My heritage dna-testi
Teetin testin itselleni ja miehelle. Yllärinä oli että itse olen 64% skandinaavi ja 34% suomalainen, alle 2% eskimo/inuiitti. Miehellä 70%suomalainen 28% skandinaavi ja alle 2% eskimo/inuiitti. Minkälaisia tuloksia olette saaneet?
Kommentit (86)
Ei tarvi antaa DNA:ta kaupallisten firmojen myytäväksi, kun tietää sukututkimuksen perusteella olevansa aikalailla (valitettavasti) 100% suomalainen sitten 1600-luvun.
88 % suomalainen
8 % baltia
4 % keskiaasialainen
t. pie *smirk*
94,9 suomalainen, 4 inuiitti, 1,1 baltia
Mulla myös inuiitti ja intiaani. Muutoin suomalainen ja slaavi. Noi inuiitit on aika yleisiä suomalaisilla.
Onko kukaan teettänyt eri firmoilla? Ovatko tulokset samat? Vai käyttävätkö firmat samaa testilaboratoriota?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi antaa DNA:ta kaupallisten firmojen myytäväksi, kun tietää sukututkimuksen perusteella olevansa aikalailla (valitettavasti) 100% suomalainen sitten 1600-luvun.
Samat ihmiset vastaavat iltapäivälehtien testeihin, testaa vappunimesi:
Olet Naurava Sima Lötkö
Niin se inuiitti ja "intiaani" ( tuskin kai sentää lukee ihan "intiaani"? ) tulevat samasta perimästä, jostain 38 tuhannen vuoden takaa. Joku euraasia-geeni. Että ei ehkä sittenkään kannata sitä intiaanipäähinettä alkaa pitämään julkisesti.
Itse en ole testiä tehnyt, mutta tutuistani aika moni on. Yks hämmentävä seikka tuli juuri esille: eräs isä ja poika tekeivät saman lafkan testit ( ovat kuin toistensa kopiot ulkoisesti ) ja isä on 90% katalaani - mutta poika vain 22%. Mitenkäs sillai...ei oikein vakuuta.
Oman isäni sisarukset ovat tehneet näitä testejä ja kaikile tullut suurin piirtein sama tulos, eli ovat 35% skandinaaveja - niin siitä vois päätellä, että näin on mun isälläkin - eli mun oletettavissa tuloksissa pitäis sitten olla kans vähintään tuo 17,5% skandinaavia ( olettaen, ettei äidin puolelta tulisi sitä lisää ).
Pelkästään tuon takia teksis mieli tehdä testi, että saisin todistettua MAAILMALLE koko homman olevan ihan silkkaa vedätystä. Juuh.
Tuohan on huijausta. Ei todellakaan kannata antaa tietojaan tuollaiseen!
Vierailija kirjoitti:
Saattaa sullekin pari yllätystä tulla, jos teet testin.
Inspiroivaa, Suomi täynnä läheisempiä tai kaukaisempia sukulaisia. Muualtakin maailmasta löytyy.
Suomalaisen lisäksi ripaus inuiittia minussakin.
Miksiköhän ne ei korjaa sitä "intiaani-dna" :ta vastaamaan todellisuutta? Nyt tosiaan jotkut pällit suomalaiset luulevat esivanhempansa tulleen amerikoista.
No ei minkäänlaista. E halua antaa dna:ta kellekään noin vain.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tosiaan tajua ettei nuo sukututkimus/ kirkonkijatiedot ole 100% luotettavia? Esim lehtolapsia on tehty ihan niinkuin nykyäänkin. Ne ei vaan ole tullut ilmi. Et voi tietää todellista geeniperimääsi/ biologista sukulaisuuttsi pelkän sukututkimuksen perusteella. Omassa sukunikin tiedoissa ihan virheitä, toisen miehen tekemä au- lapsi nimetty sille aviomiehelle joka ei ole biologinen isä ja kaikki sen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on huijausta. Ei todellakaan kannata antaa tietojaan tuollaiseen!
Minun isoisä löytyi testin perusteella joten itse en pidä huijauksena.
86% Suomi, 12-13 baltti ja joku reilu prossa oli Nepali.
kermiss kirjoitti:
Niin se inuiitti ja "intiaani" ( tuskin kai sentää lukee ihan "intiaani"? ) tulevat samasta perimästä, jostain 38 tuhannen vuoden takaa. Joku euraasia-geeni. Että ei ehkä sittenkään kannata sitä intiaanipäähinettä alkaa pitämään julkisesti.
Itse en ole testiä tehnyt, mutta tutuistani aika moni on. Yks hämmentävä seikka tuli juuri esille: eräs isä ja poika tekeivät saman lafkan testit ( ovat kuin toistensa kopiot ulkoisesti ) ja isä on 90% katalaani - mutta poika vain 22%. Mitenkäs sillai...ei oikein vakuuta.
Oman isäni sisarukset ovat tehneet näitä testejä ja kaikile tullut suurin piirtein sama tulos, eli ovat 35% skandinaaveja - niin siitä vois päätellä, että näin on mun isälläkin - eli mun oletettavissa tuloksissa pitäis sitten olla kans vähintään tuo 17,5% skandinaavia ( olettaen, ettei äidin puolelta tulisi sitä lisää ).
Pelkästään tuon takia teksis mieli tehdä testi, että saisin todistettua MAAILMALLE koko homman olevan ihan silkkaa vedätystä. Juuh.
On myös mahdollista, että et perisi ollenkaan skandinaavia, koska lapsihan perii kummaltakin vanhemmaltaan satunnaiset 50 %, tai toisaalta voisit olla yhtä plajon skandaali kuin isäsikin.
Muistakaa jakaa somessa tuloksenne. Malliesimerkki:
" Niinpä niin, juuri tuli My heritage-testin tulokset ja arvatkaapa mitä? Meikäläinen on sitten 94% suomalainen, 4,5% irlantilainen ja 1,5% nepali. Siis oikeesti, en olisi ikinä uskonut että mää oonkin joku irlantilainen tai nepali! Siis voitteko uskoa ???"
Kyllä nuo dna-testit ovat luotettavampia, kun sukututkimukset. Niihin ei voi luottaa yhtään. Ei tavitse olla kuin yksi "väärän" isän lapsi, niin koko sukuhan menee uusiksi.
Ja näitä "väärän" isän lapsia on/ollut varmaan jokaisessa suvussa. Voipa olla jopa "väärän"äidin lapsia, kun onhan niitä lapsia luovutettu lapsettomille. Ja nämä vanhemmat eivät ole kertoneet kellekään lapsen oikeasta alkuperästä.
Omassa suvussakin on tiedossa yksi esikoinen, joka ei ole isänsä lapsi. Tämä isä ei koskaan tiennyt sitä.
32% suomalainen, 10 % skandinaavi, 11% askhenazi juutalainen, 7% intiaani, 23% kiinalainen, 14% afrikkalainen, 11% arabi, 3% eskimo