Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako erityisammattikoulu työllistymiseen?

Vierailija
20.10.2018 |

Jos käy normaalin amiksen sijaan erityisammattikoulunn
kuten Luovi onko sillä huonoja vaikutuksia työllistymiseen?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää miten asenteellisia olette.

Vierailija
42/46 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää miten asenteellisia olette.

Mitä ruveta asiaa kaunistelemaan?

Tutkinnosta tulee isolla todennäköisyydellä taakka työllisyyttä ajatellen, jos on jotain ei älyllisesti vaikuttavaa vaivaa. Tai toinen ääripää on kehitysvammainen merkonomiopiskelija, joka ei ymmärrä perusyhteen- ja vähennyslaskuja eikä tunnista edes kuukausia, viikonpäiviä ja kelloakaan ja päätyy todellisuudessa eläkkeelle/työpajalle/työtoimintaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedä sitten, olisiko erityisammattikoulu ollut minulle parempi paikka kuin tavallinen ammattikoulu. Hain kuitenkin tavallisiin ammattikouluihin yläasteen päätyttyä minua tutkineiden ja hoitaneiden suosituksia vastaan. Oli pidetty vaativaa erityistukea (no, lapsena olin periaattessa vaikeavammaiseksi luokiteltava vaikea-asteisen kielihäiriön takia, mitä tulee omatoimisuuteen, tarvitsin jopa avustajaa ala-asteen ajan, yläasteella kotitaloudessa olin alkuun kädestä pidettävä kunnes kevääseen mennessä tuli kehitystä) tarvitsevana, ja kysymättä minulta mitään tk-eläkettäkin (uskoakseni silloin, kun oli vielä kehitysvamma-diagnoosi, joka siihen oikeuttaa) oli puitu, mistä olisin varmasti repinyt peliverkkarini yläasteikäisenä. Tuntui aika pahalta lukea aikuisiällä lausunnosta mahdollisen tk-eläkkeen miettimisestä.

Diagsooneina minulla on autismi ja laaja-alaiset oppimivaikeudet. Aiemmin ollut vaikka minkäalaista häikkää (jopa lievä kehitysva

Kirjoitat niin hyvin, että ei uskoisi sinulla olevan mitään kuvailemiasi haasteita. Olet todella hyvä kirjoittamaan!

Vierailija
44/46 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovin tutkinnot kaikki mukautettuja. Ei ole työelämään siitä porukasta. Nähty ja koettu on.

Ei tavallisesta amiksestakaan valmistuvista ole kaikista työelämään. Hyvähän se vain on, jos saa tarvitsemansa tuen jotta oppiminen onnistuu. Opintoja mukautetaan muuten myös tavallisessa ammattikoulussa, paljonkin, jos näyttää ettei opiskelusta tule mitään ja myös jos opiskelija osaa sitä itse pyytää. 

No se johtuu yksinkertaisesti siitä, että koulunkäynti on korvattu pellemeiningillä. Ei yleistietoa, ei tunnisteta edes kelloa ja niillä eväillä sitten jatketaan toisen asteen opintoihin. Riittävää luku- ja kirjoitustaitoakaan ei ole, mitä soisi erilaisilla asentajilla olevan vaikka olisikin "vain" amis. 

Vierailija
45/46 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin itse yrittäjä, en ottaisi edes nykyisistä normi amiksista pelkän todistuksen ja hakemuksen perusteella ketään töihin. Ensiksi jokin palkaton harkka, josta näkee onko oikeasti hommiin sopiva ja sitten kiireellä sopparia pöytään opistosta riippumatta jos on.

Vierailija
46/46 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tietämäni tapaus taantui opiskeluaikana työelämän ulkopuolelle.

Meni vuotta myöhemmin kouluun ja aloitti koulun erityisluokassa, mutta siirtyi peruskoulun aikana normiluokkaan vähäisillä mukautuksilla ja pärjäsi hyvin. En usko hetkeäkään, että ei olisi pärjännyt tavallisessa amiksessa.

Jo opiskeluaikana aloin nähdä, että taantuu, ja nykyään en ole juurikaan tekemisissä, koska saa raivareita aivan mitättömistä asioista ja on väkivaltainen. Vuosien kuntoutuksella nuo oltiin saatu kitkettyä käytöksestä, mutta eipä se kestänyt, kun viettää jatkuvasti aikaa ympäristössä, jossa jotkut käyttäytyvät noin. Sai päähänsä, että tuollainen on hyväksyttävä toimintatapa, ja nykyään kun hänelle huomauttaa aiheesta, vastaus on tuki turpasi, oon aikuinen. 

Tämäkin on hyvä huomioida. Näissä erityisluokissa ja -kouluissa ongelmat voivat vain pahentua lievästi oireilevilla, kun koko lähipiiri siellä on vaikeasti oireilevia. Yleensäkin tuntuu että näissä tarkoituksena on enemmän pistää vaikeat tapaukset pois "normaaleja" häiritsemästä, sen sijaan että oikeasti annettaisiin mitään hyödyttävää lisätukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi