Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vuosia jatkuva kuntoutustuki karhunpalvelus?

Vierailija
25.10.2018 |

Olen 30-vuotias työkyvyttömyyseläkettä jo lähes kymmenen vuotta nostanut nainen. Vuosien ja vuosien terapia sekä lääkitys alkaa tuottaa tulosta, ja yhtäkkiä näyttää siltä, että kuntoutustuki lakkautetaan ja minut diagnosoidaankin vuoden loppuun mennessä työkykyiseksi.

Ja huomaan olevani tyhjän päällä. Olen toki saanut sairastaa rauhassa, parantua omaan tahtiini. Näinä vuosina lääkitys on saatu kohdilleen, terapia on ollut tehokasta ja intensiivistä, ja vointi on saatu vakaaksi.

Mutta yhtäkkiä huomaan olevani tyhjän päällä. Olen (paperilla) työkykyinen, mutta kädessä on pelkkä ylioppilastodistus. Stressi on valtava. Mistä aloittaa uusi elämä veronmaksajana, noin vain, kolmekymppisenä, ilman ammattia ja työkokemusta?

Oliko kuntoutustuki sittenkin karhunpalvelus?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt kun sä olet kunnossa, sä tietnkin aloitat siitä, mistä muutkin ylioppilastutkinnon suoritettuaan aloittavat: jatko-opintoihin hakeutumisesta. Saat tähän opintotukea ja saatat saada erityiskoulutustukeakin aikaisemman sairautesi perusteella tilanteessa, jossa sairaus aiheuttaa koulutustarvetta nyt.

Ei sillä, ylioppilastodistuksella töissäolevia ihmisiä on esim teollisuudessa aika paljon. Mutta ne hommat vaativst yleensä fyysistä terveyttä ja kestävyyttä.

Yliopistoon tieni vie. Nyt pitääkin yhtäkkiä pinnistää kasaan 5 opintopistettä kuukaudessa saadakseni opintotukea, ja se pelottaa aivan mielettömästi kymmenen vuoden joutenolon jälkeen. Miten ihmeessä yhtäkkiä pärjään niin, ettei sairauteni pahene uudelleen? Kauhuskenaario on, että pääni ei kestäkään, ja pian makselen opintotukikuukausia ja -lainaa takaisin sairaalalaskujen ohessa.

Mitä on tämä erityiskoulutustuki? En ole koskaan kuullutkaan.

Ap

Jos alkaa harmittaa, niin sitten sä varmaan teet niin kuin muutkin päävikaiset, eli alat liioittelemaan oireita, jolloin pääset takaisin kuntsarille, kun huomaat että ei se veronmaksajan elämä olekaan niin kiv juttu, eikä toimi just sulle.

Vierailija
22/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastumisesi vuoksi tilanteesi tietysti on työnhakijana heikompi kuin sellaisen, jolla on kymmenen vuotta työkokemusta, mutta menneelle et voi mitään, on pelattava korteilla, jotka kädessä on. Eläkeikääsi on yli 30 vuotta aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitat opiskelemalla itsellesi ammatin. Haet heti yhteyshaussa aloille jotka sinua kiinnostavat. Miksi et ole muuten opiskellut kuntoutustuella (se ei ole kiellettyä, eikä vaikuta tuen saamiseen)?

Vierailija
24/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun tarvitse suoraan mennä yliopistoon vaan voit aloittaa vähän helpommastakin, Kela ainakin järjestää kaikenlaista työkyvyn arviointia jne, jollei tämä sitten ollut provo sillä viime aikoina ainakin kyllä nuo kaikki kuntouttavat työtoiminnat sun muut esitellään ihan Kelankin toimesta eikä edes ns anneta päättää ihan itse.

Mutta sehän tarkoittaa vaan lisää vuosia ennen ammattiin valmistumista. Tätä menoa olen 40 ennen kuin valmistun ammattiin, ja edelleen täysin vailla työkokemusta.

Kukaan ei nyt jostain syystä ota kantaa tähän työkokemuksen puutteeseen. Voihan sitä ammatin opiskella, mutta kuinka koskaan päästä töihin, kun vuosien työkyvyttömyys on estänyt työnteon?

Ap

Tässä HR-johtaja. Tuota sinun cvn aukkoa eivpidäbhävetä mitenkään eikä naamioida miksikään. Suosittelen rehellisyyttä. Sanot suoraan missä olit/mitä teit, kunhan korostat sitä että silloun oli silloin, nyt on nyt. Js nyt olet työkykyinen.

