Sinä joka et sairasta juuri koskaan
Eli sinä sairastat vuodessa korkeintaan pari pikku flunssaa, joista toivut nopeasti. Kertoisitko hieman elintavoistasi ja mitä vitamiineja syöt?
Ihmettelen miksi aika monet ovat noin kerran kuussa kipeitä. Ja miksi toiset pysyvät terveinä vaikka mitkä taudit jylläisi. Minä itse syön melko terveellisesti, toki myös herkuttelen säännöllisesti. Urheilen, en tupakoi ja olen vitamiinien suurkuluttaja. Syön päivittäin mm.100µ d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.
Onko muita, jotka säilyvät terveinä tällaisilla elintavoilla?
Kommentit (212)
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Minulla oli ennen hyvä vastustuskyky nyt olen jatkuvasti flunssassa..
viime vuoden marraskuussa viikon flunssassa tai taas tällä viikolla sairastuin flunssaan.
Miten lähtisitte parantamaan vastustuskykyä?
Onko työpaikalla jokin muuttunut. Useampi sairaana. Onko kämppä vaihtunut. Ikä, elintavat? Joskus se on vain sisäilman heikentyminen, joka ei aina ole hometta. Jokin perussairaus. Tai pieni muutos. Ihan vaikka se, että duunissa vain käy se tyyppi. Joka tuo kaikki pöpöt.
Kuivilta limakalvoilta pääsevät pöpöt läpi. Koskee niin virtsiksiä kuin flunssakin. Sisäilman kosteus jatkuvast vähintään 35-40%, ei tarvitse sairastella.
Työ vuoroin ravintolakeittiössä ja asiakaspalvelussa on luullakseni altistanut niin paljon kaikelle että en sairastu. En keksi muuta syytä. En ole flunssassa edes joka vuosi. Ehkä joka kolmas vuosi.
Sekaruoka. Ei liikuntaharrastuksia koiran ulkoilutuksen lisäksi. Ei niin mitään ihmeellistä.
Käsienpesua paljon jo töidenkin puolesta (elintarvikeala) ja pidän huolta suun ja hampaiden kunnosta. Semihyvät elintavat ja D-vitamiinia syön. Olen ollut aina suht terve vaikkakin lapsena oli korvatulehduksia koko ajan päällä.
Syön epäterveellisesti, pääasiassa sokeria. 1-2 flunssaa vuodessa mutta flunssa kestää mulla aina vähintään kuukauden.
Mulla on nykyään flunssa ehkä kerran vuodessa, ei aina sitäkään. Johtuu siitä, että käyn vähän missään, eikä luonanikaan käy ihmisiä usein. Silloin kun asuin puolison ja lapsen kanssa ja kävin töissä ja opiskelin yliopistolla, flunssia oli useammin.
Joo, kerron. En ole ottanut clot shottii enkä käy influenssapiikillä myöskään. Terve ku pukki! Mitä nyt lapsilta tulee joskus jtn. Muutenkin lemmikit viedään piikille, ei ihmisiä. Kertoo niistä ihan tarpeeksi..
Syön kaikkea, mitä haluan, mutta joka päivä paljon ruisleipää (voitelen oivariinilla) ja lihaa monessa muodossa, myös kalaa ja kananmunia. Aamu alkaa aina raakarahkalla, joskus harvoin himottaa suolaista - siilloin keitän tai paistan kananmunia. Eli jo aamusta saatava eläinproteiinia riittävästi. Myös maitoproteiinia, rahkaa joka päivä marjojen kanssa jne. Herkuttelen leivonnaisilla toki myös. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä paljon. On voimaa kaataa moottorisahalla metsää, hoitaa maatilaa yksin 6-kymppisenä.
N56
Syön eläinrasvapainotteisesti. Proteiinina eläinperäinen. Kasviksia mausteena ja koristeena. Tärkkelystä rajoitetusti.
Liikunnan suhteen olen hyötyliikkuja ja jos liikun muuten niin se tapahtuu luonnonhelmassa ja luonnonvesissä. Sisäliikunta tai allasuinti ei ole mun juttu.
Syön lisäksi purkista monivitamiinia. D vitamiinina menee sellainen, jossa K2 vitamiinia mukana. Kausiluontoisesti myös sinkkiä. Kalaöljyä hörppään kun muistan.
Kädet pesen kun tulen kotiin sekä aina ennen ruokailua.
Suurin terveystekijä lienee kuitenkin se, etten ole kovin paljon ihmisten seurassa. Miten sitä tauti tarttuisi, jos ei ole potentiaalisten tautilähteiden keskuudessa?
Koirat pitää vastustuskyvyn ylhäällä!
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Minulla oli ennen hyvä vastustuskyky nyt olen jatkuvasti flunssassa..
viime vuoden marraskuussa viikon flunssassa tai taas tällä viikolla sairastuin flunssaan.
Miten lähtisitte parantamaan vastustuskykyä?
Pätkäpaastolla saa autofagian käyntiin, elimistö putsailee huonot ja rikkinäiset solut pois ja immuniteetti paranee. Vähintään 17 tuntia vesipaastoa siis, niin autofagia alkaa. Mulla oli viime vuonna 8 nuhaa, pahimmillaan kahden viikon välein. Sen jälkeen kun aloin lokakuussa 18:6 pätkäpaastolle, olen ollut terve.
En sairasta mitään koskaan, mutta en myöskään syö mitenkään terveellisesti/monipuolisesti. Vitamiineja tai muita lisäjuttuja purkista en popsi. En tupakoi tai käytä alkoholia.
Viimeksi sairastin vuonna 2018 influenssan, mutta en muista milloin olisi ollut nuhaa ja yskää. Yleensä en sairasta kulkutauteja, mutta en tiedä miksi. Ehkä minulla on hyvä vastustuskyky. Syön paljon marjoja ja hedelmiä ja otan D-vitamiinia ympäri vuoden, koska kärsin vajauksesta. Muuten syön aika "huonosti" nykyään, hyvin vaatimatonta perusruokaa.
Ulkoilen paljon, syön säännöllisesti, mutta en erityisen terveellisesti. Kasviksia kyllä melko paljon.
Olen töissä lasten kanssa. En syö mitään vitmiineja jne.
Kuumetta oli viimeksi 2002. Influenssan ja koronat olen sairastanut kuumeettomana. mikä on vähän ärsyttävää, kun on korkea kynnys olla töistä pois ilman kuumetta vaikka vointi on huono.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi sairastin vuonna 2018 influenssan, mutta en muista milloin olisi ollut nuhaa ja yskää. Yleensä en sairasta kulkutauteja, mutta en tiedä miksi. Ehkä minulla on hyvä vastustuskyky. Syön paljon marjoja ja hedelmiä ja otan D-vitamiinia ympäri vuoden, koska kärsin vajauksesta. Muuten syön aika "huonosti" nykyään, hyvin vaatimatonta perusruokaa.
Lisään vielä, että en käytä yhtään alkoholia, enkä tupakoi ja koti on aina siisti ja puhdas ja käsihygienia on tärkeä. Jos syön ravintoloissa, niin käyn pesemässä aina kädet ennen syöntiä tai käytän desifiointilappuja käsien puhdistukseen. Muuten en käytä käsidesiä enkä mitään. Kun tulen kotiin, niin ensimmäisenä pesen kädet huolellisesti.
En ehdi kun on navettatyöt ja himokas rouva. Ellei kullisärkyä sitten lasketa. Vapaa en kylläkään saa... Miehillähän ei " minulla on päänsärkyä, oih..." tehoa. :(
Asun yksin, ja välttelen väkijoukkoja. Pesen käteni aina kotiin tullessa.
Saattaa olla joku lapsuudenaikainen trauma. Meillä ei saanut sairastaa, eikä valittaa mistään vaivoista. Patistettiin kouluun, vaikka tunsin olevani kuumeessa tai vatsakivussa tms. Sinne sitten itku silmässä joskus laahustin, ja päätin, että koskaan elämässäni en sairastu, enkä sitä näytä kenellekään, jos niin käy. Joskus olen miettinyt, voiko olla sairastumatta, jos vain sen vakaasti päättää.
Ei influenssa tai koronapiikkejä. D-vitamiinia syön. Nyt olen parantanut elintapojani, en syö sokeria.
Sairastan kerran 1,5 vuodessa keskimäärin viimeksi ollut kipeä 23 marraskuussa.
Syön huonosti, nukun ok, ulkoilen paljon. Olen lihava. Ei lisäravinteita. Ei kuumetta yli 20 vuoteen, ei vatsatautIa yli 15 vuoteen..
Töissä päiväkodissa
Meillä menee b, c, d vitamiineja päivittäin. Sairas olin viimeksi vuonna 2011. Käsihygieniahan se on tärkeää.