Ihmisten surkea ja ällöttävä käsihygienia! Mikä siinä käsien pesussa on niin vaikeaa?
Eilen kävin vessassa erään ostoskeskuksen yleisessä vessassa, kädet pesin saippualla ja vedellä kuten yleensä tehdään. Aikaa kului tämän lisäksi siihen että jäin korjaamaan hieman meikkiä yms. Hämmennykseni oli suuri koska sinä aikana kun itse olin vessassa YKSIKÄÄN muu ei tehnyt saippuapesua. Osa lähti vessasta suoraan käsiä pesemättä ja osa taas huljautti kätensä vain nopeasti veden alla. Hyi ja miksi? Kyseessä vieläpä likaiset julkiset vessat, hanoissa, kahvoissa ja lukoissa on todennäköisesti vaikka ja minkälaista möhnää. Menettekö sitten suoraan siitä vaikkapa kahvilaan pupeltamaan patonkia?
En vain ymmärrä miksi niitä käsiä ei pestä ja jos vieläpä vaivautuu huljauttamaan kädet vedessä niin miksei sitten samalla pese kunnolla?
Kommentit (77)
Ahdistaa märät kynnenaluset, jossa pöpöt pääsee oikein muhimaan käsienpesun jälkeen, yök.
Ootko jotenkin pakkomielteinen??
En todellakaan rupea saippuoimaan käsiäni pissalla käynnin jälkeen, kuivaa iho ja jatkuvaa rasvausta ei jaksa. Toisaalta en hengaile työkseni yleisissä wc-tiloissa vaan ihan kotona ja työpaikalla. En rupea kuivattamaan ja rasittamaan ihoa turhalla puunaamisella, sinä ansarikukka voit ihan rauhassa yökötellä ja raspata kouriasi.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa märät kynnenaluset, jossa pöpöt pääsee oikein muhimaan käsienpesun jälkeen, yök.
Oletko kuullut käsien kuivaamisesta? Kynnetkin voi välillä leikata, ja kun pesee kädet säännöllisesti huolellisesti saippualla ja lämpimällä vedellä niin pöpöjä on paljon vähemmän, kuin jos pesee huonosti tai ei ollenkaan.
Saippualla pesu kuivattaa käsiä ja rohtuneissa käsissä pöpöt viihtyy paremmin kuin sileillä.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan rupea saippuoimaan käsiäni pissalla käynnin jälkeen, kuivaa iho ja jatkuvaa rasvausta ei jaksa. Toisaalta en hengaile työkseni yleisissä wc-tiloissa vaan ihan kotona ja työpaikalla. En rupea kuivattamaan ja rasittamaan ihoa turhalla puunaamisella, sinä ansarikukka voit ihan rauhassa yökötellä ja raspata kouriasi.
Eihän siinä ole mitään pakkomielteistä että kusemisen jälkeen pesee kätensä. Sinullahan olisi parantamisen varaa, ei niillä jotka kätensä pesevät. Ja nyt on vieläpä flunssakausi.
Pesen, jos on paperia jolla kuivata. Kuivureilla ei oikein saa käsiä kuivaksi ja ne vaaan levittää pöpöjä ilmaaan.
Minua ällöttää ihmiset, jotka eivät pese käsiään kun ovat käyneet vessassa. Sitten ihmetellään, miten jatkuvasti on jos jonkinlaista sairastuskierrettä ja noroa ym. Minun äitini ei opettanut pesemään käsiä kun käy vessassa, mutta opein kyllä itse jo nuorena pesemään ne kädet.
Mitä minulle nyt tapahtuu, kun en juuri pese käsiäni?
En tule koskaan käsittämään (pun) ihmisiä jotka eivät pese käsiään vessassa käynnin jälkeen. Ainoa poikkeus voi olla joku raksan työmaakoppi jossa muutenkin kuljetaan paskaisissa vaatteissa hanskat kädessä, mutta muuten en. Kiitos heidän saamme nauttia jokavuotisista flunssaepidemioista ja muista.
Aika monella perusasiat hukassa. Tiedän useampia ihmisiä jotka eivät pese käsiään alkaessaan laittamaan ruokaa. Yksi heistä niin tuttu että kun aloimme laittaa ruokaa yhdessä minun luona, kehtasin kysyä etkö sä käy pesee käsiä eka. Vastasi että pesi just kotona meille lähtiessä.
Tuli julkisilla minun luo ja ruokakaupan kautta. Käsittämätöntä.
Ja tyhmyyden ruumiillistumia nämä jotka eivät pese käsiään pissan jälkeen. Tiedättekö mitä käsiinne jää kun vedätte WC:n? Hyi saasta.
Vierailija kirjoitti:
Minua ällöttää ihmiset, jotka eivät pese käsiään kun ovat käyneet vessassa. Sitten ihmetellään, miten jatkuvasti on jos jonkinlaista sairastuskierrettä ja noroa ym. Minun äitini ei opettanut pesemään käsiä kun käy vessassa, mutta opein kyllä itse jo nuorena pesemään ne kädet.
Alan sitten pesämään kun olen jatkuvassa sairaskierteessä. Pesemättömyys on hyväksi todettu tapa pysyä terveenä.
Ja toinen ryhmä nää jotka näpertää kaikki kahvat ja bussin stop-näppäimet ja sitten syövät näillä käsillä eväitä.. yök.
Vierailija kirjoitti:
En tule koskaan käsittämään (pun) ihmisiä jotka eivät pese käsiään vessassa käynnin jälkeen. Ainoa poikkeus voi olla joku raksan työmaakoppi jossa muutenkin kuljetaan paskaisissa vaatteissa hanskat kädessä, mutta muuten en. Kiitos heidän saamme nauttia jokavuotisista flunssaepidemioista ja muista.
Sinä siis kärsit flunssaepidemioista? Itse olen ollut viimeksi flunssassa vuonna 2007, entä sinä?
Vierailija kirjoitti:
Ja tyhmyyden ruumiillistumia nämä jotka eivät pese käsiään pissan jälkeen. Tiedättekö mitä käsiinne jää kun vedätte WC:n? Hyi saasta.
Omassa vessassa en niin välitä, julkisissa tai toisten kotona pesen kyllä. Mutta on mun käsissä ollut pahempiakin asioita, joskus laitan niitä jopa suuhuni... Ja ihan terve olen.
Vierailija kirjoitti:
Ja toinen ryhmä nää jotka näpertää kaikki kahvat ja bussin stop-näppäimet ja sitten syövät näillä käsillä eväitä.. yök.
Mitä se sulta on pois?
Joo pidän kyllä huolen että en koske esim. hissin nappiin, kaiteisiin tmv. kun olen menossa esim. hotellissa aamiaiselle ja luonnollisesti kädet pestään huoneessa ennen ku sinne mennään. Ja aamupalalla otan oikealla kädellä ottimilla, joihin muut on likaisilla käsillä koskenut ja syön leivän vasemmalla :D :D Okei oon ehkä vähä pakkomielteinen, mutta ei se onneks muilta oo pois :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä ole mitään pakkomielteistä että kusemisen jälkeen pesee kätensä. Sinullahan olisi parantamisen varaa, ei niillä jotka kätensä pesevät. Ja nyt on vieläpä flunssakausi.
Oletko kuullut vessapaperista? Sitä voi ottaa reilun tollon ja kuivata sillä toosansa. Paljaiden käsien ei tarvitse koskea kohteeseen ollenkaan. Miksi siis jynssäisin käsiäni sen jälkeen kun ne ovat koskeneet paperiin?
Vierailija kirjoitti:
Aika monella perusasiat hukassa. Tiedän useampia ihmisiä jotka eivät pese käsiään alkaessaan laittamaan ruokaa. Yksi heistä niin tuttu että kun aloimme laittaa ruokaa yhdessä minun luona, kehtasin kysyä etkö sä käy pesee käsiä eka. Vastasi että pesi just kotona meille lähtiessä.
No, mitä?
Vierailija kirjoitti:
Ajattele, ettei se saasta edes mahdu kodin likaisimpina paikkoina edes TOP10 listalle. Kotimme on täynnä vastaavia bakteeripesiä ja hengissä ollaan edelleen.
Enkä itse ole mikään käsipesunatsi mutta kai nyt vessakäynnillä kädet pestään kunnolla? Ei joka välissä tarvitse käsidesiä olla hieromassa mutta eikö käsien peseminen ole ihan tavallista hygieniaa!