Vinkki: kunnan ja valtion viroissa aukot ja menneisyydet eivät haittaa niin paljoin kuin yksityisellä, js meno on leppoisampaa. Lisäksi moni virka aukeaa jos on muodollinen pätevyys(tutkinto), eikä menneisyyksiä niin kaivella.

Tsempit ap:lle, kuulostat vastuunottajalta, määrätietoiselta ja ahkeralta!

Vierailija
25/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt kun sä olet kunnossa, sä tietnkin aloitat siitä, mistä muutkin ylioppilastutkinnon suoritettuaan aloittavat: jatko-opintoihin hakeutumisesta. Saat tähän opintotukea ja saatat saada erityiskoulutustukeakin aikaisemman sairautesi perusteella tilanteessa, jossa sairaus aiheuttaa koulutustarvetta nyt.

Ei sillä, ylioppilastodistuksella töissäolevia ihmisiä on esim teollisuudessa aika paljon. Mutta ne hommat vaativst yleensä fyysistä terveyttä ja kestävyyttä.

Yliopistoon tieni vie. Nyt pitääkin yhtäkkiä pinnistää kasaan 5 opintopistettä kuukaudessa saadakseni opintotukea, ja se pelottaa aivan mielettömästi kymmenen vuoden joutenolon jälkeen. Miten ihmeessä yhtäkkiä pärjään niin, ettei sairauteni pahene uudelleen? Kauhuskenaario on, että pääni ei kestäkään, ja pian makselen opintotukikuukausia ja -lainaa takaisin sairaalalaskujen ohessa.

Mitä on tämä erityiskoulutustuki? En ole koskaan kuullutkaan.

Ap

Haet tietenkin ammatillista kuntoutusta ja kuntoutusrahaa, jolloin saat pehmeämään alun opinnoille :)

Vierailija
26/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity vihreisiin, ei tarvitse osata mitään, riittää kun papukaijana toistelet meillä on u nelma jargonia ja välillä kus et suomalaisten muroihin niin olet tuota pikaa vihreiden ministeri ainesta.

Eikä tarvii jännittää, et pysty sanomaan/tekemään mitään niin tyhmää tai idioo ttimaista mitä joku muu vihreä ei olisi jo tehnyt tai sanonut.

Vierailija
27/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun tarvitse suoraan mennä yliopistoon vaan voit aloittaa vähän helpommastakin, Kela ainakin järjestää kaikenlaista työkyvyn arviointia jne, jollei tämä sitten ollut provo sillä viime aikoina ainakin kyllä nuo kaikki kuntouttavat työtoiminnat sun muut esitellään ihan Kelankin toimesta eikä edes ns anneta päättää ihan itse.

Mutta sehän tarkoittaa vaan lisää vuosia ennen ammattiin valmistumista. Tätä menoa olen 40 ennen kuin valmistun ammattiin, ja edelleen täysin vailla työkokemusta.

Kukaan ei nyt jostain syystä ota kantaa tähän työkokemuksen puutteeseen. Voihan sitä ammatin opiskella, mutta kuinka koskaan päästä töihin, kun vuosien työkyvyttömyys on estänyt työnteon?

Ap

Tässä HR-johtaja. Tuota sinun cvn pitkää tyhjää kohtaa ei pidä hävetä mitenkään, eikä yrittää muokata miksikään muuksi. Suosittelen rehellisyyttä. Sanot suoraan missä olit/mitä teit, kunhan korostat sitä että silloin oli silloin, nyt on nyt. Ja nyt olet työkykyinen.

Vinkki: kunnan ja valtion viroissa puuttet cvssä ja menneisyydet eivät haittaa niin paljoin kuin yksityisellä, ja meno on leppoisampaa. Lisäksi moni virka aukeaa jos on muodollinen pätevyys(tutkinto), eikä taustoja niin tutkita.

Vierailija
28/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap ajattelit vaihtoehdoksi kuntoutustuelle?

Hyvä kysymys. Ehkä yksinkertaisesti töihin/opintoihin patistamista. Että kuntoutustukea ei annettaisi ollenkaan, se olisi joko normaaliksi osaksi yhteiskuntaa tai sitten suoraan eläkkeelle. Kuulostaa vaihtoehtona näin jälkeenpäin paremmalta.

Kymmenen vuotta nuoren ihmisen elämässä on pitkä aika. Ainakaan niin pitkään ei mielestäni pitäisi kuntoutustukea myöntää.

Ap

Siis oletko sitä mieltä, että 10 vuotta olisit ollutkin työkykyinen ja voinut opiskella ja lääkärin väärän arvion mukaan olit kuntoutustuella veronmaksajien piikkiin ?

En missään nimessä ollut työ- tai edes opiskelukykyinen, ja tuntuu hurjalta että oletetaan, että sitä noin vain yhtäkkiä olisi veronmaksukykyinen, kun siihen ei ole mitään tukevaa taustaa.

Jos pidetään kymmenen vuotta kuntoutustuella, niin siihen täytyy vähintäänkin järjestää oheen merkittävänäkin osana työelämään valmistavaa ja valmentavaa toimintaa. Kuntotustuki on liian hoivaavaa ottaen huomioon sen, että todellisuudessa tarkoitus on vain tehdä tästä yksilöstä pyörä yhteiskunnan rattaisiin. Toivottavasti nykyään parikymppisten kuntoutus on aktiivisempaa, ja pidetään päällimmäisenä mielessä se oikea tavoite: töihin. Ei pelkästään hyvinvoivaksi, kuten minun hoitoni tavoite oli, vaan myös töihin.

Minua on hoidettu sairaalajaksoilla, keskusteluavulla ja lääkityksellä. Ne eivät valmenna parikymppistä työntekoon. Kymmenen vuotta hoivaa ja päähän silittelyä on edelleenkin mielestäni karhunpalvelus, jos se on tarkoituskin vain katkaista, kontrasti on liian suuri.

Ap

Vierailija
29/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tässä HR-johtaja. Tuota sinun cvn pitkää tyhjää kohtaa ei pidä hävetä mitenkään, eikä yrittää muokata miksikään muuksi. Suosittelen rehellisyyttä. Sanot suoraan missä olit/mitä teit, kunhan korostat sitä että silloin oli silloin, nyt on nyt. Ja nyt olet työkykyinen.

Vinkki: kunnan ja valtion viroissa puuttet cvssä ja menneisyydet eivät haittaa niin paljoin kuin yksityisellä, ja meno on leppoisampaa. Lisäksi moni virka aukeaa jos on muodollinen pätevyys(tutkinto), eikä taustoja niin tutkita.

Moi HR-johtaja!

Kiitos vinkeistä. Joku toivottavasti ottaa töihin tyhjäceeveeläisen. Rehellinenhän sitä on oltava, omaa sairauttaan tuskin kuitenkaan kannattaa korostaa.

Kettuilu on mielestäni turhaa. Olet kuitenkin oikeassa: en tietenkään ota vastuuta sairaudestani itselleni, en tehnyt sitä valintaa. En myöskään ole määrätietoinen, olen hukassa. Ahkeruudesta en tiedä, en ole koskaan kokeillut.

Ap

Vierailija
30/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitat opiskelemalla itsellesi ammatin. Haet heti yhteyshaussa aloille jotka sinua kiinnostavat. Miksi et ole muuten opiskellut kuntoutustuella (se ei ole kiellettyä, eikä vaikuta tuen saamiseen)?

Kokeilin, mutta epäonnistuin. Useamman kerran kuin yhden.

Ap

Vierailija
31/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Ehkä yksinkertaisesti töihin/opintoihin patistamista. Että kuntoutustukea ei annettaisi ollenkaan, se olisi joko normaaliksi osaksi yhteiskuntaa tai sitten suoraan eläkkeelle. Kuulostaa vaihtoehtona näin jälkeenpäin paremmalta.

Kymmenen vuotta nuoren ihmisen elämässä on pitkä aika. Ainakaan niin pitkään ei mielestäni pitäisi kuntoutustukea myöntää.

Ap

Siis oletko sitä mieltä, että 10 vuotta olisit ollutkin työkykyinen ja voinut opiskella ja lääkärin väärän arvion mukaan olit kuntoutustuella veronmaksajien piikkiin ?

En missään nimessä ollut työ- tai edes opiskelukykyinen, ja tuntuu hurjalta että oletetaan, että sitä noin vain yhtäkkiä olisi veronmaksukykyinen, kun siihen ei ole mitään tukevaa taustaa.

Jos pidetään kymmenen vuotta kuntoutustuella, niin siihen täytyy vähintäänkin järjestää oheen merkittävänäkin osana työelämään valmistavaa ja valmentavaa toimintaa. Kuntotustuki on liian hoivaavaa ottaen huomioon sen, että todellisuudessa tarkoitus on vain tehdä tästä yksilöstä pyörä yhteiskunnan rattaisiin. Toivottavasti nykyään parikymppisten kuntoutus on aktiivisempaa, ja pidetään päällimmäisenä mielessä se oikea tavoite: töihin. Ei pelkästään hyvinvoivaksi, kuten minun hoitoni tavoite oli, vaan myös töihin.

Minua on hoidettu sairaalajaksoilla, keskusteluavulla ja lääkityksellä. Ne eivät valmenna parikymppistä työntekoon. Kymmenen vuotta hoivaa ja päähän silittelyä on edelleenkin mielestäni karhunpalvelus, jos se on tarkoituskin vain katkaista, kontrasti on liian suuri.

Ap

Ap on trolli. Minun kuntoutustuella olleet ystäväni ovat tehneet kaikenlaisia töitä nuorena ennen kuntoutustuelle päätymistään ja silloinkin olleet erilaisissa työharjoitteluissa ja kokeilleet opiskelua.

Vierailija
32/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nyt jotain yritysideaa miettimään ellei muille töihin meno tai opiskelu nappaa. Negaaminen ei hyödytä ketään.

Vierailija
33/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, nyt jotain yritysideaa miettimään ellei muille töihin meno tai opiskelu nappaa. Negaaminen ei hyödytä ketään.

Johan minä aiemmin sanoin, että olen menossa yliopistoon. Siis opiskelemaan.

Yrittäjäksi minusta ei missään nimessä olisi, en kestäisi moista stressiä. Riski olisi kohtuuttoman suuri.

Ap

Vierailija
34/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sä sentään voit kuntoutua? Vai et voi kuntoutua ja Kela on toista mieltä? Mun kuntoutustuki katkaistiin kerran koska Kela vaan päätti että olen kuntoutunut! Mutta lääkäri ja kuntoutuspalvelu aika pian oikaisi nämä Kelan pelleilyt 😂 Jos asioit Kelan kanssa niin varaudu ihmeparantumisiin! 😅

Vierailija
35/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sä sentään voit kuntoutua? Vai et voi kuntoutua ja Kela on toista mieltä? Mun kuntoutustuki katkaistiin kerran koska Kela vaan päätti että olen kuntoutunut! Mutta lääkäri ja kuntoutuspalvelu aika pian oikaisi nämä Kelan pelleilyt 😂 Jos asioit Kelan kanssa niin varaudu ihmeparantumisiin! 😅

Kuinka pitkän kuntsarin jälkeen? Aika karua!

Vierailija
36/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiallinen aihe. Paitsi itse en ole terapiassakaan päässyt alkua pidemmälle eli näin 27v olen valovuosia sun perässä. Toimeentulotuella elellään. Ajatus tuosta oikeaan maailmaan menosta ahdistaa kun oma eväslaatikko on lähes tyhjä. Itsemurhakin ajatuksena toisinaan tuntuu armollisemmalta kuin murusien ja muiden hyvän tahon varassa eläminen. Sitä se olisi koulutuksenkin jälkeen jos siihen asti pääsen, koska työnantaja voi helposti valita nuoremman, paremman, kokeneemman jne.

Vierailija
37/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Debiili.

Vierailija
38/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap on trolli. Minun kuntoutustuella olleet ystäväni ovat tehneet kaikenlaisia töitä nuorena ennen kuntoutustuelle päätymistään ja silloinkin olleet erilaisissa työharjoitteluissa ja kokeilleet opiskelua.

Vai niin. Minä olin kuntsarilla sen kymmenen vuotta käymättä kertaakaan missään työharjoitteluissa tai -kokeiluissa. Nyt työkyvyttömyyseläkkeellä.

Vierailija
39/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toimintakyvyiltäni kuntoutunut, mutta sairaushan ei minusta lähde. Siinä vaiheessa, kun minulta napataan diagnoosi pois, aion sanoa, että sitten varmaan otetaan pois lääkityskin.

Minäkin olen kuullut KELA:n ihmeparanemisista. Minä en ole koskaan joutunut moiseen kaaokseen, vaan ihan oikeasti lääkitys on kohdillaan ja terapia on tuottanut tulosta. Mutta olla tässä tilanteessa saamatta siihen kymmeneen vuoteen minkäänlaista valmennusta on kuin heitettäisiin uimataidoton laidan yli.

Ap

Vierailija
40/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkän kuntsarin jälkeen? Aika karua!

Olin ehtinyt saamaan kuntoutustukea n. 3kk. Sitten tipahti kirje laatikkoon ja ilmoitettiin että tuki on katkaistu koska olen kuntoutunut. Olin Verven kuntoutuksessa ja soitin tietysti ohjaajalleni niin kyselin että mitäs nyt..😅 Soitti ilmeisesti aika kiukkuisen puhelun Kelaan, asia meinaan hoitui tosi nopeaan ja tukea jatkettiin! Minulla on paha tuki- ja liikuntaelinsairaus josta en parane. Mutta silloin vielä kuntoutumiseeni uskottiin. Ainakin Kela uskoi tosi lujaa! 😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän