Ihmisten surkea ja ällöttävä käsihygienia! Mikä siinä käsien pesussa on niin vaikeaa?
Eilen kävin vessassa erään ostoskeskuksen yleisessä vessassa, kädet pesin saippualla ja vedellä kuten yleensä tehdään. Aikaa kului tämän lisäksi siihen että jäin korjaamaan hieman meikkiä yms. Hämmennykseni oli suuri koska sinä aikana kun itse olin vessassa YKSIKÄÄN muu ei tehnyt saippuapesua. Osa lähti vessasta suoraan käsiä pesemättä ja osa taas huljautti kätensä vain nopeasti veden alla. Hyi ja miksi? Kyseessä vieläpä likaiset julkiset vessat, hanoissa, kahvoissa ja lukoissa on todennäköisesti vaikka ja minkälaista möhnää. Menettekö sitten suoraan siitä vaikkapa kahvilaan pupeltamaan patonkia?
En vain ymmärrä miksi niitä käsiä ei pestä ja jos vieläpä vaivautuu huljauttamaan kädet vedessä niin miksei sitten samalla pese kunnolla?
Kommentit (77)
Näissä keskusteluissa jossa joku nostaa esiin sen että ihmiset eivät pese käsiään ne, jotka eivät pese tuntuvat ottavan kovan puolustuskannan ja vetävät herneen nenään.
Tästä päättelen että tietävät olevansa kuvottavia ja koittavat jotenkin selitellä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Joo pidän kyllä huolen että en koske esim. hissin nappiin, kaiteisiin tmv. kun olen menossa esim. hotellissa aamiaiselle ja luonnollisesti kädet pestään huoneessa ennen ku sinne mennään. Ja aamupalalla otan oikealla kädellä ottimilla, joihin muut on likaisilla käsillä koskenut ja syön leivän vasemmalla :D :D Okei oon ehkä vähä pakkomielteinen, mutta ei se onneks muilta oo pois :D
Ja kädet huuhdellaan desillä ennen kun astutaan ruokasaliin ja kaikki ruoka otetaan paperilla, eikän niillä ottimilla. :D
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa jossa joku nostaa esiin sen että ihmiset eivät pese käsiään ne, jotka eivät pese tuntuvat ottavan kovan puolustuskannan ja vetävät herneen nenään.
Tästä päättelen että tietävät olevansa kuvottavia ja koittavat jotenkin selitellä sitä.
Tympii kun nämä ylihygieeniset ei tajua itse olevansa syypäitä siihen, että ihmiset ei tahto enää kestää näitä epidemioita vaan sairastuvat. Pöpöilläkin on tarkoituksensa ylläpitää ihmisten luontaista puolustyskykyä.
Öööö....en ole ikinä edes ajatellut että joillekin on NORMAALIA että käsiä ei pestä vessan jälkeen, ennen ruuanlaittoa tai kun tullaan kotiin.
Ihmiset olette ällöttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tympii kun nämä ylihygieeniset ei tajua itse olevansa syypäitä siihen, että ihmiset ei tahto enää kestää näitä epidemioita vaan sairastuvat. Pöpöilläkin on tarkoituksensa ylläpitää ihmisten luontaista puolustyskykyä.
Käsien pesu em. tilanteissa ei ole YLIhygieniaa vaan perushygieniaa jota jokaisen tulisi noudattaa.
T. lääkäri
Ja entäs nämä tälläiset vanhemmat jotka eivät sitten vaivaudu edes omille lapsille opettamaan käsienpesua ja sen tärkeyttä. En ihmettele yhtään miksi päiväkodeissakin pöpöt lentää ja lapset jatkuvasti sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Mitä minulle nyt tapahtuu, kun en juuri pese käsiäni?
Ei mitään.
Vastustuskykysi ilmeisesti kestää oman ympäristösi pöpöt.
Mutta kun joku eksoottisempi bakteeri/virus ilmaantuu piiriisi, saat sen myös.
Altistat myös riskiryhmät eli lapset, vanhukset ja sairaat pöpöille jos ole tekemisissä yhtään.
Perusasiat ylipäätään tuntuu olevan nykyään hukassa monilla, en kyl käsitä miksi..laiskuus, some? Esim. Käsienpesu ennen ruokailua, tai ylipäätään se käsienpesu ja asunnon siivoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ällöttää ihmiset, jotka eivät pese käsiään kun ovat käyneet vessassa. Sitten ihmetellään, miten jatkuvasti on jos jonkinlaista sairastuskierrettä ja noroa ym. Minun äitini ei opettanut pesemään käsiä kun käy vessassa, mutta opein kyllä itse jo nuorena pesemään ne kädet.
Alan sitten pesämään kun olen jatkuvassa sairaskierteessä. Pesemättömyys on hyväksi todettu tapa pysyä terveenä.
Sitten tulee polio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko jotenkin pakkomielteinen??
En todellakaan rupea saippuoimaan käsiäni pissalla käynnin jälkeen, kuivaa iho ja jatkuvaa rasvausta ei jaksa. Toisaalta en hengaile työkseni yleisissä wc-tiloissa vaan ihan kotona ja työpaikalla. En rupea kuivattamaan ja rasittamaan ihoa turhalla puunaamisella, sinä ansarikukka voit ihan rauhassa yökötellä ja raspata kouriasi.
Eihän siinä ole mitään pakkomielteistä että kusemisen jälkeen pesee kätensä. Sinullahan olisi parantamisen varaa, ei niillä jotka kätensä pesevät. Ja nyt on vieläpä flunssakausi.
Oletko kuullut vessapaperista? Sitä voi ottaa reilun tollon ja kuivata sillä toosansa. Paljaiden käsien ei tarvitse koskea kohteeseen ollenkaan. Miksi siis jynssäisin käsiäni sen jälkeen kun ne ovat koskeneet paperiin?
Entäs oven kahvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella perusasiat hukassa. Tiedän useampia ihmisiä jotka eivät pese käsiään alkaessaan laittamaan ruokaa. Yksi heistä niin tuttu että kun aloimme laittaa ruokaa yhdessä minun luona, kehtasin kysyä etkö sä käy pesee käsiä eka. Vastasi että pesi just kotona meille lähtiessä.
Tuli julkisilla minun luo ja ruokakaupan kautta. Käsittämätöntä.
Ja tyhmyyden ruumiillistumia nämä jotka eivät pese käsiään pissan jälkeen. Tiedättekö mitä käsiinne jää kun vedätte WC:n? Hyi saasta.
Ajattele, ettei se saasta edes mahdu kodin likaisimpina paikkoina edes TOP10 listalle. Kotimme on täynnä vastaavia bakteeripesiä ja hengissä ollaan edelleen.
Se että jokaisen kotona on miljoonia bakteereita on ihan eri asia että saa jostain yhdenkin häijyn pöpön johon ei ole elimistö tottunut.
Toivottavasti nämä likakädet tietävät olevansa saastaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ja entäs nämä tälläiset vanhemmat jotka eivät sitten vaivaudu edes omille lapsille opettamaan käsienpesua ja sen tärkeyttä. En ihmettele yhtään miksi päiväkodeissakin pöpöt lentää ja lapset jatkuvasti sairaana.
Tässä on mennyt puolet viikonlopusta miehen lapselle muistutteluna käsien pesusta. Puhelin kulkee ulos, vessaan, ruokapöytään, jne ja niitä käsiä ei pestä, ARGH ja sitten neitiä hävettää, kun on taas kihomatoja. Huomenna saa olla taas desinfoimassa koko kämppää. Koska muuten itse viimeksi putsasitte puhelimenne ja näppäimistöt? Ne on kuulemma pahimpia, kuin yleisetvessat :D
Julkisissa vessoissa pesen aina kädet. Kun poistun vessasta niin en koske kädellä oven kahvaan.
Olen järkyttynyt. Kun avasin keskustelun en odottanut että ihmiset eivät tosiaan pese käsiään ja että vieläpä puolustavat käsien pesemättömyyttään.
Käsienpesu hyöty menee siinä, kun kosket ekaan oven kahvaan, ostoskärryihin, jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt. Kun avasin keskustelun en odottanut että ihmiset eivät tosiaan pese käsiään ja että vieläpä puolustavat käsien pesemättömyyttään.
Muista lukeeni tutkimuksen, jossa taidettiin kertoa että isompi osa naisista jättää kätensä pesemättä kuin miehet. Johtunee tuosta paperilogiikasta.
Käsien pesemättömyys on syynä siihen miksi kihomadot eivät ole kuolleet sukupuuttoon.
Jos kaikki maailman ihmiset pesisivät kätensä huolella, kihomadot kuolisivat maapallolta sukupuuttoon parissa kuukaudessa.
Tehköön jokainen yksityinen miten haluaa, mutta kerran tilasin salaatin Kotipizzassa, katoin heti että naisella joka otti maksun vastaan oli laastari sormessa. No hän tyytyväisenä otti maksun vastaan ja tämän jälkeen alkoi suoraan tekemään salaattiani. Käsillä otti pussista salaatti silppua yms. Katsoin aivan tyrmistyneenä enkä saanut sanottua hänelle mitään. Menin 7€ salaatin kanssa kotiin ja heitin sen roskiin ei ole muuten sen jälkeen tullut käytyä Kotipizzassa..