Sinä joka et sairasta juuri koskaan
Eli sinä sairastat vuodessa korkeintaan pari pikku flunssaa, joista toivut nopeasti. Kertoisitko hieman elintavoistasi ja mitä vitamiineja syöt?
Ihmettelen miksi aika monet ovat noin kerran kuussa kipeitä. Ja miksi toiset pysyvät terveinä vaikka mitkä taudit jylläisi. Minä itse syön melko terveellisesti, toki myös herkuttelen säännöllisesti. Urheilen, en tupakoi ja olen vitamiinien suurkuluttaja. Syön päivittäin mm.100µ d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.
Onko muita, jotka säilyvät terveinä tällaisilla elintavoilla?
Kommentit (139)
2-4 valkosipulinkynttä päivittäin, vissin jo kuutisen vuotta popsinut.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Mä olin nuorempana joka toinen kuukausi kipeä, kun kituutin pienillä kaloreilla ja urheilin niihin nähden aivan liikaa.
Nykyään ehkä yksi flunssa vuodessa. Elintavat nykyään:
Ei urheilua, jos mieli tai kroppa on liian väsynyt. Arkisin paljon kasviksia ja rajoitetusti hiilareita, viikonloppuna rennosti mitä sattuu, jopa tupakkaa hieman. Maitoa vain pari lasia kuussa. Käsienpesua aina kotiin tullessa. Vitamiineja päivittäin: C ja monivitamiini, lisäksi magnesium. Ei liikaa siivoamista. Joskus AB-piimää. Ok:t yöunet ja viikonloppuna nukun myöhään.
Siinäpä ne. Entiseen verrattuna myös tukka on paksumpi ja kiiltävämpi, sekä kynnet niin vahvat että ei meinaa saada leikkurilla leikattua. Finnit myöskin ovat lähteneen kokonaan. Paino tosin on noussut, mutta se ei ole ihme noiden kitukaloreiden jälkeen joita parikymppisenä söi.
Kuten joku jo sanoikin, luultavasti kaikki riippuu eniten geeneistä. Toisilla on vaan heikompi vastustuskyky kuin toisilla. Voidaan kärjistää (ymmärtääkseni, korjatkaa jos ei pidä paikkaansa) että mitä erilaisempi geeniperimä vanhemmilla, sitä terveemmät lapset?
Olen mielestäni jokseenkin huomannut tätä omasta lähipiiristä. Omat vanhempani ovat kotoisin sukuineen täysin eri puolilta Suomea ja eivätkä sairastele juuri koskaan, enkä minäkään tai sisareni. Viimeksi itselläni mitään flunssaa tai tautia 3+ vuotta sitten. Puolisoni vanhemmat ja heidän sukunsa taas ovat kotoisin hyvin pieneltä samalta alueelta ja puolisoni tuntuu olevan vähän väliä pienessä flunssassa.
Syön siten että vältän lisäaineita, en meikkaa ja vältän muutenkin kemikaaleja, siivoan kotona paljon etikalla ja ruokasoodalla. Möyrin puutarhassa multaa kynsien alla, minulla on koira. Syön vain D-vitamiinia, en käytä mitään lääkkeitä. Pesen käsiä mutta en mitenkään neuroottisesti. Ennemmin varon etten yleisissä vessoissa koske ovenkahvoihin tai talvella pidän kaupassa hanskat kädessä ostoskärryjen kanssa.
12-13 vuotta ilman MINKÄÄNLAISTA flunssaa tms . Kaikki räkivät ympärillä kyllä.
No käsienpesu, hyvä kunto, puhdas koti ja yksi kerta kesämökkiympäristössä jossa uintia kylmässä ja kaikkien ötökkien pistämänä. Eipä iske mikään tauti. Tosian lihansyönti loppui juurikin tuolloin joten voi olla että korreloi? Kalaa syön.
Olen kipeänä ehkä kerran 6-8 vuodessa. Olen normaalipainoinen, liikun säännöllisesti (lapsesta asti liikkunut), en syö mitenkään erityisen terveellisesti. Luulen että liikunnan harrastaminen on ollut yksi avaintekijöistä. En tiedä paljon sillä on eroa vastustuskyvyn kannalta, jos on lapsesta asti ollut aktiivinen, vai vasta aikuisesta, vai onko kyse myös vain perintötekijöistä sairastumisalttiuden suhteen-
En todellakaan tiedä. Olen max kerran vuodessa kipeä, en syö mitään vitamiineja purkista. Ruokavalioni on ihan tavallinen. Kädet pesen lähinnä vessassa käynnin jälkeen, ennen kuin teen ruokaa, aina kun tulen jostain kotiin ja jos käteeni jossain likaantuvat.
Olen laiska plösö enkä pese käsiäni. Aina hyötyliikkumassa oleva hoikka mieheni niiskuttaa koko talven.
D- vitamiinia ollaan jonkun vuoden syöty 2000-2400 IU, mutta en sairastellut nuorempanakaan kun en vitamiinia syönyt. Rautaa olen syönyt yliannostuksella kohta kk, ja selkeästi jaksan nyt paremmin.
Muuten syödään perusraaka-aineista itse tehtyä ruokaa, kasviksia ja normaalirasvaisia maitotuotteita. Itse välttelen leipää (syön puuroa) ja sokeria. Mutta suklaaseen ja itse tehtyyn jädeen sorrun.
Luulen, että geenit vaikuttaa eniten. Toisilla vain on parempi vastustuskyky. Tietämilläni usein sairastelevilla on ihan normaalit ja terveelliset elämäntavat, mutta silti he ovat usein köhässä, nuhassa, flunssassa tai mahataudissa. Tällainen on esim. siskoni. Se on mielenkiintoista, koska itse olen tosi harvoin kipeä. Tähän ei vaikuttanut aiemmin tupakointi tai muut epäterveelliset elämäntavat, en silloinkaan ollut juuri koskaan sairaana. Siskollani on esim. joka vuosi vähintään kerran kunnon mahatauti, itselläni oli toissa kesänä, sitä edellisen kerran yli 20 vuotta sitten ollessani ala-asteella.
Olen töissä sairaalassa labrassa. Olen hieman ylipainoinen enkä pahemmin kuntoile. Kesi-ikäinen. Tupakoin silloin tällöin 0-5 tupakkaa viikossa. Jos juon alkoholia tupakoin enemmän. Juon olutta 2-3 krt kuukaudessa humalaan asti. Syön paljon roskaruokaa, koska olen laiska kokki. En syö mitään ylimääräisiä vitamiineja. Flunssa oli viimeksi vuosi sitten ja sekin kesti pe-su. En tosiaankaan mennyt kipeänä töihin, vaan oireet hävisivät tosi nopeasti. Oksentanut tai ripuloinut en ole vuosiin. Pesen käsiä monta krt päivässä jo ihan työnikin takia.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä sairastat vuodessa korkeintaan pari pikku flunssaa, joista toivut nopeasti. Kertoisitko hieman elintavoistasi ja mitä vitamiineja syöt?
Ihmettelen miksi aika monet ovat noin kerran kuussa kipeitä. Ja miksi toiset pysyvät terveinä vaikka mitkä taudit jylläisi. Minä itse syön melko terveellisesti, toki myös herkuttelen säännöllisesti. Urheilen, en tupakoi ja olen vitamiinien suurkuluttaja. Syön päivittäin mm.100µ d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.
Onko muita, jotka säilyvät terveinä tällaisilla elintavoilla?
En muista millon olisin viimeksi ollut sairaana paitsi jos ei jotain pientä nuhaa tai kaks päivää kestänyttä yskää lasketa. Syön huonosti enkä mitään vitamiineja. En urheile ollenkaan.
Sanoisin että minulla on aika hyvä vastustuskyky kun en elä missään sairaalaoloissa enkä pese käsiä kolmee kertaa tunnissa.
Jaa, olen miettinyt tätä itsekin. Arjessa yritän syödä kohtuu terveellisesti, mutta olen kyllä aikamoinen herkkusuu ja kyllä myönnän, ylipainoa tästä jotuen löytyy. Nyt tosin on elämäntaparemonttia käynnissä. Nuorempana en syönyt mitään vitamiineja, nykyään napsin D-vitamiinia. Minulla hygieeniyyteen taas on ollut vähän sellainen "ei se oo niin nöpönuukaa" agenda. Toki pesen käsiä enkä ole itse likainen, mutta minua ei hetkauta jos lattialle putoaa hedelmä/karkki tms. saatan syödä sen silti. Ehkä tästä johtuen olen altistunut bakteereille, joihin keihittynyt vastustus?
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan tiedä. Olen max kerran vuodessa kipeä, en syö mitään vitamiineja purkista. Ruokavalioni on ihan tavallinen. Kädet pesen lähinnä vessassa käynnin jälkeen, ennen kuin teen ruokaa, aina kun tulen jostain kotiin ja jos käteeni jossain likaantuvat.
Ehkä käsien pesu on se mikä sairastuttaa ihmisiä. Itse en pese käsiä paitsi jos olen julkisessa vessassa (jossa on muitakin) tai jos lorahtaa sormille (lähinnä jurrissa ja sillon saattaa olotilan takia unohtua pesu). Peskää te vain käsiänne ja sairastakaa. Minä en pese enkä sairasta
Vierailija kirjoitti:
Käsienpesu. Vältän koskettamasta hissin nappuloita, kahvoja yms ja sen jälkeen likaisilla käsillä kasvojani. Pesen aina kädet, kun tulen kotiin. Syön räkääni, mutta vain puhtailla käsillä. Pesen kädet ennen ja jälkeen rään syönnin. Tutkitusti räkään pyshtyneiden viruusten ja bakteerien syöminen lisää vastustuskykyä, kun altistuminen taudinaiheuttajille tapahtuu vatsalaukun vatsahappojen suojaaman reitin kautta! En sairasta flunssia tai muita tartuntatauteja juuri koskaan!
No hitto, tämä se sit täyttyy olla 😂 T. Ylipainoinen, liikkumaton räänsyöjä
Nyt mä tajusin! Kun lui vastauksia, siis on ihan oikeesti hyötyä kun ei viitsi puunata nurkkia koko ajan. Ennenhän pestiin lattiat kerran viikossa, oli ne likasia tai ei. Kaupunkioloissa ne nyt ei voineet kovin likaantua, ilman kotieläimiä. Heh, nyt ei tarvikaan kantaa huonoa omaatuntoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, pari kertaa vuodessa kipeänä? Olen ollut flunssassa viimeksi 2,5 vuotta sitten. Käsien pesu ratkaisee. Siis vessa, roskiskäynti, kaupassa käynti, työpäivän jälkeen. Ainakin noissa yhteyksissä aina. En avaa ovia kädellä kahvasta, vaan käytän kyynerpäätä tai hihaa. En syö vitamiineja. Flunssa noin 2-4 vuoden välein.
Eikös olekin sitten kiva puurtaa töissä kiireessä samalla kun muut sairastelee. Kyllä tässä itselläkin sairastelemattomana alkaa jo pikkuhiljaa tuntumaan, että voisi niitä pitämättömiä saikkuja alkaa kuluttelemaan pois kun muutkin pitää vähintään sen pari päivää kuussa ylimääräistä vapaata. Eihän se ole reilua, että terveiden joutuu puurtaa enemmän duunia.
Vaikka miten hoetaan, että onhan se mukavampi olla terve, niin kyllä minä vaan joskus pienessä flunssassa haluaisin olla että voisi jäädä vaan kotiin, mukavampihan siellä on kuin töissä.
Pienessä flunssassa ehkä olisikin, mutta mites 72h mahatauti jonka aikana et voi syödä tai juoda mitään, yrjöät 15 minuutin välein kellon ympäri, mahan tyhjennettyä se silti kramppaa pakonomaisesti, järkyttävä päänsärky hakkaa silmien takana etkä voi pitää silmiä auki kolmeen päivään...
Mulla on tälläinen vähintään kerran-pari vuodessa. Vaikka pesen käsiä todella huolellisesti aina ja usein. Jotkut on vain herkempiä, ei kai sille sitten mitään voi.
Iskeekös ne tällaiset tappotaudit aina täysin yllättäen, kun koskaan ei ainakaan näillä meidän sairastelijoilla näy minkäänlaisia ennemerkkejä edeltävänä työpäivänä? Vielä usein sopivasti torstaiksi sairastutaan, että saa pitkän viikonlopun ja voi lepäillä kotona kun ne 2 päivää voi sairastella pelkällä omalla ilmoituksella...
No ne nimenomaan iskevät kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ehkä 15 minuuttia ennen tuntuu mahassa vähän kiertoa.
En tiedä millaista työpaikallasi on (en ole koskaan saanut olla pois omalla ilmoituksella), mutta asuinmaassani ensimmäiset 3 sairaspäivää ovat palkattomia, enkä ole koskaan saikuttanut turhaan. Hieman v-tuttaa kärsiä tuskissa ja menettää törkeästi rahaa - jos siihen joku tulisi aukomaan päätä pitkistä viikonlopuista, niin ah, olisipa kirsikka kakun päällä.
Just pari päivää sitten luin jostain jutun siitä, kuinka monella suomalaisella on jonkinasteista perinnöllistä immuunikatoa, mistä johtuen sairastuu helpommin, vaikka kuinka terveelliset elämäntavat olisi. Lukiko joku muu saman jutun?
Työmatkapyöräily. Nenä vuotaa sen verran, että tulee kaksi kertaa päivässä nenän limakalvot kunnolla huuhdeltua varsinkin talviaikaan. Samalla tulee tuo liikunnan terveysvaikutus. Päivisin syön yleensä salaatin ja useammin kalaa kuin lihaa. Mitään lisäaineita en ota. D-vitamiinia puolisatunnaisesti.
Olen opettaja, joten taudinaiheuttajia varmaan liikkuu reilusti ympärillä, ja moni kollega onkin kipeänä monta kertaa vuodessa..
Käsienpesu ennen kusellakäyntiä
Tää on tosi hämmentävää ja outoa, mutta tupakoin ahkerasti, syön liian vähän ja epäterveellisesti, nukun liian vähän, juon hirveesti kahvia? teen törkeesti töitä, mutta en muista milloin viimeksi olisin ollut mitenkään kipeä.
Olen ehkä joku poikkeusolio 😬