Ystävyys päättyi isoon riitaan - miten tästä eteenpäin?
Ystävä sanoi riidan aikana todella ikäviä asioita eivätkä välit enää sen jälkeen palautuneet ennalleen. Riidan aikana esitettyjen ikävien väitteiden takia olen välillä miettinyt sitä, että oliko ystävyys missään vaiheessa todellista? Ärtyneenä ihmiset toki sanovat mitä sattuu, mutta näitä sanoja ei ikinä pyydetty anteeksi. Tämä entisen ystävän käytös vaikuttaa minuun yhä. Olen hyvin epävarma siitä, että kun joku vaikuttaa haluavansa olla ystäväni, niin haluaako hän sitä oikeasti, vai puhuuko vain lämpimikseen. Miten voisin päästä eteenpäin? En enää haluaisi olla entisen ystävän kanssa tekemisissä, mutta toivoisin ettei tämä luottamuksen romahtaminen enää vaikuttaisi muihin ihmissuhteisiini.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitäisikö selvittää asia?
En ole kiinnostunut enää selvittämään asiaa. En välttämättä edes saisi suoriin kysymyksiin suoria vastauksia. Menneen selvittäminen ei ollut postaukseni pääpointti, vaan haluaisin ylipäätään miettiä miten voisin tämän jälkeen silti luottaa muihin ihmisiin ja jättää tämän kokemuksen taka-alalle.
Terapia?
Itse käsittelen hyvin vaikeaa ja traumatisoivaa ”ystävyysssuhdetta” terapiassa. Rankkaa henkistä htväksikäyttöä sadistisin ja narsistisin piirtein. Ulkopuolisen kanssa on helpompi käsitellä kipupisteitä.
Se taitaa olla paras ratkaisu. Oletko kokenut terapian auttaneen sinua?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat "aukolla"?
Sellainen elämääni merkittävästi muuttanut tapahtuma, joka on jäänyt ilman kunnollista selitystä. Täysin irralliselta tuntuva ikävä tapahtuma, jolle en ole kyennyt antamaan mitään järkevältä tuntuvaa merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitäisikö selvittää asia?
En ole kiinnostunut enää selvittämään asiaa. En välttämättä edes saisi suoriin kysymyksiin suoria vastauksia. Menneen selvittäminen ei ollut postaukseni pääpointti, vaan haluaisin ylipäätään miettiä miten voisin tämän jälkeen silti luottaa muihin ihmisiin ja jättää tämän kokemuksen taka-alalle.
Terapia?
Itse käsittelen hyvin vaikeaa ja traumatisoivaa ”ystävyysssuhdetta” terapiassa. Rankkaa henkistä htväksikäyttöä sadistisin ja narsistisin piirtein. Ulkopuolisen kanssa on helpompi käsitellä kipupisteitä.
Se taitaa olla paras ratkaisu. Oletko kokenut terapian auttaneen sinua?
Olen. Toki olen täysin luottamaton, ja koska sairastan myös vaikeasti fyysisesti, tuntuu rankkoina kausina tämä suuren loven elämästäni vienyt ”ihmissyöpä” ja hyväksikäyttäjä yhä saavan otteen minusta. Silti on helpompaa, kun asiaa voi käsitellä - monelta kantilta.
Annat niin vähän tietoja, että ihan mahdotonta edes miettiä, onko joskus kokenut jotain vastaavaa. Mutta jos nyt arvaan, niin ystäväsi on sanonut sulle riidan aikana suorat sanat. Mahdollisesti jopa niin, että ei ole koskaan edes pitänyt sua oikeana ystävänään. Nooh, pitikö vai ei, ei sitä kukaan muu kuin hän voi tietää. Ystävyytenne on kuitenkin ohi ja sinä jatkat elämässäsi eteenpäin. En oikein ymmärrä, miten yksi ihminen aiheuttaisi sen, että menetät luottamuksesi kaikkiin ihmisiin. Jos hän puhui totta, eihän se tarkoita, että kukaan muu ei voisi ystävystyä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ne riidan aikana esitetyt ikävät väitteet olivat? Pitivätkö paikkansa? Jos eivät, niin mitä asialla on sitten väliä? Jos pitivät, eikö ollut vain hyvä, että hän sanoi asian suoraan?
Ei ollut hyvä... En tiedä pitivätkö ne paikkaansa vai eivät.
Siis ne väitteet eivät liittyneet mitenkään sinuun? Eivätkä olleet syynä siihen, miksi ystävyytenne päättyi? Ihmiset ovat toki erilaisia, mutta aika moni kuitenkin haluaa tietää syyn ystävyyden päättymiseen.
Kyllä ne liittyivät, mutta en tiedä tarkoittiko ystävä sanomisiaan tosissaan vai puhuiko vain, koska sillä hetkellä kiukutti ja halusi purkaa sitä kiukkuaan minuun. Ja jos tarkoitti mitä sanoi, niin oliko kokenut kaiken olleen pielessä alusta asti vai oliko esimerkiksi muutaman viimeisen vuoden aikana kyllästynyt seuraani. Riita jätti valtavan epätietoisuuden siitä, mitä ystävyytemme oikein oli hänelle merkinnyt.
Jos ystävyytenne kerran on jo ohi, mitä merkitystä nyt enää on sillä, mitä se oli aiemmin toiselle merkinnyt?
Ehkä AP sisimmässään haluaa elvyttää ystävyyden?
En halua. Haluaisin vain jättää tämän kokemuksen sillä tavalla taakseni, että voisin taas paremmin luottaa ihmisiin.
Vanha sanonta: Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
En usko tähän, koska tämä entinen ystäväni oli niin erikoislaatuinen persoonallisuus, että tuskin vastaavanlaisiin ihmisiin enää kovin paljon jatkossa törmään.
Sanonta viittaa tässä yhteydessä siihen, että niin kauan kuin jätät selvittämättä asian entisen ystäväsi kanssa ja vain yrität unohtaa sen, niin kauan tulet sitä miettimään ja se tulee vaikuttamaan uusiin ystävyyssuhteisiisi.
Kyselet täältä meiltä, miten voit unohtaa sen ystävyyden aiheuttaman epävarmuuden. Mistä me se tiedetään? Entinen ystäväsi on ainoa, keneltä voit saada vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Annat niin vähän tietoja, että ihan mahdotonta edes miettiä, onko joskus kokenut jotain vastaavaa. Mutta jos nyt arvaan, niin ystäväsi on sanonut sulle riidan aikana suorat sanat. Mahdollisesti jopa niin, että ei ole koskaan edes pitänyt sua oikeana ystävänään. Nooh, pitikö vai ei, ei sitä kukaan muu kuin hän voi tietää. Ystävyytenne on kuitenkin ohi ja sinä jatkat elämässäsi eteenpäin. En oikein ymmärrä, miten yksi ihminen aiheuttaisi sen, että menetät luottamuksesi kaikkiin ihmisiin. Jos hän puhui totta, eihän se tarkoita, että kukaan muu ei voisi ystävystyä kanssasi.
Minulla on aika paljon monenlaisia traumoja ja tuo on yksi sellainen vaikea kokemus, joka on heikentänyt luottamustani ihmisiin entuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aika paljon monenlaisia traumoja ja tuo on yksi sellainen vaikea kokemus, joka on heikentänyt luottamustani ihmisiin entuudestaan.
Traumasi sun kannattaa hoitaa ammattilaisen avulla. Noin yleisesti ottaen elämässä ei kannata pistää kovinkaan suurta painoarvoa yhden ihmisen mielipiteisiin. Varsinkaan, jos ne ilmaistaan suutuksissa. Jos hän ei jäänyt sulle kymppitonnia velkaa, niin unohda koko tyyppi ja etsi parempaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Traumasi sun kannattaa hoitaa ammattilaisen avulla. Noin yleisesti ottaen elämässä ei kannata pistää kovinkaan suurta painoarvoa yhden ihmisen mielipiteisiin. Varsinkaan, jos ne ilmaistaan suutuksissa. Jos hän ei jäänyt sulle kymppitonnia velkaa, niin unohda koko tyyppi ja etsi parempaa seuraa.
Helppo sanoa noin, mutta tämä ei ole pelkästään järjen tasolla käsiteltävä asia, koska asia on vaikuttanut minuun tunnetasolla syvästi.
Ihmiset sietävät ystäviltä kaikenlaista.
Ei se ystävyys yhtään vähemmän todellista ole vaikka ystävällä olisi asioita joita hän ei saa sanotuksi heti.
AP, tää sun pohdintasi vaikuttaa mun silmään siltä että sun on vaikea hahmottaa ystäväsi sinusta erillisenä ihmisenä jonka teot saattavat johtua myös jostain ihan muusta kuin sinusta.
Mulla on tuttavat jotka riitaantuivat keskenään jotensakin niin että passiivisempi osapuoli antoi ensin aktiivisemman osapuolen päsmäröidä itseään vuosia kun olisi pitänyt osata itse pitää puoliaan, ja sitten räjähti tästä asetelmasta kun oli alkanut muuttaa tyyliään.
Semmoista sattuu, ihmiset muuttuvat iän myötä ja välillä käy niin että se muutos kulkee suuntaan joka tekee tuttavuuden mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat "aukolla"?
Sellainen elämääni merkittävästi muuttanut tapahtuma, joka on jäänyt ilman kunnollista selitystä. Täysin irralliselta tuntuva ikävä tapahtuma, jolle en ole kyennyt antamaan mitään järkevältä tuntuvaa merkitystä.
Mitä siis toivot meiltä?
Miksi annat yhdelle ihmiselle ja tämän mielipiteille noin paljon valtaa elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Ei se ystävyys yhtään vähemmän todellista ole vaikka ystävällä olisi asioita joita hän ei saa sanotuksi heti.
AP, tää sun pohdintasi vaikuttaa mun silmään siltä että sun on vaikea hahmottaa ystäväsi sinusta erillisenä ihmisenä jonka teot saattavat johtua myös jostain ihan muusta kuin sinusta.
Mulla on tuttavat jotka riitaantuivat keskenään jotensakin niin että passiivisempi osapuoli antoi ensin aktiivisemman osapuolen päsmäröidä itseään vuosia kun olisi pitänyt osata itse pitää puoliaan, ja sitten räjähti tästä asetelmasta kun oli alkanut muuttaa tyyliään.
Semmoista sattuu, ihmiset muuttuvat iän myötä ja välillä käy niin että se muutos kulkee suuntaan joka tekee tuttavuuden mahdottomaksi.
Mahdollisesti kyse on jostain tällaisesta, mutta minulle nämä toisen ihmisen sisäiset prosessit jäivät täysin hämärän peittoon. Ja jäävätkin, koska en enää häntä tämän kaiken jälkeen takaisin elämääni halua. Niin syvästi hän minua onnistui satuttamaan. Luottamus on poissa, joten ei enää ole tilaa ystävyyden elvyttämiselle.
Ap on varmaan loukkaantunut ystävälleen, eikä sen takia kykene päästämään irti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi annat yhdelle ihmiselle ja tämän mielipiteille noin paljon valtaa elämääsi?
Traumatisoitu ihminen ”putoaa” tähän hänelle aiheutettuun traumaan yhä uudelleen uusissa ihmissuhteissa. Pahimmat sadistit tietävät tämän aiveuttaessaan näitä. Minulle kävi näin.
Vierailija kirjoitti:
Koska tämä ihminen oli minulle erityisen tärkeä ja merkittävä. Siksi ystävyyden päättyminen tällä tavalla on vaivannut pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti kyse on jostain tällaisesta, mutta minulle nämä toisen ihmisen sisäiset prosessit jäivät täysin hämärän peittoon. Ja jäävätkin, koska en enää häntä tämän kaiken jälkeen takaisin elämääni halua. Niin syvästi hän minua onnistui satuttamaan. Luottamus on poissa, joten ei enää ole tilaa ystävyyden elvyttämiselle.
Voit selvittää asian, vaikka et alottaisikaan ystävyyttä taivkaverisuhdetta uudestaan.
Kerro nyt, miten hän sinua satutti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit selvittää asian, vaikka et alottaisikaan ystävyyttä tai kaverisuhdetta uudestaan.
Kerro nyt, miten hän sinua satutti?
no riidat kuuluu elämään, niin se vaan on välillä.. mitä jos menisit terapiaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo sanoa noin, mutta tämä ei ole pelkästään järjen tasolla käsiteltävä asia, koska asia on vaikuttanut minuun tunnetasolla syvästi.
No mitä sä olisit sitten halunnut? Että hän olisi vain ghostannut sut etkä olisi koskaan saanut tietää, miksi hän teki niin?
En usko tähän, koska tämä entinen ystäväni oli niin erikoislaatuinen persoonallisuus, että tuskin vastaavanlaisiin ihmisiin enää kovin paljon jatkossa törmään.