Puolison poissa ja renkaiden vaihtoois pakko tehdä.
En oo ikinä ennen vaihtanut ja kaikki huollot on varattu täyteen. Ajaa on kuitenkin pakko ja talouden automaakari palaa vasta reilun viikon päästä. Kauanko hommaan menee ensikertalaisella, onnistuukohan lapsen päiväunien aikana, se on noin tunti, korkeintaan puoliloista.
Aattelin, jotta tällä palstalla voisi olla kokemusta.
Kommentit (95)
Kyllä ne aika hankala on naisen voimilla vaihtaa ja jos ei ole mitään tekniikan ymmärrystä niin todennäköisesti tulee vahinkoa tai vammoja. Optimi olosuhteissa onnistuu, mut jos tulee muuttujia niin ei, voit aiheuttaa vaaran myös muille ihmisille.
Nyt on turha alkaa hirnumaan, tiedän kyllä miltä tuo puhe kuulostaa. Ei moni mieskään pysty vaihtamaan renkaita. Jokainen tietysti voi koristella kakun mut se lopputulos..
Eiköhän se miehesi järjestä asian kauempaakin, kun ehdotat että käyt naapurin miestä kysymässä apuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt itse vaan. Mieskin jaksaisi sängyssä paremmin jos auttaisit häntä kotitöissä.
Varmasti tämä pätee molempiin sukupuoliin ja mielestäni teen kyllä osuuteni. Miestä minulla ei kuitenkaan edelleenkään ole.
Lähtökohdat on kyllä aloittelijaystävälliset kohdallani. On lämmin, iso valoisa ja puhdas halli, siellä on varmasti myös hallitunkki, jos vaan sen tunnistan. Renkaat on pestyt ja puhtaat. On vaan niin vieras koko autojen maailma. Oon sellainen autonkäyttäjä joka vaan tankkaa ja ajaa, tuulilasipesuaineenkin lisäyksen olen viime vuosina jättänyt tuolle kotimekaanikolle. Tässä se nyt sitten kostautuu korkojen kera.
Tuulilasinpesuneste on aivan turhaa,autossani sitä käyttää vain katsastus kerran vuodessa,seuraavan jälkeen kerran kahdessa vuodessa.
Voi se olla hyvinkin haastavaa. Ovatko neljällä vai viidella pultilla kiinni ja ovatko pultit näkyvissä vai kolossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt itse vaan. Mieskin jaksaisi sängyssä paremmin jos auttaisit häntä kotitöissä.
Varmasti tämä pätee molempiin sukupuoliin ja mielestäni teen kyllä osuuteni. Miestä minulla ei kuitenkaan edelleenkään ole.
Lähtökohdat on kyllä aloittelijaystävälliset kohdallani. On lämmin, iso valoisa ja puhdas halli, siellä on varmasti myös hallitunkki, jos vaan sen tunnistan. Renkaat on pestyt ja puhtaat. On vaan niin vieras koko autojen maailma. Oon sellainen autonkäyttäjä joka vaan tankkaa ja ajaa, tuulilasipesuaineenkin lisäyksen olen viime vuosina jättänyt tuolle kotimekaanikolle. Tässä se nyt sitten kostautuu korkojen kera.
Ei kun tämä on hyvä juttu, kyllä renkaanvaihto on sellainen perusasia minkä jokaisen autolla ajavan soisi tekevän silloin tällöin. Sieltä hallista saat varmaan kysyttäessä apua, ihmiset neuvovat ja auttavat yleensä mielellään.
ps. tuulilasinpesunesteen lisäämättä jättäminen on kyllä ihan laiskuutta, ei mitään "tee sinä kun jo osaat". juttu ;)
Ei siellä hallissa kyllä (onneksi? Toivottavasti?) ketään muuta ole. Se kun on tuossa omassa pihassa, sellainen perheemme erikoisuus eli ”naisluola”, harvoin olen siellä edes käynyt, valokatkaisijan löysin sentään kun eilen kävin niitä renkaita potkimassa.
