My heritage dna-testi
Teetin testin itselleni ja miehelle. Yllärinä oli että itse olen 64% skandinaavi ja 34% suomalainen, alle 2% eskimo/inuiitti. Miehellä 70%suomalainen 28% skandinaavi ja alle 2% eskimo/inuiitti. Minkälaisia tuloksia olette saaneet?
Kommentit (86)
Mun poika on tehnyt mun Geno 2.0 Next Generation -testin mun puolestani. Hän sai samalla siis isä-linjansa eli mullahan ei y-kromosomia ole, joten ei vois saada mun isä-linjaa.
Tuo oli erityyppinen eli siinä mennään ihan alkujuurille ja tää lähihistoria oli vähäistä jo senkin vuoksi, että oli niin vähän suomalaisia tuossa Nat Geon - projektissa.
Tuo oli mun mielestäni todella mielenkiintoinen. Harmi, että enää ei voi osallistua. Helixin testejä täytyy ehkä katsoa tarkemmin jossakin vaiheessa, jos siellä olis tarjolla jotain vastaavaa.
68% suomalainen
19% Itä-Eurooppalainen
11,5% Länsi-Eurooppalainen (viittaa esim. Saksa/Ranska/Hollanti)
1,3% Meso-Amerikkalainen
Olin kyllä yllättynyt, koska täyssisarukseni kanssa meillä ei ollut kuin suomalaisuus yhteistä, hänellä muita etnisyyksiä, perinyt ne isältäämme, joka teki myös testin. Minä en ole saanut samoja, silti näytän aivan isältäni. Mutta niinhän se voi mennä, niitä peritään satunnaisesti. Monethan luulee, että täyssisaruksilla olisi automaattisesti samat tulokset. Meidänkin yhteinen dna oli n. 30% luokkaa ja ne vain sattuvat tuleman vanhemmiltamme niin, että vain suomalaisuus sama. Hänellä Irlantia, skandia j balttia, jotka isällämmekin.
98,5% suomalainen 1,1% skandinaavi 0,4% keskieurooppalainen
Jos ketään kiinnostaa niin mä olen:
94,3% Suomalainen
•Etelä-Suomi, Venäjä (Leningrad), Viro
•Etelä-Suomi
•Lounais-Suomi
•Itä-Suomi ja Venäjä (Karjala ja Viipuri)
•Suomi (Etelä-Karjala, Etelä-Savo ja Pohjois-Karjala) ja Venäjä (Karjalan tasavalta)
Keskiaasialainen 4,8%
Intiaani 0,9%
Mun molemmat vanhemmat on Helsingin suunnalta kotoisin, joten Etelä-Suomi piti kyllä testin mukaan paikkansa. Mun äidin isän äidin puolelta meillä on sukua Novgorodista (Leningradin naapuri kaupunki), eli sekin piti paikkansa. Äidin isän isän puolelta on 1700-luvulta saakka sukua Valkjärveltä (Viipurin lääni). Sekin piti testin mukaan paikkansa. Äidin äidin puolelta on sukua Karjalasta. Sekin piti paikkansa. Lounais-Suomesta en tunne muita sukulaisia kuin ne jotka muutti Helsingin suunnilta siihen Lounais-Suomen rajalle (Inkoo, Siuntio) mun syntymäni jälkeen. Äidin äidin äiti asui kyllä pitkään Urjalassa joka on myös Lounais-Suomen rajalla. Erikoista että Suomalaisuus näkyy testissä niinkin tarkkaan eriteltynä! Jopa yhden sukupolven ajalta näkyy tarkasti millä alueilla suku on asunut!
Mun äidin äidillä oli ennen harmaantumista todella paksut mustat hiukset eikä se näytä suomalaiselta. Ennemminkin aasialaiselta, joten keskiaasialainen testitulos ei tullut sinällään yllätyksenä. Erikoista on se että mun äidin äidin äiti ei koskaan harmaantunut. Sillä oli tummat pitkät hiukset vielä kuollessaankin (yli 90-vuotiaana). Eikä se koskaan värjännyt hiuksiaan ja se pesi hiuksensa aina sadevedellä. Mä tekisin samoin (koska hiuksista tulee ihanan pehmeet sateella!) jos vaan saisin jotenkin fiksusti kerättyä sadevettä, mutta kerrostalossa asuessa se on aika hankalaa. Mun mummo kertoi mulle, että sen lapsuudessa oli paljon asioita joista ei saanut kysellä eikä puhua. Mummon äidillä oli lapsia neljän eri miehen kanssa, eikä mun mummo ole tietoinen geeniperimästään. Mutta Intiaani..hmm.. Amerikan alkuperäiskansoilla on geeneettistä yhtäläisyyttä Siperian alkuperäiskansojen kanssa.. Mietin siksi voisiko tää 0,9% intiaanigeeni olla mahdollisesti Siperiasta peräisin? Kukaan noista mun 42,300:sta DNA matcheistä ei kuitenkaan kuulunut tähän samaan geneettiseen ryhmään (intiaani)
MUTTA. Mun isän äidin puolelta meillä on (kuulemma) sukua Hollannista ja isän isän puolelta Saksasta. En vaan tiedä kuinka monen polven takaa. Isän äidin puolelta on tehty laaja sukututkimus mutta mä en ole sitä koskaan päässyt lukemaan. Hollantilaisia/Saksalaisia geenejä ei multa kuitenkaan löytynyt. Ainakaan MyHeritagen testin mukaan. Joten.. joko testissä on virhe (vaikea uskoa koska piti äidin suvun puolelta niinkin hyvin paikkansa) tai sitten mun isä ei ole mun biologinen isä tai sen vanhemmat ei ole sen biologiset vanhemmat tai niiden vanhemmat..jne. Tai sitten nää Saksalaiset/Hollantilaiset sukulaiset on niin kaukaista sukua ettei se enää näy mun geeniperimässä tai ne geenit ei jostain syystä ole mulle periytyneet..tai sitten meillä ei edes ole sukujuuria sieltä suunnalta.. Olis mielenkiintoista tehdä toinen DNA-testi jonkun toisen firman kautta ja verrata tuloksia. Onko muilla kokemusta siitä?
Juuri tilasin oman testipakkauksen postitse, nyt ei kun odottamaan (ja jännittämään)!
Voisiko joku selittää mitä kaikkea saat selville tosiasiassa? Siis jotain sukulaisten nimiäkö jaellaan jos hänkin on testin tehnyt :D
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän ne ei korjaa sitä "intiaani-dna" :ta vastaamaan todellisuutta? Nyt tosiaan jotkut pällit suomalaiset luulevat esivanhempansa tulleen amerikoista.
Miten itse tulkitset tämän? Onko niin, että henkilöllä on esim. 5 % sellaista geeniperimää, joka ei sovi muihin tunnettuihin ryhmiin? Eli henkilö ei siis ole ainakaan täysin suomalainen/eurooppalainen? Vai mikä juttu tämä on?
En muista testin nimeä, mutta siinä sai selvitettyä mistä esivanhemmat ovat suomeen tulleet. Meidän sukumme alkuperä on Etelä-Euroopasta toisen vanhemman puolelta ja viikinkejä toisen.
Kannattaa teettää FamilyTreeDNAssa. MyHeritage on aika puppua
Meidän perhern lapset, siis minä ja sisarukset olemme olleet aina eri näköisiä, kuin muut, ja testissä selvisi miksi. Olen 39% saksalainen 20% skandinaavi, ja 25% baltti ja loput suomalainen. Olen kuullut tarinoita, että äidin puolen suku låhtöisin baltiasta päin, ja näin se näköjään on.
Vierailija kirjoitti:
No ei minkäänlaista. E halua antaa dna:ta kellekään noin vain.
Tämä. Mietityttää mitä sillä dna:lla loppujen lopuksi tehdään..
Lukeeko niissä My Heritagen sopimuspapereissa että eivät myy dna tietojaan eteenpäin tai käytä niitä itse johonkin tarkoitukseen?
Täyttä huijausta. Tein testin IDENTTISEN KAKSOSSISKONI kanssa ja saimme eri tulokset 😂
Tiedän että olen tullut vitusta ja Vaasan läänistä.
Ei tulisi pieneen mieleenkään luovuttaa genomiani kaupalliselle toimijalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän ne ei korjaa sitä "intiaani-dna" :ta vastaamaan todellisuutta? Nyt tosiaan jotkut pällit suomalaiset luulevat esivanhempansa tulleen amerikoista.
Ei luule, vaan luulevat että inkkarit ovat lähtöisin samoilta seuduilta kuin suomalais-ugrilaisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko niissä My Heritagen sopimuspapereissa että eivät myy dna tietojaan eteenpäin tai käytä niitä itse johonkin tarkoitukseen?
en tiedä tai muista kyseisen firman sopimuspapereista, mutta suurin osa vaatii itselleen oikeuden päättää miten tietoja käytetään, joten on parasta lukea huolellisesti sopimus läpi.
Olen tehnyt myös saman. (Korjatkaa, jos olen väärässä). Mutta: MyHeritage ei kerro geenien alkuperästä, vaan siitä, missä päin on samanlaisen testin tehneitä kaukaisia sukulaisia! Itse olisin nimenomaan halunnut tietää mistä kaukaiset esi-isät ovat tulleet tänne Suomeen. Oli pettymys, kun tajusin, että MyHeritage ei kerro tätä. Hieman tuli huijattu olo. MyHeritagen sivuilla tämä luki pienellä fontilla jossain alaviitteessä.
Olen ajatellut hommata toisen testin, joka oikeasti kertoo esi-isien tulosuunnan. Eli MyHeritage ei testaa Y-DNA eikä mtDNA. Näistä saisi isälinjan ja äitilinjan selville.
https://fi.dnaweekly.com/blog/parasta-dna-pakettia-syntyperan-selvittam…