Miten narsisti käyttäytyy kun ei saa enää uhriaan manipuloitua? Ja menettää häneen valtansa?
Onko luvassa vihaa? Ja jos niin millaista?
Voiko olla niin, että narsisti on niin kuin uhria ei olisi koskaan ollut olemassakaan?
Kommentit (275)
Siinä vaiheessa kun uhri on päässyt lopullisesti irti, narsisti on hänelle täysin yhdentekevä, ja tätä narsisti ei millään ymmärrä. Jos ei enää välitä niin ei välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero oli jo tulossa (aika oli toinen, piti asua asumuserossa, jos ei saatu aikaan sopueroa), mutta tyyppi yritti vielä saada minun nimeni, että olisi ostanut auton, siis osamaksulla tietenkin. Aina autot olivat sattuneesta syystä olleet minun nimissäni, vaikkei ollut edes korttia. Mutta vieläkin siis kokeili. Luotti kai, etten uskalla kieltäytyä ja sitten olenkin nalkissa taas ja eroa ei tule.
Muistan sen tilanteen, tuli pihalta perässäni rappukäytävään ja esitteli papereita. Pelkäsin, että pahoinpitelee minut, koska hänellä saattoi todellakin napsahtaa päässä. Olikin sitten ylläri, kun sanoi, ettei mitään autoja enää osteta. Poistui paikalta vähin äänin, tosin häiriköi kyllä tuonkin jälkeen.
On nää niin samoja kaavoja... Mun eksä yritti ostattaa mulla mummonsa vanhan talon eron jälkeen. Olin rahaton ja valtava asuntolaina yksin mun niskassa, kun eksä ei ollut koskaan siihen luottotiedottomana pystynyt osallistumaan. Oli helppo sanoa ei, koska ei ollut rahaa, enkä olisi sitä pankistakaan enää saanut. Silloin tiesin, että tuo toinen on hullu. Autonsa tosiaan piti aina saada mun nimelle, hänen ulosottosotkujensa takia, mitkä todellisuudessa ja kaikessa laajuudessaan selvisivät minulle vasta eron jälkeen, kun kävin ihan suoraan kysymässä asiaa ulosottomieheltä lapsen elatusta selvitettäessä. Puhelin oli välillä myös mun nimellä, ja usein laskutkin lankesivat mun maksettaviksi. Talouteni parani erossa. Että niinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti alkaa kyyläämään, saattaa ilmestyä kotiovelle, pihalle tai työpaikan läheisyyteen vahtimaan, luo someen feikkitilejä, joilla yrittää ottaa yhteyttä. Toisinaan saattaa olla kausia, jolloin hän on hiljaa, eli yrittää valloittaa uutta uhria.
Laittaa myös kaverinsa stalkkaamaan. Yksi ajoi 100 kilsaa mun perässä katsomassa, minne menen. Ja tämä eron jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsii uuden uhrin.
Mistä narsistivanhempi ottaa uuden uhrin, kun hän menettää valtansa aikuisiin lapsiinsa?
Kyllä se edelleen siellä facebookissa stalkkaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on niin tärkeää uskoa, että se ihminen, josta tänne kirjoitit oli nimenomaan narsisti?
Ei ole tainnut kukaan tässä ketjussa sanoa, että diagnoosia olisi ollut. Kusipäisiä exiä on ollut kaikilla, narsistiksi leimaaminen on tapa erottua siitä joukosta? Entä jos vaan myöntäisi, että itse oli typerä ihminen ja valitsi sen kusipään? Ei mutta silloinhan se vastuu olisi osittain itselläkin. Narsisteillahan on vain uhreja...
Et näköjään tunne, miten narsisti toimii. Tavattuaan minut narsisti vahti ensitapaamisella jopa vessan oven takana, etten pääse karkuun. Ei ne irrota, jos satut vaikkakin vain juttelemaan niille takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on niin tärkeää uskoa, että se ihminen, josta tänne kirjoitit oli nimenomaan narsisti?
Ei ole tainnut kukaan tässä ketjussa sanoa, että diagnoosia olisi ollut. Kusipäisiä exiä on ollut kaikilla, narsistiksi leimaaminen on tapa erottua siitä joukosta? Entä jos vaan myöntäisi, että itse oli typerä ihminen ja valitsi sen kusipään? Ei mutta silloinhan se vastuu olisi osittain itselläkin. Narsisteillahan on vain uhreja...
Et näköjään tunne, miten narsisti toimii. Tavattuaan minut narsisti vahti ensitapaamisella jopa vessan oven takana, etten pääse karkuun. Ei ne irrota, jos satut vaikkakin vain juttelemaan niille takaisin.
Mietin siis jo ensitapaamisella, että tästä pitäisi päästä karkuun.
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla on päässään sellainen suuren kapasiteetin manipulaatioprosessori, että hän kyllä manipuloi lähipiirin uskomaan mustankin valkoiseksi. - Hovista irtaantunut henkilö leimataan tavalla tai toisella pahaksi ihmiseksi. Narsisti kerää sairaalloisesti toisen käden tietoa henkilön häntä koskevista sanomisista ja saa kuulla hänen kertoneen negatiivisia asioita. Siihen saumaan narsisti iskee. Yleensä manipuloi lähipiiriläisensä uskomaan että tämä erkaantuva henkilö on puhunut pahaa myös juuri hänestä. Tätä pakkaa hän sekoittaa taitavasti saaden suurimman osan puolelleen. - Mutta ei hätää. Vuosien saatossa lähipiirin ymmärryksen kasvaessa hovi harvenee. Lopulta elämään katkeroitunut narsistivanhus on yksin, kaikkien hylkäämä. Viimeistään siinä vaiheessa hänellä on koira.
Eipä narsisti ota koiraa. Hän vihaa eläimiä, koska niillä on omia tarpeita, jotka narsistin pitäisi huomioida. Mun eksä jaksoi vuosien jälkeenkin raivota mulle (!), täysin sivulliselle, kuinka hänen piti osallistua töiden jälkeen silloisen tyttöystävänsä koiran käyttämiseen eläinlääkärillä. Lisäksi ainakin tämä narsisti pelkäsi koiria, koirat varmasti vaistosivat kys. henkilön vihan ja antoivat samalla mitalla takaisin.
Väittäisin että narsistilla ei ole koiraa, mutta psykopaatilla voi olla. Ihan vain oman kokemukseni pohjalta. Eli voin olla väärässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla on päässään sellainen suuren kapasiteetin manipulaatioprosessori, että hän kyllä manipuloi lähipiirin uskomaan mustankin valkoiseksi. - Hovista irtaantunut henkilö leimataan tavalla tai toisella pahaksi ihmiseksi. Narsisti kerää sairaalloisesti toisen käden tietoa henkilön häntä koskevista sanomisista ja saa kuulla hänen kertoneen negatiivisia asioita. Siihen saumaan narsisti iskee. Yleensä manipuloi lähipiiriläisensä uskomaan että tämä erkaantuva henkilö on puhunut pahaa myös juuri hänestä. Tätä pakkaa hän sekoittaa taitavasti saaden suurimman osan puolelleen. - Mutta ei hätää. Vuosien saatossa lähipiirin ymmärryksen kasvaessa hovi harvenee. Lopulta elämään katkeroitunut narsistivanhus on yksin, kaikkien hylkäämä. Viimeistään siinä vaiheessa hänellä on koira.
Eipä narsisti ota koiraa. Hän vihaa eläimiä, koska niillä on omia tarpeita, jotka narsistin pitäisi huomioida. Mun eksä jaksoi vuosien jälkeenkin raivota mulle (!), täysin sivulliselle, kuinka hänen piti osallistua töiden jälkeen silloisen tyttöystävänsä koiran käyttämiseen eläinlääkärillä. Lisäksi ainakin tämä narsisti pelkäsi koiria, koirat varmasti vaistosivat kys. henkilön vihan ja antoivat samalla mitalla takaisin.
Väittäisin että narsistilla ei ole koiraa, mutta psykopaatilla voi olla. Ihan vain oman kokemukseni pohjalta. Eli voin olla väärässäkin.
Et pelkästään väärässä, vaan hullu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsii uuden uhrin.
Mistä narsistivanhempi ottaa uuden uhrin, kun hän menettää valtansa aikuisiin lapsiinsa?
Tähän mäkin haluaisin vastauksen. Tai millä lailla narsisti on yrittänyt hyök ätä aikuisten lastensa kimppuun.
Meillä mun lapsen anoppi ei voi sietää narsisteja, ja puolustaa mun lastani yhtä ärhäkkäästi kuin minä, eli me saatiin sillä tavalla lisäapuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kertoa useistakin ihmisistä, joilla itse epäilen olevan narsistinen persoonallisuushäiriö. Heillä ei kuitenkaan ole diagnoosia, joten en rupea täällä faktana kertomaan, että minun narsistikokemukseni on tällainen ja tällainen... Olen myös perehtynyt useisiin persoonallisuushäiriöihin, ja yksinkertaisesti ärsyttää, kun niin moni haluaa osansa huomiosta huutamalla "minunkin exä/vanhempi/työkaveri on narsisti!".
Asia ollut paljon esillä, ja ihmiset oikeasti tekee itse niitä diagnooseja lehtijuttujen perusteella, kyseenalaistamatta lukemaansa tai omia kokemuksiaan. Kaipa siitä saa jotain uskottavuutta kokemuksilleen, kun se kusipää ei ole vain kusipää.
Täälläkin kerrottu niin väärää tietoa, että se vaan syö uskottavuutta niiltä, joilla oikeasti on kokemusta narsistista.
Ei narsisti selviydy koiran eikä lasten pidosta. Hetken voi hoitaa mallikkaasti, mutta omat halut ja menot menee toisten tarpeiden ohi ennemmin tai myöhemmin. Nää on niitä tyyppejä jotka jättää lapset ja lemmikit yksin kotiin ja häipyvät baarireissuilleen pitkiksikin ajoiksi. Tai soittelevat kaikki tuttunsa läpi etsien lastenhoitajaa, vaikka ovat hetkeä aikaisemmin itse luvanneet huolehtia lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kertoa useistakin ihmisistä, joilla itse epäilen olevan narsistinen persoonallisuushäiriö. Heillä ei kuitenkaan ole diagnoosia, joten en rupea täällä faktana kertomaan, että minun narsistikokemukseni on tällainen ja tällainen... Olen myös perehtynyt useisiin persoonallisuushäiriöihin, ja yksinkertaisesti ärsyttää, kun niin moni haluaa osansa huomiosta huutamalla "minunkin exä/vanhempi/työkaveri on narsisti!".
Asia ollut paljon esillä, ja ihmiset oikeasti tekee itse niitä diagnooseja lehtijuttujen perusteella, kyseenalaistamatta lukemaansa tai omia kokemuksiaan. Kaipa siitä saa jotain uskottavuutta kokemuksilleen, kun se kusipää ei ole vain kusipää.
Täälläkin kerrottu niin väärää tietoa, että se vaan syö uskottavuutta niiltä, joilla oikeasti on kokemusta narsistista.
Jopa asiantuntijoilla on vaikeuksia tunnistaa ja diagnosoida narsismia. Täällä kyökkipsykologian tohtorit aivan pokalla suoltavat tuubaa. Jokaiselle tulisi kunnianloukkaussyyte jos nimet -myös narsisteiksi valehdeltujen ja keksittyjen- julkaistaisiin. Sairasta touhua joka kertoo vain ”diagnosoidun” omasta mielenmaisemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kyllä narsismi hukassa. Miksi valitsit miehen, joka ei muka koskaan tuntenut empatiaa? Millainen miehen vauva-aika oli ensimmäisen puolen vuoden aikana? Tuskin edes tiedät, vaan räyskytät narsismia exille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsii uuden uhrin.
Tähän mäkin haluaisin vastauksen. Tai millä lailla narsisti on yrittänyt hyök ätä aikuisten lastensa kimppuun.
Meillä mun lapsen anoppi ei voi sietää narsisteja, ja puolustaa mun lastani yhtä ärhäkkäästi kuin minä, eli me saatiin sillä tavalla lisäapuja.
? Hyökätä aikuisten lasten kimppuun? Kyllä ne lapset ovat kokeneet syntymästään asti narsistin vallan ja kylmyyden. Eikö sinun pitäisi tietää, mitä on narsismi kun anoppisi kanssa puolustatte lastasi narsisteja vastaan. Mistä niitä narsisteja hyökkäilee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kyllä narsismi hukassa. Miksi valitsit miehen, joka ei muka koskaan tuntenut empatiaa? Millainen miehen vauva-aika oli ensimmäisen puolen vuoden aikana? Tuskin edes tiedät, vaan räyskytät narsismia exille.
Itse asiassa tiedän. Mies oli vauvana paljon sairaalassa erossa vanhemmistaan sairastelun takia. On ihan itse kertonut tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsii uuden uhrin.
? Hyökätä aikuisten lasten kimppuun? Kyllä ne lapset ovat kokeneet syntymästään asti narsistin vallan ja kylmyyden. Eikö sinun pitäisi tietää, mitä on narsismi kun anoppisi kanssa puolustatte lastasi narsisteja vastaan. Mistä niitä narsisteja hyökkäilee?
Eksä hylkäsi erossa lapsensa (eli lapsi on saanut välillä elää rauhassakin), mutta kun huomasi, etten välittänyt pätkääkään. Enää. Alkoi sitten toisenlainen pommitus. Lapsesta ei välittänyt edelleenkään. Mutta aina aika ajoin tekee näitä hyökkäyksiään. Soittelee esim. mun vanhoille vanhemmille, jotka ei halua enää olla missään tekemisissä hänen kanssaan. Kyllä mä koen hänen yhteydenottonsa nimenomaan hyökkäyksinä, koska aina silloin tapahtuu jotain kamalaa jollekin meistä, mulle tai mun läheisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsii uuden uhrin.
? Hyö kätä aikuisten lasten kimppuun? Kyllä ne lapset ovat kokeneet syntymästään asti narsistin vallan ja kylmyyden. Eikö sinun pitäisi tietää, mitä on narsismi kun anoppisi kanssa puolustatte lastasi narsisteja vastaan. Mistä niitä narsisteja hyö kkäilee?
Eksä hylk äsi erossa lapsensa (eli lapsi on saanut välillä elää rauh assakin), mutta kun huomasi, etten välittänyt pätkääkään. Enää. Alkoi sitten toisenlainen P o m m i t u s. Lapsesta ei välittänyt edelleenkään. Mutta aina aika ajoin tekee näitä h y o k k ä yksiään. Soittelee esim. mun vanhoille vanhemmille, jotka ei halua enää olla missään tekemisissä hänen kanssaan. Kyllä mä koen hänen yhteydenottonsa nimenomaan hy o kkä yksinä, koska aina silloin tapahtuu jotain kam alaa jollekin meistä, mulle tai mun läheisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsii uuden uhrin.
? Hyö kätä aikuisten lasten kimppuun? Kyllä ne lapset ovat kokeneet syntymästään asti narsistin vallan ja kylmyyden. Eikö sinun pitäisi tietää, mitä on narsismi kun anoppisi kanssa puolustatte lastasi narsisteja vastaan. Mistä niitä narsisteja hyö kkäilee?
Eksä hylk äsi erossa lapsensa (eli lapsi on saanut välillä elää rauh assakin), mutta kun huomasi, etten välittänyt pätkääkään. Enää. Alkoi sitten toisenlainen P o m m i t u s. Lapsesta ei välittänyt edelleenkään. Mutta aina aika ajoin tekee näitä h y o k k ä yksiään. Soittelee esim. mun vanhoille vanhemmille, jotka ei halua enää olla missään tekemisissä hänen kanssaan. Kyllä mä koen hänen yhteydenottonsa nimenomaan hy o kkä yksinä, koska aina silloin tapahtuu jotain kam alaa jollekin meistä, mulle tai mun läheisille.
Olipa vaikea saada viesti läpi. Sori, siksi kummalliset sanat.
En jaksanut lukea ketjua, mutta kerron miten minulle kävi. Laitoin välit poikki narsistiin ja muutin satojen kilometrien päähän, laitoin kaikki tietoni salaisiksi, poistuin somesta jatkuvien narsistin kaverien pommitusten takia, estot eivät auttaneet kun aina ilmestyi uusi pommittaja, vaihdoin puhelinnumeroni, sähköpostini jne. Vielä 5vuoden jälkeen yrittää jatkuvasti saada minuun yhteyttä.
Kerran jopa sai jonkun kyttäämään menojani ja mitä teen kotona, huomasin kadun varressa oudon pakettiauton, joka oli siinä koko päivän joku mies kyydissä. Tämä toistui monta päivää ja iltaisin kun sammutin valot, kuulin auton starttaavan ja ajavan pois. Hän jopa seurasi minua kauppaan ja mihin ikinä meninkään. Eräs kerta kaupan parkkipaikalla sitten koputin ikkunaan ja kysyin mitä ihmettä hän touhuaa ja jos ei lopeta, teen ilmoituksen poliisille, olin ottanut pitkin päivää kuvia autosta todisteiksi. Hän myönsi, että tämä narsisti joka minua piinasi, oli häntä pyytänyt tarkkailemaan minua, kun oli "huolissaan", että mieheni pahoinpitelee minua. Siihen loppui onneksi tuo kyttääminen.
Jostain hän kuitenkin on saanut tietää sähköpostini ja laittaa sinne viestejä, joudun varmaan taas vaihtamaan sen, kun hän laittelee sähköpostia monesta eri osoitteesta, joten esto ei varmaan toimisi, tekisi vain uuden osoitteen itselleen. Yhden entisen osoitteenikin on saanut jostain tietoonsa ja lähettelee sinne kirjeitä, jotka tietysti ohjataan uuteen osoitteeseeni. Lähestymiskieltoa olen harkinnut, mutten todellakaan halua nähdä häntä oikeudenkäynnissä. Enkä mennä sinne, jos se pidettäisiin hänen paikkakunnallaan, koska kuten sanoin, muutin satojen kilometrien päähän hänestä.
Tässä nyt yksi kokemus, miten voi käydä, en usko että narsisti antaisi vain olla. Riippuu tietysti miten kauan on saanut hallita sinua, minun narsistini hallitsi minua ja elämääni melkein 20vuotta, joten ei tietenkään halua päästää irti "luomuksestaan" jota voi riepotella miten tahtoo. Jos kestänyt pari vuotta, voi hyvinkin olla niinkuin sinua ei olisi ollut.
Ei kun se on persoonallisuushäiriö. Pysyvä psyyken rakenne.