Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten narsisti käyttäytyy kun ei saa enää uhriaan manipuloitua? Ja menettää häneen valtansa?

Vierailija
25.10.2018 |

Onko luvassa vihaa? Ja jos niin millaista?
Voiko olla niin, että narsisti on niin kuin uhria ei olisi koskaan ollut olemassakaan?

Kommentit (275)

Vierailija
101/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttären narsisti-ex alkoi uhkailla, kytätä ja pelotella. Vaadittiin paljon yhteydenottoja ja vastaavaa lapsellista uhkailua, että tajusi pelin olevan ohi. Tietysti puhelinnumero piti muuttaa salaiseksi ym.

Eiks näitä uhkailuita voi näyttää poliiseille. Siitähän saa nykyään linnatuomion.

Vierailija
102/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, musta tuntuu ett narsistit on vähiten toivottuja ihmisiä maailmaan ja ett ne on täällä pilaamassa muiden elämää, ts. kaunein ei ole narsisti, vaan valtaa hakeva keskiverto ja monesta tulee mielisteln kautta rikas vaikka rahahan on lähinnä lukuja pankkitilillä, mutta nyky-yhteiskunta on niin pihalla että materialismia arvostetaan(?)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei luovuta koskaan. Hän järjestää asiat niin, että kaikki loppuu hänen hyväkseen ja sen jälkeen ignooraa, mutta jatkaa mustamaalaamista muille ihmisille. Narsisti on hyvin sosiaalinen ja kaikilla on hänestä hyvä kuva. Vain puoliso ja perhe tietää totuuden, mitä seinien sisällä tapahtuu.

Jep, mun toinen vanhemmista. En sitten tiedä miten työelämässä savustaa narsistit pois pilaamasta organisaatioita, mutta ainakin siihen tulisi jokaisen järkevän valmistautua, valitettavasti.

Vierailija
104/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisin, että ihminen tulee täysin merkityksettömäksi. Hovin jäseniltä edellytetään kuuliaisuutta.

Saattaa kuitenkin roikuttaa toista löysässä hirressä. Kun tarvisee toista esim. likaisen työn tekijäksi, uhrin velvollisuus on totella ja olla saatavilla.

Jos teillä on yhteinen lapsi, niin se tarkoittaa että hänen kanssaan joutuu olla tekemisissä.

Kuulostaa oudolta että kumpi tahansa määrittää sääntöjä tai loukkaantuu jos asiat eivät mene oman tahdon mukaan.

Muutama ystävä on eron jälkeen ilmoittanut mikä on miehen vika. Kumpikaan ei näe itsessään vikaa ja he ovat näitä jotka haukkuvat kumppanin, jopa Facebookissa julkisissa ryhmissä. Ei tuokaan "normaalia" ole.

Narsistille yleinen ominaisuus ei ole väkivalta eikä haukkua kumppania toisille.

Hän tahtoo saada kyseinen ihminen jota hallita käsissään koska hän ajattelee ettei voi olla ilman häntä, toinen on niin mahtava että oma itseys hukkuu eikä pysty toimimaan ilman narskua. Ei väkivallan, uhkailun tai haukkumisen kautta vaan kuten moni nainen tekee; pyytää miestä siivoamaan ja joutuu tekemään sen itse koska mies ei osaa. Vähitellen narsisti vaimo on ominut osan kodin toiminnasta ja tulee miehelle tästä ylivoimaiseksi. Vähitellen mies päätyy ajattelemaan ettei pysty olla yksin koska hän tarvitsee vaimon näihin asioihin.

Kyse on siis henkinen pärjääminen, se ettei ole enää mitään eikä elämä muutoin onnistu.

Työpaikan narsisti toimii samalla tavalla, hän on pätevä ja hyvä. Tarvitsee ympärilleen tuolloin hovin, joka näkee että hän osaa, imee heistä voimaa kun epäonnistuu ja koittaa kääntää muita hovistaan muita itselleen näkemiä vaarallisen taitavia henkilöitä kohtaan. Narsisti rakentaa työpaikalla näennäisiä suhteita heikoista, joille on mukava ja joilta alkaa saada vähitellen taakseen seläntakana puhujia. Itse välttyy kaikesta tästä, tarkemmin kun kuuntelee narsistin juttuja niin hän on yhden kanssa yhtä mieltä ja vaihtaa mielipiteen siihen mikä miellyttää seuraavaa ihmistä. Ei siis ole aito vaan eräänlainen liukas kameleontti, ei painosta omaa mielipidettä vaan päinvastoin muut alkavat omaksua hänen ajatuksiaan.

Vierailija
105/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistilla on päässään sellainen suuren kapasiteetin manipulaatioprosessori, että hän kyllä manipuloi lähipiirin uskomaan mustankin valkoiseksi. - Hovista irtaantunut henkilö leimataan tavalla tai toisella pahaksi ihmiseksi. Narsisti kerää sairaalloisesti toisen käden tietoa henkilön häntä koskevista sanomisista ja saa kuulla hänen kertoneen negatiivisia asioita. Siihen saumaan narsisti iskee. Yleensä manipuloi lähipiiriläisensä uskomaan että tämä erkaantuva henkilö on puhunut pahaa myös juuri hänestä. Tätä pakkaa hän sekoittaa taitavasti saaden suurimman osan puolelleen. - Mutta ei hätää. Vuosien saatossa lähipiirin ymmärryksen kasvaessa hovi harvenee. Lopulta elämään katkeroitunut narsistivanhus on yksin, kaikkien hylkäämä. Viimeistään siinä vaiheessa hänellä on koira. 

Vierailija
106/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutaa kuin hulllu, sekoaa, alkaa syyttelemään toisia omista mokistaan, vetää kamalat kännit ja tulee seuraavana päivänä kiukkuisena ja krapulaisena töihin.

Tunsin erään tuollaisen, töissä omi toisten ideat ja vei ne johtajille ominaan, mustamaalasi ihmisiä, sabotoi toisia samalla kun toi itseään esiin, kehui minä-minä-itseään ja perhettään kovaan ääneen että miten hyvin heillä menee siviilielämässä.  Oli aina että minä ensin ja minä olen aina oikeassa. Oli alkoholistin oireitakin. Narsistit retkahtaa helposti juomaan, ensin rehentelevät viinaspäissään ja lopuksi käyvät agressiivisiksi kunnes sammuvat.

Vierailija
107/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, musta tuntuu ett narsistit on vähiten toivottuja ihmisiä maailmaan ja ett ne on täällä pilaamassa muiden elämää, ts. kaunein ei ole narsisti, vaan valtaa hakeva keskiverto ja monesta tulee mielisteln kautta rikas vaikka rahahan on lähinnä lukuja pankkitilillä, mutta nyky-yhteiskunta on niin pihalla että materialismia arvostetaan(?)

Onko narsisteja molemmissa sukupuolissa suhteellisesti yhtä paljon, tietääkö joku? Taisi joku narsisteista jäädä kiinni, kun peukutti alas. Onneksi narsistit ovat sen verran epäosaajia, etteivät osaa mitään hyvin kuin vain sen sosiaalisen puolen, niin eivät saa sen suurempaa tuhoa aikaiseksi yhteiskunnan rakenteissa!

Vierailija
108/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu se tuhoaa petturin TOTAALISESTI!

Vierailija
109/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu jos alkaa pelata narsistin omilla säännöillä? Alkaa uhkailla takaisin, puhelinterroria, jne?

Vierailija
110/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää keskustelua, näin ollen voi päätellä että esim. facebookissa tai muussa somessa saatu huomio saattaa viittaa narsistiin, eli se suosio tykkäysten perusteella, tosiasiassa nämä ovat nollia saamaan asioita aikaiseksi.

Vierailija
111/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään sellaista kokemusta, että narsisti hätääntyy tuossa tilanteessa? Yrittää mielistellä ja jos et sille lämpene, kääntyy se mielistely heti vihaksi ja halveksunnaksi, myös puhuu entistä enemmän ristiriitaisia asioita jne...

Ei kuulosta narsistilta. Eivät ”hätäänny”. Kuulostaa epävakaalta.

Kai se narsistikin voi hätääntyä, jos tulee täysin yllättävä tilanne vastaan? Ihan ohimenevästi ainakin.

Pohdin vain, en tiedä.

Ajattelinkin, että esim. tilanne, jossa joku näkee kaiken manipuloinnin yms. läpi JA sanoo sen myös. Jossain vaiheessa varmaan jokaisen kuori voi rikkoutua. Oman kokemuksen mukaan tällaiset on juuri niitä, jotka poistavat ihmisiä elämästään tosta noin vaan, koska eivät kestä sitä häpeää ja sitä, että joku on nähnyt sen maskin taakse.

Kunhan mietin, voi olla epävakaata, voi olla narsistista, voi olla olematta kumpaakin.

Tässä on hiven totuutta. En olisi edes tajunnut mukavan oloista puolituttua narsistisesti häiriintyneeksi, ellen olisi joskus väsyneenä sanonut poikkipuolista sanaa. Siitä alkoi aivan uskomaton farssi. Kyseessä oli tilanne, mikä normaaleissa suhteissa selviää anteeksipyynnöllä ja keskustelulla. Mutta hänen käyttäytymisensä asiassa sai epäilemään että nyt on kyse jostain muusta. Ja tämä hekilö oli ilmeisesti arvioinut minut sellaiseksi joka ei koskaan "sano vastaan" ja järkyttyi niin pahasti että sain kokea tuon kuuluisan narsistisen raivarin pariinkin otteeseen. Sitten alkoi kyykytys, paskanpuhuminen ja manipulointi, koska tajusi paljastuneensa minulle. Se on jännä että nämä tuntuvat jollain tasolla tietävän mitä ovat. Ja siksi piilottelevat niin ahkeraan. Samalla kuitenkin kaikki muut ovat syyllisiä.

Vierailija
112/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää keskustelua, näin ollen voi päätellä että esim. facebookissa tai muussa somessa saatu huomio saattaa viittaa narsistiin, eli se suosio tykkäysten perusteella, tosiasiassa nämä ovat nollia saamaan asioita aikaiseksi.

Usein taustalla on lähinnä huomionhakuinen persoonallisuushäiriö - jota some ruokkii. Ikävä ilmiö.

Vierailija
113/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava uhri. 

Vierailija
114/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa a, narsismi on mielenterveyden häiriö. Hyvin yksilökohtaista miten kukin käyttäytyy missäkin tilanteessa.

Narsismi nimenomaan ei ole mielenterveyden häiriö, vaan luonnehäiriö eli persoonallisuushäiriö. Täten narsisti on vastuullinen henkilö esimerkiksi rikostuomioissa, kun taas mielenterveyshäiriöinen on syyntakeeton eikä yleensä myöskään rikosvastuullinen samassa määrin.

Vierailija
115/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole mitään hätääntyneitä ihmisiä. Milään ei vaan hetkauta.

Vierailija
116/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on jotenkin järkyttävää luettavaa, että jotkut ulkopuoliset ei tajua, miten kokonaisvaltaisen kamalaa se narsistin toiminta on. Siinä ei jää pätkääkään epäselväksi, onko toinen narsisti vai ei. Se toiminta on jotain sellaista, mihin en ole törmännyt koskaan aiemmin enkä koskaan sen jälkeen. Siksi sitä ei osaa varoa, kun sitä ei voi järjellä käsittää.

Myöskään sitä ei tajuta, että narsismia oikeasti esiintyy eikä se oo edes hirveän harvinainen. Jonkun lähteen mukaan 9% suomen väkiluvusta on jonkin sateinen narsistinen persoonallisuushäiriö. Se on jo 450 000 ihmistä. Jos edes 1% on täysiä narsisteja se on jo noin 50 000 ihmistä. Se on noin neljäsosa Oulun väkiluvusta.

Vierailija
117/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun huomaa, että peli on menetetty kaikkien uhkailujen ja kiristyksien jälkee, hankkii nopeasti uuden uhrin. Osaa olla maailman paras poikakaveri- aines. Kunnes, kun huomaa, että kiikissä on, alkaa manipulointi, vähättely, syyttely ym.ym.ym.

Inhottavia ovat narsistit. Minä, minä, minä, minä ja vielä kerran MINÄ !

Vierailija
118/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-kaveri on narsisti, nykyinen poikaystäväni tunsi hänet joskus myös ja olivat aika läheisiäkin ystäviä.

Poikaystäväni joutui silloin aikoinaan pahasti kärsimään tuon henkilön narsismista, tuo henkilö puhuu hänestä edelleen pahaa kaikille kenelle ehtii, mustamaalaa, lähettelee välillä edelleen toisten henkilöiden kautta uhkailuja jne. Tuo alkoi silloin, kun poikaystäväni pisti häneen välit poikki. Pahoinpidelläkin kerkesi kerran.

Tämä samainen ihminen oli minulle aina alusta alkaen todella mukava, oli vielä senkin jälkeen kun emme enää henganneet, mutta puheväleissä olimme silti. Kun sai kuulla että olen hänen "pahimman vihollisensa" kanssa parisuhteessa, alkoi lähetellä minullekin todella myrkyllisiä viestejä ja vähätellä tärkeyttäni ihmisenä jne.

Vierailija
119/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsii uuden uhrin.

Vierailija
120/275 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero oli jo tulossa (aika oli toinen, piti asua asumuserossa, jos ei saatu aikaan sopueroa), mutta tyyppi yritti vielä saada minun nimeni, että olisi ostanut auton, siis osamaksulla tietenkin. Aina autot olivat sattuneesta syystä olleet minun nimissäni, vaikkei ollut edes korttia. Mutta vieläkin siis kokeili. Luotti kai, etten uskalla kieltäytyä ja sitten olenkin nalkissa taas ja eroa ei tule.

Muistan sen tilanteen, tuli pihalta perässäni rappukäytävään ja  esitteli papereita. Pelkäsin, että  pahoinpitelee minut, koska hänellä saattoi todellakin napsahtaa päässä. Olikin sitten ylläri, kun sanoi, ettei mitään autoja enää osteta. Poistui paikalta vähin äänin, tosin häiriköi kyllä tuonkin jälkeen.

Kirjoitusvirhe muutti koko lauseen.  Piti kirjoittaa: Olikin sitten ylläri, kun SANOIN, ettei mitään autoja enää osteta.