Sinä joka et sairasta juuri koskaan
Eli sinä sairastat vuodessa korkeintaan pari pikku flunssaa, joista toivut nopeasti. Kertoisitko hieman elintavoistasi ja mitä vitamiineja syöt?
Ihmettelen miksi aika monet ovat noin kerran kuussa kipeitä. Ja miksi toiset pysyvät terveinä vaikka mitkä taudit jylläisi. Minä itse syön melko terveellisesti, toki myös herkuttelen säännöllisesti. Urheilen, en tupakoi ja olen vitamiinien suurkuluttaja. Syön päivittäin mm.100µ d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.
Onko muita, jotka säilyvät terveinä tällaisilla elintavoilla?
Kommentit (139)
Vähän alle 50v nainen.
En polta, käytän alkoholia satunnaisesti.
Ylipainoa on, yli 20kg. Liikuntaa en juurikaan harrasta, työ on fyysistä.
Syön ihan normaalia kotiruokaa, en käytä vitamiinilisiä. En muista edes d-vitamiinia syödä.
Käytän melko paljon maitotuotteita.
5v aikana olen ollut yhden päivän poissa töistä flunssan takia, kun nousi kuume. Yskää on tainnut olla kerran/kaksi viiden vuoden aikana.
Nyt syksyllä oli osalla perheestä kova flunssa, itselleni ei tullut.
Pesen käsiä usein. Aina kun tulen ulkoota sisälle ja välillä ihan muutenkin jos tuntuu hieman rasvaiselta tai likaiselta. Kädet onkin hieman kuivat.
En polta enkä juo, syön kohtalaisen terveellisesti (tai pyrin) ja olen reippaasti ylipainoinen, mutta vastustuskykyni on hyvä. Olen vain parina päivänä vuodessa nuhassa.
Sairastin ennen paljon, nykyään 1 krt/vuosi. Taudit ei koskaan pitkity. Saattaa joskus olla sellainen olo että on tulossa kipeäksi, mutta kun yhden illan ottaa rennosti niin seuraavana päivänä ok olo. Tällaista on silloin kun pahimmat taudit jyllää.
Urheilen todella paljon, syön paljon ja terveellisesti, kasvispainotteisesti. Syön monivitamiinia ja omega joka päivä. Pesen käsiä melko ahkerasti. Teen töitä lasten parissa iltaisin ja sieltä varmasti tulee sitä altistusta taudeille.
Eniten veikkaan että vaikuttaa elämän stressittömyys. Opiskelen, urheilen ja teen töitä mutta stressaan todella harvoin. Nukun joka yö vähintään 8 tuntia ja vähät unet kirin kiinni päiväunilla. Jos elämässä on joskus ollut stressiä enemmän, niin silloin huomaa että se flunssa saattaa.päästä iskemään.
Olen mies, 36v, ja olin viimeksi kuumeessa vuonna 2009. Sen koommin ei ole ollut edes yskää tai nuhaa, saati kuumetta tai muutakaan. Minulla ei ole tullut 8 vuoteen yhtäkään sairauspoissaoloa töistä.
En ole mitenkään yltiöhygieeninen, esimerkiksi pöydällä lojuneet aterimet kelpaa ihan hyvin ruokailuun omalle välipalalle. Kädet tulee pestyä toki vessassa käydessä mutta esim kauppareissun tai muun ulkoilun/työpäivän jälkeen ei tule pestyä kotiin tullessa.
En polta, en juo, mutta syön kaikkea lihaa ja hiilareita huoletta ja treenaan salilla kolmesti viikkoon toimistotyön vastapainoksi. En käytä mitään lisäravinteita tai vitamiinipillereitä, ja kasviksia voisi syödä ehdottomasti enemmän. Työmatkoja ulkomaille tulee pari per vuosi, tuo 2009 saamani tauti oli muuten influenssa-saksantuliainen.
Ja joo, ajoittain ihmettelen miten paljon ihmiset ovat jatkuvasti kipeinä. Ainoa veikkaus omaan sairastelun vähyyteen on se, ettei ole lapsia jotka tuovat pöpöjä kouluista.
Mitat on 178cm/72kg ja mahanympärys 75cm.
Ylipainoa +20kg, tupakoin,syön mitä sattuu ja koska sattuu, en tosiaan oo pöpökammonen. Käsiä kyllä pesen mutten jatkuvasti... Eläimiä löytyy,kotona useimmin sekaista kuin siistiä.
Kipeenä en oo oikeestaan koskaan, ehkä kerran kolmessa vuodessa saattaa olla nuhaa. Työuraa tällä samalla työnantajalla nyt 12 v ja oon ollut sairaslomalla alle 20 päivää ja siinä on jo mukana 2 viikon sl umpparileikkauksen jälkeen...
Liikaa sinkkiä voi laskea hemoglobiinia,on vastavaikuttaja muistaakseni kuparille.Ylihygienia voi myös vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, pari kertaa vuodessa kipeänä? Olen ollut flunssassa viimeksi 2,5 vuotta sitten. Käsien pesu ratkaisee. Siis vessa, roskiskäynti, kaupassa käynti, työpäivän jälkeen. Ainakin noissa yhteyksissä aina. En avaa ovia kädellä kahvasta, vaan käytän kyynerpäätä tai hihaa. En syö vitamiineja. Flunssa noin 2-4 vuoden välein.
Eikös olekin sitten kiva puurtaa töissä kiireessä samalla kun muut sairastelee. Kyllä tässä itselläkin sairastelemattomana alkaa jo pikkuhiljaa tuntumaan, että voisi niitä pitämättömiä saikkuja alkaa kuluttelemaan pois kun muutkin pitää vähintään sen pari päivää kuussa ylimääräistä vapaata. Eihän se ole reilua, että terveiden joutuu puurtaa enemmän duunia.
Vaikka miten hoetaan, että onhan se mukavampi olla terve, niin kyllä minä vaan joskus pienessä flunssassa haluaisin olla että voisi jäädä vaan kotiin, mukavampihan siellä on kuin töissä.
Pienessä flunssassa ehkä olisikin, mutta mites 72h mahatauti jonka aikana et voi syödä tai juoda mitään, yrjöät 15 minuutin välein kellon ympäri, mahan tyhjennettyä se silti kramppaa pakonomaisesti, järkyttävä päänsärky hakkaa silmien takana etkä voi pitää silmiä auki kolmeen päivään...
Mulla on tälläinen vähintään kerran-pari vuodessa. Vaikka pesen käsiä todella huolellisesti aina ja usein. Jotkut on vain herkempiä, ei kai sille sitten mitään voi.
Iskeekös ne tällaiset tappotaudit aina täysin yllättäen, kun koskaan ei ainakaan näillä meidän sairastelijoilla näy minkäänlaisia ennemerkkejä edeltävänä työpäivänä? Vielä usein sopivasti torstaiksi sairastutaan, että saa pitkän viikonlopun ja voi lepäillä kotona kun ne 2 päivää voi sairastella pelkällä omalla ilmoituksella...
Sen verran pitkä ketju, etten jaksa kahlata läpi. Eli tämä näkökulma on voinut tulla jo esiin, sorry siitä.
Pukeuden erittäin "kylmästi". Voin kulkea pakkasillakin vain ohuessa puserossa ja tuulitakissa ja liikun tosi paljon ulkoilmassa, koska aina on ollut koiria. Reipasta kävelyä tai juoksuakin päivittäin kolme kertaa.
Olen 55-vuotias ja viimeksi flunssa on kaatanut petiin asti v. 1994. Jotain pientä nuhaa ja köhää on n. joka kolmas vuosi, ei suinkaan joka vuosi.
En syö mitään lisäravinteita, mutta ruokailun peruspohja on melko terveellinen. Olen normaalipainoinen, tupakoin jonkin verran ja käytän alkoholia kohtuudella. Pesen käsiä vähän laiskasti.
Mitään uskontoa en ole tästä vähissä vaatteissa kulkemisesta perustanut. Voivathan kyseessä olla vain yksinkertaisesti hyvät geenit.
Täällä yksi tupakoiva, alkoholia juova ja epäterveellisesti syövä sairastelematon ilmoittautuu! En tiedä, mistä olen vastustuskykyni saanut, mutten ole kuin korkeintaan muutaman kerran vuodessa pikkuflunssassa, vaikka näillä elintavoilla voisi muuta olettaa. Viisaammat kertokaa toki, miksi olen terve?
En kyllä syö terveellisesti ja syön pienen lautasellisen kasveja 2-4 kertaa viikossa, joten parantamisen varaa on runsaasti. Käsien pesu tulee mieleen ykkösenä eli aina, kun palaan töistä kotiin ensimmäiseksi käsien pesu - samoin aamulla, kun tulen töihin. Kuljen julkisilla. Pahimpina flunssapiikkeinä välttelen saleilla käyntiä ja muutenkin ruuhkaisia ruokakauppoja. Lähistön pienen Lidlin ilmankierto ei toimi ja olen saanut sieltä aina flunssan, joten välttelen kyseistä myymälää tietoisesti. Saatan käydä jossain suuremmassa Lidlissä, jossa ei ole vastaavaa ongelmaa. Pesen kaiken mitä laitan suuhun. Tietysti nukun riittävästi ja pidän silmällä omaa stressitasoa.
Mä imuroin kaljaa kuin sieni, enkä edes muista, milloin olen viimeksi ollut flunssassa :) Kroppa on varmaan niin hapan, ettei edes pöpöt elä. En tietenkään suosittele tätä keinoa flunssan loitolla pitämiseen.
Töissäni oon tekemisissä, en tosin kosketuksissa, kipeiden ihmisten kanssa. Varmaan saan jotain siedätyshoitoa siinä samalla. Käsien pesu unohtuu usein. Enkä aktiivisesti välttele oven kahvoja, hissien nappeja yms. Syön epäterveellisesti, en polta, enkä hirveesti alkoholiakaan nautiskele.
Olisko ketään lääkäriä kommentoimaan tätä miksi joillakin on parempi vastustuskyky, eikä ole merkitystä elintavoilla??
Itselläni on myös lapsia, mutta hekin ihmeen vähän ovat kipeitä. Toki useammin kuin minä.
Ap
en mitään vitamiineja , käsien pesua harvoin just vessan jälkeen
Olen jo eläkeläinen, mutta en työssä ollessanikaan sairastanut kuin kerran vuodessa tavallisen flunssan. Vatsatautia en edes muista sairastaneeni, siitä täytyy olla aika kauan.
Olen ylipainoinen, enkä liikukaan kovin paljoa. Mitään vitamiineja en syö, tosin pitäisi syödä Kalkki+D-vitamiinitabletteja. En syö kasviksiakaan kovin paljon, Marevan rajoittaa jonkin verran enkä pidäkään kaikista, ja/ tai vatsani ei pidä. Hedelmiä syön ehkä 2-3 kpl viikossa, omenia, mandariineja tms. Kroonisia sairauksia minulla on ja niihin lääkitykset. Ehkä ne lääkkeet pitävät sen flunssankin loitolla? Nyt syksyllä tunsin, että flunssa on tulossa, lämpökin käväisi alle 35:ssä. Ja olo oli muutenkin hiukan kipeä. Mutta ei se tullut, ei siis nuhaa, yskää, kurkkukipua.
Tupakkaa en polta, ja korkeintaan juon 1 oluen viikossa, useimmiten en sitäkään.
Olen töissä päiväkodissa en syö vitamiineja.
Ruoka tavallisista kotiruokaa.
Liikun liian vähän.
Koti on aina vähän sekainen.
En sairasta juuri koskaan mitään!
Kädet pesen esim.kun tulen kaupasta tai töistä.
Meillä on monta lasta ja uskon, että en sairasta siksi kun meillä ollut niin paljon eri tauteja..en syö mitään ravintolisiä ja perus sekaruokavaliolla, alkoa käytän kerran kuussa, polta en. Liikun vähän.
Ruokailutottumukset olleet aina samat. Perus terveelliset, mutta toki myös herkuttelen paljon. En tupakoi, normaalipainoinen. Olin ennen lapsia aina terve, en ollut lähes koskaan sairauslomalla. Ja tadaa.. lasten ja etenkin päiväkotiarjen jälkeen ollaan saikulla lähes kerran kuussa. Jep jep.