Sekin voi kyllä olla, että jos vaan varaisin ajan liikkeeseen ensi viikolle joskus ja ajelisin helkutin varovasti. On vaan noita lapsiin liittyviä pakollisia kuskauksia kuitenkin. Ja on se sieltä takaisin tulossa kyllä se vaimokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Kato mihin tunkki tulee (paikat on ohjekirjassa.)
2. Auto tasaselle. Vaihde päällä. Käsijarru kiinni kunnolla.
3. Löysää kaikkia pultteja vähä.
4. Nosta eka kulma. Muista varmistus tai sitten ei käsiä jalkoja alle koska se tunkki voi pettää.
5. Vanha pyörä pois uus tilalle. Kiristä pultit hollille.
6. Laske alas, nyt kiristä kunnolla ja muista ristikkäin kiristetään jotta kiristyy tasaisesti.
7. Toista joka renkaan kans.
8. Kierrä vielä pultit läpi että on kireellä. Aluvanteiden kanssa sitten mieluummin momenttiin ja jos ei avainta niin käsituntuntumalla. Jälkikiristys 100km jälkeen suositeltavaa kans etenkin aluvanteiden kanssa. Ei siitä haittaa ole koskaan.Joo ja muista varmistaa pyörimissuunnat oikein ja ilmanpaineet kans jossain vaiheessa.
Tämä lista on ihan ok. Pitää vielä muistaa tarkistaa alle vaihdettavien renkaiden kuluneisuus. Kuluneemmat eteen jotta auto pysyy suorassa jarrutuksissa.
Hyvin vaikeaahan tällä tavalla on ohjeistaa tuntemattomia. Nykypäivän uusavuttomuus voi tarkoittaa sitä että ei ymmärretä ensimmäisenkään ohjeen syvintä olemusta. Lisäksi pitää olettaa että opastettava henkilö pystyy tarkkailemaan ei-toivottuja ilmiöitä, ts. tunnistaa jos joku alkaa mennä pieleen.
Esim. tunkin pitää olla kovalla alustalla, sorapihassa pitää käyttää lautaa. Nosto täytyy tehdä täysin pystysuoraan. Auton siirtymisen voi estää (tai siis varmistaa että ei liiku) laittamalla vastakkaisen puolen renkaiden eteen ja taakse kiilat.
Seiskakohtaa lukuunottamatta jokaisessa kohdassa oli väärinymmärryksen tai vastaavan varaa. Ei kaikki esim. tajua että renkaan todellinen kiinnittyminen pitää havainnoida. Vanteen ja navan väliin ei saa jäädä epäpuhtauksia (varastoinnin jälkeen vanteessa voi olla esim. hiekkaa). Vanteen ja pultin voi saada rikki liialla kiristämisellä. Kiristysmomenttien tulee olla sama jotta löystyminen ei pääse alkamaan. Onhan näitä tiedettäviä asioita paljon...kiristämättömällä renkaalla ajaminenkin kannattaa tunnistaa. Rengasliikkeetkin jättävät toisinaan löysäksi.
Kaikesta huolimatta renkaiden vaihtaminen ei ole vaikeaa. Vaihtamalla itse säästää helposti rahaa. Kaikille hälläväliä -tyypeille tuo ei kuitenkaa sovi. "Mikähän kolina tästä on kuulunut viime aikoina? Hups, nyt se rengas irtosi, hah hah!".
Pihani on rinteessä,kieltämättä tuottaa hankaluuksia estää auton liukuminen alamäkeen.
Auto mäkeen poikittain ja alamäen puoli tunkille.
Juuh.. sillä välin kun ihmettelin erillaisia tunkkeja, ehti taapero työntää jo kätensä johonkin ihraisee rasvaputeliin ja voidella sillä yhden työkaluvaunun ja itsensä.
Pesen nyt lapsen ja haalarin, pistän sen päiväunille ja pesen tuon työkaluvaunun. Siinä se aikaikkuna sitten tältä päivää meneekin.
Ap
Tässä on kyllä niin komedialliset lähtökohdat, että nyt kuvausryhmää tuonne korpeen! Taatusti parempaa viihdettä kuin Potoukset ja Posset!
Uusavuton kirjoitti:
Minulla on sama ongelma ruuanlaiton kanssa, jos vaimo ei ole kotona.
Sä syöt kaksi kertaa vuodessa? Ja just silloin on vaimo aina pois? Jätä se emakko...
Ei tubelessrenkaita kukaan pysty kotikonstein vaihtamaan. Ei sitä rengasrautakaan ole kellään, vaikka elokuvissa se on kaikilla.
Rane panee ja vaihtaa pyörätkin, renkaita ei enää kukaan vaihda itse.
Auton anatomia lesson 871:
Auton alimmat osat ovat nimeltaan "renkaat". Ne tunnistaa mustasta väristä ja rengasmaisesta muodosta. Niitä on henkilöautoissa 4 kpl.
"Renkaat" kiinnittyvät "vanteisiin", eikä niitä pysty kotikonstein irrottamaan eikä vaihtamaan, vaikka ne eivät ole "vanteissa" mitenkään kiinni!
"Rengas" ja "vanne" muodostavat yhdessä "pyörän".
"Vanteet" on tehty periaatteessa helposti irrotettaviksi. Joskus jumittumisen ja/tai painon) takia tosin tarvitaan voimaa.
Rengasraudalla, joka elokuvien mukaan löytyy kaikista autoista voit hakata vanteisiin lommoja tai tehdä murhia, "pyörän" irrotuksessa siitä ei ole mitään apua.
Ajoin eilen lokaalin rengasliikkeen jonoon, odotin 1 h 45 min. ja poistuin talvirenkaat alla.
En huomannut, että penistä olisi rengastyössä käytetty.
Tosin rengaspojilla on hyvät kropat, että ihan mielelläni tarjoaisin kuumat päiväkahvit joskus, jos kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä. Viet rengasliikkeeseen ja vaihtavat.
kaikki huollot on varattu täyteen
Onnistuu naisiltakin. Autossa monesti näkyy merkintä mihin tunkki kannattaa laittaa sivulla. Pulttiavainavain on hyvä olla sellainen pidempi minkä päälle voi polkaista, jos pultit kireällä. Vasemmalle löystyy ja myötäpäivään kiristyy pultit.
Muista myös vetää se käsijarru, ennen kuin asentelet, ettei auto lähde liikkumaan asennuksen aikana;)
Mukavia asentelu hetkiä naisille.
Jos olet lasten kanssa kotona mikä pakko sinun on mihinkään lähtee?
Missä se ap asuu? Tulen illalla vaihtamaan renkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä. Viet rengasliikkeeseen ja vaihtavat.
kaikki huollot on varattu täyteen
Kummasti kuitenkin se aika järjestyy kun uhkaa hakevansa renkaansa pois ja jatkossa säilyttävän ja vaihdattavansa muualla :D
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lasten kanssa kotona mikä pakko sinun on mihinkään lähtee?
Jos vaikka tarvii ruokkia ne lapset?
Vierailija kirjoitti:
Missä se ap asuu? Tulen illalla vaihtamaan renkaat.
Haluatko Tampereelle tulla vaihtaa kanssa.
t. Rane
Ei kun tämä on hyvä juttu, kyllä renkaanvaihto on sellainen perusasia minkä jokaisen autolla ajavan soisi tekevän silloin tällöin. Sieltä hallista saat varmaan kysyttäessä apua, ihmiset neuvovat ja auttavat yleensä mielellään.
ps. tuulilasinpesunesteen lisäämättä jättäminen on kyllä ihan laiskuutta, ei mitään "tee sinä kun jo osaat". juttu ;)