Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka et sairasta juuri koskaan

Vierailija
21.10.2018 |

Eli sinä sairastat vuodessa korkeintaan pari pikku flunssaa, joista toivut nopeasti. Kertoisitko hieman elintavoistasi ja mitä vitamiineja syöt?
Ihmettelen miksi aika monet ovat noin kerran kuussa kipeitä. Ja miksi toiset pysyvät terveinä vaikka mitkä taudit jylläisi. Minä itse syön melko terveellisesti, toki myös herkuttelen säännöllisesti. Urheilen, en tupakoi ja olen vitamiinien suurkuluttaja. Syön päivittäin mm.100µ d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.
Onko muita, jotka säilyvät terveinä tällaisilla elintavoilla?

Kommentit (212)

Vierailija
201/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 41-vuotias ja ollut elämäni aikana ehkä 7 kertaa kuumeessa. Ei koskaan korva-tai silmätulehdusta, oksennustauti kerran kun koko perhe sairastui, minä viimeisenä. Koronaa oli meidän viisi henkisessä perheessä kolme vuotta aina vuoroin kelläkin, minulla vasta viimeisenä ja siinä ei muita oireita kuin haju-jq makuaistin katoaminen. Teen töitä sosiaalialan hommissa, lasten ja nuorten parissa. En vaan yleensä sairastu, siksi en esim influenssarokotusta ota. En usko tähän vitamiinien, urheilun tms vaikuttavan, koska olen aina ollut tällainen.

Vierailija
202/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pyyhettä ei tartte vsihtaa joka päivä. Mä vaihdan ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, enkä oo ikinä kipeä. Energian tuhlausta. "

Olet väärässä. Vaihtoväli toki riippuu siitä, käyttääkö samaa pyyhettä vain yksi vai useampi, ja ollaanko kotona paljon. Ohjenuorana pidän itse sitä, että pyyhkeen pitää olla jokseenkin kuiva siihen pyyhittäessä. Perheellisenä tämä ei näin viikonloppuna toteutuisi ellen laittaisi kaikille omia pyyhkeitä. Nekin vaihdan viimeistään maanantaina. Märässä pyyhkeessä bakteerit saa jyllätä. Kylpypyyhkeet vaihdan n.5 päivän välein, mutta tässäkin pätee se, että jos suihkussa käy pari kertaa päivässä, niin sitten pyyhekin on vaihdettava useammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No riippuu vähän siitäkin ympäristöstä missä olet. Esim. Kasvatusalalla jyllåå vaikka mitå, julkisissa porukka aivastelee, sekin vaikuttaa oletko muuttanut just uuteen paikkaan. Nää ku viel yhistää niin avot! 

Ei oo omasta käsienpesusta kiinni. 

Lastenlääkäreiden luulisi kulkevan sairaudesta toiseen. Tai jonkun terveyskeskuslääkärin. Vaan terveinä pysyvät.

Vierailija
204/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päihteitä, nukun milloin haluan ja kuinka pitkään haluan, syön hyvinkin terveellisesti, kevyttä liikunta muutaman kerran viikossa. Ei oo tautei tullut ei edes ulkomailla ollessa pidempään.

Vierailija
205/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinia syön puolet tuosta, kalkkitabletteja myös. Fyysinen työ, muuten ei liikuntaa juuri tule. Askeleita toki päivässä 10000-14000. Normaalipainoinen olen. Perusruokaa syön. Salaattia ja hedelmiä voisi mennä enemmänkin. Herkkuja menee liikaa.

Ihmisaltistus töissä kymmeniä, jopa satoja per päivä. Viimeksi olin kipeänä 2.5v sitten. Olen itsekin ihmetellyt tätä. 

Vierailija
206/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssat ei iske kovin usein. Viime vuonna syyskuussa ja sitä ennen 2009. Mitään erikoista en asian eteen tee. Syön ihan normaalia kotiruokaa, enkä ota vitamiineja purkista. Alkoa käytän kerran tai pari kuussa. Käsiänikään en ole jatkuvasti jynssäämässä enkä käytä käsidesiä. 

M52

Vierailija
207/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on 84v, en muista hänen olleen koskaan kipeänä. Ei ole kuulemma ollut antibioottikuurilla ja ainoa lääke, mitä syö, on primaspan aamulla.

Vierailija
208/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kai aika tavallisesti, ruokaa perusraaka-aineista, kasviksia ja marjoja paljon. Sikaa, leikkeleitä ja makkaroita en syö ikinä ja riisiä varmaan kerran vuodessa. Muuten en erityisesti välttele mitään. D-vitamiinia otan kun muistan, kalaöljypohjaista 100g. En tupakoi, juon harvoin. En ole hysteerinen puhtauden kanssa, esim käsisaippuaa en käytä läheskään joka kerta.

Toki sairastan pikkuflunssat, korona ja influenssakin nähty, mutta saattaa mennä pari vuotta ilman mitään nuhaa kummempaa. Lapsenakin sama homma, ei juuri mitään ikinä, kaikki kulkutaudit joko kokonaan vältetty tai pikkunuha.

Olen asunut "maalla", kulkenut paljon metsissä, syönyt suoraan pellosta, järvestä ja metsästä. Ehkä se luonto lisää vastustuskykyä. Töissä ihmisten keskellä.

Vierailija
209/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin harvoin kipeä, en edes saa samoja flunssia kuin muu perhe. Tai jos tarttuu joku tauti, se on lievempänä kuin muilla.

Syön huonosti, erittäin hiilaripainotteisesti, jonkin verran kasviksia, hyvin vähän lihaa ja kalaa. En syö vitamiineja kuin joskus vahingossa. Ahmin suklaata. Ylipainoa noin 30kg, rasvaprosentti varmaan 75%. Löysää liikuntaa koiraa lenkittäessä.

Vierailija
210/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen erittäin harvoin kipeä, en edes saa samoja flunssia kuin muu perhe. Tai jos tarttuu joku tauti, se on lievempänä kuin muilla.

Syön huonosti, erittäin hiilaripainotteisesti, jonkin verran kasviksia, hyvin vähän lihaa ja kalaa. En syö vitamiineja kuin joskus vahingossa. Ahmin suklaata. Ylipainoa noin 30kg, rasvaprosentti varmaan 75%. Löysää liikuntaa koiraa lenkittäessä.

Täydennän vielä: kanaa en syö lainkaan, sikanautaa menee enemmänkin. Asun maalla, kuvittelen olevani kotitarveviljelijä, oikeasti saan kylvettyä siemenet keväällä ja kotilot syö salaatit viimeistään juhannuksena. Kerään kyllä sieniä ja marjoja pakkaseen, ja ne tulee syötyäkin. Meillä on aina ollut kissoja ja koiria, lapsuuden vietin pientilalla, navettakäynnit 2xpvä. Lentokoneessa lentelen 4-8 kertaa vuodessa, risteilemässä kerran vuodessa. En juo alkoholia enkä kahvia.

211/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin tyrnimehua tämän pitäisi auttaa

Vierailija
212/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No riippuu vähän siitäkin ympäristöstä missä olet. Esim. Kasvatusalalla jyllåå vaikka mitå, julkisissa porukka aivastelee, sekin vaikuttaa oletko muuttanut just uuteen paikkaan. Nää ku viel yhistää niin avot! 

Ei oo omasta käsienpesusta kiinni. 

Totta. Pieniltä lapsilta varsinkin tarttuu taudit. 

Ei tarvitse olla pienten lasten parissa. Siis ylipäätään kasvatusalalla - esim. peruskoulussa tai ammattikoulussa/lukiossa, nuorisotyössä, jne. Ihan missä vaan, missä on paljon ihmisiä. Niillä isommillakin on pieniä sisaruksia ja tuovat ne samat taudit kotoaan. 

Mun kaveri (opettaja ja nuori ihminen) oli sairaana 3 kertaa peräkkäin. Ja ihan 2.asteella oli.