Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka et sairasta juuri koskaan

Vierailija
21.10.2018 |

Eli sinä sairastat vuodessa korkeintaan pari pikku flunssaa, joista toivut nopeasti. Kertoisitko hieman elintavoistasi ja mitä vitamiineja syöt?
Ihmettelen miksi aika monet ovat noin kerran kuussa kipeitä. Ja miksi toiset pysyvät terveinä vaikka mitkä taudit jylläisi. Minä itse syön melko terveellisesti, toki myös herkuttelen säännöllisesti. Urheilen, en tupakoi ja olen vitamiinien suurkuluttaja. Syön päivittäin mm.100µ d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.
Onko muita, jotka säilyvät terveinä tällaisilla elintavoilla?

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, pari kertaa vuodessa kipeänä? Olen ollut flunssassa viimeksi 2,5 vuotta sitten. Käsien pesu ratkaisee. Siis vessa, roskiskäynti, kaupassa käynti, työpäivän jälkeen. Ainakin noissa yhteyksissä aina. En avaa ovia kädellä kahvasta, vaan käytän kyynerpäätä tai hihaa. En syö vitamiineja. Flunssa noin 2-4 vuoden välein.

Vierailija
62/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn paljon itsekseni mikä selittää varmaan paljon sitä etten sairastele. Kun ei liiku ihmisten keskuudessa niin ei tauditkaan tartu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön paljon hedelmiä ja marjoja, en käytä alkoholia enkä tupakkaa. Syön perusterveellisesti, talvella otan D-vitamiinia. Lenkkeilen, ulkoilen ja hyötyliikun paljon, olen normaalipainoinen. Pesen kädet huolellisesti ja lemmikkejä löytyy. En koske paljaalla kädellä ovenkahvoihin, valonkatkaisijoihin tai vesihanoihin. Lapsena melkein asuin pihalla ja metsissä.

Silti uskon eniten geeneihin. Äitikään ei koskaan sairasta. En ole sairastellut oikein koskaan, minulla ei ole ikinä ollut edes korvatulehdusta enkä ole syönyt yhtään antibioottikuuria. Peruskoulussa olin yhden kerran koulusta pois. Ainoat allergiat puhkesi vasta kolmikymppisenä.

Vierailija
64/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla kasvaneena ja asuneena, ehkäpä hyvät geenitkin saaneena en sairasta juuri koskaan. Poltan tupakkaa, alkoakin otan joskus, kiitän Jumalaani tästä.

Vierailija
65/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien kautta eli limakalvon kautta bakteerit tarttuvat helpoiten. Silmien turha koskettaminen.

Vierailija
66/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40+ nainen enkä juuri koskaan ole sairaana. Syön en niinkään terveellisesti, poltan, alkoa mitätön määrä. Aamulla D-vitamiini naamaan vaikka pidän sitä humpuukipillerinä. Käsiä pesen kylläkin jatkuvasti, en koske hissinnappeihin sormenpäillä, vedettävän rivan avaan alakautta mihin kukaan ei yleensä koske/hihalla/hanskalla.

Töistä en ole koskaan poissa.

Muhun ei kulkutaudit (vatsa-oksennus-norot)tartu.

Tupakka on sun pahin terveyden pilaaja. Riskit tiedät.

Kun menet vaihdevuosien ohi se D-humpuukipilleri muuttuu yllättävän tärkeäksi ja arvo kannattaa mittauttamassa. Varsinkin tupakoineena.

Niinhän sä luulet ettei muut koske sinne. Niin ne muutkin ajattelee. Sairaalan ovekäyttäjissä sen näkee. Itse käytän ovenavaajapainikkeita painaen laukulla, hihalla tms.

Vierailija
67/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön normiruokaa,hedelmiä yms, otan joskus monivitamiinin. Yritän välttää liikaa hygieenisyyttä. Itsekin maalla kasvanut,lapsuuden siis,ja en muista olleeni pahemmin kipeänä,usein ainakaan. Ja nyt en muista milloin olisi ollut edes flunssa viimeksi.

Liian vähän kosketusta bakteereihin  sun muuhun -> allergiat, pikku taudit?    en tiedä, mietin vain

Vierailija
68/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, kun on tullut näin paljon kommentteja.

Hyvin vaihtelevat elintavat tuntuu kaikilla olevan. Itse voisin lisätä listaani myös sen, että sairastin paljon pikkulapsena ja minulta leikattiin silloin nielu- ja kitarisat. Enkä myöskään ole turhan tarkka keittiössä. Saatan hyvinkin syödä leivän vaikka siinä vähän hometta olisikin.

Veikkaisin kuitenkin, että riittävällä d-vitamiinilla on suurin vaikutus siihen, etten sairasta juuri ollenkaan. Ja sairastamiseni on tosiaan sitä, että minulla 2-3pvän nuha ja ehkä vähän lämpöä.

Ap

Vierailija
69/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh, pari kertaa vuodessa kipeänä? Olen ollut flunssassa viimeksi 2,5 vuotta sitten. Käsien pesu ratkaisee. Siis vessa, roskiskäynti, kaupassa käynti, työpäivän jälkeen. Ainakin noissa yhteyksissä aina. En avaa ovia kädellä kahvasta, vaan käytän kyynerpäätä tai hihaa. En syö vitamiineja. Flunssa noin 2-4 vuoden välein.

Eikös olekin sitten kiva puurtaa töissä kiireessä samalla kun muut sairastelee. Kyllä tässä itselläkin sairastelemattomana alkaa jo pikkuhiljaa tuntumaan, että voisi niitä pitämättömiä saikkuja alkaa kuluttelemaan pois kun muutkin pitää vähintään sen pari päivää kuussa ylimääräistä vapaata. Eihän se ole reilua, että terveiden joutuu puurtaa enemmän duunia.

Vierailija
70/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En liiku paljon paikoissa joissa on paljon ihmisiä. Olen 45vee, ylipainoa 25kg, poltan, syön suht terveellisesti mutta myös herkkuja. Liikun jalan päivittäin ja 3 kertaa viikossa reippaammin kävellen. Meillä on siistiä ja pesen kädet usein. Muita terveyshuolia on kuten verenpaine ja korkea kolesteroli mutta flunssa ei iske ja jos iskee kestää tasan 1-2vrk. Kipeä 1-3 vuoden välein ja tällöinkin aina kumppani ensin kipeä kun saa töistä pöpön ja se sitten iskee jos iskee minuun.

Vierailija
71/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä sairastat vuodessa korkeintaan pari pikku flunssaa, joista toivut nopeasti. Kertoisitko hieman elintavoistasi ja mitä vitamiineja syöt?

Ihmettelen miksi aika monet ovat noin kerran kuussa kipeitä. Ja miksi toiset pysyvät terveinä vaikka mitkä taudit jylläisi. Minä itse syön melko terveellisesti, toki myös herkuttelen säännöllisesti. Urheilen, en tupakoi ja olen vitamiinien suurkuluttaja. Syön päivittäin mm.100µ d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.

Onko muita, jotka säilyvät terveinä tällaisilla elintavoilla?

Syön kasvispainotteisesti (lihaa pari kertaa kuussa), mutta muuten ei ole mitään erityistä ruokavaliota. En ole himoliikkuja, mutta kävelen ja pyöräilen kaikki lyhyemmät (alle 4 km) matkat ja kotona joogaan tai jumppaan useimpina päivinä. En tupakoi, alkoholiankulutus kohtuukäytön tasolla. Syön jotain hius-kynsiravinnepilleriä, menkkojen aikaan magnesiumia ja muutoin satunnaisesti talvella c- ja d-vitamiineja. En ole innokas siivoamaan, mutta ei me nyt missään sikolätissäkään eletä. Ei lemmikkejä. Mies ja lapsi myös yhtä terveitä.

En tiedä miksi ollaan terveitä. Tuttavapiirissä on samalla tavoin tai paremmin eläviä jotka sairastelevat enemmän.

Vierailija
72/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö ikinä mitään vitamiinilisiä, en edes d-vitamiinia. Hedelmiä syön melko vähän, sanoisin että 3 omenaa viikossa max. Melkein kaikki hedelmät ovat liian makeita, en syö kyllä karkkiakaan tai suklaata kuin harvoin vain. Jonkin verran kasviksia menee. Olen harvoin kipeä, viimeisen 10 vuoden aikana on ollut kerran kuumetta ja kerran oksennustauti. Flunssia ehkä pari. Työskentelen asiakaspalvelussa.

En tiedä pystyykö elintavoilla kauheasti vaikuttamaan vastustuskykyyn. Itse elän melko huolettomasti enkä silti juuri sairastele.

Vierailija
73/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan koputtaa puuta nyt, mutta en ole oikeastaan koskaan kipeä. Minulla on perussairauksia, kute verenpaine ja korkea kolesteroli, flimmeri, mutta ne pysyvät lääkityksellä kurissa. Eli mitään flunssaa, kurkkukipua tms en yleensä koskaan sairasta. Viime kerrasta taitaa olla viitisen vuotta.

Syön normaalia kotiruokaa, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, en syö mitään vitamiineja, hivenaineita tai muutakaan hömppää. D-vitamiinia käyn tankkaamassa pitkin vuotta etelän auringon alla.

Vierailija
74/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumetta ja kunnon flunssa sekä antibiootit viimeksi vuonna 2012..

Tällä hetkellä ei tupakkaa, ei Alkoa. , käsienpesu, d vita ja Maitohapot. Ruoka ihan perus, liikunta perus aktiivi liikuntaa.

Lapsena olin aika huoleton, käsien pesu melko tuntematon käsite, joka päivä kädet paskasena hevostalleilla. Lieneekö osuutta?

Omat Lapset sairastaa melko usein, ne taudit eivät tartu. Ehkä nuhaa vähän joskus...

Vierailija
75/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä, mutta laiska sellainen, eli ei todellakaan mikään malliruokavalio. Syön paljon karkkia ja sokerittomia limuja. En syö vitamiineja. Minulla on kaksi kissaa, enkä ole turhan tarkka hygienian kanssa, en esimerkiksi läheskään aina pese käsiä ulkoa tullessa. Sairastan pari kolmen päivän flunssaa vuodessa; eka päivä on fiilis että taidan olla tulossa kipeäksi, toisena päivänä olen tosi kipeä ja kolmas päivä on samanlainen kuin ensimmäinen. Sitten se on ohi.

Vierailija
76/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös olekin sitten kiva puurtaa töissä kiireessä samalla kun muut sairastelee. Kyllä tässä itselläkin sairastelemattomana alkaa jo pikkuhiljaa tuntumaan, että voisi niitä pitämättömiä saikkuja alkaa kuluttelemaan pois kun muutkin pitää vähintään sen pari päivää kuussa ylimääräistä vapaata. Eihän se ole reilua, että terveiden joutuu puurtaa enemmän duunia.

Vaikka miten hoetaan, että onhan se mukavampi olla terve, niin kyllä minä vaan joskus pienessä flunssassa haluaisin olla että voisi jäädä vaan kotiin, mukavampihan siellä on kuin töissä.

Vierailija
77/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö erityisen terveellisesti, mutta normaalia ruokaa kyllä. Otan purkista tärkeät vitamiinit. Olin ennen kipeä, mutta kun muutin maahan, jossa on likaista, lähes aina yli 90% ilmankosteus, hometta asunnoissa ja ylipäätään tämä on tällainen joka bakteerin paratiisi, loppui myös sairastelut. Myös IBS on ollut täällä oireeton. Tulen välillä kipeäksi, kun lennän, mutta täällä ollessani en kertaakaan ole ollut sairaana.

Vierailija
78/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa...flunssa kerran tai pari vuodessa on harvoin?Itse en ole syönyt antibiootteja yli 20 vuoteen.Influenssa minulla oli 5 vuotta sitten ja sen jälkeen en ole ollut kuumeessa tai muuten kipeä.Influenssasta olin hämmästynyt,oli eka kerta.Sitä ennen en muista koska olisi ollut edes kuumetta.

Syön kai terveellisesti.Paljon rehuja.Talvisin d-vitamiinia.Joskus omegoita.Tärkein kai se,että en ole vältellyt flunssaisia ihmisiä koskaan.Urheilen.

Vierailija
79/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka miten hoetaan, että onhan se mukavampi olla terve, niin kyllä minä vaan joskus pienessä flunssassa haluaisin olla että voisi jäädä vaan kotiin, mukavampihan siellä on kuin töissä.

Pienessä flunssassa ehkä olisikin, mutta mites 72h mahatauti jonka aikana et voi syödä tai juoda mitään, yrjöät 15 minuutin välein kellon ympäri, mahan tyhjennettyä se silti kramppaa pakonomaisesti, järkyttävä päänsärky hakkaa silmien takana etkä voi pitää silmiä auki kolmeen päivään...

Mulla on tälläinen vähintään kerran-pari vuodessa. Vaikka pesen käsiä todella huolellisesti aina ja usein. Jotkut on vain herkempiä, ei kai sille sitten mitään voi.

Vierailija
80/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vegaaniruokavaliota ja popsin aamuisin vegaanista monivitamiinia ja rautatabletin. Liikun säännöllisesti vaikka välillä tuleekin monia päiviä putkeen joina vain makaan ja katson telkkaria..

Mutta ihan kunnolla kipeänä olen ollut 4+ vuotta sitten, en ole laskenut tarkkaan. Tänä syksynä kurkku ollut hieman kipeä mutta itse yskää ei ole näkynyt, hmm..

Lapsena asuin maalla ja oli paljon kaikennäköisiä elukoita, silläkin varmasti osuutta.