Ihmisten surkea ja ällöttävä käsihygienia! Mikä siinä käsien pesussa on niin vaikeaa?
Eilen kävin vessassa erään ostoskeskuksen yleisessä vessassa, kädet pesin saippualla ja vedellä kuten yleensä tehdään. Aikaa kului tämän lisäksi siihen että jäin korjaamaan hieman meikkiä yms. Hämmennykseni oli suuri koska sinä aikana kun itse olin vessassa YKSIKÄÄN muu ei tehnyt saippuapesua. Osa lähti vessasta suoraan käsiä pesemättä ja osa taas huljautti kätensä vain nopeasti veden alla. Hyi ja miksi? Kyseessä vieläpä likaiset julkiset vessat, hanoissa, kahvoissa ja lukoissa on todennäköisesti vaikka ja minkälaista möhnää. Menettekö sitten suoraan siitä vaikkapa kahvilaan pupeltamaan patonkia?
En vain ymmärrä miksi niitä käsiä ei pestä ja jos vieläpä vaivautuu huljauttamaan kädet vedessä niin miksei sitten samalla pese kunnolla?
Kommentit (77)
tykkään runkata paskaise persettäni sormilla ja huuhdella vain kevyesti sen jälkeen .kiva kädellä ja ojentaa kassatädille paskaisia rahoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja entäs nämä tälläiset vanhemmat jotka eivät sitten vaivaudu edes omille lapsille opettamaan käsienpesua ja sen tärkeyttä. En ihmettele yhtään miksi päiväkodeissakin pöpöt lentää ja lapset jatkuvasti sairaana.
Oli tosi uuvuttavaa asua puolison lasten kanssa 4 v. Muistutin heille joka päivä että kädet pestään kun tullaan ulkoa. Heistä toinen oli sellainen lapsi, joka koski aivan kaikkeen mahdolliseen kun oli ulkona. kun hän käveli esimerkiksi ostoskeskuksessa niin oli tapana koko ajan hinkata käsiä liukuportaisiin, seiniin, ovenkahvoihin, kaikkeen koko ajan! Monesti kädet oli ihan mustat kun tuli kotiin. Neljä vuotta muistutin asiasta ja lopputuloksena nyt kun en enää asu siellä, niin aivan satavarmasti tämä lapsi ei edelleenkään pese käsiään kun tulee ulkoa sisälle. En omasta mielestäni vedä tätä hygienisuutta yli kun olen sitä mieltä, että ihan syvältä. Toinen lapsi taas oli sellainen, että luuli että se käsienpesu tehdään minun mieliksi - että se on se syy miksi sitä tehdään. Hän jos kävi isolla hädällä, niin saattoi kastella käsiä pelkällä vedellä max 2 sekuntia, ja silloin kädet on hänen mielestä pesty. Kiva käyttää yhteiskäyttöpyyhettä tuollaisen kanssa. Ja kyllä, nämä lapset olivat todella todella paljon sairaana pois koulusta.
Oletpa saanut kestää.
Mulla on muutama kaveri, jotka eivät luonani käydessään koskaan pese käsiä vessassa käydessään (eivät varmaankaan pese muuallakaan). Heidän jälkeensä kun menee vessaan niin lavuaari on kuiva ja käsisaippuaan ei ole koskettukaan. Vessan sentään vetävät. Näillä ihmisillä ei muuten ole kotonaan edes käsisaippuaa, on kiva vierailla heillä kun ei saa käsiään pestyä. Heidän lähdettyään minun on pakko pestä kaikki pinnat, ovenkahvat ym mihin he ovat likaisilla käsillään koskeneet. Ollaan siis nelikymppisiä naisia kaikki. Oksettavaa.
Iljettävää. Hävetkää aikuiset ihmiset.
Asun maassa, jossa käsipyyhepaperit julkisissa vessoissa ovat liki tuntemattomia. Kerran olen tainnut vuosien varrella nähdä kankaisen automaattipyyhkeen. Siis käsien pesu on aika inhottavaa, koska en halua työntää käsiäni niihin ilmakuivaimiin. Pesen, mutta kuivaan kädet vaatteisiini sitten.
vouhotusta
en ole ikinä sairastanut
enkä hankaa koko ajan käsiä nahattomaksi
Ajatelkaa kun se toosa on muhinut siellä housujen suojassa ja menettele pissille, pissiä roiskuu vähän sinne ja tänne. Sitten tungette kätenne muutaman millin päähän pyyhkiäksenne (paperilla tai ilman) ettekä pese käsiänne!?!! Ja sitten kahvilaan lattea ja leivosta syömään? Yööökkkk!
Jokunen vuosi sitten eräällä ruotsinlaivalla riehui noroepidemia. Tätä kesti viikkokausia. Laivaa desinfioitiin jatkuvasti epidemian kestäessä. Ihmisiä joutui sairaalaan. Laivayhtiö kärsi miljoonatappiot.
Tartunnan lähteeksi paljastui miesten vessa, josta lähdettiin käsiä pesemättä buffettiin jne.
Näillä enolekoskaanflunssassa-törpöille tiedoksi, että pöpöjä ja tauteja voi levittää käsistään, vaikka ei itse sairasta.
Toivottavasti pas kakädet ymmärrätte hävetä
Vierailija kirjoitti:
Käsien pesemättömyys on syynä siihen miksi kihomadot eivät ole kuolleet sukupuuttoon.
Jos kaikki maailman ihmiset pesisivät kätensä huolella, kihomadot kuolisivat maapallolta sukupuuttoon parissa kuukaudessa.
sinä ja sinun kolmetoista viisasta neitsyttäsi, kihomadot eivät liity hygeniaan sanoo duadecim, mutta jatka ihmeessä kihomatojen vähentämistä käsienpesulla ps älä unohda myös pestä pyllyäsi.
Yököttää ne nykyiset puhaltavat bakteerikasvattamot ja levittimet, joita myös käsikuivaimiksi sanotaan. Miksei ole paperia tai pyyhkeitä saatavilla?
Itse pesen kädet aina, kun tulen kotiin. Senverran monen rakkaudenhedelmän ja pikkuneiti neljäveen olen nähnyt nuolevan bussien pintoja, puhumattakaan Lasol-Lasseista, jotka huokuvat likaa ympärilleen ja koskettelevat ystävällisesti joka pintaa.
Varsinkin ravintoloissa olen huomannut, että vanhemmat ihmiset eivät pese käsiään tarpeilla käymisen jälkeen. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Jokunen vuosi sitten eräällä ruotsinlaivalla riehui noroepidemia. Tätä kesti viikkokausia. Laivaa desinfioitiin jatkuvasti epidemian kestäessä. Ihmisiä joutui sairaalaan. Laivayhtiö kärsi miljoonatappiot.
Tartunnan lähteeksi paljastui miesten vessa, josta lähdettiin käsiä pesemättä buffettiin jne.
Näillä enolekoskaanflunssassa-törpöille tiedoksi, että pöpöjä ja tauteja voi levittää käsistään, vaikka ei itse sairasta.
Siljalla on vieläkin laput miestenvessassa:
”Pesethän kätesi huolellisesti saippualla, kiitos”.
Oman, parikytä vuotta kestäneen empiirisen tutkimukseni mukaan miestenvessoissa yli 90% ei pese käsiään vessakäynnin jälkeen. Namnam.
Minä muuten kiinnitin tänään samaan asiaan huomiota ja totta, siistinkään näköiset naiset eivät käsiään pesseet.
Kerran lentokentällä ollessani kuulin, että viereisen kopin vierailijalla oli suhteellisen ärhäkkä ripuli. Olipa kivaa nähdä tämän äänikokemuksen jälkeen kun ripuli-nainen marssi vessasta ulos ilman että pesi käsiään! Ulkoisesti ihan siisti nuori nainen. Teki mieli taluttaa nainen takaisin vessaan käsiään pesemään mutta enhän mä olisi uskaltanut koskea mokomaan saastaläjään.
Sen vielä ymmärrän, että Afrikassa monissa maissa ihmisiä valistetaan käsihygieniasta suurin mainostauluin ym, mutta että Suomessa osa ei vieläkään ymmärrä pestä käsiään edes wc-käynnin ja ruoanlaiton yhteydessä. Uskomatonta sivistymättömyyttä!