaksi vuotta sitten sairastui influenssaan ensin lapsi, sitten minä, jälkitautina sain keuhkokuumeen. Olimme koko joulukuun sairaana, itse kolme ja puoli vkoa pois töistä. Aatonaattona vihdoin tolpillani, varsin erilainen joulu vietettiin.
Rokote ei muuta mitään muuta kuin todennäköisyyttä. Rokotteen teho on alle 30% ja useina vuosina paljon alle.
Unohdit laittaa lähteen väitteellesi, joka on jo aiemmin tässä ketjussa kumottu virheellisenä.
Lisäksi valehtelet väittäessäsi, että rokote ei mukamas muuttaisi muuta kuin todennäköisyyttä. Rokotehan muuttaa täysin sen, kuinka vakavana influenssan sairastaa.
Lähde on CDC https://www.cdc.gov/flu/professionals/vaccination/effectiveness-studies…
huomaa, että sana professionals tarkoittaa ammattilaisille (professionals), eli sinunlaiset eivät osanne sitä lukea. Pyydä jotakuta tavaamaan sivu sinulle. Hitaasti. Lause kerrallaan.
Tavaa mulle vaikkapa se kohta, jossa rokotteen teho on alle 30 %.
En ota, lähipiiriin ei kuuluu ketään riskiryhmäläistä. Koskaan en ole influenssaa sairastanut ja flunssankin vain kerran kolmeen vuoteen. Se ei tietenkään kerro sitä, etten voisi influenssaan sairastua, mutta uskallan edelleen testata onneani. Voi olla, että mieli muuttuisi, jos influenssan joku vuosi sairastaisin.
Tietenkin otan. Siksi kun muutkin rokotukset: sairastaminen ie nappaa ja rokutus on tähän mitä parhain keino.
Rokotustenvastustajat ovat jotain Pohjanmaan hihhu lei ta tai muuten vaan kouluja käymättömiä idiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan. Sairastin viime syksynä a- ja b-influessan. Kiva oli hoidella sairasta perhettä itsekin kipeänä.
Yllä olevassa linkissä kerrotaan siitä, miten vuodesta toiseen otettava rokote heikentää puolustusta kaiken kaikkiaan.
Missä linkissä? Youtubessa vai? Lol.
En ota. Tiedän tuttavapiiristä kaksi ihmistä, joille kyseinen rokotus on aiheuttanut CFS/ME-sairauden. Siinä on koko elämä pilalla. Ennen kuin kyseisen sairauden mekanismit kunnolla ymmärretään, en uskalla ottaa riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina olen ottanut ja tulen ottamaan. Suojaa terveyttä ja elämää, influenssa jälkitauteineen on hengenvaarallinen.
Nimenomaan. Kaksi vuotta sitten sairastui influenssaan ensin lapsi, sitten minä, jälkitautina sain keuhkokuumeen. Olimme koko joulukuun sairaana, itse kolme ja puoli vkoa pois töistä. Aatonaattona vihdoin tolpillani, varsin erilainen joulu vietettiin.
Rokote ei muuta mitään muuta kuin todennäköisyyttä. Rokotteen teho on alle 30% ja useina vuosina paljon alle.
Työikäisillä rokotteen antama suoja oireista influenssaa vastaan vaihtelee 70-90 %, jos rokotevirukset vastaavat väestössä suureen osaan leviäviä influenssaviruksia.
Iän myötä rokotteen teho heikkenee. Riskiryhmiin kuuluvilla ja 65 vuotta täyttäneillä rokottamisen on osoitettu vähentävän influenssasta johtuvia sairaalahoitoja keskimäärin
40-70 % ja kuolleisuutta 50-70 %.
https://thl.fi/fi/web/rokottaminen/kaytannon-ohjeita/usein-kysyttya/inf…
Tiedän monen olleen rokotteen jälkeen sairaampi kuin koskaan.
Itse normaalisti selviän noista pöpöistä päivällä tai kahdella. En näe tarvetta ottaa rokotetta. Usein ei tauti edes pysty muhun.
Töistä en ole ollut poissa päivääkään moneen vuoteen. Miksi ihmeessä menisin rokotettavaksi?