Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison poissa ja renkaiden vaihtoois pakko tehdä.

Vierailija
23.10.2018 |

En oo ikinä ennen vaihtanut ja kaikki huollot on varattu täyteen. Ajaa on kuitenkin pakko ja talouden automaakari palaa vasta reilun viikon päästä. Kauanko hommaan menee ensikertalaisella, onnistuukohan lapsen päiväunien aikana, se on noin tunti, korkeintaan puoliloista.

Aattelin, jotta tällä palstalla voisi olla kokemusta.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lasten kanssa kotona mikä pakko sinun on mihinkään lähtee?

No tässä ois neuvolakäynti, oikomahoito, kaverisynttärit ja sukujuhlat vielä tällä viikolla. Näistä ensimmäinen ja viimeinen on niin, että lähtö on varhain aamulla.

Kyllä se itse vaihto varmaan onnistuu jos vaan saan taaperon pois jaloista, sitä ei tosiaan tuonne halliin voi päästää. Tai jos joku nyt tietää Jyväskylästä paikan johon voin mennä jonottamaan vuoroani vaihtopalveluun, niin onnistuu sekin. Ajanvaraukselliset ajat on kyllä kaikki täynnä.

Ap.

Vierailija
62/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikoksi on taas luvattu +10 tänne etelään, viikonlopuksi vain yö pakkasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se taas nähdään,luotetaan siihen että mies hoitaa ja kun se on poissa menee sormi suuhun,koittakaa nyt hyvät ihmiset opetella vaihtamaan ne renkaat itse,ei ole rakettitiedettä.Mitä jos jäätte tienpäälle,eikä saa apua jostain syystä? Ihme naisia!

Vierailija
64/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä se taas nähdään,luotetaan siihen että mies hoitaa ja kun se on poissa menee sormi suuhun,koittakaa nyt hyvät ihmiset opetella vaihtamaan ne renkaat itse,ei ole rakettitiedettä.Mitä jos jäätte tienpäälle,eikä saa apua jostain syystä? Ihme naisia!

Renkaiden vaihtaminen pitää tasa-arvoistaa välittömästi. Asentamaan mars!!

Vierailija
65/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärsin, että ap on mies?

Vierailija
66/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sentään ymmärsi. Kyllä, olen edelleen mies vaikka en renkaita koskaan ennen ole vaihtanutkaan. Ei ole tarvinnut kun olen jo ennen ajokortti-ikää pariutunut naisen kanssa joka suhtautuu intohimoisesti kaikkeen autoihin liittyvään ja meille molemmille on sopinut mainiosti, että hän sen puolen hoitaa.

Ap.

Vierailija
67/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sentään ymmärsi. Kyllä, olen edelleen mies vaikka en renkaita koskaan ennen ole vaihtanutkaan. Ei ole tarvinnut kun olen jo ennen ajokortti-ikää pariutunut naisen kanssa joka suhtautuu intohimoisesti kaikkeen autoihin liittyvään ja meille molemmille on sopinut mainiosti, että hän sen puolen hoitaa.

Ap.

No sitten on vähän todennäköisempää, että sun voimat riittää avaamaan puolison sulkemat pultit. 

Itse olen nainen, jonka mies opetti molemmat lapset ajamaan. Molempien autokouluaikaan osui renkaiden vaihto, minkä opetettava suoritti opettajan ohjauksessa. Ei sitä muuten opi. Tyttö oli vähän epätoivoinen, jolloin sanoin hänelle, että jos ikinä matkan päällä tien varressa rengasta pitää alkaa vaihtaa, niin kyllä yleensä miehet pysähtyy auttamaan jos näkevät että on nuori tyttö / nainen yksin pulassa. Meidän autossa siis on vararengas mukana.

68/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M35 kirjoitti:

Ellet saa mihinkään huoltoon mitään aikaa niin suosittelen vaikka laittamaan viestiä facebook puskaradioon ko. kaupungin ryhmään, jossa asut. Siellä monet tarjoaa pienellä rahasummalla apuaan renkaiden vaihtoon. Ei riitä että renkaat pelkästään vaihtaa vaan aurauskulmat, ilmanpaineet yms. täytyy osata myös katsoa. Mene ammattilaiselle.

Unohdit mainita tasapainotuksen. Mutta ei se mitään, aurauskulmien säätö ja tasapainotus on ihan turhaa rahastusta. Ne tehdään vain silloin, kun on aihetta ja ilmanpaineet ajetaan tarkistamaan lähimmälle huoltoasemalle sitten, kun lähdetään liikkeelle. Harvalla on muutenkaan siihen kotona kalustoa.

Ei se mitenkään vaikeaa ole, ei ainakaan kotona valoisalla. Hiukan haastavampi oli minun ensimmäinen renkaanvaihto: vieras auto, pimeä maantie, lumituisku. Sinulla on jo kaikki vaihdettavat renkaan jo valmiiksi irti eikä sitä tarvitse raastaa voimalla ja väkivallalla auton alta niin kuin vararenkaan joskus joutuu.

Katso tarkkaan tunkin paikka! Tämä on se vaihe, jossa voit rikkoa autoa. Katso jostakin ohjeesta, mille kohdalle siinä autossa pitää tunkki laittaa. Pultit pitäisi kyllä saada auki helposti, ja kiinni voit laittaa kaikella voimalla mitä sinulta löytyy, jos käsivoimin kiristät. Paitsi jos satut olemaan joku voimalajien harrastaja.

Tuo ei ole kyllä minun tekstiä jonka lainasit.

Vierailija
69/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoiko kukaan vielä ap:lle, että renkaiden pyörimissuuntaa ei saa vaihtaa? Eli auton oikealla eli tyyrpuurin puolella olleet renkaat pitää tulla seuraavallakin kerralla oikealle puolelle (mutta mieluummin niin, että takana olleet tulee seuraavaksi eteen, että kuluu tasasemmin). Kun irrotat kesärenkaat, laitat niihin teipit, mihin kirjoitat, missä kohtaa autoa ne on ollu, siis VE = vasen etu, OT = oikea taka jne.  Ja toivottavasti niissä talvirenkaissa on nämä merkinnät ja sitten laitat ne niiden mukaan. 

Vierailija
70/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti kannattaa soittaa nyt vaimolle ja kertoa, mitä olet suunnittelemassa. Hänellä on varmaan joku autonrassauskaveri jo uudellakin paikkakunnalla, jonka soittaa apuusi mieluummin kuin antaa sinun itse yrittää ja tapattaa itsesi ja /tai lapset.

71/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoiko kukaan vielä ap:lle, että renkaiden pyörimissuuntaa ei saa vaihtaa? Eli auton oikealla eli tyyrpuurin puolella olleet renkaat pitää tulla seuraavallakin kerralla oikealle puolelle (mutta mieluummin niin, että takana olleet tulee seuraavaksi eteen, että kuluu tasasemmin). Kun irrotat kesärenkaat, laitat niihin teipit, mihin kirjoitat, missä kohtaa autoa ne on ollu, siis VE = vasen etu, OT = oikea taka jne.  Ja toivottavasti niissä talvirenkaissa on nämä merkinnät ja sitten laitat ne niiden mukaan. 

Tuo on täysin turhaa jos niissä on pyörimissuunnat merkitty. Kesärenkaissa ei väliä ollenkaan, talvirenkaissa tuo vaikuttaa nastojen kiinni pysymiseen renkaissa joissa pyörimissuuntaa ei ole merkitty.

Silmilläkin näkee pinnan kulumisesta miten renkaat kannattaa kierrättää akselien välillä. En ole koskaan ymmärtänyt näitä renkaiden merkkailijoita kuin pyörimissuunnattomien nastarenkaiden kohdalla.

Vierailija
72/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silmilläkin näkee pinnan kulumisesta miten renkaat kannattaa kierrättää akselien välillä."

Miten musta tuntuu, että ap ei välttämättä näe.

73/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Silmilläkin näkee pinnan kulumisesta miten renkaat kannattaa kierrättää akselien välillä."

Sitten kannattaa vaikka verrata kolikolla renkaiden urasyvyyksiä.

Vierailija
74/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, en kyllä näe. Mutta renkaissa on merkinnät ja oletin, että ne kertoo mihin renkaat laitetaan eikä sen missä ne on jo olleet. Eikö se nyt niin olisi huomattavasti loogisempaa? Rassaajakavereita vaimolla ei ole. Tietääkseni ainakaan, tuossa lauseessa on jotenkin omituisia mielikuvia tuottama kaiku. No vitsi vitsi, ihan kyllä luotan häneen. Se oli hyvä havainto, että varmaan pitäisi soittaa, ihan siksikin, ettei se välttämättä tykkää kun huusaan tuolla tallissa. Pitää vaan pestä se työkaluvaunu ensin.

Vierailija
75/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvarustetusta ruokakaupasta saa nastapistoolin, jolla piikkiä väliaikaisesti kesärenkaisiin. Helppoa kuin heinänteko..

Vierailija
76/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS. Vanteen iso monttu tulee autoon päin :)

Vierailija
77/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Kato mihin tunkki tulee (paikat on ohjekirjassa.)

2. Auto tasaselle. Vaihde päällä. Käsijarru kiinni kunnolla (Mut sit ei voi ajaa?).

3. Löysää kaikkia pultteja vähä (Mitä ne on?).

4. Nosta eka kulma (Autoa ajattelin vaan tunkata). Muista varmistus tai sitten ei käsiä jalkoja alle koska se tunkki voi pettää (Vain mies pettää).

5. Vanha pyörä (an kans. (Ei mul oo fillarii)

8. Kierrä vielä pultit läpi (niinkun minkä läpi?) että on kireellä. Aluvanteiden kanssa sitten mieluummin momenttiin (?) ja jos ei avainta niin käsituntuntumalla. Jälkikiristys 100km jälkeen suositeltavaa kans etenkin aluvanteiden kanssa. Ei siitä haittaa ole koskaan.

Joo ja muista varmistaa pyörimissuunnat oikein ja ilmanpaineet kans jossain vaiheessa.

78/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, en kyllä näe. Mutta renkaissa on merkinnät ja oletin, että ne kertoo mihin renkaat laitetaan eikä sen missä ne on jo olleet. Eikö se nyt niin olisi huomattavasti loogisempaa?

Jos noita merkkauksia on tehty niin yleensä ne on laitettu missä ne on olleet. Sitten vain joutuu sokeasti uskomaan sitä edellistä merkkaajaa, että on merkannut oikein, niitäkim kun voi merkata väärin.

Vierailija
79/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, en kyllä näe. Mutta renkaissa on merkinnät ja oletin, että ne kertoo mihin renkaat laitetaan eikä sen missä ne on jo olleet. Eikö se nyt niin olisi huomattavasti loogisempaa? Rassaajakavereita vaimolla ei ole. Tietääkseni ainakaan, tuossa lauseessa on jotenkin omituisia mielikuvia tuottama kaiku. No vitsi vitsi, ihan kyllä luotan häneen. Se oli hyvä havainto, että varmaan pitäisi soittaa, ihan siksikin, ettei se välttämättä tykkää kun huusaan tuolla tallissa. Pitää vaan pestä se työkaluvaunu ensin.

Talvirenkaissa lukee sana "ROTATION" ja sen yhteydessä oleva nuoli kertoo pyörimissuunnan autolla eteenpäin ajaessa. Jos tuota merkintää ei ole, laita kaikki renkaat näkyville ulkopuoli ylöspäin ja päättele reunakuviosta pyörimissuunta. Monessa renkaassa se on aivan kuin jatkuvaa nuolikuviota pyörimissuuntaan päin.

80/95 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvirenkaissa lukee sana "ROTATION" ja sen yhteydessä oleva nuoli kertoo pyörimissuunnan autolla eteenpäin ajaessa. Jos tuota merkintää ei ole, laita kaikki renkaat näkyville ulkopuoli ylöspäin ja päättele reunakuviosta pyörimissuunta. Monessa renkaassa se on aivan kuin jatkuvaa nuolikuviota pyörimissuuntaan päin.

Ei ole kaikilla rengasvalmistajilla pyörimissuuntaa vaan pinta on epäsymmetrinen eikä reunakuviossa ole nuolimaista pintakuviointia. Jos pintakuviossa on nuolimaisuutta niin takuulla on myös tuo Rotation merkintäkin kyljissä.

Jos rotation merkintää ei ole, et voi päätellä kummalla puolella autoa ne on olleet, tuolloin se merkkaaminen on näissä renkaissa tarpeen. Jos ei ole merkintää niin arvalla joudut laittamaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän