Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien matkustelu, onko oikein?

Vierailija
20.10.2018 |

Miehen ystävä kävi kylässä ja kehuskeli, että ovat vaimonsa kanssa lähdössä viettämään uutta vuotta kahdeksi viikoksi Teneriffalle.

Miettikää: Olen tuntenut nuo ihmiset ehkä viiden vuoden ajan. Vähän alle nelikymppisiä. Mies ollut koko tuon ajan työtön, vaimo tehnyt jonkun pienen ajan jotakin. Terveitä, ei mitään juoppoja, ei vain ilmeisesti ole työhaluja. Asuvat löysinä vuokralla, ei lapsia, ei autoa, eivät ilmeisesti kykene sitoutumaan velvotteisiin.

Hieman katkeraksi vetää omassa talossa asuvana lapsiperheen äitinä. Vaikka ollaan keskituloisia, ei meillä ole juuri vara matkustaa. Talo ja autot tuovat aina yllätyksiä. Ja koululaisten lomien aikana matkat ovat kalliita.

Mitä olette muut mieltä? Onko tilanne teistä ok ja onko tuo luvallista? Tekisi melkein mieli käräyttää pari johonkin.

Kommentit (182)

Vierailija
161/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aikaa ja on valmis yöpymään hostelleissa, pystyy helposti tekemään vaikka maailmanympärimatkan parin pakettimatkan hinnalla.

Vierailija
162/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ilmapiiri on aika karsea nykyään. Kannatan muuten täydestä sydämestäni uutta lakialoitetta, jossa näille supersuorittajille voidaan antaa potkut vaikka työpaikan ilmapiirin myrkyttämisestä. He saavat sitten toteuttaa ideologiaa itseensä ja näyttää esimerkkiä muille, kun he epäilemättä ottavat uuden työn vastaan missä tahansa yrityksessä 9 egen orjina, kunhan ovat myyneet omistusasuntonsa ja autonsa saadakseen toimeentulotukea. Kyllä kaikille pitää sataa tasapuolisesti kakkaa niskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat käräyttämisellä?

Työtön saa matkustaa, myös ulkomailla. Pitää vain olla saavutettavissa mahdollisten työtarjousten tiimoilta ja sehän onnistuu helposti nettiyhteyden avulla. Työnhakija voi käydä omalla sivullaan te-palveluissa katsomassa, onko työtarjouksia.

Ehkä he eivät helposti työllisty. Mistä voit tietää heidän vaikeuksiaan. On todella hienoa, kun voi lähteä hieman rentoutumaan jonnekin. 

Vierailija
164/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt työttömiin kohdistuvaa kateutta. Minä ainakin olen äärettömän onnellinen mukavasta ja hyväpalkkaisesta vakiduunistani, joka mahdollistaa minulle vaikka minkälaisia elämyksiä elämässä ja kaiken lisäksi töihin on mukava mennä mukaviin ja haastaviin työtehtäviin kivojen työkaverien seuraan. En vaihtaisi työpaikkaani missään nimessä.

Minä maksan mielelläni veroja, jotta saan itse monenlaisia asioita yhteiskunnalta ja jotta muutkin saavat. En ole minä-minä-minä-minä-ihminen. Jos olisin, muuttaisin esimerkiksi Yhdysvaltoihin, jossa ei ole sosiaaliturvaa. Mutta sitäkin enemmän muita ongelmia siellä kyllä on.

Kateuden määritelmä lienee aika tappiin asti venytetty ja vääristelty, jos se pitää vetää aina suojaksi, kun kritisoidaan toisten rahoilla maksetun elannon käyttöä.

No, kritisoida voit vaikka maailman tappiin. Kun et kerran näytä ymmärtävän, että sosiaaliturva on luotu yhteiskuntarauhan takaamiseksi.  Vai mitä haluaisit, että työttömille tehdään? Pistetään orjiksi? Viedään saunan taakse? Ja jos kannatat jompaa kumpaa vaihtoehtoa, niin millähän tekniikalla ajattelit erotella ne, jotka ovat tahattomasti työttömiä niistä henkilöistä jotka tahallaan rellestävät (huimalla 500 eurolla!) veronmaksajien rahoilla?

Huimalla? On se aika paljon rahaa sen jälkeen, kun vuokrat ja kaikki muut on maksettu. Siis paljon siihen nähden, ettei tee yhtään työtä sen eteen. Minusta se on todella paljon.

Kritisoida haluaisin lähinnä tuota "keskustelu"taktiikkaa, jossa ammut mielipidettäni alas vetämällä sen naurettaviin mittasuhteisiin (mikä takaa useimmiten koko keskustelun loppumisen, mikä lienee tarkoituksesikin). Minusta työttömyysturva on hyvä asia olla olemassa siinä määrin, ettei tarvitse täysin tyhjän päälle pudota, jos työpaikka menee tai sellaista ei heti saa. Se on kuitenkin tarkoitettu *väliaikaiseksi* ratkaisuksi, ja ongelmani on nimenomaan sen kanssa, että tuossa työttömyysturvassa nähdään määrättömän pitkä automaattinen elanto. Ei se ole tuon sosiaaliturvan tarkoitus. Ei ole työttömyysturvan tarkoitus mahdollistaa matkustelun suunnittelu ja mitä lie vaan pitää välttämätön budjetti rullaamassa, kunnes työ löytyy. Enkä ole halukas kinaamaan siitä työn löytymisestä. Työttömäksi voi jäädä määrättömän pitkäksi aikaa, jos jää odottamaan kaikin puolin mielekästä työpaikkaa. Hyvin suurella todennäköisyydellä valinta on työttömyyden ja sen välillä, ottaako jonkin ei-niin-mieleisen paikan näin alkuun. Ei kukaan ole velkaa työttömälle mitään unelmapaikkaa. Olen itsekin tämän ihan ensi käden kokemuksen kautta kokenut. Ymmärrän kuitenkin, että nämä realiteetit pätevät muillekin, joten en tullut tänne tai mihinkään muuallekaan naukumaan tilannetta. Otin ensin ikävän paikan ja jonkin ajan kuluttua sain paremman, koska minulla oli näyttöä siitä, että kuitenkin pysyn aktiivisena enkä odota kotiinkuljetusta kaikessa.

Olen samaa mieltä että 500 euroa olisi aika mukava summa sen jälkeen kun vuokrat ja muut on maksettu.

Mutta katsohan: moni ei saa kuin tuon 518 euroa käteen kuussa. Siitä sitten maksaa asumisen sun muut laskut ja sen mainitun kaiken. Äläkä ala selittämään asumis- ja toimeentulotuista, niitä eivät kaikki saa.

Jos joku työtön joskus pääsee matkustamaan en näe siinä mitään sydämentykytyksiä aiheuttavaa.

Vierailija
165/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös anoppi on kova reissaamaan. On ollut työttömänä jo varmaan toistakymmentä vuotta. On tälläkin hetkellä viikon lomareissulla, neljäs tai viides ulkomaan reissu tälle vuodelle. Sitä en vaan käsitä millä rahalla sen tekee, kun itse aikoinaan olin työtön, en käynyt ikinä missään reissussa, koska siihen ei yksinkertaisesti ollut varaa.[/quote

Anoppillasi voi olla säästöjä, ja esim. jokin veikkausvoitto, lottovoitto, jostapa ei ole sulle kerrottukaan, perintövaroja tms.

Näin varmaan on. Voi olla, että on työttömänä vain muodon vuoksi, eikä karenssit hetkauta mihinkään suuntaan. Ei halua jälkikasvun tai näiden puolison/puolisoiden tietävän, että on rahaa, nää muuten olisivat kärkkymässä perintöä ja estäisivät tekemästä mitään.

No ei ole kukaan todellakaan mitään perintöjä kärkkymässä :) hyvä vaan että reissaa, eikä ole jäänyt toimettomana kotiin homehtumaan. Pohdin vain mielessäni, että millä rahalla ja miten hän saa rahaa säästöön. Siis miten tekee sen.

Vierailija
166/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt työttömiin kohdistuvaa kateutta. Minä ainakin olen äärettömän onnellinen mukavasta ja hyväpalkkaisesta vakiduunistani, joka mahdollistaa minulle vaikka minkälaisia elämyksiä elämässä ja kaiken lisäksi töihin on mukava mennä mukaviin ja haastaviin työtehtäviin kivojen työkaverien seuraan. En vaihtaisi työpaikkaani missään nimessä.

Minä maksan mielelläni veroja, jotta saan itse monenlaisia asioita yhteiskunnalta ja jotta muutkin saavat. En ole minä-minä-minä-minä-ihminen. Jos olisin, muuttaisin esimerkiksi Yhdysvaltoihin, jossa ei ole sosiaaliturvaa. Mutta sitäkin enemmän muita ongelmia siellä kyllä on.

Kateuden määritelmä lienee aika tappiin asti venytetty ja vääristelty, jos se pitää vetää aina suojaksi, kun kritisoidaan toisten rahoilla maksetun elannon käyttöä.

No, kritisoida voit vaikka maailman tappiin. Kun et kerran näytä ymmärtävän, että sosiaaliturva on luotu yhteiskuntarauhan takaamiseksi.  Vai mitä haluaisit, että työttömille tehdään? Pistetään orjiksi? Viedään saunan taakse? Ja jos kannatat jompaa kumpaa vaihtoehtoa, niin millähän tekniikalla ajattelit erotella ne, jotka ovat tahattomasti työttömiä niistä henkilöistä jotka tahallaan rellestävät (huimalla 500 eurolla!) veronmaksajien rahoilla?

Huimalla? On se aika paljon rahaa sen jälkeen, kun vuokrat ja kaikki muut on maksettu. Siis paljon siihen nähden, ettei tee yhtään työtä sen eteen. Minusta se on todella paljon.

Kritisoida haluaisin lähinnä tuota "keskustelu"taktiikkaa, jossa ammut mielipidettäni alas vetämällä sen naurettaviin mittasuhteisiin (mikä takaa useimmiten koko keskustelun loppumisen, mikä lienee tarkoituksesikin). Minusta työttömyysturva on hyvä asia olla olemassa siinä määrin, ettei tarvitse täysin tyhjän päälle pudota, jos työpaikka menee tai sellaista ei heti saa. Se on kuitenkin tarkoitettu *väliaikaiseksi* ratkaisuksi, ja ongelmani on nimenomaan sen kanssa, että tuossa työttömyysturvassa nähdään määrättömän pitkä automaattinen elanto. Ei se ole tuon sosiaaliturvan tarkoitus. Ei ole työttömyysturvan tarkoitus mahdollistaa matkustelun suunnittelu ja mitä lie vaan pitää välttämätön budjetti rullaamassa, kunnes työ löytyy. Enkä ole halukas kinaamaan siitä työn löytymisestä. Työttömäksi voi jäädä määrättömän pitkäksi aikaa, jos jää odottamaan kaikin puolin mielekästä työpaikkaa. Hyvin suurella todennäköisyydellä valinta on työttömyyden ja sen välillä, ottaako jonkin ei-niin-mieleisen paikan näin alkuun. Ei kukaan ole velkaa työttömälle mitään unelmapaikkaa. Olen itsekin tämän ihan ensi käden kokemuksen kautta kokenut. Ymmärrän kuitenkin, että nämä realiteetit pätevät muillekin, joten en tullut tänne tai mihinkään muuallekaan naukumaan tilannetta. Otin ensin ikävän paikan ja jonkin ajan kuluttua sain paremman, koska minulla oli näyttöä siitä, että kuitenkin pysyn aktiivisena enkä odota kotiinkuljetusta kaikessa.

Kannattaisikohan sun käydä keskustelemassa ammattiauttajan kanssa kateudestasi vähäosasisia kohtaan?

Jos kadehtisit rikkaita, se olisi vielä suht normaalia. Köyhien kadehtiminen on joko tyhmyyttä tai sitten mielenterveyden ongelma.

Kannattaisiko olla piiloutumatta väärien sanojen taakse, kun joku vaatii perustason vastuuta omasta toiminnasta? "Kateus" on aivan asiaton sanavalinta tässä kohtaa. Ihmiset, jotka tekevät, eivät ole "kateellisia" ihmisille, jotka eivät tee. Kyse on aivan toisesta tunteesta.

Saat vaatia vaikka tuomiopäivään. Mikä auktoriteetti sinä luulet olevasi? Miksi kukaan korvaansa lotkauttaisi höpinöillesi?

Siksi, että viitsin tehdä asioita, joita täällä väitetään mahdottomiksi.

No siinähän sitten viitsit. Miksi ketään jonkun kateellisen inisijän tekemiset?

Edelleen. Ei ole kateutta, että haluaa toisten tekevän osansa.

Voipi ollakin vaikka asianomainen ei sitä itse tajua. Kateellinen siitä että itse tekee töitä (joista saa palkan ja muut edut ja joka mahdollistaa yleensä melko hyvän elämän) ja toiset eivät sitä tee eivätkä saa mainittuja asioita mutta kuitenkin sen verran että pystyvät siedettävää elämää elämään.

Joskus itsetutkiskelu ja rehellisyys itseä kohtaan olisi paikallaan.

Vierailija
167/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä siitä henkilökohtaisesti saat, jos joku työtönns. tekee osansa ja hakee joka ikinen päivä töitä viiden vuoden ajan? Mitä ihan oikeasti saat? Verosi ei siitä muutu. Päiväsi pysyvät ihan samanlaisina. Et huomaa mitään eroa missään. Säästettyään viisi vuotta tämä työtön lähtee matkalle. Et edelleenkään huomaa mitään eroa päiviisi. Verosi ovat edelleen ihan samat.

Ainoa, mitä ehkä saat, luettuasi tästä työttömästä AV:lta, on jonkinlainen itsekuviteltu ylemmyydentunne ja vaatimus siitä, että työtön olisi tilivelvollinen sinulle. Haluat hallita henkisesti tätä työtöntä, jota et tunne ja jonka elämä ei sinun elämääsi vaikuta. Hän on tehnyt osansa viiden vuoden ajan, mutta sinä et konkreettisesti hyödy siitä mitään. Mutta niin vain sinä haluat hänen toimivan sinun halujesi mukaan, ikään kuin maksuksi sinulle siitä, että hän on työtön. 

Eikö tuo ole jonkinlaista mielisairautta sinun osaltasi? 

Vierailija
168/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni kenenkään ei tarvitsisi tehdä turhanpäiväisiä ulkomaanmatkoja ja saastuttaa ilmakehää piloille. Itsekästä tulevia polvia ajatellen.

Miksi lentomatkailusta on tehty niin suuri syyllinen co2-päästöihin. Joku asiantuntija totesi muistaakseni Ylellä, että lentokoneet tuottavat noin 2 % co2-päästöistä. Onko se vain helppo kohde ja helppo ymmärtää. 

Vierailija
169/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni kenenkään ei tarvitsisi tehdä turhanpäiväisiä ulkomaanmatkoja ja saastuttaa ilmakehää piloille. Itsekästä tulevia polvia ajatellen.

Miksi lentomatkailusta on tehty niin suuri syyllinen co2-päästöihin. Joku asiantuntija totesi muistaakseni Ylellä, että lentokoneet tuottavat noin 2 % co2-päästöistä. Onko se vain helppo kohde ja helppo ymmärtää. 

Vierailija
170/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä siitä henkilökohtaisesti saat, jos joku työtönns. tekee osansa ja hakee joka ikinen päivä töitä viiden vuoden ajan? Mitä ihan oikeasti saat? Verosi ei siitä muutu. Päiväsi pysyvät ihan samanlaisina. Et huomaa mitään eroa missään. Säästettyään viisi vuotta tämä työtön lähtee matkalle. Et edelleenkään huomaa mitään eroa päiviisi. Verosi ovat edelleen ihan samat.

Ainoa, mitä ehkä saat, luettuasi tästä työttömästä AV:lta, on jonkinlainen itsekuviteltu ylemmyydentunne ja vaatimus siitä, että työtön olisi tilivelvollinen sinulle. Haluat hallita henkisesti tätä työtöntä, jota et tunne ja jonka elämä ei sinun elämääsi vaikuta. Hän on tehnyt osansa viiden vuoden ajan, mutta sinä et konkreettisesti hyödy siitä mitään. Mutta niin vain sinä haluat hänen toimivan sinun halujesi mukaan, ikään kuin maksuksi sinulle siitä, että hän on työtön. 

Eikö tuo ole jonkinlaista mielisairautta sinun osaltasi? 

Todella hyvin puettu sanoiksi mikä monien ongelma on.

Vierailija
171/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole myöskään sinulle velkaa yhtään mitään. Työnnä katkeruutesi ja kateutesi sinne minne aurinko ei paista. Teneriffalla se onneksi paistaa.

Itse asiassa on. Kyllä tukien nauttijan on syytä olla kiitollinen siitä, mitä työssäkäyvät tekevät. Ihan peruskiitollisuudesta ja arvostuksesta puhun. Ei mitään saunan taakse -meinikiä, jota itse viljelet.

Koska työpaikkoja ei riitä kaikille, yhtä lailla työssä olijat saavat olla kiitollisia työttömille. Työtönhän voisi yhtä hyvin olla tekemässä juuri sinunkin duunisi ja sinä itse vastaavasti työttömänä. Tuuri ja suhteethan sen pitkälti ratkaisevat kellä on työpaikka ja kellä ei.

Älä ystävällisesti k*se päälleni sanomalla, että olen saanut työpaikkani tuurilla ja suhteilla, kun totuus on siitä niin kaukana.

Jos sinulla on asiat hyvin, miksi sittenn olet niin kade huonno-osasille joilla ei ole minkäänlaista työpaikkaa?

Edelleen, kyse ei ole kateudesta, jos haluaa toisten tekevän oman osuutensa. Olen valmis toistamaan tätä yhtä kauan kuin sinäkin.

Mene Youtubeen ja kuuntele sieltä Rolling Stonesin biisi You Can't Always Get What You Want aluksi nyt vaikka sata kertaa.

Niin ja sinähän voisit vuorostasi jäädä työttömäksi, jolloin joku työtön saisi työtä - sinun duunisi. Jos siis haluat että asiat oikeasti menevät tasan. Mutta ei taida kelvata?

... Opitko koulussa vain kirjoittamaan mutta et lukemaan? Olen ollut työttömänä aiemmin.

Sittenhän voit heittäytyä uudestaan työttömäksi. Äläkä turhaan jankkaa mistään "kovasta työstä" mitä olet työpaikan eteen tehnyt. Kyllä se seuraavakin joutuu ihan yhtä kovin paiskimaan. Mutta sinä saisit mielenrauhan kun voisit elellä leveästi työttömänä tekemättä mitään.

-eri

Jankkaan ihan niin paljon kuin haluan, koska minä TEEN sitä kovaa työtä samaan aikaan kun työtön EI TEE. Ja minä sain sen paikan siksi, että teen kovasti töitä. En siksi, että keksin tekosyitä.

No mitä se sun persettä kutittaa jos työtön EI TEE? Sulla on ihan yhtälaiset mahdollisuudet olla tekemättä. Tasan 100% yhtälaiset mahdollisuudet. Hyödynnä se mahdollisuus jos noin vituttaa.

Koska sillä on väliä, mitä ratkaisuja ihmiset tekevät. Se vaikuttaa kollektiivisesti kaikkeen. Ei vain rahallisesti vaan muutenkin.

Minä hain kesän aikana kymmeniä työpaikkoja. Pääsin haastatteluihinkin. Minuakin risoo, että työnantajat tekevät sellaisia ratkaisuja, että sadasta hakijasta juuri minua ei valita koskaan. 

Vierailija
172/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se työttömien elämä kaikkine ilmoitusvelvollisuuksineen työnhaun lisäksi aika henkisesti uuvuttavaa on. Ei sen päälle todellakaan ole syytä tuntea kiitollisuutta kunniallisia veronmaksajia kohtaan.

Ihan yhtä kunniallisia ne työttömätkin ovat, hyviä ja pahoja mahtuu molempiin ryhmiin.

Itse olen tosissani sitä mieltä että missään työpaikassa se työnteko ei ole ollut niin rakasta ja mieltä vievää kuin parin vuoden työttömyyteni oli. Juuri sen henkisen stressin ja älyttömien sinne sun tänne tilivelvollisuuksien takia, niistä tuli siinä pelissä te-toimiston ja kelan silmissä tärkeämpiä kuin itse siitä töiden hakemisesta.

Ja työtön on todella heikossa asemassa, työpaikalla jos on jotain epäselvää asia selvitetään ennen mitään päätöksiä, työttömälle isketään karenssi heti vaikka virheen olisi tehnyt joku muu ja purkaminen saattaa kestää parikin kuukautta.

Vierailija
173/182 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh! Tiesitkö että osa saa vain tuon reilu 500€ eikä mitään muuta? Itse jouduin pyöräillessä onnettomuuteen jossa käsi (oikea tietenkin) meni ihan tohjoksi, on leikattu lukemattomia kertoja eikä vieläkään toimi. En voi edes voileipää sillä voidella. Odotan kauhulla sitä aikaa jos putoan kuntoutustuelta työkkärin rahoille. Oikeasti, jos kädestä ei toimivaa saa niin minua ei tule kukaan palkkaamaan, siinähän sitten aloitat "jostain" ei-niin-kivasta työpaikasta ja sitten jatkat siitä sitten siihen mieluisaan. Salli mun nauraa!

Älä naura niin nopeasti. Juuri sai tuttuni töitä, vaikka on tohjona enemmänkin kuin käsi. Mutta toisaalta herää kysymys: jos et ole työkykyinen, eikö sinulla ole oikeus eläkepäiviin?

Missä päin Suomea tuttusi työllistyi ja mille alalle? Oma tuttuni ei ole saanut edes pk-seudulta töitä vaikka "vaan" selkä on sökö. Päässyt välillä haastatteluun asti muttei töihin koska työnantajat tietysti pelkäävät että joutuu usein sairaslomille selän vuoksi. Sairaseläkkeestä (työkyvyttömyyseläkkeestä) tullut hylky.

Vierailija
174/182 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin pitkään työttömänä, ihan kyllästymiseen, epätoivoon ja näköalattomuuteen asti. Ja ehdin sinä aikana tehdä monta ulkomaanmatkaa perheen kanssa. Mutta voin sanoa, ettei ne työttömänä tehdyt lomamatkat tunnu ihan samalta kuin silloin, kun on töissä. Työttömällä on vain vapaa-aikaa ja vapaa-aikaa, se ulkomaille suuntautuva lomamatka ei tule työn vastapainoksi. Sitä jotenkin kokee, ettei ansaitse sitä lomaa eikä nyt ainakaan ole minkään levon tarpeessa. Mutta tietty tulee lähdettyä matkaan muun perheen mukana. Kun pääsin töihin, niin oli ihan mahtavaa kun pystyi enemmän osallistumaan niihin matkan kustannuksiin. Oli vaan enempi sellainen olo, että _ansaitsen_ tämän reissun ja nautin siitä todella paljon enemmän. 

Jos on tehnyt lauman lapsia, hankkinut pari autoa ja omakotitalon, niin aika kroisos pitää olla että rahat riittävät vielä matkusteluun. Me on aina matkustettu koulun loma-aikojen puitteissa, mutta lapsia on vain yksi, samaten autoja. Tällä kulurakenteella oli varaa matkustaa silloinkin kun olin työtön. Nyt kun olen töissä, rahaa tuntuu tulevan melkein liiankin kanssa.

Vierailija
175/182 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä käräyttäisit heidät?

No olen olettanut, että työttömän tehtävä on hakea töitä. Ilmeisesti sitten kaikista on kuitenkin ok, että jotkut vain oleskelevat, elävät miten sattuu ja me muut tehdään niska limassa töitä, ilman että koskaan helpottaisi.

Aika yllättävää, että minä olen nyt se, joka täällä tuomitaan. Olenko tosiaan ainoa, jonka mielestä tuo ei ole ihan oikeudenmukaista?

Elämä on valintoja, kaikessa tylyydessään. Jos olet valinnut ostaa talon, tehdä lapsia, kerätä tavaraa, autoja, ja pienipalkkaisen duunin, ei pidä syyllistää ihmisiä jotka on valinnut toisin. Tämä on ihan ok ja luvallista. Jos haluat käräyttää heidät, myönnät olevasi kateellinen. Kenelle sitä paitsi käräyttäisit ja mistä rikoksesta? Kaduttaako omat elämänvalintasi? Elämä ei ole oikeudenmukainen, mutta siihen voi paljon vaikuttaa omilla valinnoilla. Ei kai sinullekin tullut yllätyksenä se että talo, auto ja lapset vie kaiken palkan mitä tienaat? Aika monta sataatuhatta perhettä olisi sen sinulle voinut kertoa ennen kuin tuohon tilanteeseen itsesi saatoit. Sen sijaan että suomalainen kadehtii toisia, voisi ottaa vinkkiä/mallia siitä miten elämästä saa irti jotain muutakin kuin järjetöntä raatamista ja kaikesta kivasta luopumista. Elämä on valintoja, valitse paremmin.

Vierailija
176/182 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on tyypillinen suorittajalammas ja tehnyt väärät valinnat elämässään. Itse en mene töihin ja kohta kolmeksi kuukaudeksi etelään, AP:n kaltaiset idiootit kustantavat elämiseni ja joka kuukausi tulee 500 euroa hupirahaa, josta parisataa jää helposti säästöön. Sillä kelpaa reissata lämpimässä kun AP:n kaltaiset rehkivät 8h duunipäiviä ja nuolevat pomonsa takalistoa.

Kadullako asut, jos 500 eurosta jää vielä helposti säästöönkin, matkustelun lisäksi?

Uusi yksiö helsingissa hyvällä sijainnilla, asumistuki + toimeentulotuki kattaa vuokran, sähkön, veden, netin (kuuluu vuokraan) jne. Toimeentulotuen perusosa 500 euroa kuussa käteen noiden laskujen jälkeen.

Vierailija
177/182 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös anoppi on kova reissaamaan. On ollut työttömänä jo varmaan toistakymmentä vuotta. On tälläkin hetkellä viikon lomareissulla, neljäs tai viides ulkomaan reissu tälle vuodelle. Sitä en vaan käsitä millä rahalla sen tekee, kun itse aikoinaan olin työtön, en käynyt ikinä missään reissussa, koska siihen ei yksinkertaisesti ollut varaa.[/quote

Anoppillasi voi olla säästöjä, ja esim. jokin veikkausvoitto, lottovoitto, jostapa ei ole sulle kerrottukaan, perintövaroja tms.

Näin varmaan on. Voi olla, että on työttömänä vain muodon vuoksi, eikä karenssit hetkauta mihinkään suuntaan. Ei halua jälkikasvun tai näiden puolison/puolisoiden tietävän, että on rahaa, nää muuten olisivat kärkkymässä perintöä ja estäisivät tekemästä mitään.

No ei ole kukaan todellakaan mitään perintöjä kärkkymässä :) hyvä vaan että reissaa, eikä ole jäänyt toimettomana kotiin homehtumaan. Pohdin vain mielessäni, että millä rahalla ja miten hän saa rahaa säästöön. Siis miten tekee sen.

Omistaako metsää? Ehkä puun myyntituotoilla matkustaa.

Vierailija
178/182 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen ystävä kävi kylässä ja kehuskeli, että ovat vaimonsa kanssa lähdössä viettämään uutta vuotta kahdeksi viikoksi Teneriffalle.

Miettikää: Olen tuntenut nuo ihmiset ehkä viiden vuoden ajan. Vähän alle nelikymppisiä. Mies ollut koko tuon ajan työtön, vaimo tehnyt jonkun pienen ajan jotakin. Terveitä, ei mitään juoppoja, ei vain ilmeisesti ole työhaluja. Asuvat löysinä vuokralla, ei lapsia, ei autoa, eivät ilmeisesti kykene sitoutumaan velvotteisiin.

Hieman katkeraksi vetää omassa talossa asuvana lapsiperheen äitinä. Vaikka ollaan keskituloisia, ei meillä ole juuri vara matkustaa. Talo ja autot tuovat aina yllätyksiä. Ja koululaisten lomien aikana matkat ovat kalliita.

Mitä olette muut mieltä? Onko tilanne teistä ok ja onko tuo luvallista? Tekisi melkein mieli käräyttää pari johonkin.

Mihin ajattelit käräyttää ja mistä?  SUomessa on ihan laillista työttömän matkustaa tai vaikka asua ulkomailla.

Vierailija
179/182 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työttömänä ollessani juhannuksen reissussa (tai lähdin kaksi päivää ennen jo). Miksi ihmeessä tuosta pitäisi tuntea huonoa omatuntoa? Työpaikkoja voi seurata ulkomaillakin ja voin kyllä kertoa että juhannus ei ole mitään työnhaun huippuaikaa. Toisen kerran olin matkalla joulun ja uv:n välissä muutaman päivän. Hui. Tuloni ovat pienet mutta olen olen tarkka rahankäytössäni joten saan niistä silti säästöön.

Vierailija
180/182 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa työttömän nimenomaan kannattaa matkustaa koska SUomessa on niin kallista. Kun matkustaa esim. Intiaan tai vaikka Thaimaahan niin voi työtönkin pärjätä paremmin ja syödä vaikka joka päivä ulkona kun aterioita katukeittiöistä saa 1-2 eurolla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän